Terug
Gepubliceerd op 16/12/2024

2024_CBS_09528 - Omgevingsvergunning - OMV_2024060410. Arbeidersstraat 2A. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09528 - Omgevingsvergunning - OMV_2024060410. Arbeidersstraat 2A. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_09528 - Omgevingsvergunning - OMV_2024060410. Arbeidersstraat 2A. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024060410

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

Stad Antwerpen (0207500123) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Arbeidersstraat 2A te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 164H

waarvan:

 

-          20190215-0063

afdeling 22 sectie A nr. 164H (Recyclagepark Berchem)

Vergunningsplichten:

exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

recyclagepark Berchem: het actualiseren van de huidige afvalstromen

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 21 november 2013 verleende de deputatie een vergunning aan stad Antwerpen voor het verder exploiteren van het recyclagepark aan de Arbeidersstraat 2A te Berchem (MLAV1/2013-345). De vergunning is geldig tot 21 november 2033. Op 18 oktober 2019 werd de vergunning door middel van OMV_2019020757 uitgebreid met het op- en overslaan van veegvuil(slib) en bijkomende afvalfracties. 

 

Inhoud van de aanvraag

Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag betreft de actualisatie van de omgevingsvergunning voor een bestaand recyclagepark te Berchem

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Recyclagepark Berchem
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

2.2.1.b)

opslag en sortering van selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, met inbegrip van gevaarlijk afval (recyclagepark);

Recyclagepark: wijziging in hoeveelheden per afvalstroom

2.2.2.f)1°

opslag en mechanische behandeling van niet-gevaarlijke afvalstoffen van maximaal 100 ton;

8,00 ton

  

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM)

11 september 2024

28 oktober 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw

11 september 2024

3 oktober 2024

  

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Het bestaande en vergunde recyclagepark is functioneel verenigbaar met de omgeving. De aanvraag bevat geen vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De inwoners van stad Antwerpen mogen afvalstoffen op het recyclagepark aanvoeren met personenvoertuigen, bestelwagens en aanhangwagens. De selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen worden in specifiek aangepaste recipiënten gestockeerd. Er is geen opslag rechtstreeks op de grond. Alle containers en recipiënten staan op een verharde ondergrond. Eventuele lekvloeistoffen en mogelijks verontreinigd hemelwater worden naar de olie-afscheider geleid. Volle recipiënten worden voor recyclage of eindverwerking afgevoerd naar een vergunde verwerker. 

 

Als nieuwe activiteit wordt de opslag van oude matrassen in een container van 40 m³ aangevraagd. De selectieve inzameling van gebruikte matrassen kadert in de regelgeving met betrekking tot de producentenverantwoordelijkheid.  

 

Verder worden de afvalstromen onder categorie Klein Gevaarlijk Afval (of KGA) nu expliciet benoemd. Het betreft: 

- verfblikken op waterbasis (4 rolcontainers van elk 1.100 liter); 

- frituurolie (systeemcontainer met 3 plastic bags in plaats van 6 plastic bags), 

- brandblussers, butaan- en propaangas (inclusief lachgaspatronen), KGA van onbekende oorsprong, kunststof lege verpakkingen, zepen en detergenten, solventen halogeenarm hoogcalorisch, verf, inkt, lijm, hars en spuitbussen in ASP-boxen van 600 liter;  

- bestrijdingsmiddelen zonder gevaarsymbool, bestrijdingsmiddelen met gevaarsymbool, cosmetica, olie- en brandstoffilters, schoonmaakmiddelen en toners in dekselvaten van 120 liter; 

 - geneesmiddelen, kwikafval en vuurwerk in dekselvaten van 60 liter; 

 - aanstekers, ammoniak, javel/bleekwater, labo-afval, basen, röntgenfoto's en zuren in KGA-boxen van 60 liter; 

- injectienaalden en risico-houdend medisch afval, klasse 2 in Medibins van 60 liter.  

 

Voor grofvuil, wordt de opslag gewijzigd naar 1 container van 30 m³ (in plaats van 2 containers van 30 m³). Het persen van grofvuil was reeds vergund onder de rubriek 2.2.1.b). De exploitant vraagt deze afvalstromen in te delen onder rubriek 2.2.2.f. Deze stelling wordt bijgetreden door de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij. Volgens hen is er voor het persen van grofvuil geen uitzondering voorzien én dient het ingedeeld te worden onder rubriek 2.2.2.f of opslag en mechanische behandeling van andere niet-gevaarlijke afvalstoffen. De uitzondering is enkel voorzien voor het persen van papier, karton, textiel, kunststoffen, rubber en metaal, aldus OVAM. 

 

Verder brengt OVAM twee zaken onder de aandacht: 

  •       Wetgeving inzake geneesmiddelen verbiedt de inzameling van oude en vervallen geneesmiddelen op het recyclagepark. Deze moeten verplicht bij de apotheek afgegeven worden. De exploitant moet een actief weigeringsbeleid voeren en mag de geneesmiddelen op het recyclagepark niet aanvaarden.  
  •       Matrassen dienen droog gestockeerd worden én ze mogen niet geperst worden.  

 

Tenslotte blijft de opslag en fysisch-chemische behandeling van 13 ton niet-gevaarlijke slibs (of rubriek 2.2.5.a)2° ongewijzigd. Voor de volledigheid worden de reeds verkregen bijstellingen op de sectorale voorwaarden -waar nodig- geactualiseerd en opgenomen in het besluit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld de milieuvergunning voor de exploitatie van het containerpark in Berchem te actualiseren.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

2.2.1.b)

opslag en sortering van selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, met inbegrip van gevaarlijk afval (recyclagepark); (inrichting Recyclagepark Berchem)

Wijziging in hoeveelheden per afvalstroom

2.2.2.f)1°


opslag en mechanische behandeling van niet-gevaarlijke afvalstoffen van maximaal 100 ton; (inrichting Recyclagepark Berchem)

8,00 ton

 

Gecoördineerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

2.2.1.b)

opslag en sortering van selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, met inbegrip van gevaarlijk afval (recyclagepark); (inrichting Recyclagepark Berchem)

Recyclagepark

2.2.2.f)1°

opslag en mechanische behandeling van niet-gevaarlijke afvalstoffen van maximaal 100 ton; (inrichting Recyclagepark Berchem)

8,00 ton

2.2.5.a)2°

opslag en fysisch-chemische behandeling, al of niet in combinatie met een mechanische behandeling, van niet-gevaarlijke slibs met een opslagcapaciteit van meer dan 1 ton tot en met 25 ton; (inrichting Recyclagepark Berchem)

13,00 ton

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur; (inrichting Recyclagepark Berchem)

32,00 m³/uur

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. Er dient geen meetgoot voorzien te worden maar een controleput volstaat waaruit een representatief staal genomen kan worden van het te lozen bedrijfsafvalwater.
2. De aanvaardde matrassen dienen droog gestockeerd te worden en mogen niet samengeperst worden.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 augustus 2024

Volledig en ontvankelijk

11 september 2024

Start openbaar onderzoek

21 september 2024

Einde openbaar onderzoek

20 oktober 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 december 2024

Verslag GOA

6 december 2024

Naam GOA

Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Bespreking van de bezwaren


Bezwaar: Het ingediende bezwaar stelt dat de NMBS werd aangeschreven maar dat Infrabel dient geconsulteerd te worden.

Beoordeling: het bezwaar is ongegrond. De bezwaarindiener is volgens de kadastrale gegevens de eigenaar van één van de aanpalende gronden en werd om die reden aangeschreven. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1. Er dient geen meetgoot voorzien te worden maar een controleput volstaat waaruit een representatief staal genomen kan worden van het te lozen bedrijfsafvalwater.
2. De aanvaardde matrassen dienen droog gestockeerd te worden en mogen niet samengeperst worden.

Artikel 3

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

2.2.1.b)

opslag en sortering van selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, met inbegrip van gevaarlijk afval (recyclagepark); (inrichting Recyclagepark Berchem)

Recyclagepark

2.2.2.f)1°

opslag en mechanische behandeling van niet-gevaarlijke afvalstoffen van maximaal 100 ton; (inrichting Recyclagepark Berchem)

8,00 ton

2.2.5.a)2°

opslag en fysisch-chemische behandeling, al of niet in combinatie met een mechanische behandeling, van niet-gevaarlijke slibs met een opslagcapaciteit van meer dan 1 ton tot en met 25 ton; (inrichting Recyclagepark Berchem)

13,00 ton

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur; (inrichting Recyclagepark Berchem)

32,00 m³/uur


Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is tot 21 november 2033, de einddatum van de lopende vergunning.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.