Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024094977 |
Gegevens van de aanvrager: | NV IMPORTED PREMIUM BEVERAGES met als adres Industrielaan 16-20 te 1740 Ternat |
Ligging van het project: | Godefriduskaai 30 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 2 sectie B nr. 78A |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | inrichten van de functie reca op de kelderverdieping en wijzigen van een schrijnwerkgeheel in de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 05/04/2024: vergunning (OMV_2022059725) voor het herinrichten van het gelijkvloers en de kelder van het Sint-Felixpakhuis in BLOK A, B en C;
- 18/04/2023: aktename melding (OMV_2022137349) voor het regularisen en verder uitbreiden van de eventruimte Blok C (feestzaal) met Blokken A en B, een eventkeuken en het aanpassen van de bijzondere voorwaarden 2 (voorwaarden evacuatie- en vluchtweg) en 6 (uitbreiding aantal eventbezoekers) uit de aktename met referentie omv2022050405;
- 17/05/2022: aktename melding (OMV_2022050405) voor het installeren van een luchtfilteringssysteem en het verder exploiteren van een restaurant met evenementenlocatie;
- 20/03/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019081136) voor het de verdere exploitatie van het stadsarchief met diverse polyvalente zalen;
- 31/01/2020: aktename melding (OMV_2020006786) voor het exploiteren kleine artisanale bakkerij in het restaurantgedeelte van het Felix Pakhuis;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4956;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/300056;
- 09/07/2015: vergunning (20107345) voor het wijzigen functie gelijkvloers van pakhuis naar horeca;
- 19/05/2009: vergunning (20091358) voor het plaatsen van een technische installatie (van buitenunits voor airco);
- 05/07/2000: vergunning (19993446) voor het restaureren van het Sint-Felixpakhuis;
- 03/03/1994: beschermd stads-of dorpsgezicht: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/300056;
- 02/02/1976: beschermd als monument:
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4956.
Vergunde toestand
- functie:
- BLOK A + C: food market met 10 food kiosken en een 2 bars en een kleine bakkerij;
- BLOK B: food feestzaal, (event)keuken en berging en vestiaire ter vervanging van sanitair;
- BLOK D: Felixarchief;
- wijnbar met keukenfuncties en sanitaire voorzieningen in functie van de horeca (BLOK B);
- afwasstraat en kleedkamers personeel in functie van food market (BLOK A);
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- 1 van de kelderverdieping tot op kroonlijsthoogte in kleur gevelmetselwerk;
- 1 van de kelderverdieping naar het gelijkvloers in kleur gevelmetselwerk;
- 3 ventilatiekanalen van kelderverdieping naar het gelijkvloers in kleur gevelmetselwerk;
- akoestische voorzetramen ter hoogte van de ramen op het gelijkvloers;
- ventilatieroosters ter vervanging van niet-originele metselwerkinvullingen op de kelderverdieping;
- akoestische voorzetramen ter hoogte van de ramen op het gelijkvloers;
- voorwaarden bij vergunning OMV_2022059725:
ingebruikname/exploitatie na te leven.
dezelfde profielen worden uitgevoerd als het schrijnwerk ernaast, dat behouden blijft.
Bestaande toestand
- vergunning OMV_2022059725 ter uitvoering.
Nieuwe toestand
- functie ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand, uitgezonderd:
- bouwvolume ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand;
- gevelafwerking ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand, uitgezonderd:
Inhoud van de aanvraag
- inrichten van de functie reca op de kelderverdieping;
- wijzigen van de voorgevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 3 september 2024 | 17 oktober 2024 | Ongunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 5 november 2024 | 15 november 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 3 september 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 3 september 2024 | 20 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 3 september 2024 | 20 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 3 september 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk cultureel, historisch en/of esthetische waarde van de bestaande bebouwing, zone voor overdruk reca en detailhandel en zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje op volgend(e) punt(en):
- Artikel 1.1.1 Bestemming
Cafés en restaurants zijn toegelaten op de gelijkvloerse en eerste verdieping gezien de ligging van het perceel in een zone voor wonen (Wo1) met overdruk reca en detailhandel.
De situering van de functie reca op de kelderverdieping wijkt hierop af.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
De vrije hoogte in de reca-ruimte op de kelderverdieping onder de spitsbogen bedraagt ten hoogste 2,05 meter en onder de gewelven lokaal slechts 1,85 m waar de vrije hoogte in reca-ruimtes minstens 2,60 meter moet bedragen.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
- (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voor het omvormen en herinrichten van de bestaande horecaruimte werd advies gevraagd bij de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing / Business & Innovatie. Het advies leest als volgt:
“De aanvraag omvat het inrichten van een fine-dining restaurantruimte in de kelderverdieping van het eerder vergunde foodmarket project in het Felixpakhuis. Deze aanvraag verfijnt de eerdere vergunning door het toevoegen van een bijkomend horeca-concept. Het pand is gelegen in de afgebakende strategische horecakern Eilandje. In deze zones stimuleren we zo veel als mogelijk het clusteren en vestigen van horeca-ondernemingen omdat dit kernversterkend werkt en kansen op leegstand doet verminderen. Het RUP Eilandje maakt reca-functie enkel mogelijk op het gelijkvloers; OS/BI ondersteunt de mogelijkheid om hiervan af te wijken vanuit het monumentale karakter van het pand vanuit het oogpunt dat dit pand gelegen is in de strategische horecakern enerzijds en anderzijds dat er ook al geruime tijd een horecafunctie gevestigd is geweest die zich inpast in het monumentale karakter rekening houdend met de voorgeschiedenis van het pand.”
Hoewel er een gunstig advies werd gegeven door de dienst OS/BI voor het voorzien van een wijnbare in de kelder, is deze omvorming, zoals ook aangegeven in het advies van OS/BI strijdig met de geldende bestemmingsvoorschriften van het RUP Eilandje waarbij reca enkel op het gelijkvloers en de eerste verdieping is toegestaan.
Artikel 4.4.6. van de codex ruimtelijke ordening stelt echter dat in een omgevingsvergunning betreffende een bestaand hoofdzakelijk vergunde constructie die krachtens decreet definitief of voorlopig beschermd is als monument kan worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften, voor zover de betrokken handelingen gunstig worden geadviseerd vanuit het beleidsveld onroerend erfgoed; hier het geval.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. Met de voorgestelde wijzigingen wordt de draagkracht van de site niet overschreden. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Cultuurhistorische en Visueel-vormelijke aspecten
De aanvraag heeft betrekking op het Stapelhuis Sint-Felix, wat sinds 02/02/1976 integraal als monument beschermd is.
De voorgevels blijven, behoudens het vervangen van één vast raam door dubbel opendraaiende deurgehelen aan de zijde van de Godefriduskaai, ongewijzigd.
Het agentschap Onroerend Erfgoed gaf in vorige aanvraag een voorwaardelijk gunstig advies mits volgende voorwaarde werd nageleefd:
- De vervanging van het vaste raam door dubbel opendraaiende deurgehelen, in de gevel aan de Godefriduskaai, dient in dezelfde kleur en met dezelfde profielen uitgevoerd te worden als het schrijnwerk ernaast, dat behouden blijft.
Noch het Agentschap Onroerend Erfgoed, noch de stedelijke dienst Monumentenzorg gaf advies binnen de termijn. Om alsnog tot een voorwaardelijk gunstig advies te komen wordt -gezien het dezelfde adviessituatie betreft- ook dezelfde voorwaarde uit het voorgaande advies bij de vergunning opgenomen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Twee traveeën van de gewelfde kelderruimte worden omgevormd tot een ‘fine-dining expierence’. De vrije hoogte bedraagt na het uitvoeren van een correcte meting 2,63 m; dit is 0,05 m meer dan in vorige aanvraag. Het hoogste punt onder de spitsbogen die doorgang van de ene travee naar de andere travee verlenen, bedraagt 2,05 m; ook dit is 0,25 m meer dan in vorige aanvraag.
In vorige aanvraag was het college van oordeel dat deze ruimte over onvoldoende vrije hoogte beschikt om als horecaruimte gebruikt te worden (bouwcode, art. 21). Gezien deze aanvraag aangeeft dat er voldoende vrije ruimte aanwezig is, kan de voorliggende aanvraag gunstig geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
De aanvraag betreft het herinrichten van het gelijkvloers en de kelder van het Sint-Felixpakhuis.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. De bestaande functies blijven behouden.
In de kelder van blok B wordt een wijnbar met sanitaire voorzieningen toegevoegd. Voor reca in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van niet toepassing. |
Laden en lossen:
De stedelijke dienst Mobiliteit geeft volgend advies:
- Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.
Het advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Het nieuwe buitenschrijnwerk in de gevel aan de Godefriduskaai moet in dezelfde kleur en met dezelfde profielen worden uitgevoerd als het schrijnwerk ernaast, dat behouden blijft.
3. Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 juli 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 3 september 2024 |
Start openbaar onderzoek | 12 september 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 11 oktober 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 17 december 2024 |
Verslag GOA | 25 november 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Strijdig met gemaakte overeenkomsten en concessies: Het bezwaar dat er niet voldaan is aan contractuele plichten en concessies
Beoordeling: Overeenkomstig artikel 4.2.22. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening hebben stedenbouwkundige vergunningen een zakelijk karakter en worden ze verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard.
Het bezwaar is ongegrond.
Manipulatie:
Niet correcte informatie: Het bezwaar tegen het vermelden van foutieve informatie. In tegenstelling tot wat aanvragers voorhouden, het zou gaan om een “vergund horecaconcept”. Aanvragers gaan in hun aanvraag er verkeerdelijk van uit dat voorliggende aanvraag een “beperkte functiewijziging in de kelder van een vergund horecaconcept in het stapelhuis Sint-Felix” betreft. Zij stellen tevens dat huidige aanvraag een aanvulling vormt op de eerdere meldingsakte OMV2022137346 van 18 april 2023, de toelating Onroerend Erfgoed 4.002 / 11002 / 30.316 van 1 februari 2023 en de omgevingsvergunning OMV 2022059725.
Niet alleen dringt vergunningsaanvrager volgens de bezwaarindiener op deze wijze eenzijdig een nieuwe intekening op die niet langer overeenstemt met de Samenwerkingsovereenkomst, maar ook de redenen die vergunningsaanvrager voor dit nieuwe grondplan opgeeft zijn onwaar:
Dit maakt dan ook een vorm uit van bewuste fraude, manipulatie en zelfs valsheid in openbare geschriften met de bedoeling om de vergunningverlenende overheid te misleiden op een punt waarvan men weet dat het in deze omstandigheden van doorslaggevend belang is voor het beoordelen van voorliggende aanvraag.
Door de onduidelijke weergave van de impact van de nieuwe situatie op de bestaande situatie, loopt de overheid ook cruciale, nuttige of noodzakelijke informatie mis zodat bezwaarlijk kan voorgehouden worden dat met de nodige kennis van zaken geoordeeld en beslist kan worden.
Beoordeling: Als onderdeel van de vergunningsprocedure werd dit dossier volledig verklaard. Hiermee bevestigden onze diensten dat de voorziene documenten volstaan voor een gepaste en gegronde beoordeling van dit dossier. Het bezwaar omtrent het vermoeden tot manipulatie betreft niet-aantoonbare elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Het nieuwe buitenschrijnwerk in de gevel aan de Godefriduskaai moet in dezelfde kleur en met dezelfde profielen worden uitgevoerd als het schrijnwerk ernaast, dat behouden blijft.
3. Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.