Dit districtscollege is terecht ongerust over de komende werken op Herentalsebaan tussen de Manebruggestraat en de Florent Pauwelslei. Bij de werken op Herentalsebaan tussen de Boterlaarbaan en de Florent Pauwelslei werd al het tramverkeer stilgelegd. Daardoor konden de werken vlot vooruitgaan. Deze keer wil de Lijn de tram niet stilleggen. Na overleg bereikten de Lijn en de stad Antwerpen een akkoord om de tram uit de Herentalsebaan te trekken en te laten rijden over de Ruggeveldlaan en te laten draaien aan het Wim Saerensplein. Alleen de keerlus op het Wim Saerensplein werkt enkel voor trams die uit het stadscentrum komen en niet voor trams die stadinwaarts rijden. De keerlus aan het Wim Saerensplein dient dus aangepast te worden. Deze keerlus heraanleggen zal niet zo simpel zijn omdat ze dan over het kruispunt van de Ruggeveldlaan /Wim Saerensplein - van Heymbeecklaan dient gelegd te worden en bovendien is de Ruggeveldlaan aangelegd met een DBFM-constructie. Elke heraanleg van de straat omvat een onderhandeling met de bedrijven uit dit consortium dat instond voor deze heraanleg. Doordat de keerlus van de Wim Saerensplein niet snel kan heraangelegd worden is er beslist om tram 4 over een enkelspoor te laten rijden tot aan de keerlus Silsburg. In bijlage vindt u het districtscollegebesluit van 24 januari 2024 en het antwoord van het college van 12 januari 2024.
Vragen:
Heeft het districtscollege het college gewezen op het feit dat de keerlus aan het Wim Saerensplein slechts in 1 richting werkt?
Heeft het districtscollege gevraagd aan het college of er plannen zijn om de keerlus op het Wim Saerensplein in beide richtingen te doen werken?
Heeft het districtscollege aan de Lijn voorgesteld om een pendelbus te voorzien tussen de Florent Pauwelslei en de keerlus Silsburg? Tram 4 zou dan verder kunnen rijden en keren aan het rondpunt in Wommelgem.