Terug
Gepubliceerd op 16/12/2024

2024_CBS_09591 - Omgevingsvergunning - OMV_2024131269. Meerlenlaan 6. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09591 - Omgevingsvergunning - OMV_2024131269. Meerlenlaan 6. District Wilrijk - Goedkeuring 2024_CBS_09591 - Omgevingsvergunning - OMV_2024131269. Meerlenlaan 6. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024131269

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Emilie Dieryck met als adres Meerlenlaan 6 bus A te 2610 Antwerpen en de heer Nicky Michiels met als adres Meerlenlaan 6 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Meerlenlaan 6 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie C nr. 192C4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning, het aanleggen van verhardingen en een zwembad en het plaatsen van een tuinberging

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/09/1954: toelating (238#8723) voor een garage;

-          22/01/1954: toelating (238#8402) voor een huis.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met schilddak; 
  • bouwdiepte 15,55 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping 11,91 m;
  • kroonlijsthoogte 6,1 m;
  • dakterras op de eerste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • wit gekalkte baksteen;

-          inrichting:

  • garage aan de linkerzijde achter de woning;
  • terras met een oppervlakte van 18,5 m².

 

Bestaande toestand

-          conform de vergunde toestand met uitzondering van:

  • uitbreiding van het gelijkvloers over de gehele breedte van de woning;
  • gewijzigde grootte van de ramen in de voorgevel;
  • dakkapel in het achterste dakvlak en het rechter dakvlak;
  • uitbreiding (tuinberging) in de rechterzijstrook tot tegen de perceelsgrens;
  • terras aansluitend aan de woning met een eigen diepte van 5,98 m en een oppervlakte van 66 m².

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • dakkapel in het achterste dakvlak en het rechter dakvlak;
  • uitbreiding (tuinberging) in de rechterzijstrook tot tegen de perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde baksteen;
  • gewijzigde grootte van de ramen in de voorgevel;

-          inrichting:

  • zwembad met een grootte van 8,8 m op 3,8 m;
  • terras aansluitend aan de woning met een eigen diepte van 15,68 m en een oppervlakte van 100 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          aanleggen van een zwembad;

-          aanleggen van bijkomende verharding.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

15 november 2024

21 november 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Voorliggende aanvraag voorziet een uitbreiding en interne constructieve wijzigingen. De bouwdiepte op het gelijkvloers is over de hele breedte van het pand op 15,55 meter gebracht. Deze werken zorgen voor een verhoging van de verblijfskwaliteit in de eengezinswoning en zijn bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Aan de rechterzijde is een tuinberging geplaatst met een beperkte oppervlakte. Deze is voorzien tegen een bestaande uitbreiding van de rechterbuur. Deze tuinberging is ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Bijkomend wenst men een zwembad te voorzien en de verharding in de tuinzone uit te breiden. Het zwembad wordt centraal ter hoogte van de garage voorzien. De treden tussen het terras en de tuin worden verplaatst en rondom het zwembad wordt verharding voorzien in breukstenen. Ook deze wijzigingen zijn niet storend voor de omgeving en bijgevolg aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel is anders uitgevoerd dan vergund. Zo zijn de smalle ramen ter hoogte van de hal centraler geplaatst en niet voorzien tot op het vloerniveau. Ook het raam ter hoogte van de badkamer op de eerste verdieping is centraler geplaatst, uitgelijnd met de smalle ramen van het gelijkvloers.

Ter hoogte van het dak is er aan de rechterzijde en aan de achterzijde een kleine dakkapel toegevoegd. Ter hoogte van de straatkant zijn dakvlakvensters voorzien.

Deze wijzigingen zijn aanvaardbaar in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Tijdens de periode van het volledig en ontvankelijkheidsonderzoek van dit dossier is intensief onderzocht of het dossier voldoende informatie bevatte om dit af te toetsen aan de verordening hemelwater. Er bestaat namelijk onduidelijkheid over de aansluiting van de overloop van een buitenzwembad op het RWA-systeem of het DWA-systeem. Er is namelijk geen eenduidig standpunt over de graad van vervuiling van zwemwater en of je dit dan als regenwater of als afvalwater moet beschouwen. Gelet op de deadline van het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek is beslist om het dossier volledig en ontvankelijk te verklaren en tijdens de procedure bijkomende navraag en onderzoek te doen.

 

Hemelwaterput en hergebruik:

Er is een uitbreiding van dakoppervlakte.

  • Uitbreiding woonhuis: 13 m²
  • Tuinberging rechts van woonhuis: 5,4 m²

Alle bijgebouwen moeten bij de afwaterende oppervlakte – indien aangesloten - voor berekening van de hemelwaterput geteld worden. Deze uitbreiding met hun win-back komt neer op 55,2 m² afwaterende oppervlakte.

Er dient een hemelwaterput van 5000 liter voorzien te worden. Deze is reeds aanwezig. Er wordt 30 m² op afwaterende oppervlakte in mindering gebracht omdat er een put is.

 

Infiltratievoorziening:

De aangevraagde infiltratievoorziening is niet correct gedimensioneerd.

 

Bij de afwaterende oppervlakte van de hemelwaterput (55,2 – 30 = 25,2 m²) moet de verharding van het buitenzwembad bijgeteld worden. In de richtlijnen van VLARIO lees je namelijk dat de overloop van een buitenzwembad zowel op het RWA-systeem als op het DWA-systeem aangesloten mag worden. Het is niet de ontwerper die de aansluiting kiest, maar de rioolbeheerder. Omwille van deze reden is er een vraag gesteld aan Aquafin. Op 21/11/2024 bezorgde Aquafin volgend antwoord: De overloop van nieuwe zwembaden moet op RWA en vervolgens infiltreren (perceel groter dan 120 m²). De filter mag op DWA. Enkel bij afkoppelingsprojecten kan bij te grote technische, financiële inpassingen een aansluiting van overloop op DWA toegestaan worden.

Als de overloop van het zwembad wordt aangesloten op het RWA-systeem, dan is de hemelwaterverordening van toepassing en moet het water eerst geïnfiltreerd worden. In dat geval moet de volledige oppervlakte van zwembad gezien worden als verharde oppervlakte.

Om effectief te zijn en drainage van het grondwater te vermijden, dient de infiltratievoorziening zich geheel boven de gemiddelde voorjaarsgrondwaterstand te bevinden. Enkel het volume en de oppervlakte van de infiltratievoorziening boven dit peil kunnen in rekening genomen worden.

Er dient een open infiltratiesysteem, type wadi of infiltratiekom, aangelegd. Open voorzieningen zijn beter inspecteerbaar, geschikt bij hoge grondwaterstanden, eenvoudig in aanleg, maken een multifunctioneel gebruik mogelijk, bieden een groene omgeving en zijn daarmee goed voor de biodiversiteit. De aanlegkosten zijn gering en door de begroeiing ontstaat er een reinigend effect op het hemelwater.

Een noodoverloop is toegestaan. Enkel het infiltratievolume en –oppervlakte onder de noodoverloop kunnen meegerekend worden in de dimensionering.

 

Bij 25,2 m² moet het zwembad bij geteld worden. + 33,50 is 58,7 m². Er moet minimaal 1937,1 liter geïnfiltreerd worden op minimaal 4,616 m². Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Er moet minimaal 1937,1 liter hemelwater geïnfiltreerd worden op minimaal 4,616 m².

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 oktober 2024

Volledig en ontvankelijk

15 november 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 januari 2025

Verslag GOA

3 december 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Er moet minimaal 1937,1 liter hemelwater geïnfiltreerd worden op minimaal 4,616 m².

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.