Terug
Gepubliceerd op 21/03/2024

2024_DCBO_00073 - District Borgerhout - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 19/03/2024 - 12:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mariam El Osri, districtsburgemeester; Luc Moerkerke, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Mariam El Osri, districtsburgemeester
2024_DCBO_00073 - District Borgerhout - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring 2024_DCBO_00073 - District Borgerhout - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Het college keurde in zitting van 17 februari 2023 (jaarnummer 989) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Borgerhout goed.

Het college keurde in zitting van 31 maart 2023 (jaarnummer 2068) de proefopstelling uitbreiding bestaande locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed.
Het college keurde in zitting van 7 april 2023 (jaarnummer 2261) en 5 mei 2023 (jaarnummer 3016) de proefopstelling nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed.
Het college keurde in zitting van 23 februari 2024 (jaarnummer 1519) de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed.

Via www.antwerpenlaadt.be werden er diverse nieuwe aanvragen voor de plaatsing van publieke laadpalen ingediend. Deze locaties worden via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.

MPA AG legt nu nieuwe locaties ter advies voor.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Nieuwe locaties

MPA AG heeft de nieuwe aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor een publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locaties: 

District Borgerhout

  1. Alfred Oststraat 21;
  2. Bikschotelaan 210 (twee plaatsen);
  3. Bikschotelaan 311 (één extra laadpaal en één plaats);
  4. Kroonstraat 120 (één extra laadpaal en één plaats);
  5. Pieter De Smethstraat 2 (twee plaatsen);
  6. Van Daelstraat 56 (twee plaatsen).

Aangezien er in de Kroonstraat reeds één paal met twee plaatsen aanwezig is, worden deze uitgebreid met één extra laadpaal en één plaats.
De laadpaal voorgesteld in de Bikschotelaan 311 is voorzien als uitbreiding van de laadpaal ingericht ter hoogte van de Karel De Preterlei. Dit betreft een uitbreiding met één extra laadpaal en één plaats.
Aangezien er voor de Bikschotelaan, Pieter De Smethstraat en Van Daelstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld en worden er ineens twee plaatsen ingericht.

Alle voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen worden vanaf heden ingericht met een maximale lengte van 5,5 meter, in tegenstelling tot wat er op het plan vermeld staat.

De laadpaal wordt door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0105 - Het districtsbestuur maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid naar de stad en andere overheden en externe partners
2BOR010503 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het uitrollen van de laadinfrastructuur moet een hefboom zijn voor een duurzaam parkeerbeleid, een shift van wagenbezit naar wagengebruik en de reorganisatie van de publieke ruimte. Dat is ook wat de MORA (Mobiliteitsraad van Vlaanderen) adviseert: geen wildgroei aan laadpalen in de publieke ruimte en geen belemmering voor de doorstroming van voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. In de voorliggende voorstellen worden deze principes niet gerespecteerd. Laadpalen moeten geclusterd worden per wijk in plaats van verspreid te worden ingeplant in straten. Voetgangers moeten voldoende vrije doorgangsruimte hebben. 

Het districtscollege geeft ongunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout. Het betreft onderstaande locaties:

  • Alfred Oststraat 21 : de laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren;
  • Bikschotelaan 210 (twee plaatsen) : de laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren;
  • Kroonstraat 120 (één extra laadpaal en één plaats) : de laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren;
  • Pieter De Smethstraat 2 (twee plaatsen) : de laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren;
  • Van Daelstraat 56 (twee plaatsen) : de laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren.

Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout onder voorwaarden dat de handhaving op het gebruik van de palen wordt gegarandeerd en dat er op korte termijn wordt gewerkt aan een clustering van de laadpalen in de buurt. Het betreft onderstaande locaties:

  • Bikschotelaan 311 (één extra laadpaal en één plaats).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Alfred Oststraat 21_aangepast plan.pdf
  • Bikschotelaan 210_aangepast voorstel.pdf
  • Bikschotelaan 311_PVP.pdf
  • Kroonstraat 120_PVP.pdf
  • Pieter De Smethstraat 2.pdf
  • Van Daelstraat 56_2de aangepast voorstel.pdf