Een week geleden, op maandagnacht, gebeurde er een dodelijk ongeval op de Noorderlaan in de haven. Een vrachtwagenchauffeur kwam om na een aanrijding met een locomotief. In de Antwerpse haven liggen zo'n 1.000 kilometer treinsporen, maar je vindt er geen overwegen met slagbomen. Waar de sporen de rijbaan kruisen, staat er een rood licht en is er soms - maar niet altijd - een belsignaal. Nochtans gebeuren er met de regelmaat van de klok zware ongevallen aan de overwegen in de havens. VRT NWS vroeg aan Infrabel en de FOD Mobiliteit waarom er geen slagbomen zijn.
De FOD Mobiliteit laat weten dat er in havens historisch gezien gekozen is om geen slagbomen te installeren, op een enkele uitzondering na. Infrabel zegt die beslissing uit te voeren als spoorwegbeheerder. De woordvoerder van Infrabel voegt er nog aan toe dat uit praktijktesten blijkt dat slagbomen in de haven vaak stukgereden worden door het vele vrachtverkeer dat niet stopt aan een rood licht. Als we die slagbomen moeten herstellen, heeft dat een grote impact voor het goederenverkeer in de haven. Dat ligt dan telkens stil op het spoor en op de weg. Op de vraag of die economische logica geen hoge tol eist met gewonden en zelfs doden, antwoordt Infrabel dat zij dat niet beslissen. Volgens Infrabel zijn slagbomen ook niet zaligmakend. "Het allerbelangrijkste is dat chauffeurs het rode licht respecteren. Aan een rood licht moet je stoppen, met of zonder slagboom".
De FOD Mobiliteit kan dat wél veranderen, maar verwijst naar de algemene regel in het KB van 11 juli 2011. Daarin staat dat "de overwegen aangelegd in de zee- of rivierhavens en in de industriezones niet met veiligheidsinrichtingen moeten worden uitgerust." Uitzonderingen kunnen evenwel door de minister opgelegd worden. "Om de paar jaar krijgt elke overweg in ons land een nieuwe risicoanalyse waar de veiligheid bekeken wordt", zegt de woordvoerder van de FOD Mobiliteit. Over aanpassingen aan de overweg op de Noorderlaan, wil de FOD nog geen uitspraak doen. "Er loopt een technisch onderzoek naar het spijtige ongeval vandaag. De situatie kan uiteraard herbekeken worden op basis van de resultaten van de onderzoeken."
Vragen:
1)wanneer was de laatste risicoanalyse van deze overweg? Kregen alle overwegen in de haven in dezelfde periode een risicoanalyse? Zo ja, wat is de frequentie? En wat was het besluit?
2)Het KB dateert van 2011. We gaan ervan uit dat er sindsdien wel een toename is van verkeer in de haven. Hebt u een idee van de ongevallencijfers thv spoorwegovergangen sinds 2011?
3)truckers klagen van irritant lange wachttijden aan het rode licht. Dat is één van de redenen, samen met de hoge druk op hun transporttijden, waarom ze toch door het rood rijden. Voor rood moet je stoppen. Daar is geen discussie over. Bestaat er een analyse van de wachttijden aan de spoorovergangen in de haven? Zo ja, klopt het dat die onnodig lang is?
4)voor ons lijkt het plaatsen van een slagboom voor de verhoging van de veiligheid van zowel treinbestuurders als vrachtwagenchauffeurs een goede zaak. Wat is het standpunt hierover van de havenschepen?