Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2024116284 |
Gegevens van de aanvrager: | NV VOPAK CHEMICAL TERMINALS BELGIUM met als contactadres Scheldelaan 410 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Scheldelaan 410 te 2030 Antwerpen. |
Kadastrale percelen: | afdeling 16 sectie D nr. 79H |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Sloop laadstation en bouw nieuw laadstation met controlekamers en kleppenlokaal |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/11/2011: vergunning (HVN/B/20114573) voor de bouw van een pijpenbrug en steiger;
- 16/03/2000: vergunning (HV/1999/B/0200) voor uitbreiding tankpark met weegbrug en laadtoren.
Vergunde/bestaande toestand
- functie: industrie en bedrijvigheid;
- inrichting: een tankterminal gelegen aan kaai 503 waarop zich een bestaand treinbeladingsstation bevindt.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume en gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- sloop van een laadstation;
- bouw van een laadstation met controlekamers;
- bouw kleppenlokaal blusmonitoren;
- (her)aanleg van verharding.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Water-link | 29 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven- en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:
- Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;
- Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Kanaaldok B1, het Hansadok en de Boudewijnsluis;
- Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Scheldelaan en de Kruisschansweg;
- overdruk Leidingstraat ten noorden van het goed en parallel aan de overzijde van Scheldelaan en de Kruisschansweg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. De nieuwe totale dakoppervlakte bedraagt 351,08 m². De nieuwe asfaltverharding wordt bovenop de bestaande betonvloer gelegd, waardoor dit niet als (her-)aanleg van verhardingen beschouwd wordt voor toepassing van de hemelwaterverordening.
Er worden afwijkingen op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd op de aspecten hergebruik en infiltratie. Volgens artikel 12 van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van gebruik, wettelijke voorschriften of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.
De aanvrager geeft aan dat er geen mogelijkheden tot hergebruik zijn binnen het gebruik van het laadstation en het kleppenlokaal. Gezien de aard van de technische constructies, kan deze stelling gevolgd worden.
Daarnaast motiveert de aanvrager dat er geen infiltratievoorziening geplaatst kan worden omwille van technische redenen. De nieuwe constructies worden op bestaande verhardingen geplaatst met enkel puntsgewijze ingrepen aan de verhardingen ter hoogte van funderingskolommen. Het plaatsen van een infiltratievoorziening is hierdoor moeilijk zonder grote ingrepen uit te voeren aan de bestaande verhardingen. Het regenwater dat op de nieuwe dakoppervlaktes valt, zal afgeleid worden via de bestaande riolering naar het dok.
Wegens de aanwezigheid van een drainage om de stabiliteit van de kaaimuur te garanderen, is infiltratie in deze zone niet wenselijk en kan een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening gunstig geadviseerd worden.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft het slopen van een bestaand treinbeladingsstation en de bouw van een nieuw laadstation met controlekamers. Om de capaciteit van de blusmonitor te garanderen wordt tevens een kleppenlokaal gebouwd.
De nieuwe constructies maken de verdere exploitatie van het bestaand industrieel bedrijf mogelijk. Bijgevolg past de aanvraag zich functioneel in binnen het industrieveld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken worden uitgevoerd op een kaaimuur van een industrieterrein. Rondom de aanvraag bevinden er zich reeds andere industriële constructies zoals tankenparken en leidingbruggen.
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Visueel-vormelijke elementen
Het laadstation wordt opgetrokken in staal en afgewerkt met grijze staalplaten. De controlekamers betreffen twee grijze, stalen containerunits op een staalstructuur.
Deze materialen zijn neutraal en dus aanvaardbaar in de industriële omgeving.
Het kleppenlokaal betreft een prefabunit waarvan de gevels afgewerkt zijn met geïsoleerde sandwichpanelen in een rode kleur (RAL3000).
Aangezien dit een brandtechnisch gebouw betreft, is de rode kleur van de gevels noodzakelijk als signalisatie en dus aanvaardbaar in de industriële omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweer zone Antwerpen. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.
Wegens de nabijheid van een waterleiding werd advies gevraagd aan Water-link. Zij hebben echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een KLIP-aanvraag in te dienen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen. Het inzetten op goederentransport via het spoor is wenselijk in het kader van de modal shift voor vrachtvervoer.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 28 oktober 2024 |
Start openbaar onderzoek | 6 november 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 5 december 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 17 december 2024 |
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.