De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, CD&V, Vlaams Belang, N-VA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: /
De districtsraad keurt de notulen van 29 april 2024 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 22 april 2024.
Trage wegen zijn wegen, paden of routes die niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer.
De stad wil zoveel mogelijk burgers aanzetten tot meer bewegen. Wandelen en fietsen zijn de meest laagdrempelige en toegankelijke manieren van bewegen. Investeren in actieve verplaatsingen komt de gezondheid van iedere burger en bezoeker ten goede. Bovendien draagt een fijnmazig netwerk van wegen voor voetgangers en fietsers ook bij aan het klimaat, groenbeleving, een kindvriendelijke ruimte, duurzame mobiliteit en zoveel meer...
Op 1 april 2022 (jaarnummer 2219) nam het college kennis van de stadsbrede adviesnota trage wegen en de 14 lokale nota's trage wegen. De trage wegen doorheen de verschillende districten werden in beeld gebracht. Deze wegen dienen nog een naam te krijgen.
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Artikel 1 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Artikel 4 bepaalt de voorschriften betreffende het vaststellen en wijzigen van de naam van openbare wegen en pleinen;
Artikel 7 bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Voor het geven van nieuwe straatnamen is het district niet bevoegd, maar het kan op basis van artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur wel advies uitbrengen over zaken die bovenlokaal zijn maar het district aanbelangen.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 22 oktober 2018 (jaarnummer 630) de procedure voor straatnaamgeving goed.
Voor district Borgerhout werden de trage wegen in kaart gebracht. Onderstaande trage wegen hebben nog geen naam. De naamvoorstellen werden onderzocht en gunstig geadviseerd door het stadsarchief.
Begin- en eindstraat | Benoeming | Onderschrift |
Weerstandlaan - Griffier Schobbenslaan | Rasschaertpad | Pionier van het fietstoerisme in de provincie Antwerpen (1929 - 1976) |
Berten Fermontplein - Luisbekelaar | Kalverveld (een al bestaande naam die doorgetrokken wordt) | Historische benaming voor het agrarisch gebied |
De overige trage wegen in het district worden nog onderzocht en zullen op een later moment voor advies aan het district worden voorgelegd.
orgaan | datum | |
advies district | districtsraad | 27 mei 2024 |
definitieve goedkeuring | college | juni 2024 |
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 4 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, CD&V, Vlaams Belang
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: N-VA
De districtsraad adviseert om deze trage wegen van district Borgerhout als volgt te benoemen:
Begin- en eindstraat | Benoeming | Onderschrift |
Weerstandlaan - Griffier Schobbenslaan | Rasschaertpad | Pionier van het fietstoerisme in de provincie Antwerpen (1929 - 1976)
|
Berten Fermontplein - Luisbekelaar | Kalverveld | Historische benaming voor het agrarisch gebied
|
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege Deurne | 14 september 2015 | 338 |
Goedkeuring districtscollege Borgerhout | 29 september 2015 | 279 | |
Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 11 december 2015 | 10406 |
Voorontwerp | Goedkeuring districtscollege Deurne | 7 november 2016 | 408 |
Verdaagd districtscollege Borgerhout | 23 januari 2018 | 14 | |
6 februari 2018 | 14 | ||
Voorontwerp 2 Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 15 december 2020 | 10337 |
Kennisname districtscollege Deurne | 18 januari 2021 | 15 | |
Kennisname districtsraad Borgerhout | 1 maart 2021 | 12 | |
Adviezen | Bewonersinfo | 23 februari 2021 | |
5 oktober 2022 | |||
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 7 februari 2022 | ||
Definitief ontwerp | Goedkeuring college | 20 september 2022 | 7627 |
Kennisname district Deurne | 26 september 2022 | 288 | |
Kennisname district Borgerhout | 27 september 2022 | 213 | |
Afstand omgevingsvergunning | Goedkeuring college | 15 december 2023 | 9152 |
Aangepast definitief ontwerp | Goedkeuring college | 26 januari 2024 | 669 |
Op 26 september 2022 jaarnummer (288) en op 27 september 2022 (jaarnummer 213) namen resp. het districtscollege Deurne en het districtscollege van Borgerhout kennis van het definitief ontwerp.
Op 8 december 2023 werd omgevingsvergunning OMV_2022157370 Project “Nieuwe traminfrastructuur en rioleringswerken” gelegen te Boekenberglei, Gitschotellei en Drakenhoflaan verleend.
Op 15 december 2023 (jaarnummer 9152) besliste het college om afstand te doen van deze omgevingsvergunning.
Op 26 januari 2024 (jaarnummer 669) keurde het college het aangepaste definitief ontwerp goed.
Op de districtsraadscommissie Borgerhout van 22 april 2024 werd door de stedelijke diensten een toelichting gegeven over dit project.
Het project wordt nu ter advies voorgelegd aan de districtsraad Borgerhout van 27 mei 2024.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
De Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei zijn bovenlokale straten.
Artikel 138 Decreet lokaal bestuur – “Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een aangepast definitief ontwerp op. Volgende wijzigingen werden aangebracht.
Parkeerbalans
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Er zullen 6 parkeerplaatsen ingericht worden voor deelwagens, waarvan 2 met elektrische laadpaal. Er worden 5 gehandicaptenparkeerplaatsen voorzien.
Bomenbalans
Voor de bomenbalans worden volgende wijzigingen aangebracht:
In de bestaande toestand zijn er 177 bomen.
In de nieuwe toestand worden er 148 aangeplant, 33 verplant en 62 bestaande bomen gerooid.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Boekenberglei, Gitschotellei en Drakenhoflaan liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt waar de riolering vernieuwd dient te worden, een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
De parkeervakken worden vlak aangelegd zodat het regenwater niet afvloeit maar zoveel als mogelijk doorheen de voegen in de grond kan insijpelen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5153000000/224/2LMS010402M02000/2SA020200 in 2024/2025 en 2026.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, CD&V, Vlaams Belang
Stemden nee: N-VA
Hebben zich onthouden: /
De districtsraad adviseert het aangepaste definitief ontwerp (26 januari 2024) voor wegeniswerken in de Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei, district Borgerhout en Deurne, ongunstig omwille van de volgende redenen:
Een nieuwe keerlus is een duur en onnodig project. Er is al een keerlus voor calamiteiten ten zuiden van de Posthofbrug in Berchem. De keerlus Eksterlaar kan verwijderd worden. De aanleg van extra tramsporen voor de nieuwe keerlus zorgt niet voor extra openbaar vervoer, integendeel: het tramtraject wordt ingekort. Het budget voor de keerlus van de Gitschotellei/Boekenberglei kan beter geïnvesteerd worden in het uitbreiden van het openbaar vervoer.
Een heraanleg met nieuwe keerlus zorgt er bovendien voor dat :
• de kruispunten Gitschotellei/Cruyslei en Drakenhoflaan – Boekenberglei worden verkeersonveiliger door de extra tramkruisingen;
• de voet- en fietspaden te smal zijn (niet conform het Vademecum voetgangersvoozieningen en het Vademecum fietsvoorzieningen);
• 64 bomen onnodig moeten worden gekapt;
• de populaire woensdagmarkt op de Gitschotellei definitief zou moeten verhuizen.
In plaats daarvan bepleit de districtsraad van Borgerhout het noodzakelijke vernieuwen van de tramsporen in de Cruyslei en de noodzakelijke heraanleg van het laatste stuk Gitschotellei waarbij:
• een snelheidsregime van 30 km/u wordt ingevoerd;
• alle bomen behouden blijven, en indien mogelijk extra bomen worden aangeplant;
• er maximaal wordt onthard en vergroend;
• brede voet- en fietspaden worden voorzien (conform het Vademecum voetgangersvoozieningen en het Vademecum fietsvoorzieningen);
• er voldoende veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers worden voorzien. De oversteekplaats van het 'Vosplein' naar het Te Boelaarpark moet worden beveiligd met verkeerslichten;
• de wekelijkse markt behouden blijft op de Gitschotellei.
Dit advies komt bovenop het besluit van 30 april 2024 (jaarnummer 101) van het districtscollege van Borgerhout waarbij er GEEN akkoord is om een stuk van het Te Boelaarpark in beslag te nemen om het kruispunt van de Gitschotellei en Cruyslei groter te maken. Het veiliger maken van dit kruispunt kan perfect op de bestaande ruimte.
De districtsraad bekrachtigt het besluit van het districtscollege van Borgerhout van 30 april 2024 (jaarnummer 101).
Artikel 1 van het besluit volledig te vervangen .
BORGERHOUT VRAAGT AAN DE ONDERZOEKERS VAN RUP RINGPARK.
OM HET RINGPARK EEN EIGEN BORGERHOUTSE NAAM TE GEVEN
DIT GEDEELTE DAT BORGERHOUT TOEKOMT.
BV STRIJKERS ALS NAAM TE GEBRUIKEN OVER DE GANSE RINGPARK GEDEELTE VAN BORGERHOUT.
Dit punt is verworpen.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het amendement af met 4 stemmen voor, 12 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Stemden ja: N-VA
Stemden nee: Groen, VOORUIT, PVDA
Hebben zich onthouden: CD&V, Vlaams Belang
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven.
Aanleiding
De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten, goed.
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en 4 reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in 7 Ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn zijn de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding Rechteroever zullen aangelegd worden. Voor de leefbaarheidsprojecten verbonden aan de Oosterweelverbinding Rechteroever werd een taakstellend budget van 805 miljoen euro voorzien voor onder- en bovenbouw samen.Op 20 november 2020 verleende de Vlaamse overheid aan Lantis een omgevingsvergunning voor de werken op rechteroever (Oosterweelknoop, kanaaltunnels en verdiepte [en deels overkapte] R1 tussen knooppunt Noord [R1/E19/A12] en knooppunt Oost/R1/E313). Deze vergunning is de ‘onderbouw’ waarop de ringparken ‘bovenbouw’ zullen gerealiseerd worden.
Op 19 november 2021 (jaarnummer 9149) keurde het college het voorontwerp voor Ringpark Het Schijn goed.
Op 10 juni 2022 (jaarnummer 4664) keurde het college de wijzigingen aan het voorontwerp Ringpark Het Schijn goed, waardoor het voorontwerp inclusief de vermelde wijzigingen vanaf nu als kader dient voor het verdere ontwerpproces van het Ringpark (bovenbouw) en van de Oosterweelverbinding Rechteroever (onderbouw).
Op 17 juni 2022 (jaarnummer 5096) keurde het college de visie Ringstad goed. Deze visie wil helderheid creëren in zowel de afbakening van de gewenste ontwikkelingszones langs de Ring als de beoogde dichtheid.
Op 13 januari 2023 (jaarnummer 202) ging het college principieel akkoord om gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) voor de noordelijke Ringparken, waaronder Ringpark Het Schijn, op te maken.
Op 9 juni 2023 (jaarnummer 4016) besliste het college de deelopdracht RUP Ringpark Het Schijn te gunnen aan Antea Belgium nv, Roderveldlaan 1, 2600 Berchem, NBE0414321939.
Op 29 maart 2024 (jaarnummer 2843) keurde het college de startnota en de procesnota van het RUP Ringpark Het Schijn goed.
Art. 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP).
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Oosterweelverbinding (16/06/2006) en het GRUP Oosterweelverbinding – wijziging (20/03/2015) vormen de juridische basis voor de Oosterweelverbinding. Deze GRUP’s zijn gericht op de realisatie van het infrastructuurproject en de wijziging van een viaduct naar een tunnelinfrastructuur. Beide plannen dateren van voor het proces ‘Over de Ring’ waarin 18 leefbaarheidsprojecten worden geclusterd in 7 ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn vormen de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding rechteroever zullen aangelegd worden.
Het goedgekeurde voorontwerp van Ringpark Het Schijn en de daarrond gelegen stadsontwikkelingsprojecten werden gescreend op vergunbaarheid op basis van de huidige juridische onderlegger. Deze analyse werd samen met het departement Omgeving, Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Lantis en team intendant opgemaakt. Hieruit blijkt dat voor Ringpark Het Schijn en de bijhorende stadsontwikkelingsprojecten bestemmingswijzigingen nodig zijn om de toekomstvisie te realiseren.
Het stadsbestuur wenst het RUP op te maken om de visie voor het Ringpark en de reeds vooropgestelde doelstellingen voor de naastliggende Ringstad te vertalen naar een juridisch instrument, bestaande uit geldige ruimtelijke en juridische principes en ook rekening houdende met aandachtspunten rond milieu.
De visie van Ringpark Het Schijn omvat de creatie van een kwalitatieve groenblauwe ruimte met recreatie, waterbuffering en biodiversiteit langs de Oosterweelverbinding en bovenop (gedeeltelijke) overkappingen. De Ringstad voorziet hier om nieuwe levendige gevels te creëren tussen het omliggende woonweefsel en Ringpark Het Schijn, zogenaamde ‘rafelranden’.RUP Het Schijn maakt de inrichting van dit Ringpark en de omliggende Ringstad mogelijk. De aanleg en oprichting van de infrastructuurwerken en wegeniswerken gerelateerd aan de Oosterweelverbinding inclusief de kappen zijn reeds in een eerder planproces voorzien.
Afbakening plangebied
Het plangebied is gelegen in de districten Borgerhout en Deurne. Centraal in het plangebied ligt een onderdeel van de noordelijke Ringzone (R1). Deze Ringzone deelt het plangebied op in een oostelijk en westelijk gebied. Het oostelijk gebied wordt begrensd door de Ten Eekhovelei en Lakborslei. Het westelijk gebied wordt begrensd door de Noordersingel. De Turnhoutsebaan en de Schijnpoortweg – Bisschoppenhoflaan vormen de zuidelijke en noordelijke begrenzing van het plangebied.
Stap | Datum |
Collegebesluit: principebeslissing opmaak RUP’s noordelijke Ringparken | 13 januari 2023 (jaarnummer 202) |
Collegebesluit: start- en procesnota | 29 maart 2024 (jaarnummer 2843) |
Terinzagelegging start- en procesnota voor advies (60d) | 22 april t.e.m. 20 juni 2024 |
Districtsraad Deurne: advies startnota | 16 mei 2024 |
Districtsraad Borgerhout | 27 mei 2024 |
GECORO: advies startnota | 16 mei 2024 |
Collegebesluit: scopingnota | najaar 2024 |
Collegebesluit: voorontwerp-RUP | voorjaar 2025 |
Districtsraad: advies voorontwerp-RUP | voorjaar 2025 |
GECORO: advies voorontwerp-RUP | voorjaar 2025 |
Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen | midden 2025 |
Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP | zomer 2025 |
Openbaar onderzoek (60 dagen) | zomer 2025 |
GECORO: advies | najaar 2025 |
Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen | najaar 2025 |
Gemeenteraad: definitieve vaststelling | eind 2025 |
Schorsingstermijn Vlaamse regering/deputatie (45 dagen) | Voorjaar 2026 |
Publicatie Belgisch Staatsblad | Voorjaar 2026 |
Data in vet cursief zijn ramingen.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 12 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: Vlaams Belang, N-VA
Hebben zich onthouden: CD&V
De districtsraad Borgerhout adviseert de startnota en de procesnota van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Ringpark Het Schijn met Algplan_ID RUP_11002_214_30002_00001, district Borgerhout en Deurne, gunstig onder volgende voorwaarden :
Artikel 1 Het districtscollege geeft gunstig advies om de proefopstelling van de hubs met slimme autodeelplaatsen in het district Borgerhout, zoals beschreven in dit besluit, te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement onder volgende voorwaarden :
• dat er in Borgerhout/Antwerpen minstens evenveel autodeelplaatsen worden ingericht als er deelauto’s zijn. Auto's van plaatsgebonden deelautosystemen (zoals Cambio en Dégage) krijgen allemaal een vaste voorbehouden plaats. Voor auto's van free-floating deelautosystemen (zoals Poppy) worden er in Borgerhout (en in heel Antwerpen) minstens evenveel voorbehouden autodeelplaatsen voorzien dan er free-floating deelauto's zijn.
• dat alle autodeelplaatsen beveiligd worden om foutparkeren tegen te gaan
• dat er wordt gehandhaafd door de politie en GAS-ambtenaren wanneer niet-deelauto’s op de autodeelplaatsen staan of wanneer niet-elektrische auto’s langer dan nodig op de autodeelplaatsen staan voor elektrische auto’s
• dat laadplaatsen voor elektrische auto's worden geclusterd per wijk (voor Borgerhout pleiten we voor 4 laadclusters: 2 intramuros, 2 extramuros), en de laadclusters bij voorkeur op parkings van supermarkten of andere winkels te plaatsen.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het amendement goed met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: CD&V, Vlaams Belang, N-VA
Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8436) keurde het college de proefopstelling voor slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur goed. Dit leidde tot de inrichting van 18 slimme autodeelhubs met in totaal 90 slimme autodeelplaatsen in december 2022 en januari 2023. De bedrijfseenheid Mobiliteit en Parkeren Antwerpen gaat nu over tot bestendiging van de ingerichte hubs op het grondgebied van district Borgerhout, en legt dit nu ter advies voor.
Op 18 december 2023 (jaarnummer 824) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het autodeelreglement goed.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook meerdere slimme autodeelplaatsen ingericht
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG heeft gedurende een jaar het gebruik van de slimme autodeelplaatsen gemonitord en geanalyseerd. Rekening houdend met het aantal gestarte en gestopte ritten per maand, verkregen uit de data van de vier erkende commerciële autodeelorganisaties, werd het gebruik en potentieel van elke ingerichte autodeelhub in kaart gebracht. Aan de hand van deze analyse worden er voor het district Borgerhout vier locaties voor advies voorgelegd om te bestendigen.
De volgende locaties die als proefopstelling werden goedgekeurd, worden nu voor advies voorgelegd om te bestendigen in een door het college van burgemeester en schepenen vast te stellen aanvullend verkeersreglement:
De fractie van Groen diende een amendement in (2024_AM_00031). Dit werd goedgekeurd. Het advies geformuleerd in artikel 1 van dit besluit wordt hieraan aangepast.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: CD&V, Vlaams Belang, N-VA
Het districtscollege geeft gunstig advies om de proefopstelling van de hubs met slimme autodeelplaatsen in het district Borgerhout, zoals beschreven in dit besluit, te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement onder volgende voorwaarden :
In het kader van het decreet lokaal bestuur stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Bruisende stad’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid. Het masterplan Culturele ontmoeting, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 juni 2023 (jaarnummer 421) en op de algemene vergadering van 25 oktober 2023, levert hiervoor het kader. Zoals voorzien in de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout (goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2021, jaarnummer 744) wordt er jaarlijks een werkingsverslag per district opgesteld.
De stad Antwerpen is in het bestuursorgaan van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout vertegenwoordigd.
De vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout meldt dat op 26 juni 2024 een algemene vergadering zal plaatshebben met volgende agendapunten:
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 970) de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout goed.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 258) werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout en de wijziging van artikel 44 in de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en op 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 744) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 11 § 2 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat het bestuursorgaan, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, de jaarrekening vaststelt en vervolgens de vastgestelde rekening ter goedkeuring voorlegt aan de districtsraad. In het districtsraadsbesluit dat wordt opgemaakt ter goedkeuring van de jaarrekening dienen ook de steminstructies te worden opgenomen voor de algemene vergadering waarop de jaarrekening zal worden goedgekeurd.
Op 26 juni 2023 (jaarnummer 421) tenslotte keurde de gemeenteraad de statutenwijziging van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout goed, om zo te beantwoorden aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen dat op 1 mei 2019 in werking trad, en zich tevens in te passen in het Antwerps masterplan Culturele Ontmoeting.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout dient de jaarrekening ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de districtsraad Borgerhout.
Het bestuursorgaan van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout keurde op 27 maart 2024 het werkingsverslag en de jaarrekening 2023 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Borgerhout en de algemene vergadering.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Borgerhout kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Borgerhout geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 26 juni 2024 goed te keuren.
De goedgekeurde jaarrekening en het werkingsverslag worden vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: CD&V, Vlaams Belang, N-VA
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout van 26 juni 2024:
De districtsraad keurt het werkingsverslag 2023 van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout goed.
De districtsraad keurt de jaarrekening 2023 van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout alle punten van de agenda goed te keuren.
De Bakkerstraat in het district Borgerhout:
De huidige venstertijden van de laad-en loszone op de hoek met de Turnhoutsebaan zijn te beperkend voor de handelszaken in de buurt.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd. De straat werd recentelijk heraangelegd. Het aanvullend verkeersreglement wordt geactualiseerd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met drie plaatsen van 18.00u tot 8.00u ter hoogte van de scheiding van de nummers 10/178 over een afstand van 15 meter.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bakkerstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 10 maart 2016 (jaarnummer 2128).
De Engelselei in het district Borgerhout:
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden.
Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Engelselei 84 is een van de inkomende dossiers.
Op 14 december 2024 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Engelselei ter hoogte van huisnummer 84. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 84worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De straat werd recentelijk heraangelegd. Het aanvullend verkeersreglement wordt geactualiseerd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Engelslei in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 25 juli 2014 (jaarnummer 7711).
Op het Krugerplein en op het Terlooplein staan nu mooie shelters. Kinderen, jongeren, ouderen kunnen ervan genieten, vooral bij slecht weer. Of ze vinden er een schaduwplek. Je kan er afspreken met vrienden, en nieuwe vrienden maken. Oudere mensen komen uit hun huis en kunnen daar op de banken kijken naar de kinderen die spelen. Het is een plaats waar je kan dromen.
Veel senioren hebben ons al gevraagd voor een zelfde shelter op het Koxplein. Dat pleintje ligt in hartje Borgerhout. Je ziet er de diversiteit in ons district. Een shelter kan helpen om verschillende culturen dichter bij mekaar te brengen.
Mijn vraag: kunnen wij als district ervoor zorgen dat er ook op het Koxplein een shelter komt.
.
Een buurtbewoner contacteerde me een tijdje geleden voor de nood buurtfietsenstalling in de Collegelaan. Deze bewoner melde dat de nood intussen nijpend word als ze ziet hoeveel fietsen op het voetpad staan. Hierdoor verroesten ze sneller, worden ze gestolen of gevandaliseerd. Er zou ook een circuit zijn van plekken waar tegen woekerprijzen staanplaatsen voor fietsen worden verhuurd. Deze bewoner stelde mij de terechte vraag wat de visie is van de stad om mensen meer te doen fietsen als er geen plaats is om deze goed te kunnen stallen.
Dit topic is al een keer aan bod gekomen aan het begin van de legislatuur. Gezien de terechte bezorgdheden heb ik volgende vragen:
· Is er een visie en beleid rond fietsenstalling? Wat betekent dit voor Borgerhout? Wat is er veranderd sinds het begin van de legislatuur is veranderd voor bewoners rond fietsenstallingen?
· Voorziet de stad in fietsboxen, buurtparkings voor fietsen of andere mogelijkheden om fietsen veilig te stallen? Gaat de stad actief op zoek naar plaatsen waar men veilig zijn fiets kan stallen? Of heeft men enkel aandacht voor autostaanplaatsen?
· Hoeveel van deze mogelijkheden zijn er in Borgerhout gedurende de hele leglislatuur erbij gekomen.
.
Sinds vorige week is de Sinksenfoor opnieuw begonnen. In Borgerhout zijn we altijd blij als er gefeest wordt. Maar we moeten blijven herhalen dat de Sinksenfoor er moet zijn voor iedereen. Dat betekent dat we ook moeten bewaken dat dit langstdurende evenement op Spoor Oost de leefbaarheid van de buurt niet onder druk mag zetten naar geluidsoverlast, verkeersdrukte en afval.
Daarom heb ik volgende vragen:
· Hoeveel en welke soort klachten en meldingen van buurtbewoners kwamen binnen bij de stad, de blauwe lijn en andere stedelijke kanalen.
· Werd de buurtspoorweglei afgesloten zodat niet-lokaal verkeer de wijk aan de Sinksenfoor niet kan inrijden om te zoeken naar een parkeerplaats?
· Ik kreeg ook meldingen van wederkerend geluidsoverlast van buurtbewoners:
o Hoeveel geluidsmetingen worden er gemaakt op de Sinksenfoor? Welke overtredingen werden vastgesteld gedurende de laatste periode?
o Sommige foorkramers (of een opname) herhalen voortdurend een zelfde geschal (door micro’s) tot laat en in de vroege uren? Kunnen deze foorkramers er op aan gesproken worden? Dit dringt elk huis binnen tot in de woon- en slaapkamers en verstoord de nachtrust.
o Kan het district bemiddelen dat deze micro’s na 22u niet meer mogen gebruikt worden? Kan eventueel een bemiddelaar tussen buurtbewoners, district, stad en foorkramers worden ingezet?
Hopelijk hebben de raadsleden nog niet met het onderwerp van deze motie te maken gehad nl. Fietsdiefstal.
Het aantal fietsdiefstallen in Borgerhout, en al zeker in Borgerhout extra-muros, neemt hand over hand toe.
De aangiftebereidheid is nog nooit zo laag geweest omwille van de lage prioriteit die de politiediensten hier aan geven.
Zelfs overdag op drukke assen zoals de Luitenant Lippenslaan zijn reeds verscheidene dure elektrische fietsen gestolen die nochtans met een stevig slot vastlagen.
Camerabeelden van omliggende bewakingscamera’s leveren zelden bruikbare beelden op.
Een van de redenen van de stijgende fietsdiefstallen zijn natuurlijk de fors gestegen prijzen van fietsen die het lonender maken om ze te stelen en te verhandelen.
Komt daar ook nog eens de komst van de elektrische fietsen bij die zich in een duurder segment bevinden.
En de laatste tijd verschuift de aandacht van de dieven naar de batterijen van deze elektrische fietsen.
Het is een ware plaag aan het worden.
Motie:
De Borgerhoutse districtsraad verzoekt de commissaris van de politiezone Antwerpen en de politieverantwoordelijken voor het district Borgerhout, om in de mate van het mogelijke meer focus te leggen op de plaag van de fietsdiefstallen.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit af met 6 stemmen voor, 12 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: CD&V, Vlaams Belang, N-VA
Stemden nee: Groen, VOORUIT, PVDA
Hebben zich onthouden: /
De problemen met de liften en de roltrappen in de Antwerpse premetrostations slepen al maanden aan. Ook in premetrostation Zegel is een lift defect. Het kan echt niet dat mensen die minder mobiel zijn geen toegang hebben tot het openbaar vervoer.
De districtsraad van Borgerhout vraagt De Lijn met aandrang om ervoor te zorgen dat de liften in premetrostation Zegel goed functioneren, en dat eventuele defecten prioritair worden hersteld.