De districtsraad keurt de notulen van 26 februari 2024 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 19 februari 2024.
De districtsraad keurde op 27 november 2023 (jaarnummer 57) het aangepast meerjarenplan 8 goed. Daarin werd budget voorzien voor de ondersteuning van de wijklabo's. Deze werd nog niet nominatief toegekend.
Via wijkbudgetten krijgt het wijklabo (financiële) zeggenschap over de wijk. Buurtbewoners en het district werken samen en bepalen de thema’s waarop ingezet wordt.
De Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) zijn van toepassing.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 7 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokale evenementen en feestelijkheden.Bij een Wijklabo wordt een krediet ter beschikking gesteld van bewoners in een wijk van Borgerhout. Door middel van een intensief participatieproces leren bewoners de noden en wensen van hun buurt kennen en vertalen ze deze naar een samen gekozen doel voor het beschikbare budget en dit binnen de bevoegdheden van het district.
Op deze manier wil het district de inwoners van deze wijk verenigen. Hierbij streeft het district niet alleen naar het bevorderen van dialoog, sociale cohesie en verbinding, maar stimuleert ook het bewustzijn rond duurzaamheid.
Het district wil volgende verenigingen ondersteunen voor de realisatie van dit wijklabo:
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota, die aan de ontvangers ter kennisgeving wordt voorgelegd. Deze afsprakennota bevat bepalingen over, onder meer, het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, en de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
Het nodige budget wordt verschoven van het budget dat werd voorzien op ‘nog te bepalen’ op volgend boekingsadres :
Budgetplaats : 5035000000
Budgetpositie : 664800
Functiegebied : 2BOR010103A00000
Begrotingsprogramma: 2BO090171
Budgetperiode: 2400
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 15 stemmen voor, 5 stemmen tegen en
1 onthouding.
Op vraag van de NVA-fractie wordt er hoofdelijk gestemd over het amendement:
Al Jattari Omar: voor
Beels Thanh: voor
Boers Steven: voor
Cissé Aïssatou: voor
Coene Leen: voor
De Meyer Marc: onthouding
El Osri Mariam: voor
Gooris Hans: tegen
Luykx Wouter: tegen
Madou Linda: voor
Matheussen Kris: tegen
Moerkerke Luc: voor
Paredaens Patrick: tegen
Preneel Marij: voor
Segers Ben: voor
Sharmin Shayla: voor
Van De Wauwer Betty: tegen
Van Duppen Ben: voor
Van Parys Nele: voor
Van Roey Koen: voor
Vissers Pieter: voor
De districtsraad beslist om de ondersteuning van 40.000,00 EUR nominatief toe te kennen aan vzw Rataplan, Wijnegemstraat 27 te 2140 Borgerhout, BE0458597588.
De districtsraad beslist om de ondersteuning van 60.000,00 EUR nominatief toe te kennen aan Buurtopbouwwerk De Drei Pleintjes VZW, Wijnegemstraat 65 te 2140 Borgerhout, 0419.077.711.
De districtsraad keurde op 27 november 2023 (jaarnummer 57) het aangepast meerjarenplan 8 goed. Daarin werd budget voorzien voor de ondersteuning van de wijklabo's. Deze werd nog niet nominatief toegekend.
Via wijkbudgetten krijgt het wijklabo (financiële) zeggenschap over de wijk. Buurtbewoners en het district werken samen en bepalen de thema’s waarop ingezet wordt.
De Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) zijn van toepassing.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 7 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokale evenementen en feestelijkheden.Bij een Wijklabo wordt een krediet ter beschikking gesteld van bewoners in een wijk van Borgerhout. Door middel van een intensief participatieproces leren bewoners de noden en wensen van hun buurt kennen en vertalen ze deze naar een samen gekozen doel voor het beschikbare budget en dit binnen de bevoegdheden van het district.
Op deze manier wil het district de inwoners van deze wijk verenigen. Hierbij streeft het district niet alleen naar het bevorderen van dialoog, sociale cohesie en verbinding, maar stimuleert ook het bewustzijn rond duurzaamheid.
Het district wil de vzw Boelaerbuurt Wijklabo, Karel De Preterlei 200 te 2140 Borgerhout (Ondernemingsnummer: BE1005875944) voor de realisatie van dit wijklabo ondersteunen met een ondersteuning van 63.500 EUR.
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota, die aan de ontvangers ter kennisgeving wordt voorgelegd. Deze afsprakennota bevat bepalingen over, onder meer, het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, en de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
Het nodige budget wordt verschoven van het budget dat werd voorzien op ‘nog te bepalen’ op volgend boekingsadres :
Budgetplaats : 5035000000
Budgetpositie : 6496800
Functiegebied : 2BOR010103A00000
Begrotingsprogramma: 2BO090171
Budgetperiode: 2400
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 15 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, CD&V
Stemden nee: N-VA
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang
De districtsraad beslist om de ondersteuning van 63.500,00 EUR nominatief toe te kennen aan vzw Boelaerbuurt Wijklabo, Karel De Preterlei 200 te 2140 Borgerhout met ondernemingsnummer: BE1005875944.
De Turnhoutsebaan in district Borgerhout:
Op vraag van de handelaars tussen de Blijde-Inkomststraat en de Prins Leopoldstraat, wordt er een bijkomende laad- en loszone ingericht.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd omdat de laad-en loszone niet in de bestaande parkeervakken wordt ingericht maar op het voetpad.
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Turnhoutsebaan (gewestweg) in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 december 2019 (jaarnummer 10453).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Apollostraat in de districten Berchem en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 november 2023 (jaarnummer 7951).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Borrekensstraat in de districten Deurne en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 oktober 2020 (jaarnummer 8679).
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
Op 17 oktober en 21 november 2023 vonden de vergaderingen plaats van de jeugdraad van het district Borgerhout.
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 135 van het Dereet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
Zoals bepaald door het Decreet Lokaal Bestuur worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
.
De districtsraad neemt kennis van de verslagen van de volgende districtsadviesraden:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Jeugdraad | 17 oktober 2023 |
21 november 2023 |
Op de districtsraad van 26/02 hadden we een verhitte discussie over de subsidie die het FMV VZW krijgt voor stoelen en tafels klaar te zetten bij de langste tafel. De N-VA fractie heeft op de vorige raad zijn bezorgdheden reeds geuit over het doel van de gelden en ook dat ze aan één organisatie worden gegeven. Het doel ‘een verbindend evenement’ wordt zo alleszins niet bereikt. Integendeel, van samenwerking is hier geen sprake.
In een reactie op onze vragen heeft u, Mevrouw de districtsburgemeester verteld dat het niet gaat over “een ramadanfeest” maar dat het een verbindend evenement moet zijn.
Wij vinden het dan wel jammer dat twee van uw districtsschepenen dit evenement WEL verkopen (onder andere op sociale media) als een iftar en niet spreken over enige vorm van verbinding. Ook het FMV spreekt exclusief over een iftar, ze doet dit onder ander met niet-Nederlandstalige video’s.
Om deze reden vragen wij met deze motie:
*Om duidelijkheid over het uiteindelijke doel van de langste tafel.
*Dat de subsidie aan het FMV wordt ingetrokken wegens de pertinente onwaarheden die op de vorige raad zijn verteld.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit af met 6 stemmen voor, 15 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Vlaams Belang, N-VA
Stemden nee: Groen, VOORUIT, PVDA, CD&V
Hebben zich onthouden: /
De Sinksenfoor in 2024 gaat door van 18 mei tot zondag 30 juni gaat en opnieuw op Spoor Oost. De organisatie van de Sinksenfoor is elk jaar een hele uitdaging om het voor iedereen plezant te houden.
Daarbij moet gekeken worden naar verschillende belangen dus ook die van bewoners en omwonenden van de Sinksenfoor. Daarvoor ben ik dit jaar opnieuw bezorgd. De vorige edities leerden ons dat er niet altijd gekeken werd naar de impact van de Sinksenfoor op de omliggende buurt of maatregelen werden genomen om overlast door geluid, extra verkeer van bezoekers en afval te beperken. Daarom heb ik ook enkele vragen en aanbevelingen.mot
Vragen
1.Hoe werd de vorige editie van de Sinksenfoor in 2023 geëvalueerd? Werd het district en bewoners betrokken zoals we vorig jaar in onze motie vroegen? Kan het verslag ter beschikking worden gesteld van de districtsraad zodat we weten welke punten werden besproken?
2.Hoeveel weekends zal men ’s avonds naar de Sinksenfoor kunnen gaan buiten de normale openingsuren zoals omschreven in het foorreglement?
3.Hoe worden bewoners geïnformeerd over de Sinksenfoor? Welke communicatie krijgen ze en staat er duidelijk in waar ze terecht kunnen met klachten?
4.Is er een mobiliteitsplan voor de Sinksenfoor?
5.Wordt het betalend parkeren opnieuw aangepast?
6.Worden er alternatieven voorzien zodat bezoekers voordelig en met extra openbaar vervoer naar de Sinksenfoor kunnen gaan ook tijdens de late openingsuren?
7.Zal de Sinksenfoor zich ook inclusief opstellen door bv. prikkelarme (geluid,…) dagen te organiseren voor mensen die bv. een beperking hebben,…
8.Welke sanitaire voorzieningen worden voorzien en hoeveel zal een bezoek aan een toilet kosten?
9.Zal stads- en buurtonderhoud dagelijks langskomen om de straten proper te houden van zwerfvuil?
10.Zal de stad de foorkramers ook maatregelen opleggen om minder afval te produceren?
11.Zullen er geluidsmetingen worden gedaan en hoeveel? Worden ook bij omwonenden geluidsmetingen gedaan ter plekke?
12.Hoe zal er worden gehandhaafd dat de huidige gebruikers van Spoor Oost zoals Bar Oost toegankelijk blijven voor de buurt?
Ik benieuwd naar de antwoorden op deze vragen. Gezien de stad zich tijdig kan organiseren zou ik vanuit de districtsraad volgende aanbevelingen willen meegeven via een motie.
De districtsraad van Borgerhout vraagt:
Artikel 1
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om een duidelijke opvolging en naleving van de geluidsnormen te doen zoals opgelegd in het politiereglement maar ook geregeld geluidsmetingen te doen bij buurtbewoners thuis die rond de Sinksenfoor wonen zoals Hof Ter Lo en de Guldensporenstraat.
Artikel 2
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om een volledige promotiecampagne 'Slim naar de Sinkensfoor' op te zetten om bezoekers met het openbaar vervoer, de fiets, te voet,... naar de Sinskenfoor te laten komen.
Artikel 3
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om een vervoersplan op te stellen waarmee bezoekers elders hun wagen kunnen parkeren zodat ze met ander (openbaar) vervoer kunnen komen. Voorzie ook openbaar verover met combitickets (parkeren en vervoer naar Park & Rides) afgestemd op de openingsuren van de Sinksenfoor desnoods via zelf ingelegde pendelbussen van de stad. Zorg ook voor aangepaste maatregelen i.v.m. later betalend parkeren in de buurt om parkeren te ontmoedigen.
Artikel 4
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen een aanpassing van het foorreglement met duidelijke criteria wanneer men late openingsmomenten voorziet in evenwicht met wat de buurt aankan.
Artikel 5
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen omwonenden goed te informeren en communiceren over de Sinksenfoor en waar men terecht kan met klachten en vragen omtrent overlast.
Artikel 6
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om de overlast van wildplassers te beperken en extra zwerfvuil in omliggende buurten. Biedt gratis sanitaire voorzieningen aan op de Sinksenfoor en hou dagelijks veegrondes in de omliggende woonwijken door de diensten van stads- en buurtonderhoud.
Artikel 7
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om van de Sinksenfoor een duurzaam evenement te maken. Maak een afsprakenkader dat herbruikbare materialen promoot en afval van verpakkingen verminderd.
Artikel 8
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om Spoor Oost toegankelijk te houden voor gebruikers van Spoor Oost (bv. Bar Oost) gedurende de Sinksenfoor en speciale dagen te voorzien voor mensen met een beperking (prikkelarm,…).
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 15 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, CD&V
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang
In bijlage vind je een foto van een gekende gele affiche. Zo’n affiche kondigt een openbaar onderzoek aan. Navraag leert dat het om een openbaar onderzoek gaat rond het vervangen van de kasseien in de Gitschotelei door asfalt. In het stuk tussen de Karel De Preterlei en de Vosstraat.
Zo’n openbaar onderzoek blijkt verplicht bij zo’n vervanging.
De Gitschottelei is een bovenlokale straat. Het district is er dus op zich niet voor bevoegd. Uiteraard zijn we wel bekommerd.
Het openbaar onderzoek rond het vervangen van de kasseien in het stuk tussen de Dianalaan en de Gitschotellei blijkt reeds voorbij.
In het Berchems stuk van de Gitschotellei zijn de kasseien reeds vervangen door asfalt. Leidt dit tot grote snelheden? Zijn daar metingen rond? Zijn er meer ongevallen?
Vanuit de vrees dat het vervangen van de kasseien door asfalt de snelheden van wagens zal verhogen en tot meer verkeersonveiligheid gaat zorgen, vraagt de districtsraad van Borgerhout met deze motie aan de stad Antwerpen:
• om de nodige snelheid remmende maatregelen te nemen op de Gitschottellei
• om te voorzien in voldoende veilige oversteekplaatsplaatsen voor fietsers en voetgangers,
• om de snelheid op de Gitschotellei te beperken tot 30 km/u.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 15 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, CD&V
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang
Mijn vraag:
Zijn deze banken nog komende en wanneer.
.
De afgelopen jaren zijn er heel wat fietsnietjes bijgekomen in Borgerhout. Gelukkig, want het aantal fietsers neemt elk jaar toe. Vanaf de tweede helft van 2023 en in 2024 zijn er echter nog maar weinig fietsnietjes bijgekomen. Ik weet dat het niet is omdat er geen aanvragen worden ingediend, wel omdat er iets misloopt met de uitvoering. Vandaar mijn vragen: Hoeveel fietsnietjes zijn er geplaatst in Borgerhout sinds 2019? Waar en wanneer zijn er in 2023 en 2024 nog fietsnietjes geplaatst in Borgerhout? Hoeveel dossiers van aanvragen van fietsnietjes (locaties + aantal fietsnietjes) zijn er momenteel in behandeling? Wat is de reden van de vertraging? Wanneer worden er opnieuw
.
Sinds het systeem in voege is waarbij je vooraf een afspraak dient te maken voor een bezoek aan het containerpark, lijkt het alsof een bezoek aan dit ooit zo chaotische centrum van afvalverwerking plotseling een aangename ervaring is geworden. Als iemand die niet per se warm loopt voor de onweerstaanbare drang van overheden om ons met allerlei online toepassingen te dienen, moet ik eerlijk zeggen dat ik verrast was.
Bij mijn recente bezoeken aan het containerpark heb ik het genoegen gehad om zonder enige vertraging naar binnen te rijden, alsof ik VIP-tickets had voor een concert. Eén keer was ik veel te vroeg en moest ik logischerwijs wachten tot het voorgaande tijdslot was afgelopen en mijn gereserveerde tijdslot was aangebroken. Voor mij, een gesloten bareel, een netjes georganiseerd containerpark, drie parkwachters in fluo-orange plunje klaar om nieuwe klanten verder te helpen. Helaas voor hen was de enige klant, diegene die te vroeg was en door het systeem niet kon binnengelaten worden.
Ik had dus even de tijd om bij deze “computer says no” situatie stil te staan vooraleer de bareel de opdracht zou krijgen mij binnen te laten.
Ik vroeg me af hoeveel klanten er per tijdslot zoal binnen konden? Negen auto’s, heb ik begrepen van de parkwachter aangezien die de tijd had om een babbeltje te slaan wegens het ontbreken van klanten. En omdat je op voorhand aan handige online tool niet kan aangeven of je met een volledige inboedel komt of enkel afscheid komt nemen van je favoriete steelpan, is het inderdaad moeilijk is te schatten of je 9 of 19 auto’s kan bedienen per tijdslot.
Ik vroeg me af of je op de dag zelf nog kan reserveren, nadat je bijvoorbeeld in een bui van lentegekheid kort na de middag met een berg tuinafval zit? Nee, heb ik begrepen. Jammer genoeg, kun je niet op de dag zelf reserveren. Het systeem laat het niet toe…
Helaas kon ik bij de parkwachter niet met al mij vragen terecht, er moest dan ook gewerkt worden. Daarom leg ik ze met veel plezier hier voor:
.