De districtsraad vergaderde op 21 december 2023.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 21 december 2023 goed.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand december 2023 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Wegeniswerken Noordkaai Verbruggen BV | 206.629,39 EUR | 4005581725 | 5072500000 | Zitting 7 december 2023 Jaarnummer 260 |
Wegeniswerken Papaverstraat Verbruggen BV | 35.377,63 EUR | 4005583880 | 5072500000 | Zitting 7 december 2023 Jaarnummer 261 |
Wegeniswerken Rustoordstraat Verbruggen BV | 365.732,75 EUR | 4005585801 | 5072500000 | Zitting 7 december 2023 Jaarnummer 262 |
De districtsraad keurt het Routeplan 2030 goed onder volgende voorwaarden
Prioritair robuuste verbindingen tussen Merksem en de binnenstad en ook Linkeroever worden ontwikkeld. Hierbij wordt ingezet op verschillende modi:
Blijvende performante tramverbinding met het historische centrum en Linkeroever via de Brabotunnel
Ten minste één andere sneltramverbinding met de rest van de stad
Op deze belangrijke verbindingen ook nachtelijk openbaar vervoer te voorzien
Performante en logische busverbindingen
Bijkomende oeververbindingen die ten goede komen van de meer noordelijke districten worden ook onderzocht
Het gebruik van het Ringspoor:
De mogelijkheid van een nieuwe voorstadstreinverbinding tussen de havenhub op Linkeroever (voor ontsluiting van de Waaslandhaven) en een havenhub op Rechteroever bij toekomstig Logistiek Park Schijns wordt open gehouden. Deze voorstadsverbinding via het Ringspoor kan voor lokaal en regionaal reizigersverkeer een belangrijke schakel vormen via de treinverbinding die de stations Linkeroever, Antwerpen-Zuid, Berchem, Antwerpen-Oost/Zurenborg, Schijnpoort, Luchtbal en Antwerpen-Noorderdokken met elkaar verbindt. Ook de stations die momenteel niet in gebruik zijn voor personenvervoer moeten hierin opgenomen worden.
De realisatie van een districtentram die als doel heeft vlottere verbindingen mogelijk te maken die niet allemaal via de reeds druk bezette overstappunten in het centrum lopen. Bij de uitwerking van het tracé dienen alle districten intensief betrokken te worden. Bijkomend aanbod mag echter niet leiden tot het verlagen van de frequentie van trams elders. Trams blijven de ruggengraat van een goed openbaar vervoersnetwerk in Antwerpen.
De ambities in het realiseren van de modal shift moeten scherper worden gesteld zodat er tegen 2030 een hoger aandeel in duurzame mobiliteit is dan momenteel voorzien.
Haltes integraal toegankelijk worden aangelegd.
Prioriteit maken van een geïntegreerd parkeerbeleid, waarbij het gebruik van P&R pro-actief wordt aangemoedigd en parkeertarieven voor multimodale knooppunten langsheen éénzelfde corridor zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd.
Door middel van het installeren van strategische logistieke knopen moeten goederenstromen afgestemd en gebundeld worden om een betere scheiding van vrachtvervoer en personenvervoer/actieve modi te verwezenlijken, minder druk te zetten op kwetsbare gebieden (en zo verkeersveiligheid te laten stijgen) en werk te maken van emissieloze stadsdistributie.
Jaarlijks verslag wordt uitgebracht aan de districtsraad over de werkzaamheden van de Vervoerregioraad.
Tegen: Luc Bungeneers (N-VA), David Dogge (N-VA), Jan Dumon (N-VA), Jari Frensch (N-VA), Imelda Lamigan (N-VA), Luc Sleeckx (N-VA), Lia Somers (N-VA), Patrick Van den Bempt (N-VA), Richard Nana Amoako (Vooruit), Mostafa Nassali (Vooruit), Sonja De Meyer (CD&V), Dave De Backer (Vlaams Belang), Rita Delvaen (Vlaams Belang) en Philippe Elst (Vlaams Belang)
Voor: Arben Gashi (Groen), Sander Rottiers (Groen), Karin Staes (Groen), Tristan Faes (PVDA) en Bavo De Mol (open Vld)
Onthouding: Johan Builaert (N-VA) en Peter Wellens (N-VA)
De districtsraad keurt het Routeplan 2030 goed onder volgende voorwaarden
Prioritair robuuste verbindingen tussen Merksem en de binnenstad en ook Linkeroever worden ontwikkeld. Hierbij wordt ingezet op verschillende modi:
Blijvende performante tramverbinding met het historische centrum en Linkeroever via de Brabotunnel
Ten minste één andere sneltramverbinding met de rest van de stad
Op deze belangrijke verbindingen ook nachtelijk openbaar vervoer te voorzien
Performante en logische busverbindingen
Bijkomende oeververbindingen die ten goede komen van de meer noordelijke districten worden ook onderzocht
Verder wordt er onderzocht of een bovengrondse tramverbinding met het stadscentrum, vanuit P&R Merksem over de bestaande traminfrastrucuur op de Groenendaallaan en Noorderlaan, een meerwaarde kan bieden aan het robuuster maken van het tramnetwerk.
Het gebruik van het Ringspoor:
De mogelijkheid van een nieuwe voorstadstreinverbinding tussen de havenhub op Linkeroever (voor ontsluiting van de Waaslandhaven) en een havenhub op Rechteroever bij toekomstig Logistiek Park Schijns wordt open gehouden. Deze voorstadsverbinding via het Ringspoor kan voor lokaal en regionaal reizigersverkeer een belangrijke schakel vormen via de treinverbinding die de stations Linkeroever, Antwerpen-Zuid, Berchem, Antwerpen-Oost/Zurenborg, Schijnpoort, Luchtbal en Antwerpen-Noorderdokken met elkaar verbindt. Ook de stations die momenteel niet in gebruik zijn voor personenvervoer moeten hierin opgenomen worden.
De realisatie van een districtentram die als doel heeft vlottere verbindingen mogelijk te maken die niet allemaal via de reeds druk bezette overstappunten in het centrum lopen. Bij de uitwerking van het tracé dienen alle districten intensief betrokken te worden. Bijkomend aanbod mag echter niet leiden tot het verlagen van de frequentie van trams elders. Trams blijven de ruggengraat van een goed openbaar vervoersnetwerk in Antwerpen.
De ambities in het realiseren van de modal shift moeten scherper worden gesteld zodat er tegen 2030 een hoger aandeel in duurzame mobiliteit is dan momenteel voorzien.
Haltes integraal toegankelijk worden aangelegd.
Prioriteit maken van een geïntegreerd parkeerbeleid, waarbij het gebruik van P&R pro-actief wordt aangemoedigd en parkeertarieven voor multimodale knooppunten langsheen éénzelfde corridor zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd.
Door middel van het installeren van strategische logistieke knopen moeten goederenstromen afgestemd en gebundeld worden om een betere scheiding van vrachtvervoer en personenvervoer/actieve modi te verwezenlijken, minder druk te zetten op kwetsbare gebieden (en zo verkeersveiligheid te laten stijgen) en werk te maken van emissieloze stadsdistributie.
Jaarlijks verslag wordt uitgebracht aan de districtsraad over de werkzaamheden van de Vervoerregioraad.
Tegen: Fracties N-VA, Vooruit, CD&V en Vlaams Belang
Voor: Fracties Groen, PVDA en open Vld
Tussenkomsten: districtsraadsleden Bavo De Mol, Sander Rottiers, Tristan Faes, Jan Dumon en Peter Wellens
Antwoord: districtsschepen Jari Frensch
Wederwoord: districtsraadsleden Bavo De Mol, Sander Rottiers en Tristan Faes
In 2017 sloten de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland het zogenaamde āToekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheidā. Doel van dit verbond is om samen een bereikbare en leefbare Antwerpse regio te realiseren. Het toekomstverbond kent vijf onderdelen, waaronder het realiseren van een verschuiving in de gezamenlijke vervoerswijzekeuze (modal shift) in de vervoerregio Antwerpen.
In het toekomstverbond wordt overeengekomen om tegen 2030 minstens 50 procent van alle verplaatsingen in de regio te laten gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enz. De wijze waarop deze doelstelling moet gerealiseerd worden, wordt uitgewerkt in het āRouteplan 2030ā, het regionale mobiliteitsplan voor de vervoerregio Antwerpen.
In juni 2017 kwam de vervoerregioraad Antwerpen een eerste maal samen. Alle lokale besturen binnen de vervoerregio zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, inclusief de districten van stad Antwerpen.
Op 27 juni 2018 keurde de vervoerregioraad de Visienota voor het Routeplan 2030 goed. Hierin wordt een gemeenschappelijke missie geformuleerd, aangevuld met een samenhangende visie op de toekomstig mobiliteitsontwikkeling. De visie is opgebouwd rond 10 ambities die samen de strategische doelstellingen vormen van het beleidsplan.
Op 27 september 2023 keurde de vervoerregioraad het ontwerp van het Routeplan 2030 voorlopig goed, bestaande uit de plannota, gebiedsgerichte notaās, actieplan en evaluatiekader.
Op 20 december 2023 werd een gemeenschappelijke themacommissie georganiseerd waarin het 'Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen' werd toegelicht aan de gemeenteraad en de districtsraden met het oog op advisering.
Artikel 8 §1 Decreet bepaalt dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en, in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan
Artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Op basis van een uitgebreid onderzoeks- en afstemmingstraject met alle partners die betrokken zijn in de vervoerregioraad Antwerpen, stelde het Vlaams gewest (departement Mobiliteit en openbare werken (MOW)) een ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan op voor de vervoerregio Antwerpen. ( https://routeplan2030.be/documenten/ )
Dit ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de lokale besturen die deel uitmaken van de Vervoerregio Antwerpen.
Voor: fracties N-VA, Vooruit, CD&V, PVDA en Vlaams Belang
Onthouding: fracties Groen en open Vld
De districtsraad adviseert gunstig met betrekking tot het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER, zoals toegelicht op de gemeenschappelijke raadscommissie van 20 december 2023.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.
Op 16 november 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Nieuwdreef om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Nieuwdreef in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8981).
Op 7 december 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van Overhout om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Overhout in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 mei 2023 (jaarnummer 3029).
Op vrijdag12, zaterdag 13 en zondag 14 januari 2024 organiseerde de Essalam-moskee in de Borrewaterstraat een benefiet met de bedoeling een pand van 2.300 vierkante meter aan te kopen. In totaal wil de Essalam-moskee 1,3 miljoen euro inzamelen om Essalam-moskee uit te breiden. De inzamelactie kon live gevolgd worden op verschillende Arabische YouTube kanalen. Waar al dat geld vandaan komt is onduidelijk.
Intussen is er een petitie gestart tegen de komst van een megamoskee in ons district. Reeds enkele honderden mensen hebben de petitie ondertekend met hun bezwaar.
Antwoord door districtsburgemeester Luc Bungeneers:
Het verbaast me dat u deze vraag stelt want in de GEMEENTERAADSCOMMISSIE SOCIALE ZAKEN, ARMOEDEBESTRIJDING, SOCIALE ECONOMIE, LEEFMILIEU EN EREDIENSTEN VAN 17 JANUARI 2024, werd reeds door raadsleden De Winter en Pooters van uw fractie quasi dezelfde informatieve vraag gesteld aan schepen Meeuws. Op de site van de stad kan iedereen de vraag en het antwoord zowel op beeld en met geluid te weten komen.
En u weet ook natuurlijk dat dit geen bevoegdheid van het district is. Wat wij weten ook enkel wat we in de krant erover lazen en met het districtsbestuur is hierover geen contact geweest.
Uit het antwoord van schepen Meeuws verneem ik dat het stadsbestuur op de hoogte is na een verkennend gesprek van de moskeevereniging met de dienst omgevingsvergunning, maar dat de stad geen weet heeft van een concrete aanvraag. Het standpunt van de schepen was dat er bij de inplanting van gebedshuizen, maar ook gebouwen met een andere functie, steeds een beoordeling van de omgevingsambtenaar in acht wordt genomen.
Het stadsbestuur kan geen standpunt innemen, zeker zolang er geen aanvraag is ingediend. En het districtscollege sluit zich daarbij aan. De vraag is, wat er kan op die plek, maar verder moet ik u verwijzen naar de godsdienstvrijheid zoals ze opgenomen is in artikel 19 van de Belgische Grondwet en in artikel 10 van het Europees Handvest van de grondrechten dat er vrijheid is van gedachte, geweten en godsdienst.
De godsdienstvrijheid is, samen met de bescherming van de vrije meningsuiting, opgenomen in artikel 19 van de Belgische Grondwet.
Idem Europees Handvest van de grondrechten: “Artikel 10 - De vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst”
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
Geachte schepen,
Er kwam ons ter ore dat er vanuit de stad gewerkt aan een nieuwe beheersovereenkomst voor de verschillende vzw's van volkstuinen in de stad Antwerpen.
De vzw's staan momenteel in voor de dagelijkse werking van de volkstuintjes: lidmaatschap, controle, afvalophaling, verzekering,... Voor grotere werken, zoals herstellingen aan de omheining, waterleiding of de enkele gebouwen op de sites, zoals sanitair of bergruimtes, kunnen de vzw's beroep doen op de stad.
Dat laatste wil de stad nu ook overdragen aan de vzw's. Dat maakt hen ongerust.
Wij in Merksem hebben uiteraard onze zeer actieve - en door het district ondersteunde - vzw rond de volkstuinen.
Daarom vroeg ik me af hoe het districtscollege kijkt naar de veranderingen die de stad wil aanbrengen.
Begrijpt u de bezorgdheden binnen de volkstuinen?
Hoe verloopt het overleg tussen district en stad over dit dossier?
bedankt voor uw antwoord
Antwoord districtsburgemeester Luc Bungeneers:
Collega, bedankt voor uw vraag. ?
Ik zal de vraag beantwoorden, in afwezigheid van schepen Kums. ?
De stad is inderdaad bezig met de uitwerking van een aangepaste en gemeenschappelijke terbeschikkingstellingsovereenkomst om alle volkstuinen in Antwerpen gratis ter beschikking te stellen aan de vzw’s van de volkstuinen. Zo’n overeenkomst voor de terbeschikkingstelling ontbrak tot nu voor een aantal sites. ?
In december 2022 werd ook al een nieuw beheersreglement voor de volkstuinen goedgekeurd op de gemeenteraad.
(https://ebesluitvorming.antwerpen.be/decree/detail?id=541384&collapsedSidebar=true)
In dat reglement zijn al heel wat nieuwe afspraken opgenomen rond de taakverdeling tussen de stad en de vzw’s en over de mogelijke ondersteuning vanuit de stad.
De aanleiding hiervoor was dat er geen uniforme aanpak was naar alle volkstuinen. Voor sommige sites heeft de stad in het verleden financieel bijgedragen aan bijvoorbeeld de tuinhuisjes van de tuinders, in andere districten plaatsen de tuinders hun tuinhuisjes zelf. Er was geen algemeen beleid op het vlak van ondersteuning. ?
Dat de stad een algemeen beleid op vlak van ondersteuning wil uitrollen en ook meer controles wil uitvoeren, lijkt ons een goede zaak.
Wie binnen de bepalingen van het reglement handelt, hoeft niets te vrezen.
Zo bijvoorbeeld moeten de tuinders inwoners zijn van de stad Antwerpen.
De tuinders (en hun gezin) mogen slechts één pand bewerken.
En er zijn normen voor de oppervlakte van de percelen. Op deze manier kunnen de lange wachtlijsten ingeperkt worden.
We hebben ook begrepen dat de bezorgdheden van de tuinders tot bij de stadsdiensten en de stadsschepen zijn gekomen. De voorzitters van de vzw’s van de volkstuinen werden al uitgenodigd en zullen nog uitgenodigd worden om met de stad samen te zitten en samen tot oplossingen te komen. ?
Weet dat het district niet bevoegd is voor het beheer van de volkstuinen. Uiteraard zijn we wel begaan met de tuintjes. We zien dat veel tuinders dagelijks genot hebben van hun lapje grond en we zien ook dat het voor veel tuinders essentieel is om zelfvoorzienend te zijn wat betreft groenten.
Voor het district volgt de schepen voor ‘Groen’ het dossier op. ?
Verder stelt u dat het district de Merksemse volkstuinen ondersteunt. Ik wijs u erop dat dit niet meer het geval is.
In het begin van de legislatuur ondersteunde het district de vzw Koninklijk Werk der Volkstuinen afd. Merksem met een jaarlijks bedrag van 3.000,00 EUR.
Op 1 januari 2023 schortte de vzw de samenwerking met het district Merksem op. In 2023 en 2024 werden de tuinen dus niet langer financieel ondersteund door het district. In de AMJP werd deze ondersteuning dan ook geschrapt.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
ma 05/02/2024 - 10:16Vorig jaar ontvingen een aantal verenigingen en hun vrijwilligers geen uitnodiging voor het jaarlijkse vrijwilligersfeest van ons district, ter gelegenheid van de week van de vrijwilliger. Denk maar aan de jeugdverenigingen, de straatvrijwilligers,... Dit zou gelegen hebben aan de gevolgen van de cyberaanval die de stad toen nog moest verwerken. Ondertussen worden de uitnodigingen weer verstuurd voor de editie van dit jaar. Graag had ik hier over de volgende vragen gesteld:
Antwoord districtsburgmeester Luc Bungeneers:
Er worden voor de komende editie van de Merksemse “dag van vrijwilliger” op 2 maart maar liefst 162 Merksemse verenigingen en organisaties uitgenodigd om hun vrijwilligers op te geven voor een ontvangst. Dat gaat van een kleine sportclub tot het ziekenhuis Palfijn.
In 2023 is er vertrokken van een lijst verenigingen die we nog konden recupereren door de cyberaanval. Deze lijst bevatte de gegevens van de vrijwilligers en organisaties die aanwezig waren op de editie van 2022.
Dit jaar hebben we terug een volledige lijst, die up-to-date is gemaakt. Naast deze lijst worden ook de besturen van de adviesraden, de poezenmoeders, de poezenvaders en natuurlijk ook jullie als raadsleden uitgenodigd.
“De dag van de vrijwilliger” was de laatste edities voor corona uit zijn voegen aan het barsten, de veiligheid kwam in het gedrang omdat we op maximumcapaciteit van de zaal zaten en er kwamen steeds klachten binnen dat oudere vrijwilligers niet op een stoel konden zitten.
Op basis daarvan werd er door het districtscollege beslist om niet meer uit te nodigen:
De bewonersgroepen: omdat het nogal raar is mensen te bedanken met een feestje omdat ze een feestje organiseren met ondersteuning van het district
De jeugdverenigingen: omdat ze van het district reeds een bedankingsfeest krijgen
De straatvrijwilligers: omdat dit een bevoegdheid van de stad is, omdat het district in kader van de wet op de privacy de lijst van straatvrijwilligers ook niet meer krijgt en de stad zelf de straatvrijwilligers jaarlijks dankt.
Ik wil ook nog toevoegen dat het aantal aanwezige jeugdverenigingen en bewonersgroepen steeds erg laag lag de voorgaande edities, maar dat er dan bijvoorbeeld voor één bewonersgroep wel een hele familie kwam opdagen.
Ik hoop dat het nu duidelijk is wie er uitgenodigd wordt en hoop u natuurlijk ook te zien op 2 maart.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
ma 05/02/2024 - 10:19Kan de schepen een update geven over de timing van volgende projecten en daarbij aangeven in welke mate die verschilt van de oorspronkelijke timing.
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Antwoord door districtsschepen Jari Frensch
Collega De Mol,
Wat betreft de Akkerbouwstraat:
- De aanvraag tot omgevingsvergunning werd recent ingediend.
- Het bestek is in opmaak en zit momenteel bij de stad voor nazicht.
- Start van de werken is voorzien na de zomer van 2024, dit voorjaar zullen er nog voorbereidende nutswerken plaatsvinden. Oorspronkelijk waren de werken voorzien in 2023.
Voor dit dossier is water-link i.s.m Aquafin bouwheer. Het externe studiebureau dat dit project opvolgt wordt door hen aangestuurd.
Door capaciteitsproblemen bij dit bureau heeft de opmaak van het vergunnings- en aanbestedingsdossier een pak langer geduurd dan voorzien.
Vanuit de stad en het district is de bezorgdheid rond de opgelopen vertraging meermaals aangekaart. Het districtscollege stuurde hierrond ook een officiële brief naar water-link.
Catershoflaan:
- Fase 1 is afgerond, met uitzondering van de aanplant van de bomen (gepland voor februari) en toplaag asfalt (gepland voor maart).
- Fase 2 is in uitvoering, het einde is voorzien voor mei. Fase 3 start in februari en loopt parallel met fase 2, het einde is eveneens voorzien voor mei.
- De werken zitten nog steeds op schema, het einde is voorzien in de loop van de zomer.
- Alle informatie rond de werken is ook terug te vinden in de infobrieven die aan de raad worden bezorgd, de laatste dateert van december 2023.
Gasthuishoevestraat:
- De aanvraag tot omgevingsvergunning en het bestek zijn in opmaak (door studiebureau aangesteld door bouwheer water-link i.s.m. Aquafin).
- Start van de werken is voorzien na de zomer van 2024, dit voorjaar zullen er nog voorbereidende nutswerken plaatsvinden. Oorspronkelijk waren de werken voorzien in 2023.
De opgelopen vertraging heeft grotendeels maken met het feit dat er in de ontwerpfase lang werd nagedacht rond de inrichting van de straat, meer bepaald rond het verlies aan parkeerplaatsen in het nieuwe plan.
Om tot een consensus te komen werd het projectgebied uitgebreid met de parking van de voetbalclub FC Merksem. De gesprekken die hiervoor nodig waren met zowel de club als de kabinetten sport en mobiliteit, hebben eveneens de nodige tijd gevergd.
Het gevolg is wel dat er nu een plan op tafel ligt waarover alle partners tevreden zijn.
Verder wil ik ook meegeven dat er dit jaar nog een toelichting gegeven zal worden op de raadscommissie over de vooruitgang van onze heraanlegprojecten.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
do 08/02/2024 - 11:43