Op 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) keurde het college de principes van de snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen goed.
Het college keurde op 19 januari 2018 (jaarnummer 497) en 24 augustus 2018 (jaarnummer 7695) de uitgebreide lijst goed.
Het college keurde op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8888) de prioriteitenlijst goed van de door de technische werkgroep 'verkeersveiligheid' te behandelen straten. Bij uitputting van deze lijst zal er op basis van snelheidsmetingen een nieuwe prioriteitenlijst ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college.
In het nieuwe bestuursakkoord 2019-2025 (goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2019, jaarnummer 42) is wat er verwacht wordt in verband met verkeersveiligheid opgenomen onder resolutie 164 'Op basis van lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, gaan we met de districten, het Vlaams Gewest en Havenbedrijf over tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering'.
De Bredabaan in het district Merksem:
De Vaartkaai in het district Merksem:
De dienst Mobiliteit stelt snelheidsbeperkende ingrepen voor, aanpassing van de zone 30, en plaatsing van signalisatie voor schoolomgevingen, in de Bredabaan (district) en Vaartkaai die na goedkeuring van het district Merksem ingevolge de bepalingen uit het principebesluit uitgevoerd en gefinancierd wordt door stad Antwerpen.
Volgende maatregelen werden door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) uitgewerkt voor de Bredabaan (prioriteitenlijst 3, plaats 19):
Volgende maatregelen werden door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) uitgewerkt voor de Vaartkaai:
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Bredabaan (district) en de Vaartkaai.