Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024095232 |
Gegevens van de aanvrager: | Miek Smeets met als adres Kasteelstraat 21 te 2000 Antwerpen en Raf Roosens met als adres Kasteelstraat 21 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Korte Vlierstraat 7-9 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nrs. 3193A2 en 3193Z |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en samenvoegen van twee gebouwen tot een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/04/1935: toelating (18#2411) voor binnenveranderingen.
Vergund geachte toestand
- functie: 2 meergezinswoningen met elk 3 woongelegenheden;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Korte Vlierstraat 7:
Korte Vlierstraat 9:
Bestaande toestand
wijkt af van de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van het aantal woongelegenheden van 6 naar 1;
- samenvoegen van 2 meergezinswoningen naar 1 eengezinswoning;
- uitbreiden van het bouwvolume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- inrichten van het perceel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 6 september 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 6 september 2024 | 19 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 6 september 2024 | 30 september 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 6 september 2024 | 26 november 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:
In CHE-gebied, bij beschermd erfgoed, worden de wijzigingen tegenover de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. Het gebouw ondergaat grondige werken aan het exterieur en interieur.
- artikel 2.1.11.1 Terrassen in schuine daken:
Aan de achtergevel zijn terrassen toegelaten wanneer zij geïntegreerd zijn binnen het volume van de begrenzende dakvorm en zij beperkt zijn tot op een afstand van 1 meter van het midden van de scheidsmuur.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater. Het perceel is groter dan 120 m². De hemelwaterput moet overlopen in een (bovengrondse) infiltratievoorziening.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Verhardingen zijn in achtertuinen beperkt toegestaan, met een maximum van 1/3de van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 60 m². De tuin is circa 60 m² groot. Er is slechts circa 28 m² onverharde ruimte.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluvialeoverstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D, huisnummer 7) en toekomstig klimaat (C, huisnummer 9).
Het overstromingsveilig pluviaal peil bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt 7,63 mTAW. Bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt de pluviale waterdiepte die gemodelleerd wordt tegen het gebouw circa 10 cm. De vloerpas van de gelijkvloerse verdieping zit daarboven.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het samenvoegen van twee meergezinswoningen tot één grote eengezinswoning. Deze werken zijn functioneel inpasbaar.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Achteraan worden er bijgebouwen en aanbouwen afgebroken tot aan het hoofdgebouw. Op het gelijkvloers wordt de woning achteraan uitgebreid.
De open ruimte is ongeveer 61 m². Hiervan is slechts 28 m² onverhard. Volgens artikel 27 van de bouwcode moet minstens 2/3de van de tuin onverhard zijn. Verhardingen moeten maximaal waterdoorlatend zijn. Waterdoorlatende verharding dient te worden aangelegd onder een helling van minder dan 2 % op een waterdoorlatende funderingslaag. Alle lagen dienen een minimale doorlatendheid van 5.4*10-5m/s te hebben. Bovendien mogen er geen afvoerkolken worden voorzien.
Het perceel is groter dan 120 m². De hemelwaterput moet overlopen in een (bovengrondse) infiltratievoorziening. De infiltratievoorziening wordt voorzien onder de houten beplanking. De werking van de infiltratievoorziening kan zo niet gecontroleerd worden. Er moet een open infiltratiesysteem, type wadi of infiltratiekom, aangelegd worden. Open voorzieningen zijn beter inspecteerbaar, geschikt bij hoge grondwaterstanden, eenvoudig in aanleg, maken een multifunctioneel gebruik mogelijk, bieden een groene omgeving en zijn daarmee goed voor de biodiversiteit. De aanlegkosten zijn gering en door de begroeiing ontstaat er een reinigend effect op het hemelwater. Een noodoverloop is toegestaan. Enkel het infiltratievolume en -oppervlakte onder de noodoverloop kunnen meegerekend worden in de dimensionering.
Er is ook een middelgrote kans (huidig/toekomstig klimaat) op pluviale overstromingen. Het overstromingsveilig pluviaal peil bij een middelgrote kans toekomstig klimaat bedraagt 7,63 mTAW. Dit is circa 10 cm boven het maaiveld aan de straatzijde.
Om te voldoen aan de bouwcode en aan de hemelwaterverordening worden volgende voorwaarden opgenomen:
- Verhardingen in de tuin beperken tot 1/3de van de tuinoppervlakte.
- Bovengrondse infiltratievoorziening plaatsen.
- Terugslagkleppen op DWA- en RWA-afvoer plaatsen.
Achteraan wordt op de derde verdieping een inpandig terras voorzien over de hele breedte van de gevel. Dit terras wordt discreet ingewerkt in de dakvorm en heeft geen storende impact. Deze afwijking op de voorschriften van het RUP Binnenstad kan worden toegestaan.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op twee panden die deel uitmaken van een ensemble neoclassicistische burgerhuizen. Het project werd voorbesproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg. De panden worden vermeld omwille van hun historische en architecturale waarde. In het interieur bleef de kamerstructuur afleesbaar net als de afwerking van de traphallen. De stedelijke dienst Monumentenzorg geeft een voorwaardelijk gunstig advies:
“Gelet op de vermelding in de inventaris als deel van een ensemble zetten we in op het volume en het gevelbeeld. In die optiek zal als voorwaarde opgenomen worden om detailtekeningen van het schrijnwerk voor te leggen en de plaatsing van de dubbele deur in de gevel te herbekijken. Door deze meer naar rechts te plaatsen versterkt de pandsgewijze opbouw, wat nu niet het geval is.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
- Schrijnwerkdetails van het nieuwe schrijnwerk in de voorgevel voorleggen voor verder advies.
- Plaats nieuwe dubbele deur voor te leggen voor verder advies.”
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt bijgetreden en dient gevolgd te worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woning voldoet aan alle hedendaagse comforteisen. De kamers zijn ruim en licht en er wordt een tuin aangelegd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De verhardingen in de tuin zijn te beperken tot 1/3de van de tuinoppervlakte conform artikel 27 van de bouwcode.
3. Er moet een bovengrondse infiltratievoorziening worden geplaatst.
4. De DWA en RWA-afvoeren moeten voorzien worden van terugslagkleppen.
5. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg moeten worden opgevolgd.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 2 juli 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 6 september 2024 |
Start openbaar onderzoek | 16 september 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 15 oktober 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 december 2024 |
Verslag GOA | 26 november 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De verhardingen in de tuin zijn te beperken tot 1/3de van de tuinoppervlakte conform artikel 27 van de bouwcode.
3. Er moet een bovengrondse infiltratievoorziening worden geplaatst.
4. De DWA en RWA-afvoeren moeten voorzien worden van terugslagkleppen.
5. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg moeten worden opgevolgd.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.