In 2017 sloten de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland het zogenaamde “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid”. Doel van dit verbond is om samen een bereikbare en leefbare Antwerpse regio te realiseren. Het toekomstverbond kent vijf onderdelen, waaronder het realiseren van een verschuiving in de gezamenlijke vervoerswijzekeuze (modal shift) in de vervoerregio Antwerpen.
In het toekomstverbond wordt overeengekomen om tegen 2030 minstens 50 procent van alle verplaatsingen in de regio te laten gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enz. De wijze waarop deze doelstelling moet gerealiseerd worden, wordt uitgewerkt in het “Routeplan 2030”, het regionale mobiliteitsplan voor de vervoerregio Antwerpen.
In juni 2017 kwam de vervoerregioraad Antwerpen een eerste maal samen. Alle lokale besturen binnen de vervoerregio zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, inclusief de districten van stad Antwerpen.
Op 27 juni 2018 keurde de vervoerregioraad de Visienota voor het Routeplan 2030 goed. Hierin wordt een gemeenschappelijke missie geformuleerd, aangevuld met een samenhangende visie op de toekomstig mobiliteitsontwikkeling. De visie is opgebouwd rond 10 ambities die samen de strategische doelstellingen vormen van het beleidsplan.
Op 27 september 2023 keurde de vervoerregioraad het ontwerp van het Routeplan 2030 voorlopig goed, bestaande uit de plannota, gebiedsgerichte nota’s, actieplan en evaluatiekader.
Op 20 december 2023 werd een gemeenschappelijke themacommissie georganiseerd waarin het 'Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen' werd toegelicht aan de gemeenteraad en de districtsraden met het oog op advisering.
Artikel 8 §1 decreet bepaalt dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan
Artikel 138 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Op basis van een uitgebreid onderzoeks- en afstemmingstraject met alle partners die betrokken zijn in de vervoerregioraad Antwerpen, stelde het Vlaams gewest (departement Mobiliteit en openbare werken (MOW)) een ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan op voor de vervoerregio Antwerpen.
Dit ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de lokale besturen die deel uitmaken van de Vervoerregio Antwerpen.
De districtsraad adviseert gunstig met betrekking tot het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER.
De districtsraad vraagt bijzondere aandacht voor volgende elementen:
Het besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.
Met besluit van 22 oktober 2007 (jaarnummer 1580) besliste de districtsraad dat het districtscollege op kwartaalbasis kennis geeft van:
Met het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werd, een definitie gegeven aan het begrip 'Dagelijks bestuur'.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (exclusief btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In het derde vierde kwartaal van 2023 nam het districtscollege beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van volgende tabel van districtscollegebeslissingen: tabel vierde kwartaal 2023 over opdrachten dagelijks bestuur met betrekking tot het investeringsbudget die het bedrag van 10.000,00 euro (exclusief btw) overschrijden:
Omschrijving | Jaarnummer | Bedrag | Bestelbon | Budgetplaats | Functiegebied |
Schriek (huisnummers 245 - 269). Uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein - Opdracht SWPR13786A - Goedkeuring | 2023_DCEK_00216 | 169.553,26 euro | 4005573438 | 5052500000 | 2EKE010102M03142 |
Regeneratie grasveld Hof De Bist - Vernieuwing - Goedkeuring | 2023_DCEK_00236 | 12.404,56 euro | 4005575289 | 5054000000 | 2EKE010101PA5066 |
Groen - Bestelling heesters en houtige gewassen. Najaar 2023 - Goedkeuring | 2023_DCEK_00237 | 17.991,76 euro | 4005574833 | 5054000000 | 2EKE010101A00000 |
Bestek GAC_2023_02715 (SWOU12367). Wegeniswerken Leo Vermandellei en Van De Weyngaertplein, Ekeren - Gunning - Goedkeuring | 2023_DCEK_00241 | 1.355.852,56 euro | 4005575115 | 5052500000 | 2EKE010102M01401 |
Van Den Weyngaertplein (ontharding). Uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein - Opdracht SWPR13909A - Goedkeuring | 2023_DCEK_00248 | 33.215,13 euro | 4005577636 | 5052500000 | 2EKE010102M01401 |
Herman Vosstraat, Leo Baekelandstraat, Ferdinand Verbieststraat (7 ingrepen toegankelijkheid zorgcampus Heder) - Uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein. Opdracht SWPR13963A - Goedkeuring | 2023_DCEK_00301 | 21.467,55 euro | 4005584363 | 5052500000 | 2EKE010102M03314 |
Beste,
De vervoerregio Antwerpen heeft een voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan (Routeplan 2030) uitgewerkt. Dat plan legt de globale mobiliteitsvisie vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dat voor alle vervoerswijzen. In het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan werd rekening gehouden met het Ontwerp plan-MER dat demogelijke milieueffecten van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan beschrijft.
In het advies dat nu voorligt, vraagt de districtsraad bijzondere aandacht voor een aantal elementen uit het Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan. Een waardevol maar, volgens ons, beperkt advies gezien de impact op ons district.
Hierbij hadden wij graag een aanvulling gezien, namelijk over het Ontwerp plan-MER dat deel uitmaakt van het openbaar onderzoek.
Motivatie
Het betreft een strategische MER dat in het kader van een beleidsplanning met een lange termijnvisie, een inschatting moet maken van de effecten van deze plannen en programma’s op mens en milieu. Het dient ervoor te zorgen dat de milieueffectbeoordeling op een gerichte en efficiënte manier uitgevoerd wordt met een inhoudelijk meerwaarde. In het voorliggende ontwerp RMP is er een onevenwicht tussen de baten en de lasten qua impact op de leefbaarheid en toegang tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor de noordelijke districten en de overige districten die de Stad Antwerpen vormen. Hier en daar worden in de voorliggende MER cijfers meegegeven, doch niet op een systematische wijze waardoor de impact van het RMP per deelgebied van de Stad Antwerpen onduidelijk is.
Zo blijkt bvb. op het gebied van geluid dat (blz 109 Strategisch MER Regionaal Mobiliteitsplan Antwerpen);
“Het verkeer op de Ring van Antwerpen (R1) is de sterkste bron van geluidsbelasting voor de meeste inwoners van de vervoerregio, aangezien hierrond de grootste bevolkingsdichtheid is. De E19, E34, E17, E313, A12 zorgen ook voor een geluidsbelasting van 60-65 dB(A) voor de omwonenden in een straal van circa 750 m. In de directe omgeving loopt dit op tot 70 dB(A). Het overgrote deel van de bebouwde omgeving ondervindt een geluidsbelasting die hoger is dan de drempelwaarde van 55dB(A). Deze waarde wordt door de WHO als gevaarlijk voor de volksgezondheid beschouwd, omdat dit een zwaar verstoorde nachtrust veroorzaakt, en een verhoogde kans op de ontwikkeling van cardiovasculaire ziektes."
Nu zal dankzij de vele leefbaarheidsprojecten in Antwerpen deze geluidsoverlast worden beperkt. (overkappingen, bermen, enz.) Echter, op blz. 163 volgt dan: “Een beperkte geluidstoename (+1 à +2 dB(A)) is te verwachten op delen van de A12-noord, onder meer t.h.v. de bewoning van Ekeren.” Terwijl hier de geluidsoverlast volgens de geluidsbelastingskaart (Figuur 5-25) al een aanzienlijke overlast is (van 65-70 dB(A)).
Zo kunnen we nog een aantal vraagtekens plaatsen bij het voorliggende MER. Op basis van het Ontwerp RMP kan je vaststellen dat de impact op de districten hemelsbreed verschilt tussen bvb. Ekeren en Berchem. De stad Antwerpen als één gebied voorstellen om zo tot het besluit te komen dat het voorliggende plan aan antwoord zal zijn op de mobiliteitsnoden en effecten in de stad, maakt een juiste beoordeling van de impact op Ekeren niet mogelijk.
Amendement
We stellen de volgende aanpassing voor:
Artikel 1
De districtsraad adviseert gunstig met betrekking tot het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER.
Artikel 2
De districtsraad vraagt bijzondere aandacht voor volgende elementen van het Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan
Vervolgproces, planning, monitoring en terugkoppeling: de districtsraad vraagt dat het district Ekeren actief betrokken wordt bij de planning en regelmatige terugkoppeling over de stand van zaken van het vervolgproces. Daarnaast vraagt de districtsraad dat de effecten en resultaten van de acties uit het regionaal mobiliteitsplan systematisch worden gemonitord en dat hierover regelmatig wordt teruggekoppeld aan alle betrokken besturen.
Hoppin: De districtsraad vraagt bij het Hoppin-systeem met flexhaltes voldoende garanties op een vlot en klantvriendelijk gebruik van het openbaar vervoer voor iedereen. Meer overstappen en meer vervoersmodi combineren mag niet leiden tot veel langere reistijden of veel meer complexe reisroutes en moet ook voor minder mobiele mensen en senioren toegankelijk zijn. Bovendien moet er naast een gebruiksvriendelijke app voldoende garantie zijn op een goed bereikbare telefooncentrale, die bereikbaar is overeenkomstig de vigerende dienstregeling.
Mobiliteitsknooppunten: De districtsraad vraagt dat het station van Ekeren verder wordt uitgebouwd als mobiliteitsknooppunt waarbij er voldoende (openbare) vervoersmogelijkheden worden aangeboden
Fietsverbindingen: De districtsraad vraagt verder onderzoek naar de extra fietsverbinding van de Salaadweg naar de Havana-buurt en vraagt het doortrekken van fietsverbinding Wilgenhoevestraat - F12 langs het nieuwe knooppunt aan de Kloosterstraat/Leugenberg
Goederenvervoer: de districtsraad vraagt aandacht voor het vervolgtraject van de 2de spoorontsluiting van de haven en de impact hiervan op het district Ekeren
Leefbaarheidsprojecten: De districtsraad vraagt dat mogelijke negatieve effecten op mens en milieu in ons district worden opgevolgd en waar nodig worden ingeperkt door de uitwerking van leefbaarheidsprojecten met een speciale aandacht naar het voorkomen van barrièrevorming, geluidsoverlast en slechte luchtkwaliteit.
Artikel 3
De districtsraad vraagt bijzondere aandacht voor volgende elementen van het Ontwerp plan-MER:
Een detaillering van het ontwerp plan-MER: Met duidelijke conclusies van de resultaten per district of significant deelgebied met een gebied omvattende kaart. Ook een duidelijke omschrijving voor elk gebied met een overzicht van alle ambities, thema’s, projecten of acties, op basis waarvan de “kwalitatieve doelgerichte beoordeling” werd bepaald. Indien dit niet mogelijk is, minstens een duidelijke gebiedsafbakening van de deelgebieden waar mogelijke negatieve effecten momenteel niet worden verholpen of mogelijk zelfs verslechteren ten overstaande van de referentiesituatie.
Artikel 4
Het besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.
Artikel 5
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Dank bij voorbaat.
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
seniorenraad | 8 november 2023 |
In de zitting van 12 december 2023 (jaarnummer 298) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 6 december 2023 goed;
In de zitting van 19 december 2023 (jaarnummer 308) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 12 december 2023 goed;
In de zitting van 28 december 2023 (jaarnummer 317) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 19 december 2023 goed;
In de zitting van 9 januari 2023 (jaarnummer 5) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 28 december 2023 goed.
Artikelen 97 en 182 van het Decreet over het Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.
Artikelen 52 en 181 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van de notulen van het districtscollege van 6, 12, 19 en 28 december 2023.
De districtsraad vergaderde op 18 december 2023. Districtsraadsleden Mick De Maere (Open Vld), Wilfried Michiels (N-VA), Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Filip Van den Broeck (Vlaams Belang), Sofie Brits (Groen) en Werner De Kerf (PVDA) hebben zich verontschuldigd voor deze vergadering.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 18 december 2023 goed.