Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

2024_DCME_00092 - District Merksem. Bredabaan (district) en Vaartkaai - Proefopstelling. Quick Respons verkeersveiligheid. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 11/04/2024 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Afwezig

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2024_DCME_00092 - District Merksem. Bredabaan (district) en Vaartkaai - Proefopstelling. Quick Respons verkeersveiligheid. Advies - Goedkeuring 2024_DCME_00092 - District Merksem. Bredabaan (district) en Vaartkaai - Proefopstelling. Quick Respons verkeersveiligheid. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) keurde het college de principes van de snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen goed.

Het college keurde op 19 januari 2018 (jaarnummer 497) en 24 augustus 2018 (jaarnummer 7695) de uitgebreide lijst goed.

Het college keurde op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8888) de prioriteitenlijst goed van de door de technische werkgroep 'verkeersveiligheid' te behandelen straten. Bij uitputting van deze lijst zal er op basis van snelheidsmetingen een nieuwe prioriteitenlijst ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college.

In het nieuwe bestuursakkoord 2019-2025 (goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2019, jaarnummer 42) is wat er verwacht wordt in verband met verkeersveiligheid opgenomen onder resolutie 164 'Op basis van lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, gaan we met de districten, het Vlaams Gewest en Havenbedrijf over tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering'.

De Bredabaan in het district Merksem:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 oktober 2023 (jaarnummer 7199); 
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

De Vaartkaai in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 oktober 2014 (jaarnummer 10387)

De dienst Mobiliteit stelt snelheidsbeperkende ingrepen voor, aanpassing van de zone 30, en plaatsing van signalisatie voor schoolomgevingen, in de Bredabaan (district) en Vaartkaai die na goedkeuring van het district Merksem ingevolge de bepalingen uit het principebesluit uitgevoerd en gefinancierd wordt door stad Antwerpen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Argumentatie

Volgende maatregelen werden door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) uitgewerkt voor de Bredabaan (prioriteitenlijst 3, plaats 19):

  • 2 rijbaankussens ter hoogte van huisnummers 27;
  • markering en stadsgrijze plooibakens in de parkeerstrook ter hoogte van huisnummer 27;
  • groene schoolzonesticker ter hoogte van huisnummer 67

Volgende maatregelen werden door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) uitgewerkt voor de Vaartkaai:

  • 2 rijbaankussens, op 30 meter van het kruispunt met de Bredabaan;
  • groene schoolzonesticker, op 55 meter van het kruispunt met de Bredabaan;
  • De zone 30 die begint in de Bredabaan wordt uitgebreid naar de Vaartkaai, op 50 met van het kruispunt met de Bredabaan; 
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Bredabaan (district) en de Vaartkaai.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240213_Bredabaan_Vaartkaai_rijbaankussen.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Mark_Plan1.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Mark_Plan2.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Mark_Plan3.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Sign_Plan1.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Sign_Plan2.pdf
  • 20240222_ME_BredabaanVaartkaai_ProefZone30_Sign_Plan2bis.pdf