Terug
Gepubliceerd op 31/01/2024

2024_DCDE_00030 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Antwoord college van burgemeester en schepenen over de tijdelijke omleiding tramlijn over de Ruggeveldlaan tussen de Boterlaarbaan en de August Van de Wielelei - Kennisneming

districtscollege Deurne
ma 29/01/2024 - 09:00 districtshuis Deurne
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2024_DCDE_00030 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Antwoord college van burgemeester en schepenen over de tijdelijke omleiding tramlijn over de Ruggeveldlaan tussen de Boterlaarbaan en de August Van de Wielelei - Kennisneming 2024_DCDE_00030 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Antwoord college van burgemeester en schepenen over de tijdelijke omleiding tramlijn over de Ruggeveldlaan tussen de Boterlaarbaan en de August Van de Wielelei - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Het districtscollege richtte een collegiaal schrijven op 20 februari 2023 over de plannen van De Lijn bij de vernieuwing van de Herentalsebaan tussen de Manebruggestraat en Florent Pauwelslei (2023_DCDE_00044).

Het districtscollege vernam dat De Lijn in eerste instantie de tram niet wil stilleggen tijdens de werken, omdat het enkelspoorsysteem geboekt is tot 2023 door de werken aan de Belgiëlei.

De Lijn en de stad Antwerpen bereikten daarna wel een akkoord om de tramlijn uit de Herentalsebaan te trekken, door te laten rijden over de Ruggeveldlaan tussen de Boterlaarbaan en de August Van de Wielelei en te laten draaien aan het Wim Saerensplein.

Het getuigt van weinig terreinkennis van De Lijn (en de stad Antwerpen) om die oplossing naar voor te schuiven. De keerlus op het Wim Saerensplein werkt alleen voor trams die uit Antwerpen komen vanuit de Ter Heydelaan en niet voor rijtuigen die van de Ruggeveldlaan komen. Bovendien werd de Ruggeveldlaan meer dan een decennium geleden aangelegd met een DBFM-constructie (design/ontwerp, build/bouw, finance/financier, maintain/onderhoud) in het kader van Brabo II. Dat maakt dat er onderhandeld moet worden met een aantal bedrijven uit dat consortium. Die onderhandelingen duren meestal vrij lang en die tijd is er gewoon niet.

De Herentalsebaan is in erbarmelijke toestand en moet dringend op de schop.

Juridische grond

  • artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur over de algemene adviesbevoegdheid van de districtsraden;
  • collegebesluit van 16 september 2016 (jaarnummer 7985) over de procedure brieven en adviezen;
  • artikel 26 van het basisreglement Bestuurlijke Organisatie Stad Antwerpen (BOSA) goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 130) over de antwoordtermijn adviezen.

Argumentatie

Met het collegebesluit 2023_DCDE_00150 van 22 mei 2023 werd aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om aan te dringen op een tijdelijke omleiding over de Ruggeveldlaan tussen de Boterlaarbaan en de August van de Wielelei, met eindstation aan het rondpunt van Wommelgem. Op die manier worden aanpassingen aan het tramnet voorlopig vermeden.

Op 19 januari 2024 ontvingen wij het antwoord van het college van burgemeester en schepenen op de collegiale brief.

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen in verband met de tijdelijke omleiding tramlijn over de Ruggeveldlaan tussen de Boterlaarbaan en de August Van de Wielelei.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Antwoord_tijdelijke_omleiding_tramlijn.pdf