Terug
Gepubliceerd op 11/04/2024

2024_DCME_00022 - District Merksem. Lange Bremstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 01/02/2024 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2024_DCME_00022 - District Merksem. Lange Bremstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCME_00022 - District Merksem. Lange Bremstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Lange Bremstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 11 maart 2022 (jaarnummer 2112);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Jan Palfijn";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op vraag van 'Team Strategie Sporting A' werd onderzocht of fietsen tegen de rijrichting mogelijk is ter hoogte van de woonblokken in de Lange Bremstraat. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft deze vraag onderzocht, het aanvullend reglement wordt aangepast.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • fietsers en bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden in de zone rondom de woonblokken ter hoogte van nummers 92 tot 132 (artikel 1).
    De rijbaanbreedte is minimaal drie meter, alsook het zicht en de uitwijkmogelijkheden laten toe om in de zone rond de woonblokken beperkt eenrichtingsverkeer te hanteren.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 7 september 2023 Advies uitgebracht

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt onderstaande opmerkingen op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door het college in zitting van 11 maart 2022 (jaarnummer 2112).

We stellen in vraag of de beslissing om fietsers hier in beide rijrichtingen toe te laten de verkeersveiligheid ter plaatse ten goede komt. De verkeerspolitie acht dit in ieder geval niet wenselijk.

De afdeling Mobiliteit volgt het advies niet omdat:

  • de rijbaan voldoende breed is, er weinig verkeer is, het zicht voldoende is en er uitwijkmogelijkheid is;
  • de rijbaanbreedte bedraagt ruim drie meter, ook als het rijbaangedeelte waarop de wagens geparkeerd staan, in mindering wordt gebracht is er nog steeds minimaal drie meter vrije rijbaanbreedte. Volgens het fietsvademecum wordt sterk aangeraden om in zone 30, vanaf een rijbaanbreedte van drie meter beperkt eenrichtingsverkeer toe te laten;
  • er een identieke situatie is in de omliggende straten (vb. Papaverstraat), hier wordt ook beperkt eenrichtingsverkeer toegelaten.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Bremstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 maart 2022 (jaarnummer 2112).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230828_LangeBremstraat_AVR.pdf
  • 20240122_LangeBremstraat_plan1.pdf
  • 20240122_LangeBremstraat_plan2.pdf
  • 20240122_LangeBremstraat_plan3.pdf
  • 20240122_LangeBremstraat_plan4.pdf
  • 20240122_LangeBremstraat_planoverzicht.pdf