De districtsraad vergaderde op 25 januari 2024.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 25 januari 2024 goed.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 Ā§1 1Ā° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 Ā§2 1Ā° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand januari 2024 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Aankoop districtsmobiel iBike BV | 8.558,80 EUR | 4005589027 | 5073500000 | Zitting 11 januari 2024 Jaarnummer 00005 |
Wegeniswerken Laaglandlaan VHP Wegenbouw bvba | 9.412,55 EUR | 4005587480 | 5072500000 | Zitting 11 januari 2024 Jaarnummer 00008 |
Het districtscollege keurde in de zitting van 23 november 2023 (jaarnummer 239) de principes en voorwaarden van interne kredietaanpassingen light (hierna IKAlight) goed.
Volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna DLB) bepaalt het bestuur zelf in het organisatiebeheersingssysteem welke beperkingen/limieten het hanteert voor de kredietbewaking, dit binnen de maximale grenzen van artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BVR BBC 2020).
Na evaluatie van de IKAlights van voorbije jaren besliste het college op 10 november 2023 (jaarnummer 7884) om de huidige werkwijze rond IKAlights beperkt te actualiseren.
De huidige principes en voorwaarden voor IKAlights blijven grotendeels behouden. Dit besluit betreft enerzijds een aanpassing van de goedkeuringsflow voor verschuivingen tussen investeringsrubrieken, met uitzondering van investeringstoelagen. Anderzijds wordt de aparte goedkeuringsflow voor verschuivingen tussen beleidsdomeinen geschrapt aangezien deze in praktijk vervat zijn onder de verschuivingen tussen beleidsdoelstellingen. Verschuivingen van en naar het energiebudget zijn in praktijk vervat onder verschuivingen tussen beleidsdoelstellingen en volgen dezelfde goedkeuringsflow. Dit wordt gespecifieerd in dit besluit.
Voor een intern verzelfstandigd agentschap (IVA) gelden dezelfde regels
Algemene voorwaarden voor verschuivingen met IKAlight:
1. binnen budgettype (exploitatie, investeringen);
2. binnen hetzelfde boekjaar;
3. binnen dezelfde juridische entiteit.
Verschuiving | Hoogste goedkeurder | Voorwaarde |
tussen beleidsdoelstellingen | districtscollege | |
tussen actieplannen | districtscollege | |
tussen acties | bestuurscoördinator | |
tussen projecten | financieel verantwoordelijke(n) | |
van/naar IVA | districtscollege | |
tussen budgetplaatsen | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > investeringen >van en naar rubriek investeringstoelagen | districtscollege | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
gekoppeld aan subsidiefiche | financieel verantwoordelijke(n) | na advies dienst Financiën/Subsidies |
IKA lights worden goedgekeurd volgens onderstaande goedkeuringsflow tot en met de hoogste goedkeurder uit bovenstaande tabel, bij combinaties van verschuivingen telt steeds de hoogste goedkeurder.
Goedkeuringsflow gerangschikt van hoog naar laag:
1. districtscollege;
2. bevoegde schepen;
3. bestuurscoördinator;
4. financieel verantwoordelijke.
Deze principes en voorwaarden gaan in vanaf 1 december 2023.
De districtsraad neemt kennis dat een interne kredietaanpassing light vanaf 01/12/2023 mogelijk is volgens onderstaande tabel:
Verschuiving | Hoogste goedkeurder | Voorwaarde |
tussen beleidsdoelstellingen | districtscollege | |
tussen actieplannen | districtscollege | |
tussen acties | bestuurscoördinator | |
tussen projecten | financieel verantwoordelijke(n) | |
van/naar IVA | districtscollege | |
tussen budgetplaatsen | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > investeringen > van en naar rubriek investeringstoelagen | districtscollege | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
gekoppeld aan subsidiefiche | financieel verantwoordelijke(n) | na advies dienst Financiën/Subsidies |
De Lange Bremstraat in het district Merksem:
Op vraag van 'Team Strategie Sporting A' werd onderzocht of fietsen tegen de rijrichting mogelijk is ter hoogte van de woonblokken in de Lange Bremstraat. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft deze vraag onderzocht, het aanvullend reglement wordt aangepast.
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt onderstaande opmerkingen op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door het college in zitting van 11 maart 2022 (jaarnummer 2112).
We stellen in vraag of de beslissing om fietsers hier in beide rijrichtingen toe te laten de verkeersveiligheid ter plaatse ten goede komt. De verkeerspolitie acht dit in ieder geval niet wenselijk.
De afdeling Mobiliteit volgt het advies niet omdat:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Bremstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 maart 2022 (jaarnummer 2112).
Er zijn de laatste maanden heel veel vragen rond het bestuur, de werking en de toepassing van de reglementen over de Merksemse volkstuinen.
Gezien er zoveel problemen zijn had ik graag het voorstel gedaan dat het district in overleg kan gaan tussen het huidige bestuur en de groep tuinders die een modern en eerlijk beleid hebben uitgewerkt rond de Merksemse volkstuinen.
Tevens zou het interessant zijn om een commissie bijeen te roepen zodat de werking hiervan door het bestuur kan verduidelijkt worden.
Kan het district en de bevoegde schepen hier in meegaan met het voorstel tot overleg en het organiseren van een commissie?
Antwoord districtsschepen Dominique Kums :
Mijnheer Elst
Dank voor uw vraag.
Ik volg onze volkstuinen actief op en er is daar inderdaad wel wat gaande.
Als er relevante vragen en opmerkingen zijn van de tuinders, dan geef ik die elke keer door aan de bevoegde stadsschepen en aan de bevoegde stedelijke administratie.
Zoals u weet vallen de volkstuinen onder de bevoegdheid van de stad en niet van het district.
Het beheer van onze volkstuinen ligt in handen van de vzw Het Koninklijk Werk der Volkstuinen afdeling Merksem.
Vroeger werd deze vzw gesubsidieerd door ons district. Sinds 1 januari 2023 is dat niet meer het geval.
Ik juich een overleg tussen het bestuur van de vzw en de tuinders zeker toe, maar vermits wij als district geen bevoegdheid hebben inzake het beheer van de volkstuinen en we ook geen deel uitmaken van het bestuur van de vzw, zijn we niet bevoegd om als district zo’n overleg te organiseren of er deel van uit te maken.
In de periode van het kippendispuut in mei-juni 2022 werd er een bemiddelingsgesprek georganiseerd met het bestuur, een aantal tuinders, de buurtregisseur en de betrokken stedelijke administratie. Het districtsbestuur werd niet uitgenodigd om deel te nemen aan het gesprek.
Het districtsbestuur is niet bevoegd en dus kunnen we ook geen raadscommissie bijeenroepen waarop we het bestuur vragen om hun werking te verduidelijken.
De gemeenteraad heeft eind 2022 een nieuw reglement voor de volkstuinen goedgekeurd. Daarin staan zwart op wit een aantal punten die zeker en vast voor minder conflicten kunnen zorgen indien ze worden nageleefd, o.a. dat je Antwerpenaar moet zijn om een volkstuin te krijgen, dat je per gezin maar één volkstuin mag krijgen, en dat er inzage moet zijn in de ledenlijst en de wachtlijst.
Het is spijtig genoeg wel zo dat de afstand tussen de volkstuinen in de districten en het stedelijk niveau te groot is. Er zou mijns inziens moeten gestreefd worden naar een optimalisering op dat vlak zodat het beheer van de volkstuinen nauwgezet van dichterbij kan opgevolgd worden en dat er inderdaad mogelijkheid is tot overleg en samenwerking.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
do 29/02/2024 - 09:22Mijnheer de voorzitter, waarde collegae,
bij het begin van deze legislatuur pakte het stadsbestuur trots uit met het project Stadsmarinier, in navolging van Rotterdam.
Wijk Oud-Merksem kreeg een van de drie Antwerpse stadsmariniers toegewezen.
Tot mijn grote verrassing hoorde ik onlangs dat de Merksemse stadsmarinier recent ontslag nam.
Behalve een vacature op de site van stad Antwerpen vond ik geen verdere toelichting.
Zoals u weet ligt de wijk mij na aan het hart. Daarom heb ik voor u enkele vragen:
- kan u meer duiding geven over dit plotse ontslag?
- op welke termijn hoopt men de functie opnieuw in te vullen?
- wat is voor Merksem de (voorlopige) evaluatie van het project Stadsmarinier?
Antwoord districtsburgemeester Luc Bungeneers:
Collega,
Het klopt dat de Stadsmarinier van Merksem ontslag nam. De redenen daarvoor ken ik niet en lijken me ook persoonlijk, omdat mevrouw Van Mieghem zelf haar ontslag gaf.
Ik wijs u erop dat de Stadsmarinier geen districtspersoneel is en ook nooit aangestuurd werd door de districtssecretaris. De 3 Stadsmariniers vallen rechtstreeks onder de burgemeester. De evaluatie van het project van de stadsmarinier kan dan ook best op dat niveau gebeuren.
We lazen samen met u dat de vacature gepubliceerd werd en dat kandidaten voor de functie van Stadsmarinier Oud-Merksem kunnen solliciteren tot en met 1 maart. We verwachten eind april te weten, wie de job krijgt. Maar het district is niet verder betrokken in de selectieprocedure, die door de stedelijke dienst Maatschappelijke Veiligheid wordt getrokken.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
Geachte schepen,
We zagen deze week hoe de bomen op de Catershoflaan tegen de grond gingen. Het hout van de gerooide bomen op de Gaston Berghmansdreef werden destijds gebruikt om een aantal zitbanken mee te maken.
Zijn er mogelijkheden om het hout van de weliswaar andere en kleinere gerooide bomen op de Catershoflaan lokaal te hergebruiken? Is dit overwogen?
Dank voor uw antwoord
Antwoord districtsschepen Dominique Kums:
Na een bomentoets in de Catershoflaan bij de start van het project, is inderdaad spijtig genoeg gebleken dat vele bomen ongezond waren en dus dat er gerooid moest worden. Dit met uitzondering van een 10-tal bomen die nog erg gezond waren en er nog staan of verplaatst werden.
Het project waarbij een klein deel van de bomen in Gaston Berghmansdreef werd hergebruikt voor banken, was een eenmalige investering.
In principe gebruiken we binnen heel de stad standaard straatmeubilair. Dit onder andere om snelle herstellingen of vervanging mogelijk te maken. De op maat gemaakte houten banken behoren niet tot het standaard straatmeubilair en worden dus slechts in uitzonderlijke gevallen geplaatst, en ook enkel op meer natuurlijke locaties. Het is zeker niet gepland om deze standaard te gaan gebruiken.
Er zullen wel stammen van gerooide bomen in Catershoflaan in de nieuwe middenberm gelegd worden. Deze zullen dienen als natuurlijke nestplaats en voedingsbodem voor bijvoorbeeld insecten. Het andere groenmateriaal is na het rooien eigendom van de aannemer.
Het goede nieuws is, dat na de heraanleg, er heel wat bomen extra zullen zijn in de Catershoflaan ten opzichte van de oude toestand.
Ik hoop u meer duidelijkheid te hebben gegeven met dit antwoord.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
do 29/02/2024 - 09:29De Essalam moskee heeft het doel om een pand aan te kopen van 2300m2 middenin een woonwijk.
Gelet op
Overwegend dat:
Legt onze fractie volgende motie voor:
De bezorging van een negatief advies aan zowel stadsbestuur als aan de bevoegde dienst omgevingsverguningen voor de inplanting van een nieuwe moskee in de omgeving van de Vrijhandelstraat in Merksem.
De districtsraad keurt bij monde van fractie voorzitters het voorstel tot motie niet goed met 20 stemmen tegen, 3 stemmen voor.
Tegen: fractie N-VA, Vooruit, CD&V, Groen, PVDA en open Vld
Voor: Vlaams Belang
Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
De gehele motie, inclusief toelichting, wordt als volgt vervangen:
De districtsraad erkent het fundamenteel karakter van de grondwettelijke rechten en vrijheden zoals de vrijheid van eredienst en vereniging en vraagt aan het districtscollege om op een zo objectieve en onderbouwde mogelijke wijze de impact op de buurt te beoordelen en op basis daarvan een advies te formuleren aan het stadsbestuur. In dat advies suggereert het districtscollege aan het stadsbestuur om te onderzoeken hoe lokale geloofsgemeenschappen kunnen aangemoedigd en ondersteund worden om een erkenningsaanvraag in te dienen conform het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen zodat ze als een duurzame en formele partner van het lokaal bestuur erkend worden.
De districtsraad Merksem keurt bij monde van fractie voorzitters het volgende amendement niet goed met 18 stemmen tegen en 1 stem voor en 4 onthoudingen
Tegen: Fracties N-VA, Vooruit, CD&V en Vlaams Belang
Voor: open Vld
onthouding: Fracties Groen, PVDA