De districtsraad vergaderde op 28 maart 2024.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 28 maart 2024 goed.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand maart 2024 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Beweegbank Melgeshof Ipitup VZW | 12.878,27 EUR | 4005599481 | 5075000000 | Zitting 14 maart 2024 jaarnummer 59 |
opdracht SWPR14023A - wegeniswerken Eugeen Meeusstraat - Westkaai Verbruggen BV | 11.863,89 EUR | 4005600078 | 5072500000 | Zitting 14 maart 2024 jaarnummer 63 |
opdracht SWPR14024A - wegeniswerken Glasstraat Verbruggen BV | 14.623,26 EUR | 4005600189 | 5072500000 | Zitting 14 maart 2024 jaarnummer 64 |
Archeologische begeleiding project Ridder van Parijsstraat - Trammezandlei Ruben Willaert NV | 11.692,62 EUR | 4005601071 | 5072500000 | Zitting 14 maart 2024 jaarnummer 66 |
opdracht SWOU11614F - wegeniswerken Carrettestraat - wijziging opdracht 2 Colas Noord NV | 9.224,71 EUR | 4105068936 | 5072500000 | Zitting 28 maart 2024 jaarnummer 76 |
opdracht SWPR14051A - wegeniswerken Fortsteenweg - Lange Bremstraat Green Road nv | 9.627,79 EUR | 4005603447 | 5072500000 | Zitting 28 maart 2024 jaarnummer 77 |
opdracht SWPR14032A - wegeniswerken Glasstraat Verbruggen BV | 14.938,93 EUR | 4005604701 | 5072500000 | Zitting 28 maart 2024 jaarnummer 78 |
opdracht SWPR14062A - wegeniswerken Kasterveldenstraat Verbruggen BV | 11.152,67 EUR | 4005604704 | 5072500000 | Zitting 28 maart 2024 jaarnummer 79 |
opdracht SWPR14079A - wegeniswerken Laarsebaan Verbruggen BV | 8.986,61 EUR | 4005604600 | 5072500000 | Zitting 28 maart 2024 jaarnummer 80 |
opdracht SWPR14064A - wegeniswerken Leegepad - Zwaantjespad Green Road nv | 135.638,97 EUR | 4005602218 | 5072500000 | Zitting 28 maart 2024 jaarnummer 81 |
De districtsraad keurde op de zitting van 19 november 2015 (jaarnummer 62) het gebruiksreglement goed om het gebruik van de lichtkranten te regelen.
Ondertussen beheert district Merksem in totaal acht digitale infoschermen. Zo heeft het district vijf lichtkranten: één op de Bredabaan (ter hoogte van het districtshuis), één in de Van Heybeeckstraat (naast het zwembad), één op de Ringlaan (ter hoogte van het kruispunt met Bredabaan), één in de Nieuwdreef (ter hoogte van Schouwburg Noord) en ook één op de Victor Govaerslaan (aan de voet van de Jozef Masurebrug). Daarnaast kocht het district ook drie LCD-schermen aan. Die staan op het Duvelsplein, op de kruising van Terlindenhofstraat en Speelpleinstraat en op de Lambrechtshoekenlaan (ter hoogte van de kruising met Laarsebaan).
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd. Artikel 8 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor het communicatieplan over het lokale beleid, lokale initiatieven en lokale activiteiten.
Het bestaande gebruiksreglement is verouderd en moet aangepast worden omdat er ondertussen ook LCD-schermen bijgeplaatst werden. In het nieuwe reglement wordt ook duidelijker omschreven aan welke inhoudelijke en vormelijke voorwaarden de boodschappen moeten voldoen.
De districtsraad heft het gebruiksreglement voor de lichtkranten, zoals goedgekeurd door de districtsraad op de zitting van 19 november 2015 (jaarnummer 62), op met ingang van 15 mei 2024.
De districtsraad keurt het nieuwe gebruiksreglement 'lichtkranten en LCD-schermen district Merksem' goed met een looptijd van 15 mei 2024 tot en met 31 december 2025.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Annuntiatenstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 maart 2021 (jaarnummer 2336).
De Rerum Novarumlaan in het district Merksem:
Op 18 maart 2024 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Rerum Novarumlaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rerum Novarumlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 oktober 2022 (jaarnummer 8259).
De buurtbewoners rond de groene zone IJsvogelstraat kregen een brief in de bus met de mededeling dat er verhoogde waarden van PFAS in het grondwater aanwezig is. Er werd geopperd dat het lokaal is en er geen direct gevaar is voor de bewoners.
Toch worden bewoners eraan herinnerd aan de no regret maatregelen.
Tevens wordt er geadviseerd niet te spelen in of met het grondwater als gevolg van de meetresultaten.
Op de site zelf hangen er geen gevaar of waarschuwingsborden waar gebruikers geïnformeerd worden.
Wat verderop liggen sportterreinen, een hondenpark en de Volkstuintjes waar groenten gekweekt worden en kippen rondlopen.
Gezien deze gronden op een boogscheut van de groene zone liggen is er grote ongerustheid bij tuinders, sporters en gebruikers van het hondenpark over de kwaliteit van de gronden,
Er gaan meldingen dat er zware metalen aanwezig zijn en een PFAS vervuiling van minstens 0,335 microgram/liter. De grenswaarden liggen op een paar nanogram, 1000 x kleiner dus.
Gelet dat er op de sportterreinen gespeeld word en aanraking met het grondwater reëel is.
Gelet dat er een hondenpark is waar honden zouden kunnen drinken van het grondwater.
Gelet dat er groenten gekweekt worden en kippen rondlopen op de gronden gelegen naast de Ijsvogelsite
Antwoord districtsschepen Dominique Kums:
Ik wil u eerst en vooral verzekeren dat de communicatie rond de PFAS-problematiek ernstig genomen wordt.
In het voorjaar 2022 werden de volkstuinen en ook de samentuinen uitgenodigd om bodemanalyses te laten uitvoeren. De resultaten hiervan werden meegedeeld aan het bestuur van de tuinen die dan op hun beurt verondersteld werden de tuinders in te lichten.
In die analyses werd de gemiddelde graad van PFAS-verontreiniging die we waarnemen in de stad Antwerpen niet overschreden in de volkstuinen.
De no regret-maatregelen die gelden in heel de stad Antwerpen werden op 12 september 2022 op verschillende manieren gecommuniceerd naar de inwoners van de stad Antwerpen en haar districten via de stadsbrede kanalen. Dat gebeurde o.a. via persberichten en nieuwsberichten op de website antwerpen.be.
De volkstuinders werden geïnformeerd en gesensibiliseerd over het gebruik van grondwater en mogelijke alternatieven op een infomoment met spreker Erik De Bruyn in mei 2023 in Merksem. Erik De Bruyn is de PFAS-coördinator van de stad Antwerpen.
Er is een duidelijk kader voor de volkstuinen vanuit de stad: alle gebruik van grondwater wordt afgeraden omwille van de onduidelijke kwaliteit en ook omdat het in droge periodes niet duurzaam is om grondwater te gebruiken.
De stad heeft deze info ter beschikking gesteld van de volkstuinen en de samentuinen op de website antwerpen.be onder de rubriek: Gebruik van grondwater in je samen- of volkstuin. https://www.antwerpen.be/info/64a7d667e797093efc6ab1e1/gebruik-van-grondwater-in-je-samen-of-volkstuin
In het reglement (december 2022) van de volkstuinen worden de tuinders aangespoord om maximaal in te zetten op de recuperatie van regenwater. Iedere tuinder moet beschikken over een waterton. Het is niet toegestaan om zelf een regenwaterput te installeren of te laten installeren. Het is ook niet toegestaan om putboringen uit te voeren of te laten uitvoeren.
Na het uitvoeren van de grondwateranalyses en de bodemanalyses op de site van de IJsvogelstraat werden uit voorzorg nog 4 bijkomende bodemstalen genomen in de zone achter de IJsvogelstraat. Deze vier bodemstaalanalyses wijzen uit dat de resultaten ruim onder de 80% van de bodemsaneringsnorm zitten en dat er dus geen noodzaak is tot sanering.
Op de site van de groenzone in de IJsvogelstraat wijzen de resultaten van de bodemstalen wel op een aanmerkelijk hogere PFAS-concentratie dan in de directe omgeving. Dat wijst op een lokale vervuiling waarvan we de oorzaak niet kennen. De brandweer kon ons hierover geen concrete bijkomende informatie verschaffen.
De resultaten van de analyses scoren wel lager dan de bodemsaneringsnormen voor woongebied. Er is dus zeker geen onmiddellijk gevaar voor de omwonenden. Maar de resultaten liggen wel hoger dan de waarde ‘vrij gebruik’. Bij de inrichting van de groenzone aan de IJsvogelstraat zal de aannemer daar dus rekening moeten mee houden bij het uitgraven van grond en het hergebruik van grond.
Er werden op de site zelf geen waarschuwingsborden gezet om volgende redenen:
- omdat de no regret-maatregelen die gelden voor heel de stad in september 2022 reeds gecommuniceerd werden naar al de inwoners van Antwerpen;
- omdat de maatregelen die bijkomend gelden voor de groenzone IJsvogelstraat op 28 april via een bewonersbrief gecommuniceerd werden naar de buurtbewoners en de sportclubs;
- omdat de bewonersbrief werd bezorgd aan het bestuur van de volkstuinen met de vraag de info te bezorgen aan de tuinders;
- omdat alle nodige aanpassingen en aanvullingen werden doorgevoerd op de website antwerpen.be.
Ik heb zelf in een persoonlijk gesprek met het bestuur van de volkstuinen Merksem erop aangedrongen om het gebruik van grondwater ten stelligste af te raden aan de tuinders.
We gaan hier niet licht over.
De plannen voor de groenzone werden aangepast en er wordt rekening gehouden met de veiligheidsvoorschriften.
Waar het kan, wordt er niet geraakt aan de vaste begroeiing.
Er komt geen hondenvijver, er komen geen wadi’s, er komt geen speelzone met water, er komen geen speeltoestellen.
De groenzone zal wel een recreatieve zone worden met wandelpaden, met picknicktafels en met banken. En er komen zwerfkeien die kunnen dienen als speelaanleidingen of als zitelement.
Er komt een heel verzorgde hondenloopzone met extra groene zones en extra bomen.
We zullen ondanks de problematiek zorgen voor een waardevolle en veilige ontspanningsruimte voor de buurtbewoners, met en zonder honden.
ma 13/05/2024 - 11:44Mevrouw de schepen,
Zoals geweten kampt het OC Merksemdok al even met personeelstekort. Enkele van de vaste waarden bij de medewerkers zijn om diverse redenen het afgelopen jaar immers vertrokken.
Recent was er sprake van twee vacatures om dit probleem alvast voor een deel aan te pakken.
Met dat in het achterhoofd heb ik volgende vragen voor u:
- wat is de stand van zaken wat die vacatures betreft?
- op welke termijn zal er naast die twee vacatures nog versterking komen voor de ploeg van het OC?
alvast bedankt voor uw antwoord
Antwoord districtsschepen Dominique Kums:
Zoals u weet, hebben we inderdaad een moeilijk jaar achter de rug op gebied van personeel bij lokaal cultuurbeleid. Gelukkig zijn we in 2024 op de goede weg met de start van de nieuwe cultuurcoördinator, een nieuwe publiekswerker (die beiden ook voor het ontmoetingscentrum Merksemdok werken) en de terugkeer van iemand die langdurig ziek was bij de schouwburg.
Momenteel zijn er nog twee vacatures: één voor coördinator Merksemdok. Uit de eerste selectie voor deze functie werd er spijtig genoeg geen enkele geslaagde kandidaat gehaald.
Daarnaast is er ook nog een vacature voor een communicatiemedewerker op, die weliswaar voor heel lokaal cultuurbeleid Merksem zal werken en dus niet enkel voor Merksemdok.
Om sneller extra handen op de werkvloer in Merksemdok te hebben, werd wel een geslaagde kandidaat uit de selectie voor publiekswerker een contract van 6 maanden aangeboden.
Personeel is natuurlijk geen districtsbevoegdheid en meer nog, het personeel van lokaal cultuurbeleid zijn geen districtsmedewerkers, dus hebben we hier weinig over te zeggen. Extra personeel voor MerksemDok zou inderdaad geen overbodige luxe zijn.
Als antwoord hierop kregen we het volgende van stadsdienst Personeel en Organisatie te horen: “De open vacatures zijn lopende en worden zo snel mogelijk ingevuld. We proberen de huidige mensen en middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Net zoals voor Merksemdok is er in vele huizen momenteel een te kort aan personeel en stroken de middelen niet met de verwachtingen/doelstellingen die er liggen. Dit wordt zeker naar volgende legislatuur mee opgenomen. “
ma 13/05/2024 - 11:45