Terug
Gepubliceerd op 07/02/2024

2024_DCHO_00026 - Antwerpsesteenweg. Heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering - SWPR13503. Definitief ontwerp - Kennisneming

districtscollege Hoboken
di 06/02/2024 - 19:00 Collegezaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Wim Wienen, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2024_DCHO_00026 - Antwerpsesteenweg. Heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering - SWPR13503. Definitief ontwerp - Kennisneming 2024_DCHO_00026 - Antwerpsesteenweg. Heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering - SWPR13503. Definitief ontwerp - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
Voorontwerp en mobiliteitsvoorwaardenGoedkeuring college14 juli 20234956
VoorontwerpAdvies districtsraad16 oktober 202352
InspraakInfovergadering bewoners13 september 2023
AdviesCoördinatie openbaar domein18 september 2023
definitief ontwerp
Goedkeuring college
26 januari 2024
428

Op de Antwerpsesteenweg, tussen Krugerstraat en D'Urselstraat (1,52 km), wordt een volledige heraanleg voorzien met een nieuwe trambedding, gescheiden riolering en een volledige heraanleg van de publieke ruimte.

Het college keurde op 14 juli 2023 (jaarnummer 4956) het voorontwerp en de mobiliteitsvoorwaarden goed.

De districtsraad adviseerde op 16 oktober 2023 (jaarnummer 52) het voorontwerp gunstig mits voorwaarden.

Het studiebureau Sweco Belgium heeft een definitief ontwerp opgemaakt, Aquafin in samenwerking met water-link (bouwheer).

Het college keurde op 26 januari 2024 (jaarnummer 428) het definitief ontwerp van 20 december 2023 voor heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering in de Antwerpsesteenweg, district Hoboken, goed

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter kennisneming voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd .
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Antwerpsesteenweg is een bovenlokale straat.

Argumentatie

Het studiebureau Sweco Belgium maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht.

De Antwerpsesteenweg is onderdeel van een hoofdroute voor de brandweer, waardoor de brandweer hoge eisen stelt aan haar doorstroming en bereikbaarheid van woningen en zijstraten. De brandweer vraagt een rijweg van 6m breed in elke richting (rijweg  + bedding). Ter hoogte van tramhaltes moet de bedding steeds 6m berijdbaar zijn, de rijweg mag 3.30m breed zijn indien de veiligheidsstrook vrij blijft van obstakels. De hoofdroute in het laatste deel van de Van De Perrelei vervalt waardoor deze straat doodlopend gemaakt kan worden.

De Lijn vraagt tramperrons van 60m waar mogelijk zodat een hele route verkregen wordt waar tramstellen van 60m ingezet kunnen worden. In het ontwerp werden 3 perrons van 51m voorzien en 1 perron van 54m, dit in afstemming met de deuren van de trams. Door de lange perrons zijn de halteplaatsen ter hoogte van de Draaiboomstraat niet meer mogelijk, zijstraten zijn niet meer bereikbaar voor de brandweer, waardoor halteplaatsen geherpositioneerd moesten worden. Binnen het project wordt het aantal halteplaatsen herleid van 3 in elke richting naar 2 in elke richting.

Het aantal oversteken werd verminderd van 22 in het voorontwerp naar 15 in het definitief ontwerp.

Het pleintje dat ontstaat ter hoogte van de Steynstraat/Hertog Van Brabantlei wordt maximaal ingericht als groen rustpunt op de as. Op deze plek wordt de aanplant van 3 toekomstbomen gerealiseerd. Op de as werd de inplanting van bomen herbekeken om de parkeerbalans te optimaliseren.

Op strategische plaatsen worden laad- en loszones voorzien met venstertijden.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 149 plaatsen in de bestaande toestand naar 136 plaatsen in de nieuwe toestand.
Asverschuivingen, drempels en de lange tramperrons liggen aan de oorzaak van het parkeerverlies. Deze maatregelen zijn noodzakelijk voor de veiligheid op de as.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
In het plan worden in totaal 160 bomen voorzien. In de bestaande toestand zijn er 122 bomen waarvan er 22 behouden blijven, al deze bomen zijn Carpinus betulus ‘Fastigiata’. Er worden 138 nieuwe bomen aangeplant waarvan 3 toekomstbomen:

Boom categorieBoomsoortAantal
ToekomstboomQuercus robur
2
ToekomstboomTilia platyphyllos
1
Small-boom langs voetpadUlmus 'New Horizon'
64
Small-boom oversteekplaatsAlnus × spaethii 'Spaeth'
40
Small-boom tramperronFraxinus pennsylvanica 'Zundert'
22
OndersteunerPrunus padus2
OndersteunerPrunus x gondouinii 'Schnee'
2
OndersteunerEuonymus europaeus
2
OndersteunerCrataegus monogyna
3

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Antwerpsesteenweg ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners ging door op 13 september 2023.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400 en 2500/5153000000/224/2LMS010402M02817/2SA020200.

Adviezen

Districtsraad Hoboken zitting van 16 oktober 2023 Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad adviseert  het voorontwerp 20 maart 2023 voor heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering in de Antwerpsesteenweg, district Hoboken, gunstig mits volgende opmerkingen:

De plannen die tijdens de commissie werden toegelicht vertonen grote verschillen met de plannen die ter advies werden voorgelegd.

In het advies dat volgt baseren we ons op de plannen zoals toegelicht tijdens de commissie.  

  • Openbaar vervoer is een belangrijk onderdeel in het bestuursakkoord van Hoboken, de raad heeft zich ook al eerder duidelijk uitgesproken over het belang van openbaar vervoer (cf. motie 33 in de zitting van 27 april 2020). De Antwerpsesteenweg met zijn tramlijnen maakt hier onverkort deel van uit.
  • Het is dan ook belangrijk dat er bij de heraanleg van de Antwerpsesteenweg onverkort dient rekening gehouden te worden met een performant, punctueel, bereikbaar en kwalitatief openbaar vervoer. Dit betekent dat de haltes met zorg dienen aangelegd, gebaseerd op een goede bereikbaarheid voor alle gebruikers. De inplanting dient gebaseerd te zijn op een goede ontsluiting van de buurt. Dit telkens rekening houdend met de veiligheidsvoorschriften.
    • Gezien de beperkte ruimte binnen het straatprofiel wordt gestreefd naar de meest optimale veiligheid aan de tramperrons.
  • Een snel, punctueel, kwalitatief en performant openbaar vervoer zal immers de mensen overtuigen om de tram te nemen. Onder geen beding mag de heraanleg leiden tot een verdere afbouw van de capaciteit. De districtsraad eist van De Lijn dat ze voor de start van de heraanleg een plan voorlegt om de pendelbus tijdens de werken te laten rijden. 
  • De districtsraad eist een perfecte doorstroming voor de trams aan de verkeerslichten (de Stad Antwerpen en AWV).
  • De districtsraad vraagt om bij de heraanleg maximaal rekening te houden met de toekomst van het openbaar vervoer. Na deze ingrijpende werken kunnen we de bewoners de komende 30 jaar niet meer belasten met een volgende heraanleg.
  • De districtsraad vraagt om de linksaf beweging vanuit de Oudestraat zeker mogelijk te maken. In functie hiervan kan de circulatie in het centrum ook bekeken worden.     
    • De Lijn geeft aan dat de linksaf beweging vanuit de Oudestraat mogelijk is.
  • De tramhaltes moeten integraal toegankelijk worden aangelegd. De plaatsing van bomen op de haltes moet dus met zorg worden uitgevoerd zodat mensen met rollators, rolstoelen, of een kinderwagen zich zonder problemen in en uit de tram kunnen begeven.     
    • Bomen worden ingepland in afstemming met de deuren van de verschillende tramstellen zodat geen conflict ontstaat. Puntversmallingen voldoen aan de minimale vereisten.
  • De districtsraad vraagt om voldoende fietsparkeerinfrastructuur te voorzien. 
    • Waar mogelijk worden fietsbeugels voorzien, niet ten koste van de parkeerbalans.
  • De districtsraad stelt vast dat de parkeerbalans in het voorontwerp zeer negatief is. Gezien de huidige parkeerdruk op de Antwerpse Steenweg en de nabij liggende straten, vraagt de districtsraad om het parkeren te optimaliseren. Hierbij vraagt de districtsraad dat alle pistes worden onderzocht, ook eventuele buurtparkings.
    • Ten aanzien van het voorontwerp wordt het parkeerverlies herleid van -46 naar -13 parkeerplaatsen. Deze daling werd onder andere bekomen door het herleiden van het aantal oversteekplaatsen en het beperken van asverschuivingen.
  • De districtsraad vraagt om de herinrichting van het plein op de hoek van de Hertog Van Brabantlei en de Steynstraat, zoals het was ingetekend  op het ontwerp dat tijdens de commissie werd getoond, te behouden. De toevoeging van bomen, een verbeterde draaibeweging en slim geplaatste extra parkeerplaatsen zijn duidelijk een verbetering. Dit zal de verkeersveiligheid van het kruispunt zeker ten goede komen. 
    • Het ontwerp van het pleintje werd maximaal behouden in het DO, na onderzoek van de conflicten met nutsleidingen moesten enkele bomen geschrapt worden. Er kunnen 3 toekomstbomen gerealiseerd worden op het groene pleintje.
Coördinatieoverleg openbaar domein zitting van 18 september 2023 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het DO op voorwaarden dat:

  • De inrichting en materialisatie van het plantsoen ter hoogte van de Hertog Van Brabantlei/Steynstraat wordt herbekeken, rekening houdend met de nodige afstanden van zitbanken en parkeerplaatsen ten aanzien van zebra’s (conform het Draaiboek Openbaar Domein), en waarbij de inplanting van zitranden en -banken kritisch herbekeken en geoptimaliseerd wordt.
    • Het ontwerp en matrialisering werden geoptimaliseerd.
  • De parkeerplaats voor de zebra aan de Hertog Van Brabantlei aangepast wordt volgens de inrichtingsprincipes van het draaiboek openbaar domein.
    • Het plan werd aangepast zodat voldoende afstand voorzien wordt tussen oversteekplaats en parkeerplaats.
  • De inplanting van fietsenstallingen, waar nodig (onder andere ter hoogte van nummer 206) wordt herbekeken.
    • Fietsenstallingen werden geoptimaliseerd waar mogelijk.
  • De boordsteen ter hoogte van de steeg aan Jan van de Wouwerstraat aangepast wordt conform de principes van het draaiboek openbaar domein.
    • Werd opgenomen in het plan.
  • De doodlopende keerzone in de Van de Perrelei verhoogd wordt aangelegd conform het draaiboek openbaar domein.
    • De zone werd verhoogd voorzien in het plan.
  • Laad- en loszones op strategische plaatsen voorzien worden met venstertijden.
    • Laad- en loszones met venstertijden werden op strategische plaatsen opgenomen in het plan. Bestaande laad- en loszone ter hoogte van nummer 510-512 en nummer 196-204. Er wordt tevens voorgesteld een te voorzien ter hoogte van nummer 387-389 (niet op plan).
  • De plannen worden afgestemd met “Inter” in functie van de integrale toegankelijkheid.
    • De plannen werden afgestemd met Inter. Gezien de beperkte ruimte in het profiel moeten soms compromissen gemaakt worden in functie van geleiding voor blinden en slechtzienden.
  • Onderzocht wordt waar afvalbakken moeten voorzien worden.
    • Afvalbakken werden voorzien op het plan in afstemming met SB/SR.
  • De definitieve boomkeuze in overleg met SB/Groen vastgelegd en toegevoegd wordt aan het DO, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college.
    • Groenvolumes en boomsoorten werden afgestemd met SB/Groen.
  • Onderzocht wordt welke boom en plantvakken beschermingsmaateregelen nodig hebben, door middel van strategisch geplaatst meubilair.
    • Dit werd opgenomen in de plannen.
  • In functie van het onderhoud van harsgebonden steenslag op de tramperrons (in de boomvakken).
    • Afspraken worden gemaakt tussen SB/Groen en SW/PR/Onderhoud, de plannen worden verder technisch uitgewerkt. 
  • Onderzocht wordt in overleg met SW/MOB en SB/Groen of het boomvak in de middenberm (ter hoogte van nummer 257) verbreed kan worden, door de zebra een beetje op te schuiven of geoptimaliseerd kan worden door middel van een boombunker.
    • De boom krijgt ondergronds een ruime doorwortelbare zone met bomengranulaat.
  • In de projectcommunicatie verduidelijkt wordt waarom halteplaatsen verdwijnen en/of geherlokaliseerd worden.
    • Bijkomende informatie omtrent de halteplaatsen werd overgemaakt aan het districtsbestuur. De afstanden tussen de voorziene halteplaatsen voldoet aan de eisen inzake halteplaatsen op een stamlijn.
  • SW/MOB in overleg met De Lijn een onderzoek opstarten naar mogelijke alternatieve routes voor buslijnen 2 en 33, aangezien de afslagbeweging richting de Oudestraat niet haalbaar is.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van het definitief ontwerp van 20 december 2023 voor heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering in de Antwerpsesteenweg, district Hoboken.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • RI3H075-1-22-2-8.1-2-PLAN_WEGENIS.pdf
  • RI3H075-1-22-2-8.1-2-PLAN_WEGENIS_ZONDER_TRAMPALEN.pdf
  • RI3H075-1-22-2-8.2-2-PLAN_WEGENIS.pdf
  • RI3H075-1-22-2-8.2-2-PLAN_WEGENIS_ZONDER_TRAMPALEN.pdf