De districtsraad vergaderde op 26 september 2024.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 26 september 2024 goed.
De districtsraad heeft de jaarrekening 2023 vastgesteld in de zitting van 25 mei 2024 (jaarnummer 23). Na vaststelling van de jaarrekening door de districtsraad, werd de jaarrekening voor goedkeuring verzonden aan de gouverneur.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn:
De gouverneur heeft met besluit van 11 september 2024 de jaarrekening 2023 van het district Merksem goedgekeurd.
Met dit besluit wordt de goedkeuring van de gouverneur ter kennisneming gebracht aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 11 september 2024 waarbij de jaarrekening 2023 van district Merksem goedgekeurd wordt.
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de Intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldeoeververbinding.
Op 10 juni 2022 (jaarnummer 4846) keurde het college de adviezen en wijzigingen op het voorontwerp Ringpark Groenendaal goed.
Op 8 juli 2022 (jaarnummer 5801) keurde het college de opdracht voor de opmaak van een ontwerpschets voor de Kap Groen Hart goed.
Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1485) bekrachtigde het college onder andere de maximale overkapping van de noordelijke Ring met selectie van 6 bijkomende kapstukken en leefbaarheidsprojecten.
Op 15 september 2023 (jaarnummer 6351) keurde het college de herziening van een deel van het voorontwerp en de opmaak van een voorontwerp voor de Kap Groen Hart goed.
Op 5 juli 2024 (jaarnummer 5825) keurde het college het geactualiseerde voorontwerp met bijkomende overkapping Groen Hart van Ringpark Groenendaal goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het geactualiseerde voorontwerp met bijkomende overkapping Groen Hart van Ringpark Groenendaal ter goedkeuring voor.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Groenendaal. De districten Antwerpen en Merksem hebben adviesbevoegdheid ingevolge artikel 138 decreet Lokaal Bestuur.
Ringpark Groenendaal vormt één van de zeven Ringparken in relatie tot de Oosterweelverbinding en de daaraan gekoppelde leefbaarheids- en overkappingsprojecten.
Het ontwerpteam Maatschap BUUR – Latz – Greisch - SWP maakte in 2020 – 2021 een voorontwerp op voor de projectcontour en een visienota voor het studiegebied.
Ringpark Groenendaal omvat een landschapspark boven en naast de R1 van het Albertkanaal tot aan de Masurebrug. De realisatie van het project Ringpark Groenendaal is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (de Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen.
Op 17 oktober 2022 selecteerde het politiek stuurcomité de Kap Groen Hart, een bijkomende overkapping over R1 noord en onderdeel van Ringpark Groenendaal, als extra leefbaarheidsproject.
Op 14 juni 2023 gaf de Stuurgroep Over de Ring haar voorwaardelijk akkoord tot aanpassing van het lengteprofiel R1 Noord waarbij de R1 minder verdiept wordt aangelegd tussen de Luchtbaltunnel en de Masurebrug.
Hiervoor maakt het ontwerpteam een aanpassing aan het voorontwerp van Ringpark Groenendaal waarbij hogere bermen en schermen worden geïntegreerd in het park om op die manier de vooropgestelde geluids- en luchtkwaliteit voor de naastgelegen woonwijken te garanderen.
De onderbouw van de Kap Groen Hart wordt ontworpen door Lantis.
Voor de bovenbouw van de Kap Groen Hart maakte Maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP een voorontwerp en visienota op. De bovenbouw wordt ingericht als een landschappelijke parkruimte, op maat van de buurt. De bijkomende ruimte van de kap biedt ruimte voor een laagdynamisch programma zoals een ligweide en natuur, alsook ruimte voor sport- en spelinfrastructuur.
De bijkomende overkapping zorgt ook voor een verbinding met de wijk Luchtbal door de bouw van twee voetgangers- en fietsbruggen over de spoorlijnen.
De bovenbouw (Ringparken) en de onderbouw (Oosterweelverbinding) zijn onderling afhankelijk. Daarom is het essentieel om op het moment dat de onderbouw wordt aangelegd, al een goed zicht te hebben op het gewenste ontwerp van de bovenbouw. Dit leidt tot een tijdssprong tussen de uitwerking van het voorontwerp en het verdere ontwerpproces en de uitvoering van de bovenbouw.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het kader en de invulling in het ontwerp bovenbouw. Het kader wordt vastgelegd in het voorontwerp en de invulling wordt opengelaten tot het definitieve ontwerp na de tijdssprong. Het voorontwerp is driedimensionaal en gedetailleerder dan het conceptontwerp, en biedt een duidelijk beeld van de geplande werken.
Het ontwerpteam heeft het voorontwerp ontwikkeld als synthese van een co-creatief proces, maar stelt tevens een aantal openstaande onderzoeksvragen vast. Voor Ringpark Groenendaal betreft dit onder meer:
Deze onderzoeksvragen zullen verder worden uitgeklaard via ontwerpend onderhandelen met Lantis.
Het voorontwerp wordt goedgekeurd en daarmee inhoudelijk vastgeklikt. Dit wil zeggen dat er in deze fase geen wijzigingen meer aan zullen gebeuren en het als een stabiel ontwerp kan worden gedeeld met alle betrokken partners en stakeholders ter controle en advies. Het definitief ontwerp wordt met dit collegebesluit nog niet opgestart.
Het ontwerpproces vindt plaats in het kader van De Grote Verbinding, in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team intendant gevoerd. Het voorontwerp, inclusief bijkomende overkappingen, is het resultaat van een co-creatief en participatief proces via ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren zijn betrokken. Vertegenwoordigd in deze werkbanken zijn de opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (zoals Agentschap wegen en verkeer, Provincie Antwerpen, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, ANB, vervoersregio Antwerpen, De Lijn, woonhaven, NMBS, district Merksem en district Antwerpen).
Tussen oktober 2023 en april 2024 werden verschillende activiteiten georganiseerd ter voorbereiding van een geïntegreerd ontwerp voor de bijkomende overkapping. Hierbij werden twee werkbanken gehouden, talrijke bilaterale overlegmomenten met één of meerdere stakeholders georganiseerd en een uitgebreide buurtbevraging uitgevoerd.
Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in kader van het Toekomstverbond, engageerde stad Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen (prijspeil 2017).
In het meerjarenplan 2020-2025 van stad werd voor deze leefbaarheidsprojecten 'over de Ring' al een totaal aan uitgavekrediet voorzien van 46 miljoen euro.
Dit krediet wordt - gespreid over de verschillende budgetjaren - beschikbaar gesteld in 2LMS010102 - Over de Ring. Uiterlijk op moment van effectieve bestelling worden de kredieten vanuit de budgettaire voorzieningen in het meerjarenplan toegewezen aan het concrete project (M01788).
Het taakstellend budget voor de bouwkost van de bovenbouw van de bijkomende overkapping, inclusief de twee voetgangers-en fietsbruggen bedraagt 33,7 miljoen EURO.Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het Voorontwerp Kap Groen Hart op voorwaarden dat:
in overleg met SB/groen in functie van opmaak DO:
het beplantingsplan, inclusief bomenplan, wordt herbekeken
bereikbaarheid voor beheer en onderhoud wordt bekeken
een kaart met de beheergebieden wordt opgemaakt
De districtsraad adviseert het geactualiseerde voorontwerp met bijkomende overkapping Groen Hart van Ringpark Groenendaal gunstig, op voorwaarde dat:
Verder verwijst de districtsraad naar het advies dat gegeven werd in de zitting van 23 december 2021 op het punt ‘Districten Antwerpen en Merksem. De Grote Verbinding - Ringpark Groenendaal. SWOU12267. Voorontwerp. Advies – Goedkeuring.’
In artikel 1 een extra bullet toevoegen:
Tegen: N-VA, Vooruit en onafhankelijk
Voor: Open Vld, Groen en PVDA
Onthouding: Vlaams Belang
De Rustoordstraat in het district Merksem:
De Rustoordstraat werd recentelijk heraangelegd. Het aanvullend reglement wordt dan ook geactualiseerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rustoordstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 april 2016 (jaarnummer 3302).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Heybeeckstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 april 2024 (jaarnummer 3449).
Geachte heer de districtsburgemeester,
Afgelopen vrijdag vond in Bouckenborg de nacht van de jeugdbeweging plaats. Dit was een samenwerking van jeugdcentrum Bouckenborgh en alle jeugdbewegingen van Merksem.
Er was een grote opkomst en geen incidenten. De samenwerking heeft verschillende jeugdbewegingen dichterbij elkaar en dichterbij jeugdcentrum Bouckenborgh gebracht. Ik denk dat we gerust mogen spreken van een groot succes.
Om 0u40 kreeg de organisatie een onaangekondigde controle van de Dienst Leefmilieu. Ondanks dat de organisatie geen klachten of signalen van overlast kreeg, werd er gedreigd met de stopzetting van het evenement. De organisatie hield zelf nauwkeurige metingen bij die geen overschrijding gaven. Wanneer de organisatie voorstelde om zoals reeds voorzien het feest na 1 uur naar binnen te plaatsen, moest zij zelfs plots haar reguliere milieuvergunning voorleggen.
Onze fractie mocht, zoals vermoedelijke alle andere fracties, een schrijven ontvangen van de organisatie waarin zij twee pertinente vragen stelt. Graag leg ik u die vragen voor. Ik ben er mij van bewust dat veiligheid en openbare orde geen bevoegdheid zijn van het district. Een bruisend weefsel van jeugdverenigingen is dat wel en als districtsburgemeester bent u daarnaast het logische aanknopingspunt met het stedelijke niveau wanneer het over veiligheid en openbare orde gaat.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
ma 18/11/2024 - 10:22