De districtsraad vergaderde op 25 april 2024.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 25 april 2024 goed.
De districtsraad keurde in zitting van 23 november 2023 (jaarnummer 65) de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 260 over de jaarrekening;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de bepalingen van titel 4 met betrekking tot de beleidsrapporten ook van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1. "de gemeente" als "het district";
2. "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3. "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4. "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als 'districtsraad";
5. "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6. "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De districtsraad moet de jaarrekening vaststellen in het eerste semester van het boekjaar dat volgt op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
De districtsraad stelt de jaarrekening 2023 vast.
De districtsraad stelt de jaarrekening 2023 vast met de volgende resultaten:
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand april 2024 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Wegeniswerken Gagelveldenstraat Verbruggen BV | 441.699,95 EUR | 4005609952 | 5072500000 | Zitting 25 april 2024 jaarnummer 102 |
Omgevingsaanleg Runcvoorthof Groenonderhoud en studiekost AG Vespa | 8.381,68 EUR | 4105069667 | 5074000000 | Zitting 25 april 2024 jaarnummer 104 |
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is in het bestuursorgaan van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem vertegenwoordigd. Bij gemeenteraadsbesluit van 16 mei 2022 (jaarnummer 305) werd mevrouw Dominique Kums aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) trad op 1 mei 2019 in werking. Vennootschappen en verenigingen die op dat ogenblik reeds waren opgericht kregen tot uiterlijk 1 januari 2024 de tijd om hun statuten aan te passen aan de nieuwe bepalingen van het wetboek.
Met het bericht van 25 april 2024 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem dat op 26 juni 2024 een algemene vergadering zal plaatshebben in CORSO (Driekoningenstraat 126, 2600 Berchem) met volgende agendapunten:
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 949) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 264) werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw lokaal Cultuurbeleid district Merksem en de wijziging van artikel 44 in de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en op 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 749) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Op 26 juni 2023 (jaarnummer 421) keurde de gemeenteraad de statutenwijziging van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed, om zo te beantwoorden aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen dat op 1 mei 2019 in werking trad, en zich in te passen in het Antwerps masterplan Culturele Ontmoeting.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem dient de jaarrekening ter goedkeuring aan de districtsraad Merksem te worden voorgelegd.
Het bestuursorgaan van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem keurde op 26 maart 2024 de jaarrekening 2023 en op 24 april het werkingsverslag 2023 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Merksem en de algemene vergadering.
Het werkingsverslag van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde werkingsverslag van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
De gewijzigde statuten betreffen hoofdzakelijk aanpassingen die zijn ingegeven vanuit de noodzaak om te conformeren aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en zo de rechtsgeldigheid van de beslissingen en het bestaan van de vzw te kunnen blijven garanderen. Daarnaast werd van de opportuniteit gebruik gemaakt om een aantal juridisch technische verbeteringen en actualisaties aan te brengen.
Op grond van artikel 4 van de statuten van vzw Lokaal cultuurbeleid district Merksem moet een statutenwijziging door de gemeenteraad worden goedgekeurd. In zitting van 26 juni 2023 (jaarnummer 417) keurde de gemeenteraad de statutenwijziging van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed. De districtsraad neemt kennis van de nood tot statutenwijziging en geeft hier een positief advies over.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Merksem geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 26 juni 2024 goed te keuren.
De goedgekeurde jaarrekening en het werkingsverslag worden vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem van 26 juni 2024:
De districtsraad keurt het verslag van de AV van 13 december 2023 van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
De districtsraad Merksem keurt het werkingsverslag 2023 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
De districtsraad Merksem keurt de jaarrekening 2023 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
De districtsraad Merksem geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem alle punten van de agenda goed te keuren.
De districtsraad Merksem keurt de vervanging van Tania De Kesel goed. Rita Delvaen vervangt Tania De Kesel als bestuurder van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem.
Op 23 november 2023 keurde de districtsraad aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 (jaarnummer 65) goed. Daarin werd aan ViZuWeel vzw, Jan Moorkensstraat 8, 2600 Berchem, 0660.591.873 een nominatieve ondersteuning toegekend van 5.000,00 EUR voor de organisatie van de Stroboerenmarkt. De Stroboerenmarkt is de jaarlijkse braderij op de Bredabaan, die samenvalt met de wielerwedstrijd Schaal Sels.
Op 26 februari 2024 werd een nieuwe handelaarsvereniging opgericht: MxM Sterk Merk vzw.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
In onderling overleg werd afgesproken dat MxM Sterk Merk vzw de organisatie van de Stroboerenmarkt zal overnemen van ViZuWeel vzw. Daarom dient de begunstigde van de ondersteuning van 5.000,00 EUR te wijzigen van ViZuWeel vzw naar MxM Sterk Merk vzw.
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota, die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Daarin worden bepalingen opgenomen over, onder meer het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
Er werd voldoende krediet voorzien op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2400/5075500000/6496800/2MER010203A00000/2ME090190.
De districtsraad keurt de wijziging van de nominatieve toekenning voor een bedrag van 5.000,00 EUR aan MxM Sterk Merk vzw, Kasterveldenstraat 33, 2170 Antwerpen, 1008.234.232 voor de organisatie van de Stroboerenmarkt, goed.
Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8436) keurde het college de proefopstelling voor slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur goed. Dit leidde tot de inrichting van 18 slimme autodeelhubs met in totaal 90 slimme autodeelplaatsen in december 2022 en januari 2023. De bedrijfseenheid Mobiliteit en Parkeren Antwerpen gaat nu over tot de vermindering en bestendiging van de slimme autodeelplaatsen in de ingerichte hub op het grondgebied van district Merksem, en legt dit nu ter advies voor.
Op 18 december 2023 (jaarnummer 824) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het autodeelreglement goed.
Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook meerdere slimme autodeelplaatsen ingericht
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG heeft gedurende een jaar het gebruik van de slimme autodeelplaatsen gemonitord en geanalyseerd. Rekening houdend met het aantal gestarte en gestopte ritten per maand, verkregen uit de data van de vier erkende commerciële autodeelorganisaties, werd het gebruik en potentieel van elke ingerichte autodeelhub in kaart gebracht. Aan de hand van deze analyse wordt er voor het district Merksem één locatie voor advies voorgelegd om te verminderen in het aantal slimme autodeelplaatsen en vervolgens te bestendigen.
De volgende locatie die als proefopstelling werd goedgekeurd, wordt nu voor advies voorgelegd om te verminderen in het aantal slimme autodeelplaatsen en vervolgens te bestendigen in een door het college van burgemeester en schepenen vast te stellen aanvullend verkeersreglement:
De districtsraad geeft gunstig advies om de proefopstelling van de hub met slimme autodeelplaatsen in het district Merksem, zoals beschreven in dit besluit, te verminderen van vier naar twee niet-elektrische autodeelplaatsen en vervolgens te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement.
Geachte schepen,
Ik kreeg een bericht dat een aantal automobilisten zich in de Kruisbekstraat niet aan de snelheidslimiet en aan de rijrichting houden.
Antwoord districtsschepen Jari Frensch
Collega De Mol,
Via de dienst Mobiliteit vernam ik dat er het afgelopen jaar 3 meldingen (via KLM) over hoge snelheid in de Kruisbekstraat zijn aangekregen. Het district zelf heeft geen klachten binnengekregen, wat kan aangezien dit over een mobiliteitskwestie gaat en dus stedelijk beleid is. De klachten die hierover binnenkomen worden dan ook rechtstreeks naar de bevoegde diensten gestuurd.
Als antwoord op die klachten deed de dienst Mobiliteit een aantal snelheidsanalyses en kwam daarbij steeds tot dezelfde vaststelling, namelijk dat er geen structureel probleem is van overdreven snelheid in de straat. Bijkomende infrastructurele maatregelen zullen dus die enkele snelheidsduivels niet tegenhouden.
De dienst Mobiliteit baseert zich hierbij op de V85, dat is de snelheid die 85% van de voertuigen niet overschrijden. Voor de Kruisbekstraat werd een V85 van 32,5 km/u geregistreerd.
Van zodra de V85 10km/u hoger ligt dan de toegelaten snelheid komt de straat in aanmerking voor extra maatregelen. Dit is hier niet het geval waardoor we de middelen inzetten in die straten waar vandaag wel hogere snelheden en zwaardere overtredingen worden gemeten.
Het is echter steeds een optie om een snelheidsmeting met het VAT systeem te doen, in tegenstelling tot het VIA systeem dat vandaag gehanteerd wordt. Deze laat toe om naast de snelheden ook de intensiteiten van de verschillende verkeersdeelnemers te meten, wat een preciezere meting van de snelheden kan opleveren. Bij herhaaldelijke klachten zullen we dan ook een snelheidsmeting via het VAT-systeem doen.
Over het rijden in tegengestelde richting kreeg de dienst Mobiliteit 2 meldingen. De signalisatie in de Kruisbekstraat is echter voldoende duidelijk om spookrijders tegen te gaan. Het probleem van spookrijders is hier onderhevig aan handhaving en is dus geen infrastructureel probleem. Er werd in het verleden reeds verhoogd toezicht gevraagd bij de politie. Zij gaven echter aan dat het moeilijk is om deze op heterdaad te betrappen aangezien ze niet overal tegelijk kunnen staan.
wo 12/06/2024 - 11:43