Terug2024_CBS_09587 - Omgevingsvergunning - OMV_2024008426. Gagelveldenstraat 43. District Merksem - Goedkeuring

Gepubliceerd op 16/12/2024
college van burgemeester en schepenen
vr 13/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09587 - Omgevingsvergunning - OMV_2024008426. Gagelveldenstraat 43. District Merksem - Goedkeuring 2024_CBS_09587 - Omgevingsvergunning - OMV_2024008426. Gagelveldenstraat 43. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024008426

Gegevens van de aanvrager:

Toon Bogaerts met als adres Gagelveldenstraat 43 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

Gagelveldenstraat 43 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 41G5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/10/1981: vergunning (1974#9563) voor het verbouwen van een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing;
  • 3 bouwlagen onder plat dak;
  • volledig bebouwd perceel op de gelijkvloerse verdieping;
  • bouwdiepte op  de eerste en tweede verdieping van circa 10m
  • gevelbreedte van circa 5,7m;
  • kroonlijst van circa 10m

-          gevelafwerking:

  • voorgevel afgewerkt in metselwerk;
  • garagepoort naar inpandige autostalplaatsen;

-          inrichting:

  • op de eerste en tweede verdieping bevindt zich over de volledige breedte van het perceel een terras met een diepte van 3m, het terras op de tweede verdieping is voor de helft overdekt;
  • er is een voortuin met een diepte van 5m.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing;
  • 3 bouwlagen onder plat dak;
  • bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping beperkt tot 12,76m;
  • het vergunde terras op de eerste verdieping werd mee opgenomen in het bouwvolume waardoor de bouwdiepte op  de eerste verdieping werd uitgebreid tot 12,76m;
  • op de tweede verdieping werd de vergunde bouwdiepte van 9,56m behouden;
  • gevelbreedte van 5,51m;
  • kroonlijsthoogte van 9,87m;
  • de interne indeling is gewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • de getrapte kroonlijst is gewijzigd naar een rechte kroonlijst;
  • de afwerking van de voorgevel werd gewijzigd naar gele kurk op een gevelplint in grijze natuursteen;
  • het buitenschrijnwerk bestaat uit wit pvc;
  • de kroonlijst is afgewerkt in grijze beton;
  • gewijzigde raam- en deuropeningen in de achtergevel;
  • garagepoort naar inpandige autostalplaatsen;
  • op het plat dak werden zonnepanelen toegevoegd met een hoogte van 1,6m op minimaal 0,35m van de perceelsgrenzen;

-          inrichting:

  • op niveau van het maaiveld is er een achtertuin van 57m² waarvan 14m² verhard als terras in klinker en betontegels;
  • ter hoogte van de tweede verdieping bevindt zich een dakterras op het plat dak van de eerste verdieping met een oppervlakte van 15,93m²;
  • er is een voortuin met een diepte van 5m;
  • de voortuin is verhard met een oprit en toegangspad met een oppervlakte van 15,6m².

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing;
  • 3 bouwlagen onder plat dak;
  • bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping beperkt tot 12,76m;
  • het vergunde terras op de eerste verdieping werd mee opgenomen in het bouwvolume waardoor de bouwdiepte op  de eerste verdieping werd uitgebreid tot 12,76m;
  • op de tweede verdieping werd de vergunde bouwdiepte van 9,56m behouden;
  • gevelbreedte van 5,51m;
  • kroonlijsthoogte van 9,87m;
  • de interne indeling wordt gewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • de getrapte kroonlijst wordt hersteld;
  • de voor- en achtergevel worden geïsoleerd;
  • de afwerking van de voorgevel wordt gewijzigd naar rode steenstrips op een gevelplint in grijze natuursteen;
  • het buitenschrijnwerk bestaat uit wit pvc met lateien in wit pleisterwerk;
  • de kroonlijst is afgewerkt in grijze beton;
  • de raam- en deuropeningen in de achtergevel worden gewijzigd;
  • garagepoort naar inpandige autostalplaatsen;
  • op het plat dak werden zonnepanelen toegevoegd met een hoogte van 1,6m op minimaal 0,35m van de perceelsgrenzen;

-          inrichting:

  • op niveau van het maaiveld is er een achtertuin van 57m² waarvan de oppervlakte van het terras wordt beperkt tot 6,6m² in klinker en betontegels;
  • ter hoogte van de eerste verdieping wordt op de rechter perceelsgrens een terras voorzien met een diepte van 1m en een breedte van 3,5m waarop aansluitend een trap op de rechter perceelsgrens wordt geplaatst als toegang tot de achtertuin;
  • ter hoogte van de tweede verdieping bevindt zich een dakterras op het plat dak van de eerste verdieping met een oppervlakte van 15,93m², hiervoor worden de vergunde scheidingsmuren hersteld tot een diepte van 3,14m op een hoogte van 2m;
  • er is een voortuin met een diepte van 5m;
  • de voortuin wordt ontpit en als oprit en toegangspad worden stapstenen aangelegd met een totale oppervlakte van 3,7m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing: het is verboden om bestaand buitenschrijnwerk te vervangen door buitenschrijnwerk met een ander(e) materiaal, kleur en raamindeling;
  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen: een geveluitsprong moet begrepen zijn tussen twee verticale vlakken onder een hoek van 45° ten opzichte van elke erfscheiding en kroonlijst. Het terras op de eerste verdieping is aangebracht tot tegen de rechter perceelgrens;
  • artikel 15 Technische installatie: de zonnepanelen vallen buiten een verticale hoek van 45° ten opzichte van alle gevelvlakken vertrekkend vanaf de bovenkant van de kroonlijst, bevinden zich op minder dan 1 m van de perceelsgrens, zijn zichtbaar vanaf de publieke ruimte en zijn niet architecturaal geïntegreerd;
  • artikel 23 Inrichting van de open ruimte: De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, muurtje of hek met een maximale hoogte van 1 m, het is niet duidelijk of een afsluiting langsheen de volledige voortuin wordt voorzien;
  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein: de aanvraag bevat een verbouwing, maar er worden geen fietsstalplaatsen op de plannen ingetekend.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Gagelveldenstraat, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

De afwijking op artikel 13 van de bouwcode – in verband met het terras op de eerste verdieping – kan gunstig worden geadviseerd.
Een geveluitsprong moet begrepen zijn tussen twee verticale vlakken onder een hoek van 45° ten opzichte van elke erfscheiding en kroonlijst. Het terras op de eerste verdieping is aangebracht tot tegen de rechter perceelgrens.
Dit terras en de trap worden tegen een vergunde scheidsmuur geplaatst, waardoor er geen hinder is naar de aanpalende.

Visueel-vormelijke elementen

De bouwheer wenst de voorgevel te isoleren.
Het na- isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

Verder wordt de voorgevel volledig opnieuw opgetrokken zoals vergund. De ornamenten en de kroonlijst worden opnieuw gerealiseerd wat gunstig kan worden geadviseerd.

De afwijking op artikel 8 van de bouwcode – in verband met het wijzigen van het buitenschrijnwerk – kan gunstig worden geadviseerd.
De volledige gevel wordt onder handen genomen. Hij wordt geïsoleerd en opnieuw bekleed met steenstrips. Het is dus aanvaardbaar om eveneens het buitenschrijnwerk te wijzigen omdat het hiermee aansluit op de nieuwe voorgevel.

Er wordt opgemerkt dat het materiaal van de dorpels niet vermeld wordt. In harmonie met de nieuwe gevelopbouw en gevelsteen, wordt geadviseerd om de raamdorpels ook in natuursteen te voorzien. Deze dragen ook bij tot de detaillering van de nieuwe gevel. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door geen voortuinafsluiting te voorzien, is het niet duidelijk waar de perceelsgrens zich bevindt. Het is niet duidelijk waar het openbaar domein eindigt en het privédomein begint. Een perceel afsluiting duidt deze grens duidelijk aan. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

De afwijking op artikel 33 van de bouwcode – in verband met het niet realiseren van een fietsenberging – kan gunstig worden geadviseerd.
De garage en het aansluitend atelier zijn in oppervlakte voldoende groot om enkele fietsstalplaatsen te voorzien.

Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De zonnepanelen op het plat dak moeten geplaatst worden op 1 m van de perceelsgrens en binnen de hoek van 45° van de voorgevel, conform artikel 15 van de bouwcode.

3. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, muurtje of hek met een maximale hoogte van 1 m, conform artikel 23 van de bouwcode.

4. De raamdorpels moeten ook worden uitgevoerd in natuursteen.

5. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal moet uitgevoerd worden met een totale dikte van 14 cm.

6. De arrière-corps moet behouden blijven en vrij worden gelaten van materiaal en isolatie.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 september 2024

Volledig en ontvankelijk

24 oktober 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 december 2024

Verslag GOA

3 december 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De zonnepanelen op het plat dak moeten geplaatst worden op 1 m van de perceelsgrens en binnen de hoek van 45° van de voorgevel, conform artikel 15 van de bouwcode.

3. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, muurtje of hek met een maximale hoogte van 1 m, conform artikel 23 van de bouwcode.

4. De raamdorpels moeten ook worden uitgevoerd in natuursteen.

5. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal moet uitgevoerd worden met een totale dikte van 14 cm.

6. De arrière-corps moet behouden blijven en vrij worden gelaten van materiaal en isolatie.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.