Terug
Gepubliceerd op 09/12/2024

2024_CBS_09332 - Omgevingsvergunning - OMV_2024099796. Laarstraat 93. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09332 - Omgevingsvergunning - OMV_2024099796. Laarstraat 93. District Wilrijk - Goedkeuring 2024_CBS_09332 - Omgevingsvergunning - OMV_2024099796. Laarstraat 93. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024099796

Gegevens van de aanvrager:

de heer Samir Maniyar met als contactadres Laarstraat 93 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Laarstraat 93 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 211/2S

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/06/1971: vergunning (19718095) voor het oprichten van een hofafsluiting;

-          06/04/1971: vergunning (19708077) voor het bouwen van een woning;

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • bel-etage van 3 bouwlagen met zadeldak; 
  • bouwdiepte van 13 m op de gelijkvloerse en eerste verdieping en 9 m op de 2de  verdieping;
  • kroonlijsthoogte van 8 m;

-          gevelafwerking:

  • parement in rode handvormsteen en breuksteen tussenpost op de gelijkvloers;
  • dorpels in blauwe steen;
  • poort naar inpandige garage.

-          inrichting:

  • tuin en voortuin.

 

 

Bestaande toestand

In overeenstemming met de vergunde toestand met uitzondering van:

-          gevelafwerking:

  • wit PVC buitenschrijnwerk;
  • wit PVC poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • tuinbergingen achteraan op perceel.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • bel-etage van 3 bouwlagen met zadeldak; 
  • bouwdiepte van 15 m op de gelijkvloerse, 1ste  en 2de verdieping;
  • zadeldak met een bouwdiepte van 9 m en nokhoogte van 11 m;
  • kroonlijsthoogte van 8 m aan de voorgevel en 8,5 m aan de achtergevel;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel geïsoleerd en afgewerkt met witte crepi;
  • verdieping hoog donker ALU-latwerk op de voorgevel, inkomdeur en garagepoort van de  gelijkvloerse verdieping;
  • donker ALU buitenschrijnwerk;
  • poort naar inpandige garage.

-          inrichting:

  • tuin met tuinberging en voortuin.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van tuinberging en achterbouw;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone c voor woningen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg NR.3 Heistraat en omgeving, zone C voor wonen.

op volgend(e) punt(en):

-  Deel 1 Hoofdgebouwen

3. Plaatsing van de gebouwen

b) De achtergevel van het hoofdgebouw, op de bovenverdieping

Wordt bepaald door de determinerende achtergevels van de bestaande naastliggende woning, waarbij voor de bovenverdieping(en) een afwijking in méér dan maximum 2 m kan worden toegestaan, met dien verstande dat de bouwdiepte der nieuwe gebouwen minimum 9 m bedraagt, en het maximum profiel niet wordt overschreden.

 

4. Afmetingen van de gebouwen b) bouwdiepte

Zie maximum profielen

1) algemene regel

De diepte van de benedenverdieping der hoofdgebouwen moet in harmonie zijn met de aanpalende gebouwen. Desbetreffende kan niet gerefereerd worden naar bestaande bouwdiepten die niet in overeenstemming of storend zijn met de omgeving.

De nieuwe achtergevel zoekt geen aansluiting met de bestaande gevels.

 

-          Deel 2 Binnenplaatsen en tuinen ‘Bijgebouwen en constructies’: Het tuinhuis heeft een oppervlakte van 30 m² waar dat dit volgens het BPA maximum 15 m² mag zijn.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:

§ 3. Volgende handelingen aan alle voorgevels en aan zijgevels van (half)open bebouwing zijn verboden:

b. Het aanbrengen van een nieuwe pleisterlaag met een andere kleur en/of oppervlaktetextuur dan oorspronkelijk vergund; de rode gevelsteen wordt geïsoleerd en afgewerkt met crepi;

c. Het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling; het schrijnwerk wordt aangepast naar donker ALU;

  • Artikel 9 Minimale hoogte van ruimten: Bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing waarbij de hoogte tussen de constructieve vloerplaten en/of dakplaten gewijzigd wordt, volume-uitbreiding of functiewijziging waarbij de hoogte tussen de constructieve vloerplaten en/of dakplaten gewijzigd wordt, moeten verblijfsruimtes een minimale vrije hoogte hebben van 2,60 meter; de tuinkamer op het gelijkvloers achteraan heeft een vrije hoogte van 2,20 meter; 
  • Artikel 18 Stabiliteit en scheidingsmuren

c. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) in geval van plat dak, heeft een opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak; de dakrand heeft een opstand van maar 20 cm;

d. De zichtbaar blijvende onderdelen van de scheidingsmuur moeten volwaardig en volgens de regels der kunst afgewerkt worden; de afwerking van de scheimuren is niet gekend.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 


Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af op enkele artikels van het bijzonder plan van aanleg Heistraat en Omgeving (BPA).

Volgens artikel 4.4.9/1 van de VCRO kunnen er echter afwijkingen worden verleend voor BPA’s ouder dan 15 jaar.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat de bestaande bouwdiepte op de verdieping reeds dieper is dan wat dit voorschrift bepaalt. De nieuwe bouwdiepte op de 1ste verdieping en 2de verdieping volgt echter het algemeen voorgeschreven gabarit van 15 meter en is hierdoor aanvaardbaar.

 

Deel 2 Binnenplaatsen en tuinen ‘Bijgebouwen en constructies’: Het tuinhuis heeft een oppervlakte van 30 m² waar dat dit volgens het BPA maximum 15 m² mag zijn.  

 

Bij het beoordelen van de goede ruimtelijke ordening en de actuele regelgeving wordt er geoordeeld dat er na de plaatsing van het tuinhuis nog voldoende open groene tuinruimte behouden blijft. Zo mag er bijvoorbeeld volgens artikel 23 van bouwcode maximaal 1/3 van de totale oppervlakte voor tuinen groter dan 60 m² verhard worden. In voorliggend ontwerp voldoet men hieraan, waardoor er geoordeeld wordt dat er een afwijking kan worden verleend op de voorschriften van het BPA.

 

De aanvraag wijkt af op artikel 8, 9 en 18 van de bouwcode. Voor artikel 8 kan er een afwijking worden toegestaan. Dit wordt verder toegelicht onder de rubriek Visueel vormelijke elementen.

Voor artikel 9 en 18 kan er niet op geldige wijze worden van afgeweken. Hiervoor wordt er een voorwaarde opgenomen bij de vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.

De aanvraag beoogt het uitbreiden van de eengezinswoning. Zowel op het gelijkvloers als op de verdiepingen wordt de bouwdiepte gebracht tot op 15 meter. Centraal aan de achtergevel wordt er een spiltrap met een beperkt bordes geplaatst die het gelijkvloers en de 1ste verdieping met elkaar verbindt. De spiltrap bevindt zich binnen het maximum toegelaten gabarit (gelijkvloers 17 meter) van het bijzonder plan van aanleg. Het bordes wordt centraal geplaatst en houdt voldoende afstand tot de perceelgrenzen waardoor er voorbij de maximaal toegelaten bouwdiepte van 15 meter geen extra scheidsmuurverhogingen vereist zijn.

De tuinberging zal worden opgebouwd in een houtbouw en houten gevelafwerking met overdekt terras. Het groendak erop helt af naar de tuin waar het water gewoon in de bodem kan dringen zonder in een goot te lopen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De visueel vormelijke elementen zijn gunstig.

De voorgevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met witte crepi. De gelijkvloerse voorgevel, inkomdeur en garagepoort wordt afgewerkt met donker (kleur niet gekend) alu-latwerk. De raamopeningen in de voorgevel en de indeling worden aangepast en voorzien in donker (kleur niet gekend) alu schrijnwerk. De afwerking met latjes gebeurt in analogie met de linker voorgevel. Voor de afwerking met witte crepi kan er verwezen worden naar het rechterbuurpand. De gevraagde handelingen aan de voorgevel zijn strijdig met artikel 8 van de bouwcode. Er kan echter geoordeeld worden dat de nieuwe gevelmaterialen aansluiten bij het materiaalgebruik in de omgeving. Daarnaast wordt de gevel geïsoleerd. Het na - isoleren van de gevels is eveneens aanvaardbaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd. Bijgevolg wordt geoordeeld dat een afwijking op artikel 8 van de bouwcode kan worden verleend. De stad Antwerpen hanteert echter een afwegingskader bij de beoordeling van gevelisolatie. Om daaraan te voldoen zullen enkele voorwaarden in verband met de uitvoering opgelegd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voor de wintertuin op het gelijkvloers wordt er vastgesteld dat deze strijdig met artikel 9 van de bouwcode, slechts een binnen hoogte heeft van 2,20 meter. In voorwaarde bij de vergunning zal er worden opgenomen dat deze ruimte niet als verblijfsruimte kan gebruikt worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De arrière-corps is te behouden.

4. De bestaande elementen in natuursteen zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.

5. De uitstekende delen van de gevel, in dit geval raamdorpels en kroonlijst, zijn te behouden door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element met dezelfde hoogte en uitsteek ten opzichte van het gevelvlak zoals in de bestaande toestand.

6. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, zijn integraal te verplaatsen.

7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, zijn onzichtbaar uit te voeren.

8. De tuinkamer op het gelijkvloers kan niet als verblijfsruimte worden gebruikt.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 juli 2024

Volledig en ontvankelijk

26 september 2024

Start openbaar onderzoek

11 oktober 2024

Einde openbaar onderzoek

9 november 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 januari 2025

Verslag GOA

26 november 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De arrière-corps is te behouden.

4. De bestaande elementen in natuursteen zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen die evenveel uitsteken na het uitvoeren van de werken dan in de oorspronkelijke situatie.

5. De uitstekende delen van de gevel, in dit geval raamdorpels en kroonlijst, zijn te behouden door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element met dezelfde hoogte en uitsteek ten opzichte van het gevelvlak zoals in de bestaande toestand.

6. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, zijn integraal te verplaatsen.

7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, zijn onzichtbaar uit te voeren.

8. De tuinkamer op het gelijkvloers kan niet als verblijfsruimte worden gebruikt.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.