Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024119816 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Raven Investment Real Estate met als contactadres Kipdorp 42 bus A te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Plantin en Moretuslei 71-71A te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1120V2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een meergezinswoning met handelsgelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/08/2024: weigering door de Deputatie (20233424) voor het verbouwen van een meergezinswoning;
- 23/02/2024: weigering door het College van burgemeester en schepenen (20233424) voor het verbouwen van een meergezinswoning;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/300404;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/97681;
- 01/09/1994: beschermd stads- of dorpsgezicht: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/7017;
- 09/11/1932: toelating (1932#42836) voor binnen veranderingen;
- 01/09/1914: toelating (1914#6250) voor nieuwe gevels.
Vergunde toestand
Geen vergunde toestand.
Toestand bij inwerkingtreding gewestplan;
- functie wonen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- meergezinswoning met 9 woongelegenheden;
- detailhandel op de gelijkvloerse verdieping;
- koer dicht gebouwd;
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie wonen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van het bouwvolume;
- opdelen in verschillende woongelegenheden inclusief het doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 30 oktober 2024 | 22 november 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluxys | 30 oktober 2024 | 5 november 2024 | Gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 30 oktober 2024 | 29 november 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 30 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 30 oktober 2024 | 31 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 30 oktober 2024 | 6 november 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 30 oktober 2024 | 18 november 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Er wordt geen functiewijziging aangevraagd. De woonfunctie in de vorm van een meergezinswoning blijft behouden. Op het gelijkvloers blijft ook de functie detailhandel als complementaire functie bij het wonen behouden. De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag betreft een meergezinswoning waarbij op het gelijkvloers een handelsruimte aanwezig is. Het aantal woongelegenheden werd in het verleden zonder vergunning uitgebreid naar 9. Met deze aanvraag wenst de aanvrager de interne indeling grotendeels terug te brengen naar de toestand bij oprichting van het gebouw in 1913. Het aantal woongelegenheden wordt hierbij gereduceerd tot 5.
Een eerste (duplex-)woning bedraagt 82 m² en wordt voorzien met de leefruimtes op het gelijkvloers en de 2 slaapkamers op het tussenverdiep achteraan. Centraal wordt de dichtgebouwde koer terug vrijgemaakt en vooraan op het gelijkvloers wordt de handelsfunctie (32 m²) als complementaire functie bij de gelijkvloerse woonentiteit voorzien en niet langer als een zelfstandige functie. Vervolgens wordt op elke bouwlaag een tweeslaapkamerappartement ingericht. Deze appartementen variëren qua grootte tussen 88 m² en de 95 m² netto en zijn dus ruim van opzet.
De voorgestelde indeling kan gunstig geadviseerd worden.
Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen
De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten. Bijkomend is het pand ook gelegen in het beschermd stadsgezicht Deel Plantin en Moretuslei met omgeving (1994).
Voor voorliggende aanvraag werd het advies van het Agentschap Onroerend erfgoed ingewonnen. Het Agentschap verleende binnen de adviesperiode echter geen advies.
Eveneens werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies leest als volgt:
“De voorgevel wordt beperkt gewijzigd.
Zowel voor de pui als voor de huidige bekleding ervan is er geen vergunning terug te vinden. Ook voor het wijzigen van het historisch schrijnwerk naar pvc schrijnwerk, het verwijderen van de balustrade op derde verdieping, het omkasten van de bovenste kroonlijst en het verwijderen van de onderste historische kroonlijst en historische omkasting van de dakkapel (cfr buurpand) werd geen vergunning teruggevonden. Deze werken werden uitgevoerd zonder vergunning en hebben een grote impact op de erfgoedwaarde van de voorgevel. Als voorwaarde zal dan ook opgelegd worden alle werken aan de voorgevel (wijzigen schrijnwerk, aanpassen pui, verwijderen onderste kroonlijst, verwijderen omlijsting dakkapel, omkasting bovenste kroonlijst in pvc, verwijderen borstwering op niveau 3) uit te sluiten uit de vergunning.
Op de gelijkvloerse verdieping blijft de handelsfunctie behouden, op de verdiepingen voorziet men een aantal woongelegenheden.
Over woonkwaliteit of indeling wordt door de dienst Monumentenzorg geen advies verleend gelet op de beperkte erfgoedwaarde van het interieur. De kamerstructuur blijft afleesbaar op plan.
Er wordt opgemerkt dat op het grondplan van de eerste verdieping aan de straatzijde de terrassen foutief werden opgetekend, deze zijn niet halfrond. Dit is een tekenfout, de bestaande terrassen blijven behouden.
De bestaande voordeur en pui worden voorvangen door nieuw buitenschrijnwerk.
Ook de pui is foutief opgetekend. Het gebogen glas is nog steeds aanwezig en dient ook behouden te blijven.
De bestaande rolluiken thv de pui zijn zeer beeldverstorend en vanuit erfgoedoogpunt niet aanvaardbaar. De historische rolluiken zijn nog aanwezig, als voorwaarde zal opgelegd worden de plastic rolluiken te verwijderen en de historische rolluiken opnieuw in werking te stellen. Het dichtschilderen van de bovenlichten in de pui is eveneens niet aanvaardbaar. Met beperkte middelen kan de pui opgewaardeerd worden wat het beschermd stadsgezicht en het pand zelf ten goede zou komen. Het is onduidelijk hoe de pui er na herstel/vervanging zal uitzien, gelet op de zeer donker ingekleurde plannen. Er zal opgelegd worden om een plan van herstel voor de pui voor te leggen voor verder advies.
Er wordt nieuw buitenschrijnwerk geplaatst: detailtekeningen moeten worden voorgelegd voor verder advies.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst Monumentenzorg bijgetreden. Mits onderstaande uitsluitingen en voorwaarden bij de vergunning overgenomen worden, blijft de visuele inpasbaarheid gegarandeerd.
Uitsluiting van de onvergunde werken aan de voorgevel:
- Pvc schrijnwerk
- Verwijderen kroonlijst onderaan pseudomansdardedak
- Omkasting kroonlijst in pvc
- Dichtschilderen bovenlichten pui
- Pvc rolluiken pui
- Verwijderen borstwering niveau 3
- Verwijderen omkasting dakkapel in pseudomansarde
Voorwaarden vanuit de stedelijke dienst Monumentenzorg bij de vergunning:
- Detailtekeningen nieuwe voordeur voor te leggen voor verder advies
- Detailtekeningen voor nieuw houten schrijnwerk in de voorgevel voor te leggen voor verder advies
- Behoud gebogen glas thv pui
- Voorstel voor herstel van bestaande winkelpui voor te leggen verder advies
- Detailtekeningen nieuwe borstwering niveau 3 voor te leggen voor verder advies
- De voorgestelde dakisolatie mag niet tot gevolg hebben dat de dakopstand dient verhoogd te worden en er een zwaardere kroonlijst moet voorzien worden
- Nieuwe kroonlijst in hout te voorzien zowel onder- als bovenaan het mandardedak, detailtekeningen voor te leggen voor verder advies.
Rekening houdend met de gestelde voorwaarden is de aanvraag visueel inpasbaar in zijn omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gezien het pand gelegen is aan een gewestweg werd advies gevraagd aan AWV. Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Verder wordt geoordeeld dat de aanvraag in overeenstemming is met de hedendaagse normen qua gebruiksgenot en veiligheid zonder hierbij hinder te genereren naar de omgeving.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De onvergunde wijzigingen aan de voorgevel, zoals beschreven in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg, worden uitgesloten van de vergunning.
3. De voorwaarden, zoals beschreven in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg, moeten nageleefd te worden.
4. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 september 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 30 oktober 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 december 2024 |
Verslag GOA | 2 december 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De onvergunde wijzigingen aan de voorgevel, zoals beschreven in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg, worden uitgesloten van de vergunning.
3. De voorwaarden, zoals beschreven in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg, moeten nageleefd te worden.
4. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.