Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege Deurne | 14 september 2015 | 338 |
Goedkeuring districtscollege Borgerhout | 29 september 2015 | 279 | |
Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 11 december 2015 | 10406 |
Voorontwerp | Goedkeuring districtscollege Deurne | 7 november 2016 | 408 |
Verdaagd districtscollege Borgerhout | 23 januari 2018 | 14 | |
6 februari 2018 | 14 | ||
Voorontwerp 2 Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 15 december 2020 | 10337 |
Kennisname districtscollege Deurne | 18 januari 2021 | 15 | |
Kennisname districtsraad Borgerhout | 1 maart 2021 | 12 | |
Adviezen | Bewonersinfo | 23 februari 2021 | |
5 oktober 2022 | |||
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 7 februari 2022 | ||
Definitief ontwerp | Goedkeuring college | 20 september 2022 | 7627 |
Kennisname district Deurne | 26 september 2022 | 288 | |
Kennisname district Borgerhout | 27 september 2022 | 213 | |
Afstand omgevingsvergunning | Goedkeuring college | 15 december 2023 | 9152 |
Aangepast definitief ontwerp | Goedkeuring college | 26 januari 2024 | 669 |
Op 26 september 2022 jaarnummer (288) en op 27 september 2022 (jaarnummer 213) namen resp. het districtscollege Deurne en het districtscollege van Borgerhout kennis van het definitief ontwerp.
Op 8 december 2023 werd omgevingsvergunning OMV_2022157370 Project “Nieuwe traminfrastructuur en rioleringswerken” gelegen te Boekenberglei, Gitschotellei en Drakenhoflaan verleend.
Op 15 december 2023 (jaarnummer 9152) besliste het college om afstand te doen van deze omgevingsvergunning.
Op 26 januari 2024 (jaarnummer 669) keurde het college het aangepaste definitief ontwerp goed.
Op de districtsraadscommissie Borgerhout van 22 april 2024 werd door de stedelijke diensten een toelichting gegeven over dit project.
Het project wordt nu ter advies voorgelegd aan de districtsraad Borgerhout van 27 mei 2024.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
De Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei zijn bovenlokale straten.
Artikel 138 Decreet lokaal bestuur – “Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een aangepast definitief ontwerp op. Volgende wijzigingen werden aangebracht.
Parkeerbalans
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Er zullen 6 parkeerplaatsen ingericht worden voor deelwagens, waarvan 2 met elektrische laadpaal. Er worden 5 gehandicaptenparkeerplaatsen voorzien.
Bomenbalans
Voor de bomenbalans worden volgende wijzigingen aangebracht:
In de bestaande toestand zijn er 177 bomen.
In de nieuwe toestand worden er 148 aangeplant, 33 verplant en 62 bestaande bomen gerooid.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Boekenberglei, Gitschotellei en Drakenhoflaan liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt waar de riolering vernieuwd dient te worden, een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
De parkeervakken worden vlak aangelegd zodat het regenwater niet afvloeit maar zoveel als mogelijk doorheen de voegen in de grond kan insijpelen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5153000000/224/2LMS010402M02000/2SA020200 in 2024/2025 en 2026.
De districtsraad adviseert het aangepaste definitief ontwerp (26 januari 2024) voor wegeniswerken in de Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei, district Borgerhout en Deurne, ongunstig omwille van de volgende redenen:
Een nieuwe keerlus is een duur en onnodig project. Er is al een keerlus voor calamiteiten ten zuiden van de Posthofbrug in Berchem. De keerlus Eksterlaar kan verwijderd worden. De aanleg van extra tramsporen voor de nieuwe keerlus zorgt niet voor extra openbaar vervoer, integendeel: het tramtraject wordt ingekort. Het budget voor de keerlus van de Gitschotellei/Boekenberglei kan beter geïnvesteerd worden in het uitbreiden van het openbaar vervoer.
Een heraanleg met nieuwe keerlus zorgt er bovendien voor dat :
• de kruispunten Gitschotellei/Cruyslei en Drakenhoflaan – Boekenberglei worden verkeersonveiliger door de extra tramkruisingen;
• de voet- en fietspaden te smal zijn (niet conform het Vademecum voetgangersvoozieningen en het Vademecum fietsvoorzieningen);
• 64 bomen onnodig moeten worden gekapt;
• de populaire woensdagmarkt op de Gitschotellei definitief zou moeten verhuizen.
In plaats daarvan bepleit de districtsraad van Borgerhout het noodzakelijke vernieuwen van de tramsporen in de Cruyslei en de noodzakelijke heraanleg van het laatste stuk Gitschotellei waarbij:
• een snelheidsregime van 30 km/u wordt ingevoerd;
• alle bomen behouden blijven, en indien mogelijk extra bomen worden aangeplant;
• er maximaal wordt onthard en vergroend;
• brede voet- en fietspaden worden voorzien (conform het Vademecum voetgangersvoozieningen en het Vademecum fietsvoorzieningen);
• er voldoende veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers worden voorzien. De oversteekplaats van het 'Vosplein' naar het Te Boelaarpark moet worden beveiligd met verkeerslichten;
• de wekelijkse markt behouden blijft op de Gitschotellei.
Dit advies komt bovenop het besluit van 30 april 2024 (jaarnummer 101) van het districtscollege van Borgerhout waarbij er GEEN akkoord is om een stuk van het Te Boelaarpark in beslag te nemen om het kruispunt van de Gitschotellei en Cruyslei groter te maken. Het veiliger maken van dit kruispunt kan perfect op de bestaande ruimte.
De districtsraad bekrachtigt het besluit van het districtscollege van Borgerhout van 30 april 2024 (jaarnummer 101).