Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

2024_DCBO_00005 - Te Boelaarlei (vanaf Arthur Matthyslaan tot Van Havrelei). Wegeniswerken - SWPR13393. Projectdefinitie en concept. - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 30/01/2024 - 12:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mariam El Osri, districtsburgemeester; Luc Moerkerke, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Mariam El Osri, districtsburgemeester
2024_DCBO_00005 - Te Boelaarlei (vanaf Arthur Matthyslaan tot Van Havrelei). Wegeniswerken - SWPR13393. Projectdefinitie en concept. - Goedkeuring 2024_DCBO_00005 - Te Boelaarlei (vanaf Arthur Matthyslaan tot Van Havrelei). Wegeniswerken - SWPR13393. Projectdefinitie en concept. - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Adviezen

Belevingsbevraging

februari 2023

-

Coördinatieoverleg Openbaar Domein
27 november 2023
-

Ambitie

De Te Boelaarlei wordt een aangename, groene woonstraat met aandacht voor verkeersveiligheid, comfort en beleving van de gebruikers. Water-link neemt deel aan het project en zal een aparte regenwater riolering aanleggen. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd .

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Te Boelaarlei is een lokale straat.

Argumentatie

Het concept is het resultaat van een ontwerpend onderzoek. Het projectgebied omvat het zuidelijke deel van de Te Boelaarlei vanaf Arthur Matthyslaan tot Van Havrelei.

Analyse:
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht. 

Karakter en gebruik:

Het projectgebied betreft een brede woonstraat van +-200m met rijwoningen en opritten/voortuinen aan beide zijden zonder kwalitatief groen. Er zijn geen bomen en geen verblijfsplek in de straat zelf. Aan de rand van het projectgebied is er een tankstation en in het midden een voorlopig braakliggend perceel waar in de toekomst een samentuin wordt ingericht.

  • Er wordt ingezet op het verhogen van de beeld- en leefkwaliteit door het toevoegen van groen en verblijfsgelegenheid. Op de hoek van de Arthur Matthyslaan wordt een koelteplek met verblijfskwaliteit voorzien. 

Techniek & verlichting:
De gemengde riolering loopt onder de rijweg, de nutsleidingen onder het voetpad en er is één hydrant in de straat. Ook schijnt de huidige verlichting in de woningen volgens enkele bewoners.  

  • De bestaande verlichting word vernieuwd volgens het Lichtplan.  
  • Er wordt een nieuwe RWA streng aangelegd. 

Groen en biodiversiteit:
Ter hoogte van de Arthur Matthyslaan is er een groene middenberm met twee moeraseiken en een rij platanen. Eveneens zijn er een linde, magnolia en rode esdoorn die behouden dienen te worden en één plantvak met een groenblijvende snoeivorm. 

In de Te Boelaarlei is er één enkele rode esdoorn en smalle groenstrookjes in de uitstapstrook..

  • De biodiversiteit  wordt verhoogd en het microklimaat verbetert door gevarieerde en gelaagde beplanting toe te voegen
  • Een symmetrisch profiel wordt voorgesteld met plantvakken van één meter aan beide zijden van de rijweg.
  • De groenstructuur wisselt small-bomen af  met medium--bomen. Voor deze bomen zijn er 11 standaard plantvakken van 1m80 op 1m80 voorzien en vijf grotere plantvakken van meer dan 12m².
  • Op het kruispunt met de Arthur Matthyslaan wordt een koelteplek ingericht die samenvalt met de zoekzone voor een toekomstboom. 

Water, bodem & riolering:
De ondergrond en grondwaterstand laten toe om te infiltreren in het projectgebied. 

  • Er wordt ingezet op optimale lokale infiltratie en buffering met gescheiden riolering.
  • De gewestelijke hemelwaterverordening 2023 draagt op om minimum 8% van de afwaterende oppervlakte als infiltrerende oppervlakte te voorzien en minimum 33 liter buffering te voorzien per m² afwaterend oppervlakte. Vandaag bestaat ongeveer 5% van het publiek domein uit infiltrerend oppervlak. In het concept bedraagt dit ongeveer 12%. De buffer- en infiltratiecapaciteit wordt in het voorontwerp verder uitgewerkt.

Microklimaat hitte en geluid:
Er is hittestress in het projectgebied en weinig schaduw in de straat. 

  • Er wordt op de hoek met de Arthur Matthyslaan een koelteplek voorzien. 

Mobiliteit:
In de Te Boelaarlei is gemengd tweerichtingsverkeer in een zone 30 zonder openbaar vervoer. De rijweg is vandaag 6.5m breed. In de Arthur Matthyslaan is er een snelheidsregime van 50km/u mét openbaar vervoer, het betreft eveneens een voorrangsweg en een hoofdaanrijroute van de brandweer. In de Te Boelaarlei zijn 23 parkeerplaatsen aanwezig wegens dubbelzijdig parkeren. Er zijn ter hoogte van het kruispunt met de Arthur Matthyslaan nog drie haakse parkeerplaatsen. De Te Boelaarlei is tot slot een Wijkfietsroute, een Speelstraat en een Kinder-As.

  • Er wordt ingezet op meer ruimte en veiligheid creëren voor de fietser en voetganger. Er worden twee verkeersplateaus toegevoegd: één ter hoogte van de Arthur Matthyslaan dat ook een poort zone 30 is en één halverwege de Te Boelaarlei zelf. De zebra op het kruispunt met de Arthur Matthyslaan wordt verplaatst naar het straatdeel met de middenberm in functie van de meest veilige oversteekplaats in een schoolomgeving.
  • De groene middenberm van de Arthur Matthyslaan wordt behouden op wens van de brandweer zodat de rijbaan binnen 10m van de gevels blijft liggen.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Snelheidsregime van 30km/u
  • Behouden van gemengd verkeer, 2-zijdig langsparkeren en dubbele rijrichting
  • 1 zebrapad ter hoogte van de Berchemlei alsook aan de Arthur Matthyslaan behouden
  • Voorrangsregels aan beide kruispunten behouden
  • Snelheidsremmers toevoegen
  • 1 fietsoversteek ter hoogte van de Arthur Matthyslaan toevoegen 

Voetgangers: 

  • Gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers (zebrapaden) op het kruispunt met de Berchemlei en met Arthur Matthyslaan. Markering doortrekken over fietspad indien geen of onvoldoende opstelruimte  
  • In woonstraten (zone 30) waar langs- of haaksparkeren van toepassing is, zouden ook regelmatig plaatsen moeten worden voorzien waar voetgangers veilig kunnen oversteken (dus geen belemmering van het zicht op/van de voetganger). Wanneer plateaus worden gebruikt als snelheidsremmer kan dit uiteraard gecombineerd worden. 

Fietsers: 

  • Verkeerssamenstelling: gemengd verkeer 
  • Fietsen en speedpedelecs in beide richtingen toegelaten  
  • Fietsbeugels 
  • een fietsoversteek over Arthur Matthyslei naar Te Boelaarlei

Auto: 

  • Snelheidsregime:  30km/u (Zone 30). Bij overgang van 50 naar 30km/u: toegangspoort zone 30 met grondsticker F4a, (ruimte voor) toegangsbord, voetpaduitstulpingen (indien mogelijk), verhoogde inrichting (conform voorrangsregeling).  Herhalingstickers ‘30’ om de ca. 250m.
  • Snelheidsremmers  (Verkeersplateau) 
  • Voorrangsregeling: Voorrang aan rechts op het kruispunt met de Berchemlei en van Havrelei .Voorrang verlenen aan links en rechts op het kruispunt met de Arthur Matthyslaan
  • Parkeerorganisatie: langsparkeren. Aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: parkeerplaatsen minimaal 5 meter van de oversteekplaatsen (al dan niet gemarkeerd met zebrapaden): 
  • Rijrichting dubbelrichting 
  • Rekening houden met de inritten en/of garages 

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 23 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand in de Te Boelaarlei. Er verdwijnen drie parkeerplaatsen in de Arthur Matthyslaan omwille van het nieuwe verkeersplateau ter hoogte van de kruising. 

Er zijn 13 nieuwe fietsbeugels wat resulteert in een totaal van 16 beugels en 32 opstelplaatsen.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er zijn 23 nieuwe bomen voorzien. Er worden 3 bestaande bomen met kwalificatie ‘mogelijk te behouden’ volgens de groentoets verwijderd. Het concept resulteert bijgevolg in een positieve bomenbalans van +20.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Te Boelaarlei ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Inspraak

Er werd een digitale bevraging afgenomen van de bewoners van de volledige Te Boelaarlei (niet enkel het projectgebied) in februari 2023. 

Er namen 41 bewoners (16%) deel aan de belevingsbevraging.
De verhalen van de bewoners brengen bezorgdheden met zich mee over onder andere :

  • Auto’s die te snel rijden
  • Weinig ruimte voor trage weggebruiker in zuidelijke deel Te Boelaarlei
  • Lang zebrapad aan Arthur Matthyslaan met hoge drempels
  • Weinig groen aanwezig in de straat

De verhalen van de bewoners benadrukken ook: 

  • Verbindingsroute tussen verschillende parken
  • Ruimte nodig voor het toenemend aantal fietsers en bakfietsen
  • Brede straat laat toe om te laden en lossen
  • Aangenaam breed voetpad zorgt voor meer sociaal contact
  • Er zijn zowel bewoners die een hoge parkeerdruk beschrijven als lage parkeerdruk beschrijven.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget zal voorzien worden op  50325000/2BOR010301M02652/SUB_NR /INTERN /2BO090200/224/2400

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Motivering:      27 nov 2023

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:

 

  • De voetpaden overal breder zijn dan 1.90m
  • De groenstroken bestaan uit een doorloopbare beplanting of grasbetontegels of de groenstroken groter worden aangelegd
  • Een oversteek wordt voorzien over de Te Boelaarlei (zijde A. Matthyslaan)
  • Boombeugels voorzien worden op het einde van de parkeerstroken
  • De bochtstralen worden nagekeken aan de kant van de A. Matthyslaan 
  • Het dynamisch verkeersbord mee ingetekend wordt op een nieuwe locatie
  • Het advies van de beweegscan wordt meegenomen
  • Er speelaanleidingen worden voorzien
  • Er voor een maximale ontharding wordt gekozen
  • Er nagekeken wordt of de fietsoversteek eventueel moet verschoven worden
  • De ligging van het zebrapad behouden blijft op de A. Matthyslaan
  • Er gekozen wordt voor een optimale en maximale infiltratie

: ‘de voorwaarden worden verwerkt in het voorontwerp.’

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0103 - Elke bezoeker en bewoner vindt Borgerhout duurzaam, groen en proper
2BOR010301 - We zorgen voor de (her)inrichting van straten en pleinen, en voor voldoende veilige en toegankelijke voet- en fietspaden en oversteekplaatsen.
2BOR010301M02652 - SWPR13393 Te Boelaarlei (heraanleg straat met fietspad)

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (27 november 2023) voor de wegeniswerken in de Te Boelaarlei, district Borgerhout, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
  •     opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.

  • Na de inspraakprocedure:
  •     concept uitwerken tot een voorontwerp.

SW/PR/ADM

Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

Bestuurscoördinator district

Communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20230201_13393_TeBoelaarlei_Belevingsbevraging.pdf
  • 20231127_13393_PD+CONCEPT.pdf