Terug
Gepubliceerd op 04/03/2024

2024_DCDE_00068 - Toekomstverbond - De Nieuwe Rand - Tussennota: collegiale brief district Deurne - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 04/03/2024 - 09:00 districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Verontschuldigd

Elke Brydenbach, districtsschepen

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2024_DCDE_00068 - Toekomstverbond - De Nieuwe Rand - Tussennota: collegiale brief district Deurne - Goedkeuring 2024_DCDE_00068 - Toekomstverbond - De Nieuwe Rand - Tussennota: collegiale brief district Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een modal split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 1699) keurde het college een collegiale brief goed in antwoord op een aantal vragen van de gouverneur van de provincie Antwerpen naar verwachtingen, principes, timing, fasering, knelpunten en opportuniteiten, betrokkenheid, stakeholders, enzovoort over het Haventracé.

Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost.

Het onderzoek, overleg en besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf de startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'. Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé. 

Deze opgave interfereert ruimtelijk met een aantal toekomstige infrastructuurprojecten voor duurzame transportmodi (de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de leidingstraat Antwerpen-Geleen en hoogwaardige openbaarvervoersassen, zoals deze langsheen de E313). Het complex project 'Oostelijke Verbinding' wil inzetten op het verbeteren van de omgevingskwaliteit en ook doelstellingen inzake het klimaatbeleid zullen geïntegreerd worden. In de onderzoeksfase van het complex project moet dit verder afgestemd worden.

Op 11 januari 2021 (jaarnummer 3) keurt het districtscollege van Berendrecht-Zandvliet-Lillo een collegiale brief goed waarin het aangeeft dat haar inwoners geluidshinder ondervinden afkomstig van de A12 en het de vraag stelt aan de stad Antwerpen om de nodige initiatieven te nemen door alvast opdracht te geven een geluidstudie uit te voeren.

Op 9 april 2021 (jaarnummer 2976) keurde het college twee collegiale brieven goed. De eerste brief als bevestiging aan district Berendrecht-Zandvliet-Lillo dat het college de vraag van het district ondersteunt. De tweede brief als vraag aan gouverneur Cathy Bercx, als voorzitter van de werkbank Haventracé, om de vraag van district Berendrecht-Zandvliet-Lillo mee te nemen in de komende onderzoeken van de Complexe Projecten.

De ambitiefase voor het complex project 'Oostelijke Verbinding' was bedoeld om ontbrekende informatie bij stakeholders te verzamelen en hen te informeren. Al de ambities moesten gekend zijn vooraleer een alternatievenonderzoeksnota op te maken.

Sinds begin juli 2022 gaat het complex project Oostelijke Verbinding verder onder de naam 'De Nieuwe Rand'.

Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 2022_CBS_08235) gaf het college van burgemeester en schepenen advies op de alternatievenonderzoeksnota.

Op 20 oktober 2022 (jaarnummer 2022_DRDE_00103) gaf de districtsraad van Deurne advies op de alternatievenonderzoeksnota.

Op 9 januari 2023 werd een geactualiseerde versie van de alternatievenonderzoeksnota gepubliceerd na adviezen en inspraak.

Argumentatie

Op basis van tussentijdse resultaten werd, binnen het project De Nieuwe Rand, een opportuniteit gedetecteerd om een vereenvoudiging in onderzoek door te voeren, waarvoor een tussennota zou worden opgemaakt. Op 12 juni 2023 besliste de stuurgroep van De Nieuwe Rand om in te zetten op vereenvoudiging, in overeenstemming met hoofdstuk 8, §8.2.1 (“Trechtering”) van de alternatievenonderzoeksnota versie 2.


Het doorlopen inhoudelijk traject en bijhorend proces om te komen tot deze vereenvoudiging is weergegeven in voorliggende nota, de tussennota. De procesaanpak van het complex project De Nieuwe Rand gaat uit van een werkwijze die gestoeld is op inspraak, openheid en overleg met alle belanghebbenden en geïnteresseerde burgers. De tussennota brengt iedereen op de hoogte van het reeds gevoerde onderzoek en de beslissing tot vereenvoudiging. De tussennota zorgt ervoor dat iedereen kan inspreken op deze beslissing en de methodologie van het onderzoek om tot die beslissing te komen.


In de tussennota wordt ook beschreven hoe het verdere onderzoek na de vereenvoudiging zal verlopen, en kan, indien dit nodig blijkt uit de inspraakreacties, het onderzoek nog worden aangepast. In de volgende stap van de geïntegreerde afweging worden de resultaten van de verschillende thematische onderzoeken en het ontwerpend en technisch onderzoek samengebracht om zo te komen tot een voorkeursbesluit. De tussennota is opgevat in 3 boekdelen: een boekdeel oostelijk Haventracé, een boekdeel Nx en een boekdeel klimaatgordel. Van 1 februari tot en met 16 maart 2024 organiseert De Nieuwe Rand een publieke raadpleging en adviesronde over een nieuwe stap in de onderzoekfase (de tussennota).

Het districtscollege van Deurne vraagt rekening te houden met volgende punten:


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0101 - Een leefbaar Deurne
2DEU010101 - Grijs, straatmeubilair en verkeersveiligheid

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege van Deurne vraagt aan De Nieuwe Rand om rekening te houden met volgende opmerkingen op de tussennota voor het complex project De Nieuwe Rand: 

  1. De A102 moet er komen om al het doorgaande verkeer van en naar Limburg en de Haven van Antwerpen (of verder) af te leiden van de E313/R1.
  2. Het district Deurne pleit opnieuw voor een volledige ondertunneling van de E313 tussen de R1 en het rondpunt van Wommelgem.
  3. Om aanvaardbaar te zijn en om onze ambitie op vlak van het strategisch project Groen Kruis waar te maken, moet de A102 waar mogelijk in een geboorde tunnel liggen.
  4. Eventuele op – en afrittencomplexen op de A102 mogen geen verdere verhoging van het verkeer veroorzaken op het lokale wegennet van het district Deurne.
  5. Door de aanleg van een tram op de Bisschoppenhoflaan, de aanleg van de Zuidelijke Kadeweg tussen de Tweemontstraat en het Albertkanaal en het doortrekken van de Belcrownlaan kan de Bisschoppenhoflaan een sterk vergroende invalsweg worden, met brede dubbele fietspaden, goed openbaar vervoer en lagere verkeersintensiteiten.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • De-Nieuwe-Rand_Tussennota_20240201[1].pdf