Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024093371 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Michaël Steffens met als adres Louislei 18A te 2930 Brasschaat |
Ligging van het project: | De Burburestraat 14 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3674H2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van het volume van appartement 302 door het toevoegen van een extra bouwlaag |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/02/2021: voorwaardelijke vergunning deputatie (OMV_2021032603) voor het omvormen van een garage tot kunstgalerij met atelier (handel) start der werken niet doorgegeven;
- 03/07/1953: toelating (18#31040) voor bouwen woning;
- 18/01/1946: toelating (18#20180
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
Gelijk aan de vergunde toestand met uitzondering van het vergroten van de dakkoepel in de aanbouw van de gelijkvloerse verdieping.
Nieuwe toestand
De aanvraag omvat het toevoegen van een extra bouwlaag als uitbreiding van appartement 302.
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume door het toevoegen van een extra bouwlaag;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 1 augustus 2024 | 19 september 2024 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 1 augustus 2024 | 23 september 2024 | Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 1 augustus 2024 | 22 oktober 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgend(e) punt(en):
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde: de bestaande toestand van het exterieur en interieur van een gebouw is onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Voorliggende aanvraag voorziet een bijkomende bouwlaag waardoor het exterieur wijzigt;
- artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld, artikel 2.1.3 Bouwvolume en artikel 2.1.4 Hoogte van het gebouw, bouwlijn, bouwdiepte: het referentiebeeld van de omgeving wordt gevormd door volumes tot een bouwhoogte van 15 m en een bouwdiepte van 9 m. Voorliggend pand heeft in reeds een vergund bouwvolume dat groter is dan het referentiebeeld.
- Artikel 2.1.11.2 Terrassen op platte daken: het nieuwe terras voor- en achteraan de daklaag zit niet vervat in het maximaal aanvaardbare bouwvolume.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag wenst een meergezinswoning uit te breiden met een teruggetrokken daklaag. Het aantal vergunde wooneenheden blijft ongewijzigd.
De even zijde van de De Burburestraat kenmerkt zich in hoofdzaak door rijwoningen met 3 bouwlagen onder zadel- of mansardedak. De hoofdvolumes zijn 9 m diep en hebben daarachter een achterbouw tot een diepte van 16 m over 1 of 2 bouwlagen.
De linkerbuur (De Burburestraat 16-18) is een tweeledig gebouw en telt 3 bouwlagen onder een daklaag en 5 bouwlagen met plat dak. In vergunningsaanvraag OMV_2021101426 werd hier een verhoging van de bouwhoogte toegestaan omwille van een grootschalige ontpitting van het terrein.
Het bestaande pand in voorliggende aanvraag overschrijdt met een bouwdiepte van het hoofdvolume van 18 m reeds de kenmerkende bouwdiepte. Bijkomend is het perceel volledig bebouwd met tegen de achterperceelsgrens nog een bouwvolume met 3 bouwlagen.
Er wordt dan ook geoordeeld dat het bestaande bouwvolume reeds maximaal is.
Een bijkomende volumetoename zonder volumereductie op het perceel is bijgevolg niet wenselijk.
Ook de voorgestelde uitwerking van de bijkomende daklaag als terugliggende daklaag is hier niet kenmerkend en bijgevolg niet wenselijk.
De aanvraag dient geweigerd te worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Wegens ligging in CHE-gebeid werd voorliggende aanvraag ter advies aan de stedelijke dienst Monumentenzorg voorgelegd. Het advies leest als volgt:
“Vanuit erfgoedoogpunt geen bezwaar. De dakverdieping dient op welstand getoetst. De toegevoegde bouwlaag mag geen aanleiding geven om de rechterbuurpanden waarvan het nummer 12 opgenomen is in de inventaris in de toekomst op eenzelfde hoogte te brengen.”
Het advies geeft te kennen dat de bouwhoogte van de twee rechterpanden maximaal zijn binnen haar context.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden.
Een verdere verhoging van het volume zoals voorgesteld in voorliggende aanvraag is bijgevolg niet wenselijk.
De aanvraag dient geweigerd te worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorgestelde terrassen voor- en achteraan zitten niet vervat in het maximaal aanvaardbare bouwvolume. Volgens artikel 2.1.11.2 moeten terrassen op platten daken vervat zitten binnen het maximaal aanvaardbare bouwvolume. Zoals eerder in deze beoordeling aangehaald is het maximaal aanvaardbare bouwvolume op het perceel overschreden.
De voorgestelde terrassen op het plat dak zijn bijgevolg strijdig met het RUP.
Het terras achteraan de voorgestelde daklaag veroorzaakt inkijk naar het linkerperceel. Een bezwaarschrift handelt hierover.
Door de Brandweer werd een ongunstig advies afgeleverd. Dit advies maakt gewag van een groot aantal tekortkomingen in de voorliggende aanvraag. Deze tekortkomingen kunnen niet in voorwaarden worden opgelegd en vereisen essentiële aanpassingen aan de voorliggende aanvraag.
Ingevolge het advies van de Brandweer dient de voorliggende aanvraag ongunstig geadviseerd te worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, de goede ruimtelijke ordening en het ongunstig advies van de brandweer.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 juli 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 1 augustus 2024 |
Start openbaar onderzoek | 12 augustus 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 10 september 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 november 2024 |
Verslag GOA | 24 oktober 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
1. Harmonie en bouwvolume: De straat kenmerkt zich door rijgebouwen met 3 bouwlagen onder zadel- of mansardedak. Nr. 16 heeft 5 bouwlagen en wijkt daardoor reeds af van het referentiebeeld. De bijkomende teruggetrokken daklaag is niet in harmonie met het referentiebeeld.
Beoordeling: Het bouwvolume op het perceel is reeds maximaal. Teruggetrokken daklagen komen niet voor in de straat. De voorgestelde teruggetrokken daklaag is niet in harmonie met het referentiebeeld.
Het bezwaar is gegrond.
2. Inkijk en Privacy: Het nieuwe terras aan de achterzijde van het nieuwe volume creëert inkijk naar de terrassen van de linkerbuur.
Beoordeling: Bij gebruik van het terras ontstaat rechtstreeks inkijk naar de linkerbuur. De minimale afstand voor het nemen van directe zichten wordt niet gerespecteerd waardoor pricayhinder kan ontstaan.
Het bezwaar is gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.