Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024119305 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA blowUP media Belgium met als adres Leopold de Waelplaats 6 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Huidevettersstraat 26 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 1711_ |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van tijdelijke niet-zaakgebonden publiciteit |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 9/7/1946: toelating (18#23011) voor een onrechtstreeks spoelstelsel;
- 23/8/1946: toelating (18#21454) voor verbouwingswerken;
- 29/3/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5036.
Vergund geachte toestand
- functie: handelshuis met winkel op gelijkvloers;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- overeenkomstig de vergunde toestand, behoudens de luifel en gevelreclame.
Nieuwe toestand
- tijdelijk steigerdoek met niet-zaakgebonden publiciteit op stelling gedurende 6 maanden tijdens niet-vergunningsplichtige onderhoudswerken aan de gevels.
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een reclamedragend steigerdoek op een stelling voor de duur van 6 maanden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Lijn Entiteit Antwerpen | 2 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 2 oktober 2024 | 23 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 2 oktober 2024 | 18 november 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, zone voor overdruk - detailhandel - dh en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de gewestelijke publiciteitsverordening op volgend punt:
§2.2° c) De niet-zaakgebonden publiciteitsinrichting is beperkt tot een periode van één maand in geval van handelingen die vrijgesteld zijn van de stedenbouwkundige vergunningsplicht. Men wenst de steigerdoeken te plaatsen tijdens het uitvoeren van niet-verginningsplichtige onderhoudswerken aan de gevels met een duurtijd van mogelijks 6 maanden.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
§5.c. Bij niet-vergunningsplichtige handelingen is de duurtijd van niet-zaakgebonden publiciteit op steigerdoeken beperkt tot de duur van maximaal 1 maand. Voorliggende publiciteit wordt aangevraagd tijdens het uitvoeren van niet-verginningsplichtige onderhoudswerken aan de gevels voor een duurtijd van 6 maanden.
§5.d. Daarnaast mag de niet-zaakgebonden reclame maximaal 2/3de van het steigerdoek beslaan, de andere 1/3de moet worden voorzien van een fotosimulatie. De reclame beslaat meer dan 2/3de van de oppervlakte.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
- (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van een reclamedragend steigerdoek tijdens het uitvoeren van niet-vergunningsplichtige onderhoudswerken aan de gevel. De functie van het pand wijzigt niet door de aanvraag, waardoor het pand waarop de aanvraag betrekking heeft, functioneel inpasbaar blijft.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Aangezien het pand is opgenomen op de inventaris van bouwkundig erfgoed werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. De aanvraag omvat de plaatsing van tijdelijke publiciteit op het steigerdoek dat wordt voorzien in functie van schilderwerken (periode 6 maanden). De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen het aangevraagde steigerdoek en ook niet tegen het schilderen van de gevelpui, het schrijnwerk en de ankers.
De bijgevoegde beschrijving van de schilderwerken vermeldt echter ook het schilderen van de arduinen plint. Deze werken zijn echter niet vrijgesteld van vergunning en maken geen deel uit van de aanvraag, waardoor het schilderen van de natuurstenen plint expliciet wordt uitgesloten uit de vergunning.
Voor de reeds aanwezige luifel en reclame werd geen vergunning verleend. Deze werken worden eveneens uitgesloten uit de vergunning.
Gezien de opname van het pand in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, kan een reclamedragend zeildoek slechts worden toegestaan indien de publiciteit op dit steigerdoek maximaal 2/3de van de volledige oppervlakte van het doek beslaat. Volgens artikel 8 van de bouwcode moet minimaal 1/3de van de oppervlakte van een steigerdoek worden voorzien van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand. De aanvraag voldoet hier niet aan. De stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing adviseert de aanvraag hierdoor ongunstig. In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgenomen dat de publiciteit maximaal 2/3de van de oppervlakte van het steigerdoek per gevelvlak mag beslaan en minimaal 1/3de van de oppervlakte van de steigerdoek moet worden voorzien van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand.
Zowel artikel 13 §2 van de gewestelijke publiciteitsverordening als artikel 8 van de bouwcode bevatten bepalingen over de maximale termijn voor het voorzien van niet-zaakgebonden publiciteit op steigerdoeken. Voor niet-vergunningplichtige werken is dit maximaal 1 maand. In de verordeningen, noch in de VCRO worden hiervoor afwijkingsmogelijkheden opgenomen. Daarom wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen dat het reclamedragend steigerdoek maximaal voor 1 maand mag worden voorzien.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Publiciteit mag geen hinder veroorzaken voor de omgeving. De ruimtelijke kwaliteit mag niet in het gedrang komen. Om lichthinder te beperken voor onder meer de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden bij de vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De publiciteit mag maximaal 2/3de van de oppervlakte van het steigerdoek per gevelvlak beslaan en minimaal 1/3de van de oppervlakte van de steigerdoek moet worden voorzien van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand.
2. De handelingen waarvoor vergunning wordt verleend, mogen niet langer dan 1 maand na de datum van de start van de werken, in stand blijven.
3. Het reclamedragend steigerdoek mag enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en de verlichting mag enkel op het doek zelf gericht zijn.
4. Volgende vergunningsplichtige handelingen worden uitgesloten uit de vergunning:
- het schilderen van de natuurstenen plint;
- de gevelreclame;
- de luifel.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 september 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 2 oktober 2024 |
Start openbaar onderzoek | 11 oktober 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 9 november 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 januari 2025 |
Verslag GOA | 3 december 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De publiciteit mag maximaal 2/3de van de oppervlakte van het steigerdoek per gevelvlak beslaan en minimaal 1/3de van de oppervlakte van de steigerdoek moet worden voorzien van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand.
2. De handelingen waarvoor vergunning wordt verleend, mogen niet langer dan 1 maand na de datum van de start van de werken, in stand blijven.
3. Het reclamedragend steigerdoek mag enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en de verlichting mag enkel op het doek zelf gericht zijn.
4. Volgende vergunningsplichtige handelingen worden uitgesloten uit de vergunning:
- het schilderen van de natuurstenen plint;
- de gevelreclame;
- de luifel.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.