Terug
Gepubliceerd op 20/02/2024

2024_DCDE_00044 - District Deurne. Kruispunt Bisschoppenhoflaan - Merksemsesteenweg - Lakborslei - Aanpak zwart punt. Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 19/02/2024 - 09:00 districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Verontschuldigd

Elke Brydenbach, districtsschepen

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2024_DCDE_00044 - District Deurne. Kruispunt Bisschoppenhoflaan - Merksemsesteenweg - Lakborslei - Aanpak zwart punt. Definitief ontwerp - Goedkeuring 2024_DCDE_00044 - District Deurne. Kruispunt Bisschoppenhoflaan - Merksemsesteenweg - Lakborslei - Aanpak zwart punt. Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
Adviezen(door)startoverleg N120 x N130
(door)startoverleg N120 x N130
startoverleg SG N120 x N130
overleg lichtenregeling N120 x N130
projectstuurgroep unieke verantwoordingsnota
Coördinatie overleg openbaar domein - gunstig advies definitief ontwerp
27 januari 2022
2 mei 2022
7 oktober 2022
6 februari 2023
29 juni 2023
2 oktober 2023


De Bisschoppenhoflaan en de Merksemsesteenweg (noordelijke tak) zijn gewestwegen en vallen onder bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Voetpaden, groen en riolering zijn in wezen ten laste van stad Antwerpen. Openbaar vervoersinfrastructuur behoort De Lijn toe. 

Het kruispunt Bisschoppenhoflaan - Merksemsesteenweg - Lakborslei is al enkele jaren een zwart punt en werd tot hiertoe buiten de studiegebieden gehouden van de herinrichtingsdossiers (verhoging brug N130, ventwegen Merksemsesteenweg en zuidelijk deel Lakborslei). De studie rond de herinrichting van het kruispunt N120 x N130 startte eind 2018. Na een onderzoek naar verschillende oplossingsrichtingen werd in de startnotafase een voorkeursoplossing op tafel gelegd. Op de GBC van 21 mei 2019 werd de vraag geformuleerd om bijkomende varianten te onderzoeken via een aanvullende opdracht. Vanwege andere prioriteiten is de heraanleg van het kruispunt N120 x N130 on hold geplaatst. 

AWV en stad Antwerpen willen het kruispunt aanpakken om de verkeersveiligheid en afwikkeling van het kruispunt te verbeteren. Begin 2022 vond een doorstartoverleg plaats om verder te gaan met het dossier als unieke verantwoordingsnota. Uit onderzoek blijkt dat de opstelstroken voor het links afslaand verkeer op de N120 tijdens de spitsmomenten niet lang genoeg zijn en er een slechte oversteekbaarheid voor de actieve weggebruikers is. Er werd eveneens nagegaan of, met het oog op een betere verkeersdoorstroming, de mogelijkheid bestaat het kruispunt compacter te maken. Voor het kruispunt werden verschillende scenario’s uitgewerkt in de vorm van microsimulaties voor de verkeerslichtenregeling. Er werd een voorkeurscenario gekozen en verder uitgewerkt. 

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Lakborslei is een bovenlokale weg. Het zuidelijk deel Merksemsesteenweg is een lokale weg.
Het college is bevoegd voor bovenlokale budgetten en de mobiliteitsvoorwaarden.
De Bisschoppenhoflaan (N120) en de Merksemsesteenweg (N130) zijn gewestwegen en vallen onder de bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Argumentatie

Het kruispunt Bisschoppenhoflaan - Merksemsesteenweg - Lakborslei zal niet volledig heraangelegd worden, we beperken ons tot de delen die nodig zijn voor de herinrichting van het kruispunt. Dit ontwerp heeft de volgende gevolgen:

  • de middenbermen worden versmald en de doorsteek op de middenberm van de Merksemsesteenweg wordt gesloten;
  • de U-turns in de middenberm op de Bisschoppenhoflaan werden gesupprimeerd;
  • linksafslagstroken in de Merksemsesteenweg worden verlengd;
  • in de Merksemsesteenweg komt er een extra rechtsafslagstrook;
  • bypass richting het noorden werd gesupprimeerd;
  • in de Bischoppenhoflaan wordt een extra rechtsafslagstrook voorzien richting het noorden;
  • bypass richting het zuiden blijft behouden (draaicirkels voertuigen) en wordt in de verkeerslichtenregeling gezet;
  • om het kruispunt compacter en leesbaarder te maken wordt het zuidelijk deel van de Merksemsesteenweg doorlopend. In het doorlopend gedeelte wordt een keerbeweging voorzien alsook de toekomstige fietsaansluiting;
  • opstelruimte voor fietsers en voetgangers wordt op alle hoeken van het kruispunt vergroot, alsook verdwijnen de niveauverschillen in functie van toegankelijkheid en comfort;
  • fiets- en voetgangersoversteken worden loodrecht over de Bisschoppenhoflaan voorzien (kortere oversteeklengte);
  • Bisschoppenhoflaan is geselecteerd als hoppinpunt, bestaande bushalten worden aangepast naar de noden van een hoppinpunt (integraal toegankelijk, wachtfaciliteiten en dergelijke).

Algemene financiƫle opmerkingen

Het benodigde krediet zal voorzien worden op 2LMS010302M01529/5153000000/224/SUB_NR/2400 voor de werken en 2LMS010402M01647/5151000000/225/SUB_NR/2400 voor het plaatsen van de hoppinpaal en nietjes via ika-light vanuit de cluster Mobiliteit 2LMS019801A00000/5150980000/224/SUB_NR/2400.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (19 januari 2024) goed voor de aanpassingswerken op het kruispunt Bisschoppenhoflaan - Lakborslei - Merksemsesteenweg.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 2414223_WR_PL4.1 0.0- T-WEG1.pdf