Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

Notulen  districtsraad Merksem

do 25/04/2024 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Afwezig

Karin Staes, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad

Agendapunten

1.

2024_DRME_00022 - Districtsraad - Notulen districtsraad 28 maart 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Karin Staes, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
1.

2024_DRME_00022 - Districtsraad - Notulen districtsraad 28 maart 2024 - Goedkeuring

2024_DRME_00022 - Districtsraad - Notulen districtsraad 28 maart 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De districtsraad vergaderde op 28 maart 2024.

Juridische grond

Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad. 

Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.

Argumentatie

De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt de notulen van 28 maart 2024 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2024_DRME_00018 - Maandtabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen maart 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Karin Staes, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2.

2024_DRME_00018 - Maandtabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen maart 2024 - Kennisneming

2024_DRME_00018 - Maandtabel overheidsopdrachten - Opdrachten investeringen maart 2024 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.

Juridische grond

In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.

Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.

Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.

Regelgeving: bevoegdheid

De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.

Argumentatie

In de maand maart 2024 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.

Besluit

De districtsraad Merksem neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de volgende maandtabel van districtscollegebeslissingen over opdrachten investeringsbudget maart 2024:
 
Omschrijving Raming Bestelbonnummer Budgetplaats Goedgekeurd besluit
Beweegbank Melgeshof

Ipitup VZW
12.878,27 EUR40055994815075000000Zitting 14 maart 2024
jaarnummer 59
opdracht SWPR14023A - wegeniswerken Eugeen Meeusstraat - Westkaai

Verbruggen BV 
11.863,89 EUR40056000785072500000Zitting 14 maart 2024
jaarnummer 63
opdracht SWPR14024A - wegeniswerken Glasstraat

Verbruggen BV
14.623,26 EUR 40056001895072500000Zitting 14 maart 2024
jaarnummer 64
Archeologische begeleiding project Ridder van Parijsstraat - Trammezandlei

Ruben Willaert NV
11.692,62 EUR40056010715072500000Zitting 14 maart 2024
jaarnummer 66
opdracht SWOU11614F - wegeniswerken  Carrettestraat - wijziging opdracht 2

Colas Noord NV
9.224,71 EUR41050689365072500000Zitting 28 maart 2024
jaarnummer 76
opdracht SWPR14051A - wegeniswerken Fortsteenweg - Lange Bremstraat

Green Road nv
9.627,79 EUR40056034475072500000Zitting 28 maart 2024
jaarnummer 77
opdracht SWPR14032A - wegeniswerken Glasstraat

Verbruggen BV
14.938,93 EUR40056047015072500000Zitting 28 maart 2024
jaarnummer 78
opdracht SWPR14062A - wegeniswerken Kasterveldenstraat

Verbruggen BV
11.152,67 EUR40056047045072500000Zitting 28 maart 2024
jaarnummer 79
opdracht SWPR14079A - wegeniswerken Laarsebaan

Verbruggen BV
8.986,61 EUR40056046005072500000Zitting 28 maart 2024
jaarnummer 80
opdracht SWPR14064A - wegeniswerken Leegepad - Zwaantjespad

Green Road nv
135.638,97 EUR40056022185072500000Zitting 28 maart 2024
jaarnummer 81

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2024_DRME_00019 - Lichtkranten en LCD-schermen district Merksem - Gebruiksreglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Karin Staes, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
3.

2024_DRME_00019 - Lichtkranten en LCD-schermen district Merksem - Gebruiksreglement - Goedkeuring

2024_DRME_00019 - Lichtkranten en LCD-schermen district Merksem - Gebruiksreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De districtsraad keurde op de zitting van 19 november 2015 (jaarnummer 62) het gebruiksreglement goed om het gebruik van de lichtkranten te regelen.

Ondertussen beheert district Merksem in totaal acht digitale infoschermen. Zo heeft het district vijf lichtkranten: één op de Bredabaan (ter hoogte van het districtshuis), één in de Van Heybeeckstraat (naast het zwembad), één op de Ringlaan (ter hoogte van het kruispunt met Bredabaan), één in de Nieuwdreef (ter hoogte van Schouwburg Noord) en ook één op de Victor Govaerslaan (aan de voet van de Jozef Masurebrug). Daarnaast kocht het district ook drie LCD-schermen aan. Die staan op het Duvelsplein, op de kruising van Terlindenhofstraat en Speelpleinstraat en op de Lambrechtshoekenlaan (ter hoogte van de kruising met Laarsebaan).

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd. Artikel 8 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor het communicatieplan over het lokale beleid, lokale initiatieven en lokale activiteiten.

Argumentatie

Het bestaande gebruiksreglement is verouderd en moet aangepast worden omdat er ondertussen ook LCD-schermen bijgeplaatst werden. In het nieuwe reglement wordt ook duidelijker omschreven aan welke inhoudelijke en vormelijke voorwaarden de boodschappen moeten voldoen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0104 - Een sterk bestuurd district
2MER010402 - Sterke communicatie zorgt voor geïnformeerde burgers

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad heft het gebruiksreglement voor de lichtkranten, zoals goedgekeurd door de districtsraad op de zitting van 19 november 2015 (jaarnummer 62), op met ingang van 15 mei 2024.

Artikel 2

De districtsraad keurt het nieuwe gebruiksreglement 'lichtkranten en LCD-schermen district Merksem' goed met een looptijd van 15 mei 2024 tot en met 31 december 2025.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
8.

2024_AM_00023 - Amendement van raadslid Sander Rottiers: Uitsluiting aanvraag door politieke partijen en religieuze organisaties

Afgevoerd
4.

2024_DRME_00020 - District Merksem. Annuntiatenstraat - inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap . Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Karin Staes, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
4.

2024_DRME_00020 - District Merksem. Annuntiatenstraat - inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap . Advies - Goedkeuring

2024_DRME_00020 - District Merksem. Annuntiatenstraat - inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap . Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context
De Annuntiatenstraat in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 19 maart 2021 (jaarnummer 2336);    
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Merksem Heide"; 
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Op 26 maart 2024 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Annuntiatenstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de Annuntiatenstraat ter hoogte van huisnummer 62 (artikel 2).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Annuntiatenstraat op nummer 62, voldoet aan de voorwaarden;
  • het artikel over de parkeerzones wordt aangepast aan de locatie van de nieuwe parkeerplaats voor personen met een handicap (artikel 5).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Annuntiatenstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 maart 2021 (jaarnummer 2336).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2024_DRME_00021 - District Merksem. Rerum Novarumlaan - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Karin Staes, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
5.

2024_DRME_00021 - District Merksem. Rerum Novarumlaan - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

2024_DRME_00021 - District Merksem. Rerum Novarumlaan - Inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Rerum Novarumlaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 7 oktober 2022 (jaarnummer 8259);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als  'Rerum Novarumlaan';
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 18 maart 2024 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Rerum Novarumlaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de Rerum Novarumlaan ter hoogte van het pand nummer 142 (artikel 3).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Rerum Novarumlaan op het nummer 142, voldoet aan de voorwaarden.    
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rerum Novarumlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 oktober 2022 (jaarnummer 8259).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2024_MV_00031 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: PFAS omgeving IJsvogelstraat

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Karin Staes, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
6.

2024_MV_00031 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: PFAS omgeving IJsvogelstraat

2024_MV_00031 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: PFAS omgeving IJsvogelstraat
Indiener(s)
Philippe Elst
Gericht aan
Dominique Kums
Tijdstip van indienen
wo 24/04/2024 - 14:29
Toelichting

De buurtbewoners rond de groene zone IJsvogelstraat kregen een brief in de bus met de mededeling dat er verhoogde waarden van PFAS in het grondwater aanwezig is. Er werd geopperd dat het lokaal is en er geen direct gevaar is voor de bewoners.

Toch worden bewoners eraan herinnerd aan de no regret maatregelen.

Tevens wordt er geadviseerd niet te spelen in of met het grondwater als gevolg van de meetresultaten.

Op de site zelf hangen er geen gevaar of waarschuwingsborden waar  gebruikers geïnformeerd worden.

Wat verderop liggen sportterreinen, een hondenpark en de Volkstuintjes waar groenten gekweekt worden en kippen rondlopen.

Gezien deze gronden op een boogscheut van de groene zone liggen is er grote ongerustheid bij tuinders, sporters en gebruikers van het hondenpark over de kwaliteit van de gronden, 

Er gaan meldingen dat er zware metalen aanwezig zijn en een  PFAS vervuiling van minstens 0,335 microgram/liter. De grenswaarden liggen op een paar nanogram, 1000 x kleiner dus.

Gelet dat er op de sportterreinen gespeeld word en aanraking met het grondwater  reëel is.

Gelet dat er een hondenpark is waar honden zouden kunnen drinken van het grondwater.
Gelet dat er groenten gekweekt worden en kippen rondlopen op de gronden gelegen naast de Ijsvogelsite

  • zijn er grondmetingen gebeurt op de sportterreinen en de Volkstuinen?
  • zo ja, wat zijn hier de resultaten van en werden deze gecommuniceerd naar de betrokken sportclubs en Volkstuinen?
  • zo nee, kan het districtscollege de bezorgdheid delen en stappen ondernemen om de betreffende gronden te laten analyseren en de resultaten te communiceren naar de betreffende gebruikers van de gronden?
  • waarom zijn er op de site zelf geen waarschuwingsborden om gebruikers van de gronden en het hondenpark te informeren? 
Bespreking
Antwoord

Antwoord districtsschepen Dominique Kums:

Ik wil u eerst en vooral verzekeren dat de communicatie rond de PFAS-problematiek ernstig genomen wordt.

In het voorjaar 2022 werden de volkstuinen en ook de samentuinen uitgenodigd om bodemanalyses te laten uitvoeren. De resultaten hiervan werden meegedeeld aan het bestuur van de tuinen die dan op hun beurt verondersteld werden de tuinders in te lichten.

In die analyses werd de gemiddelde graad van PFAS-verontreiniging die we waarnemen in de stad Antwerpen niet overschreden in de volkstuinen.

De no regret-maatregelen die gelden in heel de stad Antwerpen werden op 12 september 2022 op verschillende manieren gecommuniceerd naar de inwoners van de stad Antwerpen en haar districten via de stadsbrede kanalen. Dat gebeurde o.a. via persberichten en nieuwsberichten op de website antwerpen.be. 

De volkstuinders werden geïnformeerd en gesensibiliseerd over het gebruik van grondwater en mogelijke alternatieven op een infomoment met spreker Erik De Bruyn in mei 2023 in Merksem. Erik De Bruyn is de PFAS-coördinator van de stad Antwerpen.  

Er is een duidelijk kader voor de volkstuinen vanuit de stad: alle gebruik van grondwater wordt afgeraden omwille van de onduidelijke kwaliteit en ook omdat het in droge periodes niet duurzaam is om grondwater te gebruiken.

De stad heeft deze info ter beschikking gesteld van de volkstuinen en de samentuinen   op de website antwerpen.be onder de rubriek: Gebruik van grondwater in je samen- of volkstuin.  https://www.antwerpen.be/info/64a7d667e797093efc6ab1e1/gebruik-van-grondwater-in-je-samen-of-volkstuin 

In het reglement (december 2022) van de volkstuinen worden de tuinders aangespoord om maximaal in te zetten op de recuperatie van regenwater. Iedere tuinder moet beschikken over een waterton. Het is niet toegestaan om zelf een regenwaterput te installeren of te laten installeren. Het is ook niet toegestaan om putboringen uit te voeren of te laten uitvoeren.  

Na het uitvoeren van de grondwateranalyses en de bodemanalyses op de site van de IJsvogelstraat werden uit voorzorg nog 4 bijkomende bodemstalen genomen in de zone achter de IJsvogelstraat. Deze vier bodemstaalanalyses wijzen uit dat de resultaten ruim onder de 80% van de bodemsaneringsnorm zitten en dat er dus geen noodzaak is tot sanering. 

Op de site van de groenzone in de IJsvogelstraat wijzen de resultaten van de bodemstalen wel op een aanmerkelijk hogere PFAS-concentratie dan in de directe omgeving. Dat wijst op een lokale vervuiling waarvan we de oorzaak niet kennen. De brandweer kon ons hierover geen concrete bijkomende informatie verschaffen.

De resultaten van de analyses scoren wel lager dan de bodemsaneringsnormen voor woongebied. Er is dus zeker geen onmiddellijk gevaar voor de omwonenden. Maar de resultaten liggen wel hoger dan de waarde ‘vrij gebruik’. Bij de inrichting van de groenzone aan de IJsvogelstraat zal de aannemer daar dus rekening moeten mee houden bij het uitgraven van grond en het hergebruik van grond.  

Er werden op de site zelf geen waarschuwingsborden gezet om volgende redenen:

- omdat de no regret-maatregelen die gelden voor heel de stad in september 2022 reeds gecommuniceerd werden naar al de inwoners van Antwerpen;

- omdat de maatregelen die bijkomend gelden voor de groenzone IJsvogelstraat op 28 april via een bewonersbrief gecommuniceerd werden naar de buurtbewoners en de sportclubs;

- omdat de bewonersbrief werd bezorgd aan het bestuur van de volkstuinen met de vraag de info te bezorgen aan de tuinders;

- omdat alle nodige aanpassingen en aanvullingen werden doorgevoerd op de website antwerpen.be.

Ik heb zelf in een persoonlijk gesprek met het bestuur van de volkstuinen Merksem erop aangedrongen om het gebruik van grondwater ten stelligste af te raden aan de tuinders.  

We gaan hier niet licht over. 

De plannen voor de groenzone werden aangepast en er wordt rekening gehouden met de veiligheidsvoorschriften. 

Waar het kan, wordt er niet geraakt aan de vaste begroeiing. 

Er komt geen hondenvijver, er komen geen wadi’s, er komt geen speelzone met water, er komen geen speeltoestellen. 

De groenzone zal wel een recreatieve zone worden met wandelpaden, met picknicktafels en met banken. En er komen zwerfkeien die kunnen dienen als speelaanleidingen of als zitelement.

Er komt een heel verzorgde hondenloopzone met extra groene zones en extra bomen.

We zullen ondanks de problematiek zorgen voor een waardevolle en veilige ontspanningsruimte voor de buurtbewoners, met en zonder honden.

ma 13/05/2024 - 11:44
7.

2024_MV_00032 - Mondelinge vraag van raadslid Tristan Faes: Personeel Merksemdok

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Karin Staes, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
7.

2024_MV_00032 - Mondelinge vraag van raadslid Tristan Faes: Personeel Merksemdok

2024_MV_00032 - Mondelinge vraag van raadslid Tristan Faes: Personeel Merksemdok
Indiener(s)
Tristan Faes
Gericht aan
Dominique Kums
Tijdstip van indienen
wo 24/04/2024 - 23:55
Toelichting

Mevrouw de schepen,


Zoals geweten kampt het OC Merksemdok al even met personeelstekort. Enkele van de vaste waarden bij de medewerkers zijn om diverse redenen het afgelopen jaar immers vertrokken. 

Recent was er sprake van twee vacatures om dit probleem alvast voor een deel aan te pakken.

Met dat in het achterhoofd heb ik volgende vragen voor u:

- wat is de stand van zaken wat die vacatures betreft?
- op welke termijn zal er naast die twee vacatures nog versterking komen voor de ploeg van het OC?

alvast bedankt voor uw antwoord


Bespreking
Antwoord

Antwoord districtsschepen Dominique Kums:

 Zoals u weet, hebben we inderdaad een moeilijk jaar achter de rug op gebied van personeel bij lokaal cultuurbeleid. Gelukkig zijn we in 2024 op de goede weg met de start van de nieuwe cultuurcoördinator, een nieuwe publiekswerker (die beiden ook voor het ontmoetingscentrum Merksemdok werken) en de terugkeer van iemand die langdurig ziek was bij de schouwburg.

Momenteel zijn er nog twee vacatures: één voor coördinator Merksemdok. Uit de eerste selectie  voor deze functie werd er spijtig genoeg geen enkele geslaagde kandidaat gehaald. 

Daarnaast is er ook nog een vacature voor een communicatiemedewerker op, die weliswaar voor heel lokaal cultuurbeleid Merksem zal werken en dus niet enkel voor Merksemdok.

Om sneller extra handen op de werkvloer in Merksemdok te hebben, werd wel een geslaagde kandidaat uit de selectie voor publiekswerker een contract van 6 maanden aangeboden.

Personeel is natuurlijk geen districtsbevoegdheid en meer nog, het personeel van lokaal cultuurbeleid zijn geen districtsmedewerkers, dus hebben we hier weinig  over te zeggen. Extra personeel voor MerksemDok zou inderdaad geen overbodige luxe zijn. 

Als antwoord hierop kregen we het volgende van stadsdienst Personeel en Organisatie te horen: “De open vacatures zijn lopende en worden zo snel mogelijk ingevuld. We proberen de huidige mensen en middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Net zoals voor Merksemdok is er in vele huizen momenteel een te kort aan personeel en stroken de middelen niet met de verwachtingen/doelstellingen die er liggen. Dit wordt zeker naar volgende legislatuur mee opgenomen. “

ma 13/05/2024 - 11:45