Terug
Gepubliceerd op 02/10/2024

2024_IP_00138 - Interpellatie van raadslid Arbër Halili: Plannen nieuwe Lidl-winkel

districtsraad Deurne
do 19/09/2024 - 20:00 districtshuis Deurne
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; Arbër Halili, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Steven Van Bockstal, districtsraadslid; Sarpongmaa Agyin, districtsraadslid; Benjamin Weyts, districtsraadslid; Karin Slootmans, districtsraadslid; Sonja Stoop, districtsraadslid; Ellen Seresia, districtsraadslid; Gregorio Cabello Sepulveda; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Afwezig

Kristof Vissers, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; Viviane Gedopt, districtsraadslid

Verontschuldigd

Skrolan Hugens, districtsraadslid

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2024_IP_00138 - Interpellatie van raadslid Arbër Halili: Plannen nieuwe Lidl-winkel 2024_IP_00138 - Interpellatie van raadslid Arbër Halili: Plannen nieuwe Lidl-winkel

Motivering

Indiener(s)

Arbër Halili

Gericht aan

Freddy Lorent

Tijdstip van indienen

ma 16/09/2024 - 11:34

Toelichting

De interpellatie heeft betrekking tot de plannen voor de nieuwe Lidl-winkel in ons district. Er rijzen serieuze bedenkingen over de impact van dit project op de leefbaarheid van de buurt en de ecologische duurzaamheid. Er lijken verschillende elementen te zijn die verontrustend zijn en niet stroken met de toekomstvisie van ons district.

Verslechtering van het groenoppervlak 

Er zou sprake zijn van een duidelijke afname van het beschikbare groen in de omgeving. Niet alleen wordt er geen extra groen voorzien, maar er wordt zelfs geen groen op het dak gepland, wat een gemiste kans is voor een duurzame inplanting. Deze verschraling van het groenoppervlak is zorgwekkend, zeker in een tijd waarin vergroening steeds belangrijker wordt voor het welzijn van onze inwoners.

Toename van autoverkeer en mobiliteitsproblemen 

Het plan voorziet blijkbaar in een groei van 10% meer klanten en dus ook 10% meer auto's. Met de toevoeging van een afhaalservice zal dit alleen maar verergeren, met meer verkeer op piekmomenten. Het wegennet rond de Frank Craeybecxlaan is echter al regelmatig verzadigd. Ook de voorziening van de laadinfrastructuur en de laad- en losbewegingen die driemaal per dag plaatsvinden, zal leiden tot meer verkeershinder en geluidsoverlast (ook al vindt deze plaats in een inpandige en gesloten loskade).

Beperkte fietsinfrastructuur 

De plannen lijken weinig tot geen extra aandacht te besteden aan de fietsers in onze buurt. De fietsinfrastructuur die momenteel voorzien is, blijft ontoereikend om veilig en efficiënt het groeiende aantal fietsers op te vangen. Dit is een groot gemis, gezien de inspanningen die we als district leveren om actieve mobiliteit te stimuleren.

Ontbreken van toekomstvisie 

De indruk bestaat dat de plannen zijn opgesteld zonder voldoende rekening te houden met de toekomstvisie van het district. Er zijn in het verleden gesprekken geweest over een verbinding tussen de site van de Lidl en het Fredeganduspark, maar hier wordt nu niet langer op ingespeeld. Een dergelijk gemiste kans druist in tegen de wens om Deurne meer te verbinden en te vergroenen.

Vragen:

  • Klopt het dat er geen rekening is gehouden met de nieuwe toekomstplannen van het district bij de inplanting van de Lidl-winkel?
  • Hoe verantwoordt u de verwachte stijging van 10% in autoverkeer in een gebied dat al vaak verkeersdruk ervaart?
  • Waarom is er niet meer geïnvesteerd in fietsinfrastructuur en vergroening, zoals daktuinen of extra groenvoorzieningen?
  • Waarom verlaat men het idee om een verbinding te maken met het Fredeganduspark?