Op de eerste zitting gemeenteraad van 7 januari 2019 legde mevrouw Jinnih Beels de eed af als gemeenteraadslid (jaarnummer 15) en als schepen (jaarnummer 11).
Op maandag 2 december 2024 legde mevrouw Jinnih Beels in openbare vergadering de eed af als gedeputeerde in het provinciebestuur van Antwerpen in handen van de provincieraadsvoorzitter.
Door deze eedaflegging is mevrouw Jinnih Beels sindsdien verhinderd als schepen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Artikel 81 stelt dat de verhindering als schepen ook de verhindering als lid van het vast bureau inhoudt.
Artikel 79 bepaalt dat:
De schepenen maken van rechtswege de leden van het vast bureau uit. De rang die de burgemeester en de schepenen innemen in het college van burgemeester en schepenen is van rechtswege de rang die de leden in het vast bureau innemen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt er kennis van dat, van rechtswege:
Patrimonium Zorgbedrijf
Met het oprichten van het Zorgbedrijf Antwerpen (ZBA) werd patrimonium van OCMW Antwerpen overgedragen naar het Zorgbedrijf. Deze inbrengen werden middels verschillende aktes notarieel vastgelegd. Met akte van 21 december 2010 werd het gebouw aan de Gabriel Vervoortstraat 2, 2100 Deurne met perceelnummer 11346 B1012/00R005 (in de Arenawijk), door het OCMW Antwerpen overgedragen aan ZBA. Het betreft een gebouw - dienstencentrum "Arena" - in privatieve eigendom van ZBA en de grond in mede-eigendom van ZBA en Woonhaven. Hier wordt sinds lange tijd een dienstencentrum uitgebaat door ZBA.
Ontwikkeling Arenawijk
Gelet op de precaire bouwkundige toestand van het modernistisch patrimonium in de Arenawijk, was er dringend nood aan een integrale ontwikkelingsvisie voor deze bebouwing. Uit behoefteanalyse voor de omgeving bleek ook de nood aan andere openbare voorzieningen, onder andere onderwijs en sportinfrastructuur. AG Vespa in opdracht van de stad, maakte een inrichtingsplan voor de Arenawijk, in overleg met de grondeigenaars op het projectgebied (Woonhaven Antwerpen en ZBA), met oog op de geïntegreerde herontwikkeling van de Arenasite.
Het college en de raad van bestuur van AG Vespa keurden de nodige besluiten goed voor de herontwikkeling van de Arenawijk en omgeving, waaronder ook het definitief ontwerp van het openbaar domein Arenaplein en het aanbestedingsdossier van het openbaar domein Arenaplein:
Het college keurde op 6 juli 2018 (jaarnummer 6378) het plan van aanpak voor de herontwikkeling van de Arenawijk en omgeving goed.
Het college keurde op 12 juni 2020 (jaarnummer 4808) de projectdefinitie goed.
Het college keurde op 3 februari 2023 (jaarnummer 582) het schetsontwerp voor het nieuw openbaar domein Arena goed.
Het college keurde op 28 april 2023 (jaarnummer 2817) het voorontwerp van het openbaar domein Arenaplein goed.
Het college keurde op 23 juni 2023 (jaarnummer 4318) het definitief ontwerp van het nieuw openbaar domein van het deeltraject A Arenaplein goed.
Openbaar domein Arena
Er werd beslist om het project ‘Openbaar Domein Arena’ op te splitsen in twee deelprojecten: traject A 'Arenaplein' en traject B 'Arenawijk'. Deze strategische beslissing heeft ertoe geresulteerd dat de realisatie van traject A 'Arenaplein' nog deze legislatuur opgestart kan worden. Het studiedossier van traject A is vandaag volledig opgeleverd en goedgekeurd. De werken aan het openbaar domein voor traject A (gerealiseerd door AG Vespa) kunnen binnenkort starten.
Artikel 78 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement zijn bevoegdheden kan overdragen aan het vast bureau. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
11° de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, § 3, 8°, b).
Bevoegdheid RVMW
In de overdrachtsakte van 21 december 2010 werd voorzien dat ZBA voor iedere vervreemding, bezwaring met zakelijke rechten of wijziging van bestemming van de betreffende eigendommen, de goedkeuring moet vragen aan de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Antwerpen. In dit vervreemdings- en bezwaringsverbod werd niet opgenomen dat deze vervreemding, bezwaring of wijziging moet kaderen binnen bepaalde doelstellingen.
Werken Arenaplein
De omgevingsvergunning voor de werken openbaar domein aan het Arenaplein heeft betrekking op gronden in eigendom van de stad Antwerpen, van Woonhaven Antwerpen en (een deeltje in mede-eigendom) van ZBA. Voor ZBA betreft het een kleine strook grond namelijk de voortuinstrook van het dienstencentrum Arena. Er is ook een verkavelingsvergunningsaanvraag in opmaak waarbij een grondoverdracht / ruil tussen de partijen voorzien is. De bedoeling is dat de gronden waarop het openbaar domein wordt aangelegd, uiteindelijk in eigendom zullen komen van de stad Antwerpen als openbaar domein (met uitzondering van het perceel in mede-eigendom van Woonhaven Antwerpen en ZBA).
De werken aan het Arenaplein starten binnenkort. De grondoverdracht vervat in de verkavelingsvergunning zal echter nog niet rond zijn op het moment van de start van de werken. Daarom wensen Woonhaven en ZBA aan AG Vespa een zakelijk recht te verlenen op de betrokken gronden om de werken te kunnen aanvatten.
Om die reden is er tussen AG Vespa enerzijds en Woonhaven en het ZBA anderzijds volgende overeenkomst opgesteld: een erfdienstbaarheid die gepaard gaat met een accessoir opstalrecht op grond waarvan AG Vespa (in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen) het recht krijgt om een deel van het openbaar domein dat thans in eigendom is van Woonhaven Antwerpen en ZBA heraan te leggen. Bij deze aanleg wordt de groene zone rondom het dienstencentrum gevrijwaard en wordt er rekening gehouden met de behoeftes van ZBA (onder andere op vlak van parkeerplaatsen).
De overeenkomst is als bijlage bij dit besluit opgenomen. De belangrijkste voorwaarden van de overeenkomst zijn:
Er zijn aan dit dossier noch kosten, noch opbrengsten verbonden voor het OCMW Antwerpen.
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft toestemming aan het Zorgbedrijf om een erfdienstbaarheid met accessoir opstalrecht te vestigen, op een deel van de site van Zorgbedrijf Antwerpen gelegen te Gabriel Vervoortstraat 2, 2100 Deurne, dit in het kader van de heraanleg van het openbaar domein, en keurt daartoe de overeenkomst tussen Zorgbedrijf, Woonhaven en AG Vespa goed.
Met het oprichten van het Zorgbedrijf Antwerpen (ZBA) werd patrimonium van het OCMW Antwerpen in volle eigendom overgedragen naar het ZBA. Deze inbreng werd vastgelegd in de akte van 23 augustus 2011 waarin de site Sint-Maria, Vredestraat 93 te 2600 Berchem door het OCMW Antwerpen werd overgedragen aan ZBA.
ZBA heeft de intentie om de site Sint-Maria te herontwikkelen. Ten behoeve hiervan wenst ZBA een opstalrecht te verlenen aan Feitelijk Consortium Vanderstraeten – POLO. Het opstalrecht heeft betrekking op het perceel thans kadastraal bekend sectie B nummer 43/H/12, voor een oppervlakte van vijftienduizend honderd tweeënnegentig vierkante meter (15.192m²), en op het aanhorige perceel met de elektriciteitskabine langsheen de Meibloemstraat, thans kadastraal bekend sectie B nummer 43/K/12, voor een oppervlakte van achtentwintig vierkante meter (28 m²). Het opstalrecht zal duren tot het einde van de bouwwerkzaamheden.
Artikel 78 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement zijn bevoegdheden kan overdragen aan het vast bureau. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
- 11° de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, § 3, 8°, b).
In de overdrachtsaktes van 21 december 2010 en 23 augustus 2011 werd opgenomen dat ZBA voor iedere vervreemding, bezwaring met zakelijke rechten of wijziging van bestemming van deze eigendommen de goedkeuring moet vragen aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW Antwerpen. In dit vervreemdings- en bezwaringsverbod werd niet opgenomen dat deze vervreemding, bezwaring of wijziging moet kaderen binnen bepaalde doelstellingen.
Er zijn aan dit dossier noch kosten, noch opbrengsten verbonden voor het OCMW Antwerpen.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt goed dat het Zorgbedrijf Antwerpen, de site Sint-Maria, Vredestraat 93 te 2600 Berchem, in het kader van de herontwikkeling, in opstal geeft aan Feitelijk Consortium Vanderstraeten – POLO.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 19 december 2022 (jaarnummer 43) het principe van de jaarlijkse aanpassing van de maximumligdagprijs van de woonzorgcentra voor OCMW-tussenkomst ten gevolge van de jaarlijkse indexatie goed.
De Vlaamse Regering heeft bij besluit van 21 juni 2024 een aanpassing van de regelgeving voor de indexering van de dagprijzen in woonzorgcentra goedgekeurd.
Voorheen kon elke ouderenvoorziening maximaal één keer per jaar op een zelf gekozen moment de ligdagprijzen indexeren in functie van de evolutie van de index der consumptieprijzen en na goedkeuring door Agentschap Zorg en Gezondheid.
Vanaf 1 mei 2024 is een nieuwe werkwijze van toepassing voor de indexering van de ligdagprijzen. De indexatie van de ligdagprijzen is voortaan gekoppeld aan de overschrijding van de spilindex van de afgevlakte gezondheidsindex.
De bepaling van de maximale ligdagprijs van de dienst Maatschappelijke Hulpverlening aan Residenten kan mee gekoppeld worden aan het nieuwe indexeringssysteem zoals goedgekeurd door de Vlaamse Regering.
Vanaf 1 mei 2024 kunnen alle ouderenvoorzieningen enkel en alleen nog maar hun prijzen indexeren indien de spilindex overschreden wordt.
De nieuwe verhoogde ligdagprijs kan ingaan ten vroegste vanaf de eerste van de tweede maand na overschrijding van de spilindex en ten laatste vanaf de eerste van de vijfde maand na de overschrijding. Per overschrijding van de spilindex bedraagt de indexering van de ligdagprijzen 2%.
In het kader van deze nieuwe werkwijze zou de maximale ligdagprijs die toegepast wordt door de dienst Maatschappelijke Hulpverlening aan Residenten vanaf 1 mei 2024 telkens de eerste van de tweede maand na een overschrijding van de spilindex geïndexeerd worden telkens met 2%.
Zorgbedrijf Antwerpen zal steeds de wettelijke indexeringen volgen waardoor de koppeling aan de maximale ligdagprijs behouden blijft.
Vele privé woonzorgcentra kozen ervoor om vroeger in het jaar al te indexeren. Voor deze dossiers werd telkens een individuele goedkeuring gevraagd en bekomen via het Bijzonder Comité Sociale Dienst. Dit om de ‘vroegere’ prijsverhoging te aanvaarden in afwachting van de jaarlijkse indexering gekoppeld aan het Zorgbedrijf. Hierdoor heeft deze aanpassing in werkwijze geen extra of onverwachte financiële gevolgen.
Het vast stijgingspercentage per indexering is financieel transparant en geeft een beter houvast voor de inschatting van toekomstige budgetten.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de koppeling goed van de maximale ligdagprijs van de dienst Maatschappelijke Hulpverlening aan Residenten aan het overschrijden van de spilindex van de afgevlakte gezondheidsindex, zoals goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Deze ligdagprijsaanpassing gaat in op de eerste dag van de tweede maand na overschrijding.
De gemeenteraad keurde op 21 oktober 2019 (jaarnummer 619) de oprichting goed van het Autonoom Gemeentebedrijf Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed en Autonoom Gemeentebedrijf Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten (AG CIA/Erfgoed en AG CIA/Kunsten) en stelde de statuten ervan vast. Op 28 januari 2020 (jaarnummer 89) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomsten met deze autonome gemeentebedrijven goed. Hierdoor werd het collegebesluit van 9 november 2007 (jaarnummer 14977) dat de procedure voor schenkingen aan de Antwerpse Erfgoedinstellingen vastlegt impliciet opgeheven en dient er een geactualiseerd schenkingsbeleid te worden goedgekeurd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 31 mei 2018 (jaarnummer 397) de principes en uitganspunten goed voor de geoptimaliseerde werking van het Maagdenhuis wat betreft de publiekswerking en het collectiebeleid.
De werking van het Maagdenhuis, die voordien integraal deel uitmaakte van de organisatiestructuur van het OCMW Antwerpen, werd bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2019 (jaarnummer 92) sinds 1 januari 2020 overgedragen naar het AG CIA/Erfgoed. De kunstcollectie bleef eigendom van het OCMW Antwerpen.
Overeenkomstig artikel 78,12°van het Decreet Lokaal Bestuur is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd voor het definitief aanvaarden van schenkingen en legaten.
Schenkers brengen hun wens tot het schenken van kunstobjecten veelal ter kennis via de stedelijke musea of erfgoedinstellingen.
Aangezien de collectie momenteel wordt beheerd door het Autonoom Gemeentebedrijf Culturele Instellingen/Erfgoed, maar de eigendomsrechten wel toekomen het OCMW, is het aangewezen om de verouderde procedure te actualiseren. Het in onderhavig besluit voorgestelde schenkingsbeleid wordt op die manier afgestemd op het huidige collectiebeleid van het ocmw en schept duidelijkheid over de voorwaarden van aanvaarding en bij wie de eigendomsrechten van de geschonken goederen terecht komen ten aanzien van de potentiële schenkers.
Het voorgestelde schenkingsbeleid heeft betrekking op alle schenkingen van erfgoedobjecten die deel zullen uitmaken van de basiscollectie van een erfgoedinstelling of museum. Verder schetst het een algemeen overwegingskader op basis waarvan de opportuniteitsbeoordeling voor het aanvaarden van schenking kan worden genomen.
Aangezien het AG CIA/Erfgoed reeds optreedt als beheerder van de collectie van het OCMW is het aangewezen haar er tevens uitdrukkelijk mee te beopdrachten het OCMW te vertegenwoordigen in haar hoedanigheid van begiftigde bij de kennisname van een intentie tot schenking. Er wordt voorgesteld dat het AG CIA/Erfgoed ook de opportuniteitsbeoordeling voor de aanvaarding van schenkingen op zich neemt. Daarbij dienen de richtlijnen en voorwaarden van het geactualiseerd schenkingsbeleid te worden gerespecteerd.
De raad voor maatschappelijk welzijn blijft weliswaar conform het decreet lokaal bestuur bevoegd voor het definitief aanvaarden van schenkingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het geactualiseerde schenkingsbeleid voor het ontvangen van schenkingen door de musea en erfgoedinstellingen beheerd door het Autonoom Gemeentebedrijf Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed ten behoeve van het OCMW goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat het Autonoom gemeentebedrijf Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed het OCMW Antwerpen kan vertegenwoordigen in haar hoedanigheid van begiftigde bij de kennisname van een intentie tot schenking. Het Autonoom Gemeentebedrijf Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed zal hiertoe de verdere procedure en interne bevoegdheidsregeling uitwerken. In het bijzonder dient er een standaard modeldocument ‘onderhandse akte van schenking’ te worden voorzien waarin de schenkingsintentie dient te worden geformaliseerd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat het Autonoom Gemeentebedrijf Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed bevoegd is voor het uitvoeren van de opportuniteitsbeoordeling voor de aanvaarding van schenkingen.