Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024004410 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW KATHOLIEK ONDERWIJS BISDOM ANTWERPEN NOORDKANT met als adres Nooitrust 4 te 2390 Malle |
Gegevens van de exploitant: | VZW KATHOLIEK ONDERWIJS BISDOM ANTWERPEN NOORDKANT (0448528295) met als adres Nooitrust 4 te 2390 Malle |
Ligging van het project: | Terlindenhofstraat 206-206A, 220, 240 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 40 sectie C nr. 106P |
waarvan: |
|
- 20240411-0066 | afdeling 40 sectie C nr. 106P (Campus Virgo Maria) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een school, de exploitatie van een stookinstallatie, een warmtepomp met BEO-veld en het lozen van huishoudelijk afvalwater |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/11/2015: vergunning (20152146) voor een regularisatie van containerklassen;
- 20/06/2014: vergunning (2014582) voor het afbreken van een bestaand gebouw en bouwen van een schoolgebouw;
- 28/11/2003: vergunning (20031392) voor het uitbreiden refter met meterlokaal en tweede vluchtweg;
- 28/11/2003: vergunning (20032349) voor het tijdelijk plaatsen van twee containerklassen;
- 14/03/2001: vergunning (200185) voor het uitvoeren brandveiligheidswerken refter;
- 28/12/2000: vergunning (20002486) voor het tijdelijk plaatsen van twee containerklassen;
- 07/05/1997: vergunning (19971162) voor het plaatsen tuinhokje;
- 06/08/1992: vergunning (1992745) voor een kloosterwoning na afbraak woning – artikel 51 - hoogte vertrek;
- 10/07/1984: beschermd als monument: Kasteel Runcvoort: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/7061;
- 10/07/1984: beschermd stads-of dorpsgezicht: Kasteel Runcvoort met omgeving: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/7066;
- 07/11/1978: vergunning (1978128) voor verbouwingswerken aan het "Runcvoorthof";
- 05/03/1968: vergunning (19687014) voor het oprichten van klaslokalen en turnzaal in cultureelcomplex;
- 31/07/1962: vergunning (19627140) voor het oprichten voorlopige klaslokalen.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en uitbreiden van een school (schoolcampus Virgo Maria);
- slopen van aanbouw aan schoolgebouw blok B en de oude luifeltjes tegen historische muur naar park Runcvoort;
- verwijderen van oude tijdelijke containerklassen;
- plaatsen van twee klascontainers (tijdelijke constructies in afwachting ingebruikname nieuwe toestand);
- bouwen poortgebouw en fietsenstalling;
- vervangen alle buitenschrijnwerk blok B;
- renoveren dakverdieping blok B;
- heraanleggen van speelplaats tussen blok B en poortgebouw;
- vellen van bomen.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 9 september 2011 verleende het college een vergunning aan het Katholiek Onderwijs Regio Merksem vzw voor het uitbaten van een schoolgebouw met onder andere bergplaatsen voor stookolie, lozen van huishoudelijk afvalwater en stookinstallaties (kenmerk AN2011/289). Het vermogen van de stookinstallaties werd gewijzigd door besluit AN2014/4. Door een declassering en wijziging van de indelingslijst ressorteren de activiteiten heden onder meldingsplichtige inrichtingen.
Inhoud van de aanvraag
Actualisatie van de milieuvergunning voor de exploitatie van schoolcampus Virgo Maria in het district Merksem.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Campus Virgo Maria
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | -452,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 10,11 kW |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; | -306,00 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 8 augustus 2024 | 14 oktober 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 8 augustus 2024 | 12 augustus 2024 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 8 augustus 2024 | 24 september 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 8 augustus 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 8 augustus 2024 | 28 augustus 2024 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 8 augustus 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 8 augustus 2024 | 14 augustus 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 8 augustus 2024 | 30 augustus 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 8 augustus 2024 | 3 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 8 augustus 2024 | 29 november 2024 |
Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit | 8 augustus 2024 | 30 augustus 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m2 groot is. Er worden bergingen voorzien, maar geen ervan wordt specifiek ingetekend als afvalberging;
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van de schoolcampus Virgo Maria Merksem gelegen naast het Runcvoortpark aan de Terlindenhofstraat.
Er wordt een nieuwbouw volume voorzien dat plaats geeft aan 2 grote co-teaching lokalen en dienst zal doen als nieuwe toegang vanuit de Terlindenhofstraat. Dit nieuwe volume wordt opgevat als een ‘poort’ tot de achterliggende scholensite en wordt gepositioneerd in de knik van de Terlindenhofstraat op de rooilijn. Gezien de beperkte beschikbare ruimte op deze langgerekte campus is deze nieuwbouw correct ingepland in zijn ruimtelijke context. Het geplande volume met 2 bouwlagen en een daklaag is ruimtelijk aanvaardbaar en ingepast in de gebouwde context.
Tussen de bestaande schoolgebouwen blok A en blok B wordt een vluchtterras met balustrade voorzien op de bestaande luifel tussen beide gebouwen. Zowel de 1ste verdieping van blok A als de bel-etage verdieping van blok B is vanaf dit terras bereikbaar.
Ten westen van schoolgebouw blok B worden twee tijdelijke klascontainers met telkens twee leslokalen geplaatst, die na het afronden van het project terug verwijderd worden.
De fietsluifels zijn rechts van het poortgebouw ingeplant wat de bereikbaarheid ten goede komt.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is gunstig.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag voldoet niet aan het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid, maar gezien de beperkte afwijkingen, kan de stedenbouwkundige vergunning toch worden verleend mits de in voorwaarden opgelegde aanpassingen integraal worden uitgevoerd. In toepassing van artikel 4.2.19. §1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zullen deze aanpassingen als voorwaarde in de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd.
Voorliggend ontwerp wijkt af van artikel 30 van de verordening integrale toegankelijkheid. Het nieuwe sanitaire lokaal beschikt niet over een aangepast toilet waarvan de afmetingen bepaald worden in artikel 30 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. Niet alleen de plaats maar ook de interne indeling van het gebouw dient herbekeken te worden.
Daarnaast zijn ook de containerklassen op de eerste verdieping niet toegankelijk.
Gezien het tijdelijke karakter van de aanvraag en dezelfde functie in de gelijkvloerse container wordt ingericht is een afwijking op dit artikel aanvaardbaar.
Functionele inpasbaarheid
In voorliggende aanvraag blijft de schoolfunctie behouden waardoor de functionele inpasbaarheid in de omgeving gegarandeerd blijft.
Visueel-vormelijke elementen
Het nieuwbouw volume wordt opgetrokken uit grijsgroen metselwerk met aluminium schrijnwerk in een groene tint. De daklaag boven de betonnen kroonlijst werd uitgewerkt als loggia met massief gemetste kolommen, verdiept ingevuld met glas- of metselwerk.
In de plint worden enkele betonnen zitbanken geïntegreerd, het terrein wordt verder afgebakend met groen stalen hekwerk.
Het poortgebouw werd een laatste keer voorgelegd aan de kwaliteitskamer op 31 maart 2023 en werd gunstig geadviseerd. Het ingediend ontwerp komt tegemoet aan de geformuleerde aandachtspunten.
De voorgestelde materialen zijn aanvaardbaar voor dit soort van bebouwing waardoor er sprake is van een correcte visuele inpassing in het geheel.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg gunstig.
Schoolgebouw blok B wordt grondig gerenoveerd waarbij het dakprofiel wordt geoptimaliseerd zodat een kwaliteitsvolle leeromgeving kan worden gecreëerd. Het buitenschrijnwerk en het aansluitende lattenwerk worden opnieuw uitgevoerd in witgelakt hout. Omdat de kleuter- en basisschool Virgo Maria is gebouwd op de gronden van Runcvoort opgenomen in de inventaris (huis Runcvoort bij school Virgo Maria is bouwkundig erfgoed, kasteel Runcvoort is beschermd als monument, kasteel Runcvoort met omgeving is beschermd stads- en dorpsgezicht) werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Monumentenzorg die een voorwaardelijk gunstig advies verleent met volgende afweging: “Blok A werd gebouwd in 1968 ter vervanging van de 19de-eeuwse schoolvleugels. Blok B werd opgetrokken in 1951 in een meer traditionele vormgeving.
Blok B wordt grondig gerenoveerd. De aanbouw met schouw aan de rechterzijde wordt gesloopt om het souterrain te kunnen betrekken bij de speelplaats. Het schrijnwerk en de bedaking wordt vernieuwd.
Vanuit oogpunt Monumentenzorg wordt het behoud en de restauratie van blok B geapprecieerd. Het gebouw uit 1951 heeft een beeldbepalende functie aan de Terlindenhofstraat. De aanbouw aan de rechterzijde is niet oorspronkelijk en kan gesloopt worden. Het is jammer dat de oorspronkelijke dakhelling van het zadeldak achteraan niet hernomen wordt. De manier waarop er licht wordt getrokken zorgt toch voor een enigszins atypische snede.
Om het beeldbepalend karakter van het schoolgebouw maximaal te behouden, vragen we om het schrijnwerk in de voorgevel naar oorspronkelijk model te vervangen en de bestaande indeling te hernemen. De blokramen op de bel-etage zorgen voor een bijzondere detaillering en verfijning van het gevelbeeld.
De overige ingrepen doen geen afbreuk aan de beeldwaarde van de site en zijn eveneens aanvaardbaar.
Op basis van bovenstaande argumentatie wordt over deze aanvraag een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht:
Vanuit oogpunt Monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de realisatie van de nieuwbouw. Deze werd beoordeeld door de kwaliteitskamer waarin de stedelijke dienst Monumentenzorg vertegenwoordigd is.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de aandachtspunten van de dienst Monumentenzorg integraal bijgetreden en opgenomen als voorwaarden bij de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Bij een vergunning dient in voorwaarden te worden opgelegd dat het bijgevoegde advies van Aquafin strikt nageleefd dient te worden.
Er wordt geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien. De aanvraag is hierdoor in strijd met artikel 26 van de bouwcode. In de voorwaarden bij de vergunning moet de inrichting van een gescheiden afvalberging van minstens 4 m², voorzien van verluchting, opgenomen worden.
Voor de voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen. De dienst geeft voor het rooien van de bomen een gunstig advies:
“Maatregelen bij nieuw aan te planten bomen:
Voorzie een groeiplaats die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft zodat de boom zijn natuurlijke grootte en leeftijd kan halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
Voorzie geen verharding, of een water- en luchtdoorlatende verharding in de toekomstige wortelzone van nieuwe bomen.”
De maatregelen worden als voorwaarden toegevoegd bij vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. In het nieuwe poortgebouw worden 2 grote co-teaching lokalen bijgebouwd (plaats voor in totaal 60 leerlingen). Deze kunnen potentieel omgevormd worden tot 6 kleinere lokalen. Aangezien het totaal aantal personeelsleden niet verandert, wordt meegegaan in de denkpiste van de aanvrager dat er netto 2 leslokalen bijkomen (en geen 6) voor de berekening van de parkeerbehoefte. De parkeerplaatsen voor een basisschool dienen immers enkel voor de personeelsleden. Volgens de bouwcode dienen er 0,75 parkeerplaatsen per leslokaal voorzien te worden, wat de parkeerbehoefte op 2 (2 x 0,75) brengt. De werkelijke parkeerbehoefte is 2.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
De werkelijke parkeerbehoefte kan om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Het langgerekte perceel van de school ligt naast het park Runcvoort en maakt deel uit van de groene long van Merksem. De speelplaats is beperkt in oppervlakte en biedt geen ruimte om de parkeerbehoefte op te vangen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
|
Fietsstalplaatsen:
De nieuwe fietsenstalling bevat 54 fietsstalplaatsen. De afmetingen van de fietsstalplaatsen zijn conform de opgelegde normen in de bouwcode.
Volgens de bouwcode dienen er 54 nieuwe fietsstalplaatsen voorzien te worden (9 plaatsen/klaslokaal).
Verder moet ook 10% van de fietsstalplaatsen bruikbaar zijn voor buitenmaatse fietsen (cargofiets, bakfiets enzovoort). In dit geval komt dit neer op minimaal 5 plaatsen voor buitenmaatse fietsen die overdekt en afsluitbaar kunnen gestald worden. Dit is niet voorzien in de plannen.
Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
KOBA NoordkAnt vzw baat aan de Terlindenhofstraat in Merksem de schoolcampus Virgo Maria uit. Hier vindt zowel kleuteronderwijs als lager onderwijs plaats. De gebouwen voor de lagere school zijn echter al lange tijd in gebruik en kunnen een opfrissing gebruiken.
Er zal een nieuw poortgebouw opgericht worden waarin ook klassen zullen ingericht worden. Verder zal de huidige blok B verbouwd worden tot een moderne leeromgeving. De omgeving en de speelplaats zullen eveneens aangepakt worden tijdens de werken om zo een kwalitatieve groene omgeving voor de leerlingen te kunnen inrichten.
De ingedeelde activiteiten uit de vergunde toestand zijn nog steeds aanwezig op de site, maar zullen nu aangepast worden aan de nieuwe toestand. De stookinstallatie voor gebouw B is nog steeds aanwezig. De stookinstallatie in gebouw A werd vervangen door een gasgestookte ketel en de stookinstallaties in de kleuterschool werden vervangen door twee exemplaren met een lager vermogen. De andere stookinstallaties alsook de stookolietank zijn in tussentijd verwijderd.
Het vergunde vermogen in rubriek 43 wordt daarom bijgesteld. Het rubrieknummer wordt nu ook aangepast aan stookinstallaties die enkel op gas werken.
Het debiet aan huishoudelijk afvalwater ligt in de praktijk ook niet zo hoog als er in de huidige vergunning wordt aangegeven. Vorig jaar werd een waterverbruik van 704 m³/jaar opgetekend. In het kader van een eventuele stijging van het leerlingenaantal in de nabije toekomst, kan nog een stijging in het waterverbruik plaatsvinden. Jaarlijks kan dit verbruik ook schommelen. Daarom wordt het debiet aan huishoudelijk afvalwater bijgesteld tot een maximum van 750 m³/jaar.
Tot slot zal er ook een nieuw toestel voor verwarming en koeling geïnstalleerd worden in het nieuwe poortgebouw. Er zal verwarmd en gekoeld worden met behulp van een warmtepomp. Deze warmtepomp zal aangestuurd worden door middel van een BEO-veld. Hiervoor zullen 7 boringen tot een diepte van maximaal 150 meter uitgevoerd worden. Op de locatie van de school bedraagt het dieptecriterium 150 meter. Gezien de boringen niet dieper dan het geldende dieptecriterium zullen uitgevoerd worden, zijn deze boringen niet ingedeeld.
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aan het college wordt gunstig advies verleent de milieuvergunning te actualiseren én de ingedeelde inrichtingen of activiteiten te akteren.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Campus Virgo Maria) | -452,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Campus Virgo Maria) | 10,11 kW |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Campus Virgo Maria) | -306,00 kW |
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Campus Virgo Maria) | 750,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Campus Virgo Maria) | 10,11 kW |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Campus Virgo Maria) | 409,00 kW |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 juli 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 8 augustus 2024 |
Start 1e openbaar onderzoek | 18 augustus 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 16 september 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 8 oktober 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 18 oktober 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 16 november 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 januari 2025 |
Verslag GOA | 6 december 2024 |
Naam GOA | Bieke Geypens en Gerd Cryns |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De aanplakking van de affiche is niet gebeurd conform de voorschriften. De affiche moet aanplakken uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Beoordeling:
De uitvoering van de werken zal moeten gebeuren volgens de regels van de kunst waarbij de hinder naar de omgeving, zoveel mogelijk, moet worden beperkt. Er is geen aanleiding om te oordelen dat de mogelijke effecten het aanvaardbare overstijgen.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Campus Virgo Maria) | 750,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Campus Virgo Maria) | 10,11 kW |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Campus Virgo Maria) | 409,00 kW |