Terug
Gepubliceerd op 24/04/2024

2023_RVBMPA_00034 - Buurtparking Site Moorkensplein - Ontwikkeling buurtparkeerplaatsen fiets en auto - Goedkeuring

Raad van Bestuur MPA
di 05/12/2023 - 18:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis; Paul Cordy; Babette Dehaen; Tjerk Sekeris; Peter Wouters; Greg Verhoeven; Sandra Suykerbuyk; Adriaan Peeters; Guido Slangen; Martine Vrints

Afwezig

Jan Van Wesembeeck

Verontschuldigd

Carlos Colson; Monika Triest

Secretaris

Guido Slangen

Voorzitter

Koen Kennis
2023_RVBMPA_00034 - Buurtparking Site Moorkensplein - Ontwikkeling buurtparkeerplaatsen fiets en auto - Goedkeuring 2023_RVBMPA_00034 - Buurtparking Site Moorkensplein - Ontwikkeling buurtparkeerplaatsen fiets en auto - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college keurde op 2 oktober 2015 (jaarnummer 7977) het parkeerconcept voor 'Moorkensplein en omgeving' goed. Aan het Autonoom Gemeentebedrijf Vastgoed en Stadsprojecten Antwerpen (verder AG Vespa) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (verder MPA) werd opdracht gegeven voor het realiseren van een woonproject met buurtparking op het perceel Mellaertsstraat 5-9. De buurtparking van dit project diende om de weggevallen parkeerplaatsen bovengronds bij de heraanleg van het Moorkensplein te compenseren. In het laatste ontwerp telde de buurtparking 36 parkeerplaatsen.

De raad van bestuur van MPA keurde op 16 februari 2016 (jaarnummer 4) de samenwerkingsovereenkomst met AG Vespa en de projectdefinitie goed.

Op 20 december 2022 (jaarnummer 51) keurde de raad van bestuur van MPA goed om op basis van artikel 2.12 van de samenwerkingsovereenkomst met AG Vespa af te zien van de verdere uitvoering van de werken voor het buurtparkeerproject van de Mellaertsstraat.

Op 5 mei 2023 (jaarnummer 38) besliste de raad van bestuur van AG Vespa om de opdracht aan de aannemer, Brebuild Algemeen Bouwbedrijf nv, stop te zetten.

Op 20 oktober 2023 (jaarnummer 7285) keurde het college de budgetsverhoging en de opdrachtverfijning van het project gemengde ontwikkeling Moorkensplein goed. 

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd op basis van artikel 15 van de statuten. 

Argumentatie

Eind 2022 werd er door de raad van bestuur van MPA  beslist om af te zien van de verdere uitvoering van de werken voor het buurtparkeerproject van de Mellaertsstraat. 

Dit zorgde er wel voor dat er terug gezocht diende te worden naar een locatie in deze omgeving om alsnog de verdwenen parkeerplaatsen voor de buurt te kunnen compenseren aangezien de parkeerdruk in deze wijk nog steeds hoog ligt. 
Eén van de onderzochte pistes was de naastgelegen ontwikkeling van de site Moorkensplein en Mellaertsstraat 18-20. Op deze site wordt een nieuwbouwproject voorzien bestaande uit: 

  • kinderopvang;
  • bibliotheek;
  • ondergronds parkeren in functie van bovenvermelde functies;
  • uitbreiding van het Moorkensplein in de vorm van een open ruimte conform goedgekeurd masterplan publieke functies (2010) en procesnota (2015).

Het project voorzag in zijn schetsontwerp een ondergrondse parking met parkeerlift en een zeer beperkt aantal plaatsen, enkel voor personeel van de bovenstaande functies. Het ontwerp liet echter toe om de kelderverdieping uit te breiden om zo meer parkeerplaatsen te kunnen voorzien, zodat er ook buurtparkeren in ondergebracht zou kunnen worden. Na overleg met de architecten en AG Vespa bleek dat er een parking mogelijk was van in totaal 32 parkeerplaatsen. De autolift uit het schetsontwerp werd op vraag van MPA ook vervangen door een hellingbaan.

Verder gaven zowel 'stedelijke kinderopvang' als 'bibliotheken Antwerpen' aan dat zij zelf geen nood hadden aan eigen parkeerplaatsen voor hun medewerkers. Dit zorgt ervoor dat alle 32 plaatsen ingezet zouden kunnen worden als buurtparkeerplaatsen. 

Verder is er binnen de projectsite ook nog een opportuniteit voor het realiseren van een buurtfietsenstalling. De site omvat twee woningen gelegen aan de Mellaertsstraat 18-20. Deze panden maakten reeds deel uit van het studiegebied in de architectuurcompetitie. Na onderzoek blijkt deze locatie ideaal om een nieuwe (buurt)fietsenstalling te ontwikkelen als vertaling van de in de collegezitting van 13 mei 2022 (jaarnummer 3847) aangegeven parkeernood voor de te voorziene functies. Door de fietsparkeerplaatsen hier te voorzien, kan het te vergroenen binnengebied gevrijwaard blijven van een overdekte fietsenstalling. Volgens het huidige voorontwerp kent de fietsenstalling een capaciteit van 167 plaatsen, waarvan 21 voor bakfietsen. 

Beide panden worden afgebroken en een nieuwbouw fietsenstalling wordt opgebouwd.

De opgegeven aantallen van zowel de buurtparking als de buurtfietsenstalling kunnen nog veranderen naarmate het ontwerp wordt bijgesteld. 

In het collegebesluit van 20 oktober 2023 werd door het college de opdrachtverfijning van het project Moorkensplein goedgekeurd. In deze opdrachtverfijning werd de instap van MPA in het project mee opgenomen. 

Het opdrachthouderschap aan AG Vespa bevatte reeds de architectuuropdracht en alle nodige vooronderzoeken.

Het opdrachthouderschap voor de uitvoering van de werken zal in een latere fase door AG Vespa opgenomen worden.

De vooropgestelde timing voor het vervolgtraject is:


Omschrijving periode
goedkeuring voorontwerp
Q4 2023
indienen omgevingsvergunning
Q1 2024
gunning werken
Q4 2024
start werken
Q1 2025
voorlopige oplevering
Q4 2026

De realisatie van de opdracht wordt uitgevoerd door AG Vespa.

Na oplevering van het project zal MPA de fietsenstalling en de ondergrondse parkeerplaatsen in erfpacht krijgen van stad Antwerpen ter exploitatie als buurtparking. 


Algemene financiële opmerkingen

De totale projectkost – zowel studiekosten als uitvoeringswerken – wordt momenteel geraamd op € 14.658.693,00 en gedragen vanuit verschillende stedelijke beleidsdomeinen zoals cultuur, mobiliteit of kinderopvang.

Stad Antwerpen zal de studie- en bouwkost tijdens de uitvoeringsfase op zich nemen. Na oplevering zal MPA vervolgens de parkeerplaatsen via erfpacht voor gebruik toegewezen krijgen. De vergoeding van deze erfpacht zal overeenstemmen met het aandeel van deze parkeerplaatsen in de totale projectkost.

Momenteel wordt het aandeel in het project voor MPA geraamd op 18,30%, maar zal definitief bepaald worden na het validatie van het voorontwerp.


Geraamde projectkost

Geraamd aandeel (voorlopige versie)

Bedrag inclusief btw

Bedrag exclusief btw

Studiekosten

€ 1.720.463,00

18,30%

€ 314.845,00

€ 260.202,00

Uitvoeringswerken

€ 12.938.230,00

18,30%

€ 2.369.215,00

€ 1.958.029,00

Totaal

€ 14.658.693,00


€ 2.684.060,00

€ 2.218.231,00


De middelen hiervoor worden bij MPA voorzien vanuit het kapitaalfonds buurtparkeren. Bij aanpassing 8 van het meerjarenplan 2020-2025 van MPA werd reeds rekening gehouden met een voorlopige raming van € 2,2 miljoen voor de betaling van een erfpacht in 2026.

MPA zal de btw op deze investering in aftrek nemen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

De raad van bestuur mpa beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur keurt de participatie en de bijdrage van MPA in het project Site Moorkensplein, voor de onderdelen buurtparking en buurtfietsenstalling, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

De raad van bestuur geeft opdracht aan: 

DIenst
Taak
MPA/DirectiecomitéOpvolging en kwaliteitscontrole realisatie 32 buurtparkeerplaatsen in het bouwproject Moorkensplein, dat uitgevoerd wordt door AG Vespa.
Opvolging en kwaliteitscontrole realisatie buurtfietsenstalling van 167 plaatsen in de panden Mellaertsstraat 18-20 in het bouwproject Moorkensplein, dat uitgevoerd wordt door AG Vespa.
Opvolgingsrapportering in functie van het projectbudget.