Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_CBS_09836 - Omgevingsvergunning - OMV_2024119328. Grotesteenweg 349. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Johan Klaps, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_09836 - Omgevingsvergunning - OMV_2024119328. Grotesteenweg 349. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_09836 - Omgevingsvergunning - OMV_2024119328. Grotesteenweg 349. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024119328

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jan Van Rompaey met als adres Leopold III-lei 5 te 2650 Edegem

Ligging van het project:

Grotesteenweg 349 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nr. 241S2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van verbouwingswerken aan een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/03/1939: toelating (1275#5281) voor veranderingswerken bijbouwen;

-          16/11/1936: toelating (1275#4201) voor huis bouwen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met twee wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van drie bouwlagen onder plat dak;
  • de gevelbreedte bedraagt circa 7m;
  • de maximale bouwdiepte langsheen de linker perceelsgrens bedraagt circa 13m en langsheen de rechter perceelsgrens circa 15m;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt circa 9m;
  • aan de voorgevel is er op de eerste en tweede verdieping een uitsprong van 0,75m op een breedte van 5,5m;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel van de gelijkvloerse verdieping is afgewerkt in blauwe steen;
  • de voorgevel van de bovenliggende verdiepingen is afgewerkt met witte terra-nova en een gele gevelsteen;
  • de arrière corps is bezet met cement;
  • het buitenschrijnwerk bestaat uit hout in natuurlijke kleur met dorpels in witte steen;
  • voor de ramen op de eerste en tweede verdieping is een ijzeren balustrade aanwezig;
  • de kroonlijst is opgebouwd uit hout;
  • er is een poort aanwezig naar een inpandige garage;

-          inrichting:

  • op de gelijkvloerse verdieping is een tuin aanwezig met een oppervlakte van circa 26,5m²;
  • het appartement op de eerste verdieping heeft een terras met een oppervlakte van circa 3m², dit terras is via een trap langsheen de linker perceelsgrens verbonden met de tuin;
  • het appartement op de tweede verdieping heeft een terras met een oppervlakte van circa 5m².

 

Bestaande en nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met twee wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van drie bouwlagen onder plat dak;
  • de gevelbreedte bedraagt 7m;
  • de maximale bouwdiepte langsheen de linker perceelsgrens bedraagt 12,69m en langsheen de rechter perceelsgrens 16,16m;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt circa 9,45m;
  • aan de voorgevel is er op de eerste en tweede verdieping een uitsprong van 0,75m op een breedte van 5,5m;
  • de interne indeling werd gewijzigd met structurele werken;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel van de gelijkvloerse verdieping is afgewerkt in blauwe steen;
  • de voorgevel van de bovenliggende verdiepingen is afgewerkt met een beige bezetting en een lichtbruine gevelsteen;
  • de arrière corps is bezet met cement;
  • het buitenschrijnwerk bestaat uit hout in natuurlijke kleur met dorpels in witte steen;
  • voor de ramen op de eerste en tweede verdieping is zwart gietijzeren balustrade aanwezig;
  • de kroonlijst is opgebouwd uit hout;
  • er is een poort aanwezig naar een inpandige garage;

-          inrichting:

  • op de gelijkvloerse verdieping is een terras aanwezig met een oppervlakte van circa 18m² en de resterende oppervlakte, namelijk 143,5m², werd ingericht als tuin;
  • het appartement op de eerste verdieping heeft een terras met een oppervlakte van circa 9m², dit terras is via een trap langsheen de linker perceelsgrens verbonden met de tuin;
  • het appartement op de tweede verdieping heeft een terras met een oppervlakte van circa 4m²;
  • er is een inpandige autostalplaats en fietsenberging voor 4 fietsen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

30 oktober 2024

28 november 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

30 oktober 2024

20 november 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 9 Minimale hoogte van ruimten: een verblijfsruimte moet een vrije hoogte hebben van minimaal 2,6 m. In de nieuwe toestand werden op de gelijkvloerse verdieping 2 vergunde kelderruimtes met een vrije hoogte van 2,25 m omgevormd tot een verblijfsruimtes (nl. een tuinkamer en een bijkeuken);
  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein: aangezien de aanvraag betrekking heeft op een verbouwing moeten het nodige aantal fietsstalplaatsen ingericht worden. Volgens de vastgelegde normen in de bouwcode moeten er voor voorliggende aanvraag 6 fietsstalplaatsen ingericht worden waarvoor een ruimte van 7,5 m² nodig is. In de aanvraag worden slechts 4 fietsstalplaatsen ingericht in een ruimte van 6 m².

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing.
Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

De Grotesteenweg is gedeeltelijk gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B), met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C) en met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de uitbreiding van de meergezinswoning. Aan de linkerzijde wordt het volume op elke bouwlaag uitgebreid tot een bouwdiepte van 12,69 m. Aan de rechterzijde wordt elke verdieping uitgebreid tot op 16,16 m. De rechterscheimuur dient hiervoor beperkt uitgebreid te worden met circa 0,50 m. Deze uitbreiding genereert geen onaanvaardbare hinder voor de rechterbuur en is daarom aanvaardbaar. Verder valt de aanvraag binnen het gabarit van de aanpalende woningen en is de schaal van de aanvraag in overeenstemming met de omgeving. Het perceel laat dergelijke bouwdiepte toe aangezien er een kwaliteitsvolle tuindiepte van circa 20 m overblijft.

In de gelijkvloerse uitbreiding wordt links een tuinkamer en rechts een bijkeuken geplaatst. Op de verdiepingen worden de appartementen volledig gereorganiseerd met aan de straatzijde 2 slaapkamers, centraal een natte cel en achteraan de leefruimten met keuken. Op de 1e verdieping wordt links achteraan een nieuw terras met trap naar de tuin geplaatst. Op de 2e verdieping wordt aan de linkerzijde achter de eetkamer een inpandig terras georganiseerd.

 

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag omvat geen voorgevelwijzigingen. Gezien de architecturale kwaliteit van de voorgevel werd intern advies opgevraagd bij de stedelijke dienst Monumentenzorg. Hun advies is gunstig en luidt als volgt:

De aanvraag heeft betrekking op een modernistische tweewoonst uit 1936. Het pand heeft geen erfgoedstatuut, maar wordt omwille van de architecturale en historische erfgoedwaarde wel als inventariswaardig beschouwd. De aanvraag omvat de regularisatie van een aantal binnenwerken en de beperkte uitbreiding van een aanbouw. De authentieke voorgevel met het oorspronkelijke eikenhouten schrijnwerk blijft ongewijzigd. De aangevraagde ingrepen hebben geen onaanvaardbare impact op de aanwezige erfgoedwaarde en kunnen gunstig geadviseerd worden vanuit oogpunt monumentenzorg.”

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de visueel-vormelijke elementen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op het gelijkvloers beschikken de nieuwe tuinkamer en bijkeuken over onvoldoende vrije hoogte om als verblijfsruimte te kunnen dienen (bouwcode, artikel 9). Daarom wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd dat deze ruimten niet als verblijfsruimte ingericht of gebruikt mogen worden.

 

De uitbreiding van beide appartementen genereert een verhoging van het aantal slaapkamers, waardoor het aantal benodigde fietsstalplaatsen stijgt tot 6 (bouwcode, artikel 33). De aanvraag voorziet een nieuwe fietsenberging in het voormalige bureel op het gelijkvloers. In deze fietsenberging worden slechts 4 fietsstalplaatsen voorzien. Gezien het pand beschikt over een garage van circa 7 m diep waar achter de autostalplaats ook enkele fietsstalplaatsen voorzien kunnen worden, kan de afwijking op artikel 33 toegestaan worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De tuinkamer en bijkeuken op het gelijkvloers mogen niet als verblijfsruimte ingericht of gebruikt worden.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 september 2024

Volledig en ontvankelijk

30 oktober 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 december 2024

Verslag GOA

12 december 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De tuinkamer en bijkeuken op het gelijkvloers mogen niet als verblijfsruimte ingericht of gebruikt worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.