Terug
Gepubliceerd op 13/03/2024

2024_DCHO_00055 - District Hoboken - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 12/03/2024 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Wim Wienen, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Secretaris

Wim Wienen, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2024_DCHO_00055 - District Hoboken - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring 2024_DCHO_00055 - District Hoboken - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Het college keurde in zitting van 2 december 2022 (jaarnummer 9635) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Hoboken goed.

Het college keurde in zitting van 24 maart 2023 (jaarnummer 1837) de proefopstelling uitbreiding bestaande locaties 'publieke laadpalen' in het district Hoboken goed.
Het college keurde in zitting van 24 maart 2023 (jaarnummer 1836), 21 april 2023 (jaarnummer 2618), 26 mei 2023 (jaarnummer 3610), 6 oktober 2023 (jaarnummer 6972), 24 november 2023 (jaarnummer 8363) en 15 december 2023 (jaarnummer 9149) de proefopstelling nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Hoboken goed.
Het college keurde in zitting van 29 september 2023 (jaarnummer 6747) en 1 maart 2024 (jaarnummer 1817) de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Hoboken goed.

Via www.antwerpenlaadt.be werden er diverse nieuwe aanvragen voor de plaatsing van publieke laadpalen ingediend. Deze locaties worden via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.

MPA AG legt deze nieuwe locaties nu ter advies voor.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Nieuwe locaties

MPA AG heeft de nieuwe aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor een publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locaties: 

District Hoboken

  1. Halmaelshof 17 (één extra laadpaal en één plaats);
  2. Hertog van Brabantlei 34 (twee plaatsen);
  3. Lenaart de Landrelaan 40 (één extra laadpaal en één plaats);
  4. Meerlenhoflaan 60 (twee plaatsen);
  5. Praaglaan 9 (twee plaatsen).

Aangezien er voor de Hertog van Brabantlei, Meerlenhoflaan en Praaglaan meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld en worden er ineens twee plaatsen ingericht.
Aangezien er in het Halmaelshof en de Lenaart de Landrelaan reeds één paal met twee plaatsen aanwezig is, worden deze uitgebreid met één extra laadpaal en één plaats.

Alle voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen worden vanaf heden ingericht met een maximale lengte van 5,5 meter, in tegenstelling tot wat er op het plan vermeld staat.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.

De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Hoboken. Het betreft onderstaande locaties:

  1. Halmaelshof 17 (één extra laadpaal en één plaats);
  2. Hertog van Brabantlei 34 (twee plaatsen);
  3. Lenaart de Landrelaan 40 (één extra laadpaal en één plaats);
  4. Meerlenhoflaan 60 (twee plaatsen);
  5. Praaglaan 9 (twee plaatsen).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Halmaelshof 17_PVP.pdf
  • Hertog Van Brabantlei 34.pdf
  • Lenaart de Landrelaan 40_PVP.pdf
  • Meerlenhoflaan 60.pdf
  • Praaglaan 9.pdf