Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

2024_IP_00069 - Interpellatie van raadslid Koen Van Roey: Dienstverlening containerpark Borgerhout

districtsraad Borgerhout
ma 25/03/2024 - 20:00 Districtshuis Borgerhout
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Linda Madou, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke; Marc De Meyer, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Koen Van Roey, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Ben Segers, districtsraadslid; Lena Coene, districtsraadslid; Thanh Beels, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsschepen; Nele Van Parys, districtsraadslid; Steven Boers, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Patrick Paredaens, districtsraadslid; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Hans Gooris, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Betty Van de Wauwer, districtsraadslid; Lien Arits, districtsraadslid; Ellen Dehing, districtsraadslid; Wouter Luykx, districtsraadslid; Ludwina Demuynk

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Linda Madou, voorzitter districtsraad
2024_IP_00069 - Interpellatie van raadslid Koen Van Roey: Dienstverlening containerpark Borgerhout 2024_IP_00069 - Interpellatie van raadslid Koen Van Roey: Dienstverlening containerpark Borgerhout

Motivering

Indiener(s)

Koen Van Roey

Gericht aan

Luc Moerkerke

Tijdstip van indienen

wo 20/03/2024 - 20:13

Toelichting

Sinds het systeem in voege is waarbij je vooraf een afspraak dient te maken voor een bezoek aan het containerpark, lijkt het alsof een bezoek aan dit ooit zo chaotische centrum van afvalverwerking plotseling een aangename ervaring is geworden. Als iemand die niet per se warm loopt voor de onweerstaanbare drang van overheden om ons met allerlei online toepassingen te dienen, moet ik eerlijk zeggen dat ik verrast was.

Bij mijn recente bezoeken aan het containerpark heb ik het genoegen gehad om zonder enige vertraging naar binnen te rijden, alsof ik VIP-tickets had voor een concert. Eén keer was ik veel te vroeg en moest ik logischerwijs wachten tot het voorgaande tijdslot was afgelopen en mijn gereserveerde tijdslot was aangebroken. Voor mij, een gesloten bareel, een netjes georganiseerd containerpark, drie parkwachters in fluo-orange plunje klaar om nieuwe klanten verder te helpen. Helaas voor hen was de enige klant, diegene die te vroeg was en door het systeem niet kon binnengelaten worden.

Ik had dus even de tijd om bij deze “computer says no” situatie stil te staan vooraleer de bareel de opdracht zou krijgen mij binnen te laten. 

Ik vroeg me af hoeveel klanten er per tijdslot zoal binnen konden? Negen auto’s, heb ik begrepen van de parkwachter aangezien die de tijd had om een babbeltje te slaan wegens het ontbreken van klanten. En omdat je op voorhand aan handige online tool niet kan aangeven of je met een volledige inboedel komt of enkel afscheid komt nemen van je favoriete steelpan, is het inderdaad moeilijk is te schatten of je 9 of 19 auto’s kan bedienen per tijdslot. 

Ik vroeg me af of je op de dag zelf nog kan reserveren, nadat je bijvoorbeeld in een bui van lentegekheid kort na de middag met een berg tuinafval zit? Nee, heb ik begrepen. Jammer genoeg, kun je niet op de dag zelf reserveren. Het systeem laat het niet toe…

 

Helaas kon ik bij de parkwachter niet met al mij vragen terecht, er moest dan ook gewerkt worden. Daarom leg ik ze met veel plezier hier voor:

  1. Zijn er cijfer ter beschikking die ons een beeld kunnen geven of er een toename is van het sluikstort nadat het reservatiesysteem in voege is gegaan? Zoja, kan u deze dan toelichten?
  2. Is er een mogelijkheid om het aantal auto’s dat is toegelaten per tijdslot te verhogen? 
  3. Is er het mogelijk om het reservatiesysteem aan te passen zodat bewoners ook op de dag zelf (indien er plaats is) nog kunnen reserveren?
  4. Is er een evaluatie van welke de effecten op de dienstverlening zijn na de invoering van het reservatiesysteem?