Terug
Gepubliceerd op 31/05/2024

2024_DRBO_00027 - District Borgerhout. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met en zonder laadinfrastructuur. Bestendiging proefopstelling in aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Borgerhout
ma 27/05/2024 - 20:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Linda Madou, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke; Marc De Meyer, districtsraadslid; Patrick Paredaens, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsraadslid; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Koen Van Roey, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Ben Segers, districtsraadslid; Betty Van de Wauwer, districtsraadslid; Lena Coene, districtsraadslid; Thanh Beels, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsschepen; Wouter Luykx, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Hans Gooris, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Lien Arits, districtsraadslid; Ellen Dehing, districtsraadslid; Nele Van Parys, districtsraadslid; Steven Boers, districtsraadslid; Ludwina Demuynk

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Linda Madou, voorzitter districtsraad
2024_DRBO_00027 - District Borgerhout. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met en zonder laadinfrastructuur. Bestendiging proefopstelling in aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DRBO_00027 - District Borgerhout. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met en zonder laadinfrastructuur. Bestendiging proefopstelling in aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8436) keurde het college de proefopstelling voor slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur goed. Dit leidde tot de inrichting van 18 slimme autodeelhubs met in totaal 90 slimme autodeelplaatsen in december 2022 en januari 2023. De bedrijfseenheid Mobiliteit en Parkeren Antwerpen gaat nu over tot bestendiging van de ingerichte hubs op het grondgebied van district Borgerhout, en legt dit nu ter advies voor.

Op 18 december 2023 (jaarnummer 824) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het autodeelreglement goed. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook meerdere slimme autodeelplaatsen ingericht

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG heeft gedurende een jaar het gebruik van de slimme autodeelplaatsen gemonitord en geanalyseerd. Rekening houdend met het aantal gestarte en gestopte ritten per maand, verkregen uit de data van de vier erkende commerciële autodeelorganisaties, werd het gebruik en potentieel van elke ingerichte autodeelhub in kaart gebracht. Aan de hand van deze analyse worden er voor het district Borgerhout vier locaties voor advies voorgelegd om te bestendigen. 

De volgende locaties die als proefopstelling werden goedgekeurd, worden nu voor advies voorgelegd om te bestendigen in een door het college van burgemeester en schepenen vast te stellen aanvullend verkeersreglement:

  • Helmstraat 26
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.
  • Collegelaan 36
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.
  • De Schans 2
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Koxplein 4-6 
    • één elektrische autodeelplaats;
    • twee autodeelplaatsen.

De fractie van Groen diende een amendement in (2024_AM_00031). Dit werd goedgekeurd. Het advies geformuleerd in artikel 1 van dit besluit wordt hieraan aangepast. 

Besluit

De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.

Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA

Stemden nee: /

Hebben zich onthouden:  CD&V, Vlaams Belang,  N-VA

De districtsraad borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies om de proefopstelling van de hubs met slimme autodeelplaatsen in het district Borgerhout, zoals beschreven in dit besluit, te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement onder volgende voorwaarden : 

  • dat er in Borgerhout/Antwerpen minstens evenveel autodeelplaatsen worden ingericht als er deelauto’s zijn. Auto's van plaatsgebonden deelautosystemen (zoals Cambio en Dégage) krijgen allemaal een vaste voorbehouden plaats. Voor auto's van free-floating deelautosystemen (zoals Poppy) worden er in Borgerhout (en in heel Antwerpen) minstens evenveel voorbehouden autodeelplaatsen voorzien dan er free-floating deelauto's zijn.
  • dat alle autodeelplaatsen beveiligd worden om foutparkeren tegen te gaan
  • dat er wordt gehandhaafd door de politie en GAS-ambtenaren wanneer niet-deelauto’s op de autodeelplaatsen staan of wanneer niet-elektrische auto’s op de autodeelplaatsen staan voor elektrische auto’s
  • dat laadplaatsen voor elektrische auto's worden geclusterd per wijk (voor Borgerhout pleiten we voor 4 laadclusters: 2 intramuros, 2 extramuros), en de laadclusters bij voorkeur op parkings van supermarkten of andere winkels te plaatsen.


Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.