Terug
Gepubliceerd op 15/10/2024

2024_DCDE_00264 - District Deurne. Gallifortlei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 14/10/2024 - 09:00 districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2024_DCDE_00264 - District Deurne. Gallifortlei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCDE_00264 - District Deurne. Gallifortlei - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Gallifortlei in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 april 2024 (jaarnummer 3282);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Ter Rivierenlaan';
  • maakt deel uit van het reglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het verkeerslichtengeregelde kruispunt Gallifortlei - Ter Heydelaan is een kruispunt met een AFTG (alle fietsers tegelijk groen)-regeling. Op alle kruispunttakken zijn fietspaden aanwezig, uitgezonderd de zuidzijde van de Gallifortlei, waar fietsers samen met het gemotoriseerd verkeer voor het verkeerslicht staan. Fietsverkeer vanuit de Gallifortlei-zuid moet daarom een extra cyclus wachten vooraleer ze mee de oversteek kunnen maken op een legale manier. Bovendien is de groentijd vanuit de Gallifortlei op aanvraag geregeld, zodat fietsers ook enkel groen krijgen als er autoverkeer is. Door op deze tak een vrije rechtsaf voor fiets toe te passen (verkeersbord B22) kan dit euvel reeds op korte termijn verholpen worden en wordt het fietscomfort sterk verhoogd.
Momenteel telt de tak Gallifortlei-zuid een afzonderlijke links-afslagstrook en een gecombineerde strook rechtdoor-rechtsaf. De lage auto-intensiteit maakt dat het binnen de huidige lichtenregeling zeker mogelijk is om alle autobewegingen op één rijstrook te zetten. En in plaats hiervan een afzonderlijk fietspad te markeren, zodat alle kruispunttakken een fietspad hebben. Dit maakt het ook voor fietsers steeds eenvoudig om gebruik te kunnen maken van de vrije rechtsaf. Als er geen fietspad voorzien is, bestaat de mogelijkheid dat wachtende (vracht)wagens de doorgang voor fietsers belemmeren.
De toepassing van een vrije rechtsaf door middel van een B22, in combinatie met het hermarkeren van deze kruispunttak, kan reeds op zeer korte termijn gebeuren.
Omdat er tevens ruimte beschikbaar is, wordt voorgesteld om op korte termijn eveneens een heraanlegproject voor dit kruispuntkwadrant op te starten, waarbij een bypass buiten de lichtenregeling voorzien kan worden voor fietsers.
Ook aan de overzijde van het kruispunt, ter hoogte van het kruispunt met Bosuil, wordt eveneens een optimalisatie voor fietsers voorgesteld. Fietsers komende vanuit Bosuil die naar het fietspad aan de overzijde willen, worden namelijk weinig beschermd bij het oversteken. De afdeling SW/MOVB stelt daarom voor om de afslagstrook minimaal in te korten. Door deze beperkte ingreep krijgen fietsers meer opstelruimte bij het oversteken van de straat. Deze  ingreep wijzigt niets aan de verkeersafwikkeling voor het autoverkeer op dit kruispunt.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • fietsers mogen de driekleurige verkeerslichten ter hoogte van het kruispunt met de Ter Heydelaan voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan (artikel 2);
    Het verkeersbord B22 wordt aangebracht.
  • een fietspad wordt gemarkeerd door twee evenwijdige witte strepen, langs de even zijde, in het gedeelte begrepen tussen het nummer 258 en de Ter Heydelaan (artikel 11);
  • de rijstrookopdeling langs even zijde, in het gedeelte begrepen tussen de Ter Heydelaan en de Frans Messingstraat, wordt verwijderd uit het reglement.
    Door het supprimeren van de rijstroken kan er een fietspad gemarkeerd worden en een veilige duidelijke rechtsafbeweging voor fietsers gecreëerd worden.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 1 oktober 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0105 - Een betrokken Deurne
2DEU010501 - Deurne put haar adviesbevoegdheden uit wanneer dat nodig is

Besluit

Het districtscollege deurne legt het volgende voor aan de districtsraad deurne:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gallifortlei in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 april 2024 (jaarnummer 3282).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240820_DE_Gallifortlei_AVR.pdf
  • 20240724_DE_Gallifortlei_Sign_Rechtsafdrrood_Plan2.pdf
  • 20240724_DE_Gallifortlei_Mark_Rechtsafdrrood_Plan2.pdf
  • 20240724_DE_Gallifortlei_Mark_Rechtsafdrrood_Plan1.pdf
  • 20240724_DE_Gallifortlei_Sign_Rechtsafdrrood_Plan1.pdf
  • 20240827_DE_GallifortleiBosuil_Mark_Fiestoversteek_Plan1.pdf
  • 20240827_DE_GallifortleiBosuil_Mark_Fiestoversteek_Plan2.pdf
  • 20240827_Gallifortlei_Bosuil_Mark_fietsoversteek_Plan3.pdf