Samenstelling
Aanwezig
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter;
Tjerk Sekeris, districtsburgemeester;
Elke Brydenbach, districtsschepen;
Frank Vercammen, districtsschepen;
Freddy Lorent, districtsschepen;
Philip Van Acker, districtsschepen;
Guy Dirckx, districtsraadslid;
Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid;
Freya Van Alsenoy, districtsraadslid;
Manal Toumi, districtsraadslid;
Arbër Halili, districtsraadslid;
Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid;
Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid;
Robert Stephens, districtsraadslid;
Mathijs Post, districtsraadslid;
Sandra Wintershoven, districtsraadslid;
Alain Hoeckx, districtsraadslid;
Mascha Van Huffelen, districtsraadslid;
Steven Van Bockstal, districtsraadslid;
Sarpongmaa Agyin, districtsraadslid;
Benjamin Weyts, districtsraadslid;
Karin Slootmans, districtsraadslid;
Sonja Stoop, districtsraadslid;
Ellen Seresia, districtsraadslid;
Gregorio Cabello Sepulveda;
Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris;
Maarten Caestecker, districtssecretaris
Afwezig
Kristof Vissers, districtsraadslid;
Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid;
Viviane Gedopt, districtsraadslid
Verontschuldigd
Skrolan Hugens, districtsraadslid
Secretaris
Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris
Voorzitter
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2024_DRDE_00075 - District Deurne. De Waillystraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
De De Waillystraat in het district Deurne:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 20 november 2020 (jaarnummer 9659);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Ter Rivierenlaan";
- maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Op 7 juni 2024 werd een aanvraag ingediend om een laad- en loszone in te richten ten behoeve van het nabij gelegen cultureel centrum 'De Klap'.
Uit nazicht blijkt tevens dat het huidige reglement niet overeenkomt met het straatbeeld. Het reglement wordt dan ook geactualiseerd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- een laad- en loszone wordt ingericht van 12.00 tot en met 18.00 uur, langs de oneven zijde ter hoogte van de scheiding van nummers 25-27 tot de scheiding van nummers 21-19 (artikel 3);
Onderzoek heeft uitgewezen dat er nood is aan een veilige laad- en loszone; - het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen op de haakse parkeervakken (artikel 4).
Het verkeersbord E9b wordt aangebracht.
De parkeerbalans neemt af met twee plaatsen tijdens de venstertijden.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0105 - Een betrokken Deurne
2DEU010501 - Deurne put haar adviesbevoegdheden uit wanneer dat nodig is
Besluit
De districtsraad Deurne keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad deurne beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Waillystraat in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 november 2020 (jaarnummer 9659).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.