Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

2024_DCDE_00116 - District Deurne. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met en zonder laadinfrastructuur. Bestendiging proefopstelling in aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 29/04/2024 - 09:00 districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2024_DCDE_00116 - District Deurne. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met en zonder laadinfrastructuur. Bestendiging proefopstelling in aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCDE_00116 - District Deurne. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met en zonder laadinfrastructuur. Bestendiging proefopstelling in aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8436) keurde het college de proefopstelling voor slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur goed. Dit leidde tot de inrichting van 18 slimme autodeelhubs met in totaal 90 slimme autodeelplaatsen in december 2022 en januari 2023. De bedrijfseenheid Mobiliteit en Parkeren Antwerpen gaat nu over tot bestendiging van de ingerichte hub op het grondgebied van district Deurne, en legt dit nu ter advies voor.

Op 18 december 2023 (jaarnummer 824) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het autodeelreglement goed.

Op 22 april 2024 (jaarnummer 114) gaf het districtscollege gunstig advies om de proefopstelling van de hub met slimme autodeelplaatsen in Deurne te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook meerdere slimme autodeelplaatsen ingericht.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG heeft gedurende een jaar het gebruik van de slimme autodeelplaatsen gemonitord en geanalyseerd. Rekening houdend met het aantal gestarte en gestopte ritten per maand, verkregen uit de data van de vier erkende commerciële autodeelorganisaties, werd het gebruik en potentieel van elke ingerichte autodeelhub in kaart gebracht. Aan de hand van deze analyse wordt er voor het district Deurne één locatie voor advies voorgelegd om te bestendigen. 

De volgende locatie die als proefopstelling werd goedgekeurd, wordt nu voor advies voorgelegd om te bestendigen in een door het college van burgemeester en schepenen vast te stellen aanvullend verkeersreglement:

  • Gallifortlei 63
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Besluit

Het districtscollege deurne legt het volgende voor aan de districtsraad deurne:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies om de proefopstelling van de hub met slimme autodeelplaatsen in het district Deurne, zoals beschreven in dit besluit, te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.