De districtsraad keurt de notulen van 25 november 2024 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 18 november 2024.
Op10 oktober 2024 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Stenenbrug om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Stenenbrug in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college van 17 november 2023 (jaarnummer 8158).
Vorige week werd de lijst van 264 zwarte punten op gewestwegen bekendgemaakt. Daarvan zijn er 70 in de stad Antwerpen. In Borgerhout zijn volgende 6 plaatsen bijzonder onveilig: kruispunt Eliaertsstraat-Turnhoutsebaan, kruispunt Plantin en Moretuslei-Noordersingel-Lt. Lippenslaan, kruispunt Betogingstraat-Plantin en Moretuslei, Lt Naeyaertplein-Noordersingel, kruispunt Montensstraat-Plantin en Moretuslei, kruispunt Stenenbrug-Noordersingel.
Dat betekent dat, ondanks nieuwe fietspaden op de Plantin en Moretuslei en een volledige heraanleg van alle kruispunten met de Noordersingel, het nog steeds gevaarlijk is vooral voor fietsers en voetgangers. Er zijn genoeg slachtoffers gevallen. Het is hoog tijd om van verkeersveiligheid een absolute prioriteit te maken in onze stad.
art. 1 De districtsraad van Borgerhout vraagt met aandrang aan de Vlaamse minister van Mobiliteit en aan de schepen van Mobiliteit van de stad Antwerpen om de verkeerslichten volledig conflictvrij te maken op alle zwarte punten en via circulatiemaatregelen de dodehoekongevallen met fietsers op de Plantin en Moretuslei te vermijden.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang, N-VA, CD&V
Aan de bevoegde schepen,
Ongeveer meer dan een maand branden de lampen op het pleintje ( recht tegenover de apotheek Jasmijn) niet meer. Ik heb hier al meerdere meldingen per mail en telefonisch bij Fluvius gedaan en tot op heden branden ze nog steeds niet.
Op 10/12/2024 kreeg ik een bericht dat de lampen zijn gemaakt en terug branden. Ik hoopvol maar dan weer niet want deze bewuste lampen branden niet. Dus heb ik dan maar terug gebeld maar de buurt moet weer 14 dagen wachten. Niet leuk om een donker pleintje te hebben en zeker niet met de feestdagen.
Daarom mijn vraag aan het district om hier ook mee achter te zitten want de vorige keer hebben we heel lang moeten wachten eer deze gemaakt waren.
.
Bus 30 doorkruist Borgerhout intramuros en is voor veel mensen het vervoermiddel om naar school, de winkel of het werk te gaan. De afgelopen maanden vallen er veel te vaak bussen tussenuit waardoor reizigers in de kou blijven staan. De bus wordt volgens dienstregeling aangekondigd in de app van De Lijn, maar komt vervolgens niet opdagen en verdwijnt dan uit de app zonder uitleg.
mijn vraag aan de schepen:
hoeveel bussen zijn er op lijn 30 zijn er in 2024 al geschrapt?
wat is de oorzaak van dat schrappen?
waarom wordt wordt het schrappen van bussen niet aangekondigd, bijvoorbeeld via de app van De Lijn?
hoe wil De Lijn de dienstverlening op lijn 30 opnieuw verbeteren?
en tot slot: hoeveel reizigers vervoert bus 30 op een weekdag en in het weekend?
.
Met deze interpellatie wil ik uw aandacht vestigen op een zorgwekkende situatie die zich afspeelt in het Borgerhout jeugdwerk. Het is namelijk al enige tijd bekend dat de scouts- en gidsengroepen en de KSA die momenteel gehuisvest zijn op de site van het Xaveriuscollege mogelijk niet langer gebruik zouden kunnen maken van deze locatie. Dit nieuws veroorzaakt tot vandaag ongerustheid bij de betrokken jongeren, hun ouders en de vele vrijwilligers die zich inzetten voor deze jeugdbewegingen.
Jeugdbewegingen zoals de scouts en KSA zijn van onschatbare waarde voor onze samenleving. Ze bieden jongeren niet alleen een plek om samen te komen, maar bevorderen ook waarden zoals samenwerking, verantwoordelijkheid en respect voor elkaar en de natuur. In een stedelijke context zoals Borgerhout, waar veilige ontmoetingsplekken schaars zijn, spelen deze verenigingen een cruciale rol in het sociale weefsel van de gemeenschap.
Het Xaveriuscollege heeft de jeugdbewegingen jarenlang onderdak geboden, wat een mooie samenwerking tussen onderwijs en jeugdwerk weerspiegelt. Een echte Brede school waar een school zich niet tot haar eigen terrein bekijkt maar kijkt naar de bredere maatschappelijke rol die ze vervult. Verhuizen lijkt me onmogelijk zonder alle opties goed naast elkaar te hebben gelegd. Dit onderwerp kwam al ter sprake in deze raad mar ik ben benieuwd of er nog vorderingen zijn:
1. Is er nog overleg geweest door de raad van bestuur van het met het districtscollege of ouders, jeugdbewegingen om meer duidelijkheid te krijgen over de beweegredenen achter deze beslissing? Worden de jeugdbewegingen gehoord door het bestuur?
2. Kan het districtscollege zich engageren om mee te bemiddelen en anderen te betrekken om met de raad van bestuur in gesprek te gaan over een beslissing die verregaande gevolgen heeft voor heel veel mensen. Dit is niet zomaar een beslissing op papier. Het gaat over over generaties in het verleden en toekomst die hier kansen hebben gekregen en kunnen krijgen door datzelfde Xaveriuscollege. Wat is er nodig om deze waardevolle werking te kunnen verderzetten in Borgerhout op hun huidige locatie? Wat zou daar voor nodig zijn?
Tot slot wil ik benadrukken dat de aanwezigheid van jeugdbewegingen in Borgerhout van essentieel belang is voor het welzijn en de ontwikkeling van onze jongeren. Met Kertsmis voor ogen hoop ik dat de raad van bestuur van het Xaveriuscollege haar deuren als herberg voor deze groepen openhoudt en zich realiseert wat zij dreigt te verliezen aan kansen voor kinderen en jongeren.
.
Vragen en suggesties
1. Tijdslijn van de heraanleg
Wanneer staat de heraanleg van de Collegelaan gepland? Is er al een concrete planning of timing vastgelegd voor de uitvoering van de werken?
2. Voorzieningen voor actieve mobiliteit
Kan bij de heraanleg rekening worden gehouden met de noden van actieve mobiliteit, zoals fietsenstallingen en fietsboxen? De nood aan veilige en toegankelijke fietsvoorzieningen wordt steeds groter, zeker in stedelijke wijken zoals Borgerhout. Kunnen dergelijke voorzieningen geïntegreerd worden in het ontwerp? Ik vernam in enkele gesprekken met buurtbewoners dat fietsenstallingen gegeerd zijn. Er worden soms forse huurprijzen gevraagd.
3. Leefbaarheid en herbestemming van leegstaande panden
De heraanleg van de Collegelaan biedt ook kansen om impulsen te geven aan de leegstaande handelspanden in de buurt, zoals de leegstaande apotheek op de hoek met Morckhovelei. Kunnen misschien al vroeger concrete plannen worden gemaakt om deze apotheek opnieuw een apotheek te laten zijn of bv. een bakker,… en deze aantrekkelijker te maken voor een nieuw initiatief?
4. Participatie van buurtbewoners
Worden de buurtbewoners en andere belanghebbenden actief betrokken bij het ontwerp en de invulling van de heraanleg? Kunnen zij hun noden en ideeën delen om ervoor te zorgen dat de heraanleg aansluit bij de behoeften van de gemeenschap?
.