De districtsraad vergaderde op 27 mei 2024.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 27 mei 2024 goed.
Beste collega’s raadsleden,
Vandaag wordt ons advies gevraagd over de naamgeving van een aantal trage wegen in ons district. Sommige trage wegen kruisen met straten onder het Zone 30 of Zone 50 regime. Dat is onder meer het geval bij het Toon Verbraekpad, het Pierre Colspad en de Duinenpoortweg, maar ook bij andere (nog niet benoemde) trage wegen.
Het zou nuttig zijn het gemotoriseerd verkeer dat van onze straten gebruik maakt erop te wijzen dat ze een oversteekplaats met een trage weg naderen.
Tegelijk moeten fietsers en voetgangers verwittigd worden van de kruising met een Zone 30 of Zone 50-straat.
Het is geenszins de bedoeling om de gebruikers van trage wegen een vals gevoel van veiligheid te geven maar om mogelijke conflictkruispunten door middel van signalisatie onder de aandacht te brengen.
Bij ontstentenis van officiële verkeerssignalisatie kan dit ook gebeuren met een pictogram, dat het voordeel biedt dat het logo of de naam van het district wordt opgenomen.
Voorstel amendement:
De districtsraad adviseert om aan de conflictkruispunten van trage wegen met andere straten een signalisatie aan te brengen voor zowel de gebruikers van de trage wegen als het gemotoriseerd verkeer.
Trage wegen zijn wegen, paden of routes die niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer.
De stad wil zoveel mogelijk burgers aanzetten tot meer bewegen. Wandelen en fietsen zijn de meest laagdrempelige en toegankelijke manieren van bewegen. Investeren in actieve verplaatsingen komt de gezondheid van iedere burger en bezoeker ten goede. Bovendien draagt een fijnmazig netwerk van wegen voor voetgangers en fietsers ook bij aan het klimaat, groenbeleving, een kindvriendelijke ruimte, duurzame mobiliteit en zoveel meer.
Op 1 april 2022 (jaarnummer 2219) nam het college kennis van de stadsbrede adviesnota trage wegen en de 14 lokale nota's trage wegen. De trage wegen doorheen de verschillende districten werden in beeld gebracht. Deze wegen dienen nog een naam te krijgen.
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Artikel 1 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Artikel 4 bepaalt de voorschriften betreffende het vaststellen en wijzigen van de naam van openbare wegen en pleinen;
Artikel 7 bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.
Voor district Berendrecht-Zandvliet-Lillo werden de trage wegen in kaart gebracht. Onderstaande trage wegen hebben nog geen naam. De naamvoorstellen werden onderzocht en gunstig geadviseerd door het stadsarchief.
Begin- en eindstraat | Benoeming | Onderschrift |
Antwerpsebaan - Koeleweg | Kabeljauwdijk | Genoemd naar de Kabeljauwpolder, ingedijkt in 1768 |
Berendrechtsvoetpad - Zandvlietsesteenweg | Toon Verbraakpad | Antoon Verbraak, bakker uit Kalmthout verantwoordelijk voor de restauratie van de Buitenmolen |
Bergenhoeve - Bergenhoeve | Henri Deckerspad | Henri Deckers (1924-1944), verzetsstrijder die sneuvelde tijdens de bevrijding van Berendrecht |
Bosstraat - Bergenhoeve | Pierre Colspad | Pierre Cols (1912-1944), oorlogsvrijwilliger die stierf tijdens de bevrijding van Berendrecht |
Brazilianenstraat - Kapel van de Grote Klos | Grote Klospad | Bijnaam van Petrus Van Uffelen, duiveluitdrijver en gebedsgenezer (1881-1966) |
IJzerenwegstraat - Berendrechtsvoetpad | Duinenpoortweg | Weg genaamd naar de vroeger oostelijk gelegen toegangspoort van de Zandvlietse versterking |
Kanaaldok - Booswegske - Emilinusstraat | Berendrechtse Dijk | Al sinds de 17de eeuw beschermt deze dijk het centrum tegen overstromingen |
Kleine Bredestraat - Monnikenhofstraat | Viswaterpad | Het ‘Visch Water’ was een bos ten zuiden van het vroegere Monnikenhof |
Parking begraafplaats - Dorpstraat (pad is momenteel stukje Dorpsstraat)
| Joanna Van Obbuerenpad | Vrouw van oud-Leenheer van Berendrecht Gillis Damaes |
Scheldelaan - grens met Nederland | Staf De Liepad | Gustave De Lie (1935-2023) journalist, politicus en voorvechter voor het behoud van de Polderstreek |
Scheldelaan - Zoutestraat | Dorpendijkweg | Weg langsheen de dorpen Berendrecht en Zandvliet |
Zoutestraat - Sint-Jan Baptiststraat | Tramspoor | Deel van de voormalige route van tramlijn 77 |
Zuidhavendijk - Zoutedijk | Smidseweg | Er woonde in de onmiddellijke nabijheid een smid |
Voor enkele trage wegen die eerder al een naam kregen, wordt een correctie voorgesteld in het Loket voor Authentieke Registratie (LARA), namelijk:
Begin- en eindstraat | Voorgestelde aanpassing |
Berendrechtsvoetpad | Het ontbrekend middenstuk mee opnemen |
Bergenhoeve | Ter hoogte van nr. 24 het pad doortrekken tot aan trage weg |
Kapelstraat | Aan trage weg doortrekken tot aan Steenovenstr nr 14 |
Scheidreef | De ontbrekende stukken mee opnemen |
Zoutedijk - Derdeweg | Doortrekken van de Zoutedijk tot aan de Derdeweg |
De overige trage wegen in het district worden nog onderzocht en zullen op een later moment voor advies aan het district worden voorgelegd.
orgaan | datum | |
advies district | districtsraad | 24 juni 2024 |
definitieve goedkeuring | college | juli 2024 |
De districtsraad adviseert om deze trage wegen van district Berendrecht-Zandvliet-Lillo als volgt te benoemen:
Begin- en eindstraat | Benoeming | Onderschrift |
Antwerpsebaan - Koeleweg | Kabeljauwdijk | Genoemd naar de Kabeljauwpolder, ingedijkt in 1768 |
Berendrechtsvoetpad - Zandvlietsesteenweg | Toon Verbraakpad | Antoon Verbraak, bakker uit Kalmthout verantwoordelijk voor de restauratie van de Buitenmolen |
Bergenhoeve - Bergenhoeve | Henri Deckerspad | Henri Deckers (1924-1944), verzetsstrijder die sneuvelde tijdens de bevrijding van Berendrecht |
Bosstraat - Bergenhoeve | Pierre Colspad | Pierre Cols (1912-1944), oorlogsvrijwilliger die stierf tijdens de bevrijding van Berendrecht |
Brazilianenstraat - Kapel van de Grote Klos | Grote Klospad | Bijnaam van Petrus Van Uffelen, duiveluitdrijver en gebedsgenezer (1881-1966) |
IJzerenwegstraat - Berendrechtsvoetpad | Duinenpoortweg | Weg genaamd naar de vroeger oostelijk gelegen toegangspoort van de Zandvlietse versterking |
Kanaaldok - Booswegske - Emilinusstraat | Berendrechtse Dijk | Al sinds de 17de eeuw beschermt deze dijk het centrum tegen overstromingen |
Kleine Bredestraat - Monnikenhofstraat | Viswaterpad | Het ‘Visch Water’ was een bos ten zuiden van het vroegere Monnikenhof |
Parking begraafplaats - Dorpstraat (pad is momenteel stukje Dorpsstraat) | Joanna Van Obbuerenpad | Vrouw van oud-Leenheer van Berendrecht Gillis Damaes |
Scheldelaan - Grens met Nederland | Staf De Liepad | Gustave De Lie (1935-2023) journalist, politicus en voorvechter voor het behoud van de Polderstreek |
Scheldelaan - Zoutestraat | Dorpendijkweg | Weg langsheen de dorpen Berendrecht en Zandvliet |
Zoutestraat - Sint-Jan Baptiststraat | Tramspoor | Deel van de voormalige route van tramlijn 77 |
Zuidhavendijk - Zoutedijk | Smidseweg | Er woonde in de onmiddellijke nabijheid een smid |
Voor enkele trage wegen die eerder al een naam kregen, wordt een correctie voorgesteld in het Loket voor Authentieke Registratie (LARA), namelijk:
Begin- en eindstraat | Voorgestelde aanpassing |
Berendrechtsvoetpad | Het ontbrekend middenstuk mee opnemen |
Bergenhoeve | Ter hoogte van nr. 24 het pad doortrekken tot aan trage weg |
Kapelstraat | Aan trage weg doortrekken tot aan Steenovenstr nr 14 |
Scheidreef | De ontbrekende stukken mee opnemen |
Zoutedijk - Derdeweg | Doortrekken van de Zoutedijk tot aan de Derdeweg |
De districtsraad adviseert om volgende correcties door te laten voeren in het Loket voor Authentieke registratie (LARA), namelijk:
Begin- en eindstraat | Voorgestelde aanpassing |
Zoutedijk - Derdeweg | Doortrekken van de Zoutedijk tot aan de Derdeweg |
Berendrechtsvoetpad | Het ontbrekend middenstuk mee opnemen |
Scheidreef | De ontbrekende stukken mee opnemen |
Bergenhoeve | Ter hoogte van nr. 24 het pad doortrekken tot aan trage weg |
De districtsraad adviseert om aan de conflictkruispunten van trage wegen met andere straten een signalisatie aan te brengen voor zowel de gebruikers van de trage wegen als het gemotoriseerd verkeer.
Op 28 februari 2024 vond een vergadering plaats van de jeugdraad district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
Op 24 april 2024 vond een vergadering plaats van de jeugdraad district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Jeugdraad | 17 januari 2024 28 februari 2024 24 april 2024 |
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Sportraad | 15 mei 2024 |
In zitting van 21 mei 2024 (jaarnummer 112) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 13 mei 2024 goed.
In zitting van 27 mei 2024 (jaarnummer 117) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 21 mei 2024 goed.
In zitting van 3 juni 2024 (jaarnummer 122) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 27 mei 2024 goed.
In zitting van 10 juni 2024 (jaarnummer 126) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 3 juni 2024 goed.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van de notulen van de districtscolleges van 13 mei 2024, 21 mei 2024, 27 mei 2024 en 3 juni 2024.
In 2019 keurde het Districtsbestuur (N-VA, CD&V, An Van Uffelen) de bijna verdrievoudiging van de presentiegelden voor Districtsraadsleden goed, tot het Vlaams maximum, mét indexatie.
Dit tot ongenoegen van de oppositie, die zulke verhoging overdreven vond en niet in verhouding, en die meende dat deze middelen toebehoren aan verenigingen, inwoners en ondernemers in onze Polderdorpen.
Daarop beslisten raadsleden van oppositiebeweging PRO2040 om een deel van hun zitpenningen weg te schenken aan o.a. talrijke verenigingen uit onze dorpen.
In 2022, in volle hyperinflatie, heeft de PRO2040-fractie eveneens een (helaas) eenmalige niet-indexering van de zitpenning kunnen bedingen dankzij een Amendement op de "Aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025", en hebben ze geopperd dat de vrijgekomen middelen geheroriënteerd moesten worden naar domeinen waarop bespaard werd.
Anno 2024 vindt onze PRO2040-fractie het bedrag nog steeds overdreven en niet in verhouding, en dat deze middelen beter geïnvesteerd kunnen worden in onze Poldergemeenschap.
Daarom stelt onze PRO2040-fractie voor om het bedrag van de zitpenning met ongeveer een kwart te verminderen, en dit bedrag vanaf 1 september 2024 steeds te ijken op 75% van het presentiegeld voor Gemeenteraadsleden.
De PRO2040-fractie
Annick, Bart, Karel & Zander.
Besluit:
De Districtsraad Berendrecht-Zandvliet-Lillo keurt de verlaging van de presentiegelden voor Districtsraadleden goed, met ingang van 1 september 2024, en reduceert dit bedrag vanaf die datum tot steeds 75% van het vigerende presentiegeld van Gemeenteraadsleden.
Het kruispunt van de Reigersbosdreef en de Sint-Jan Baptiststraat is niet alleen een belangrijke en drukbegaande toegangspoort voor vele wandelaars en fietsers, maar eveneens een plek waar zeer veel mensen (van buiten onze dorpen) Berendrecht ook culinair komen ontdekken en bezoeken.
Echter, de kwaliteit van het openbaar domein daar, staat m.i. niet in verhouding tot de kwaliteit van de bezienswaardigheden en activiteiten daar: het plantsoen is niet mooi aangeplant, laat staan onderhouden. En het ontbreekt voor fietsende bezoekers van Reigersbos of restaurant "Het Reigershof" aan een plek om hun stalen ros te parkeren aan deze mooie toegangspoort tot zuid-Berendrecht.
Deze plek verdient m.i. als een van de uithangsborden van ons dorp Berendrecht een kwalitatieve verbetering van het openbaar domein, bijvoorbeeld d.m.v. het plaatsen van enkele fietsbeugels (bvb. genre 'nietjes') en het aanzienlijk verbeteren van het plantsoen.
Vandaar mijn onderstaand voorstel dat vraagt tot snelle actie.
Zander Vliegen
PRO2040
Besluit:
De Districtsraad geeft opdracht aan het Districtscollege om met hoogdringendheid werk te maken om, in samenspraak met naaste omwonenden:
- enkele fietsbeugels te voorzien aan de Reigersbosdreef, bvb. op de grote vrije klinkerverharding t.h.v. het kruispunt aan huisnummer 7
- het plantsoen aan de westkant van de Reigersbosdreef (zeker t.h.v. huisnummer 2) te verbeteren, bijvoorbeeld door deze mee op te nemen in de aanplantings- en/of beheerplannen, en/of aan de omwonenden de toelating te geven in te staan voor verbeterde aanleg en onderhoud
De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt met 6 stemmen tegen: N-VA (Carl Geeraerts, Rudi Sempels, Raf Crynen, Marc Maes, Carina Stark), CD&V (Sandra Suykerbuyk), 4 voor: PRO2040 (Zander Vliegen, Karel Hendrickx, Bart Goris, Annick Kersten), 4 onthoudingen: Vlaams Belang (Steve Van Broeckhoven, Robin De Winter, Veronique Clabost, Walter Sillis), de volgende motie af.
Op 18 september 2023 keurde het Districtsbestuur een projectdefinitie goed voor enkele aanpassingen in de Dorpstraat in Berendrecht. Tijdens de Districtsraad van 18 oktober, trachtte raadslid Zander Vliegen (PRO2040) met een Voorstel tot Motie alsnog het Districtsbestuur te overtuigen om de plannen aan te passen en/of te verbeteren. Helaas werd dit Voorstel door geen enkele andere fractie gesteund, behalve door die van PRO2040.
Helaas zien we dat op 21 mei 2024, het Districtsbestuur (minderheid N-VA/CD&V) alsnog de definitieve plannen voor de aanpassingen in de Dorpstraat goedkeurde.
Nu, deze plannen bewerkstelligen niet alleen het tegenovergestelde van de doelstellingen (nieuwe situaties worden onveiliger, zéker voor zwakke weggebruikers), ze hypothekeren daarenboven een grondige mooie heraanleg die de Dorpstraat verdient, i.p.v. dit voorgestelde oplapwerk. We erkennen dat het geen gemakkelijke oefening is, maar de plannen zoals ze nu voorliggen, zijn daarenboven m.i. een verspilling van geld en middelen.
Hieronder slechts enkele opmerkelijke voorbeelden van de negatieve consequenties van de nieuwe plannen:
- Op het einde van de Zandweg (kant Dorpstraat) worden fietsers op de rijbaan geduwd, en is er geen oversteekplaats voor hen voorzien. Ze worden dan tussen de auto’s geduwd, waar er niet eens sprake is van een rijbaan-verhoging die het veiligheidsgevoel kan verhogen; vervolgens mogen ze hun traject verderzetten op gekleurde asfaltsuggestiestroken.
- Er lijkt geen/weinig rekening gehouden met bezoekers van Eetcafé De Molen; alleszins zorgt het autoverkeer dat hier aan- en afrijdt voor gevaarlijke conflictsituaties in de nieuw aangelegde bocht.
- Met de aanpassing van het kruispunt Prelatenstraat / Dorpstraat moet de bus richting Berendrecht gaan stoppen vlak voor de verkeersdrempel…zowaar op de asfalt-fietssuggestiestrook. Immers, de parkeerstrook verdwijnt daar, en wordt gewoon een vlak betonstraatsteen.
- Een bestaande mindervalidenparkeerplaats lijkt eveneens opgeslokt te worden in de nieuwe plannen..?
- De Prelatenstraat krijgt in het nieuwe ontwerp voorrang van rechts, in tegenstelling tot nu? Dat wordt wel gevaarlijk als auto’s de bus voorbij steken die te wachten staat..op de fietssuggestiestrook.
- Een nieuw ingetekend zebrapad komt zowaar uit tussen huisnummer 76 en 78 in de Dorpstraat…waar het voetpad niet meer dan 40cm breed is?! Daar kan nog geen voetganger met buggy, rollator of rolstoel tussen passeren. Men heeft alle ruimte om het voetpad te verbreden, maar doet dit helaas niet in het nieuwe ontwerp.
Verder, en misschien nog het meest betreurenswaardige van al: op het verwijderen van de klinknagels na, en deze te vervangen door een gekleurd asfalt als zogenaamde veilige “fietssuggestiestrook” worden er géén ingrepen voorzien tussen de mooie en belangrijke schoolomgeving van het Schoolstraatje, het kruispunt met bushalte aan de Dorpsbeekstraat, en het historische gedeelte tussen Solftplaats, Binnenpad en de Kerk van Berendrecht. Alsof een fietssuggestiestrook zoals in de Steenweg op Zandvliet een veiligheidsverbetering zou zijn voor schoolgaande fietsers - het tegendeel is helaas waar.
In het bestuursakkoord Legislatuur 2019-2024 lezen we als punt 21 “Op termijn willen we het historisch centrum van Berendrecht heraanleggen en dit zoals het type aanleg van de Solftplaats.”. Met deze goedgekeurde plannen voor de Dorpstraat komt daar dus niets van in huis; het verwijderen van de klinknagels is een geldverspillende ingreep en hypothekeert een mooie grondige heraanleg van de Dorpstraat tussen Schoolstraatje, over Solft, naar de Kerk van Berendrecht.
Daarenboven heeft de Districtsburgemeester, gegeven de precaire politieke situatie waarbij diens Districtsbestuur geen meerderheid meer heeft, de voorbije maanden meermaals aangegeven “geen nieuw beleid uit te rollen” en een toekomstige bestuursploeg op te zadelen met zulke (ingrijpende en jammerlijke) beslissingen.
Bovenstaande zijn enkele redenen en argumenten waarom het niet meer dan logisch is dat de Districtsraad vraagt aan het Districtscollege om deze beslissing (al dan niet tijdelijk) ‘on hold’ te zetten, en in overleg met de Districtsraadsleden treedt om deze plannen voor de Dorpstraat opnieuw naar de tekentafel te sturen.
Onze PRO2040-fractie vindt wél dat de Dorpstraat en zijn inwoners beter verdienen dan het voorgestelde oplapwerk, en vragen daarom met dit Voorstel tot Motie om de plannen te herbekijken, én te verbeteren. Een aantal suggesties hiervoor hebben we gedaan in het vorige Voorstel tot Motie van ons raadslid Zander Vliegen in oktober 2023. Wat ons betreft moet de Dorpstraat een prachtige, veilige, groenere, historische DORP-straat worden, waar bewoners en schoolgaande kinderen zich vlot en veilig kunnen verplaatsen.
Over enkele maanden al treedt een nieuwe bestuursploeg aan, na het woord van de kiezer. Laat de kiezer bepalen hoe de Dorpstraat aangepakt moet worden, en niet dit minderheidsbestuur.
Annick, Bart, Karel & Zander.
PRO2040
Besluit:
De Districtsraad geeft opdracht aan het Districtscollege om diens goedkeuring van het definitief ontwerp “Wegeniswerken Dorpstraat - SWPR13376” in te trekken, en de komende maanden in/na overleg met de huidige en/of toekomstige Districtsraadsleden de plannen voor de Dorpstraat in Berendrecht opnieuw naar de tekentafel te sturen.
De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt met 10 stemmen tegen: N-VA (Carl Geeraerts, Rudi Sempels, Raf Crynen, Marc Maes, Carina Stark), CD&V (Sandra Suykerbuyk), Vlaams Belang (Steve Van Broeckhoven, Robin De Winter, Veronique Clabost, Walter Sillis), 4 voor: PRO2040 (Zander Vliegen, Karel Hendrickx, Bart Goris, Annick Kersten), de volgende motie af.
Waarde burgemeester en schepen,
Vorige week verspreidde de stad Antwerpen een persbericht waarin een strengere aanpak van sluikstorters wordt aangekondigd.
In maart reeds toonde onze fractie haar bezorgdheid omtrent dit probleem en zij werd daarin unaniem door deze Raad bijgetreden (zie onderstaande motie). Intussen vernamen we ook dat de containers voor inzameling van kleding en textiel uit ons district werden verwijderd, omdat ze een ondankbaar mikpunt voor sluikstort geworden zijn.
Uit het persbericht van de stad blijkt dat dit probleem zich over haar ganse grondgebied voordoet. De globaal meegedeelde cijfers spreken voor zich wat het aantal meldingen van sluikstort en de kostelijke opruiming ervan betreft : 80.195 gevallen in 2023 en nog een proportioneel grotere stijging van 20.598 gevallen voor het eerste kwartaal van 2024. (En dan blijven de klandestiene sluikstorten via deponeren van restafval in de openbare vuilbakken nog buiten zicht).
Toevallig of niet hebben mijn echtgenote en ikzelf in de week voorafgaand aan het stedelijk persbericht nog drie sluikstorten in ons district aan het meldpunt gemeld. Twee aan de glascontainers resp. in de Antwerpsebaan/den Hoek en in de Cecilianenstraat en 1 aan de toegang tot het fietspad in de Zoutendijk. Daags nadien waren ze reeds geruimd. Pluim voor de betrokken stadsdienst.
Evenwel, vermits de stad beschikt over globale cijfers qua meldingen, en aangezien bij elke melding de locatie dient aangegeven waar het sluikstort zich bevindt, ga ik ervan uit dat deze globale cijfers eenvoudig kunnen uitgesplist worden naar de verschillende districten. Vandaar mijn vragen:
Kunnen we deze per district uitgesplitste aantallen van sluikstorten van u vernemen ?
Zo ja, hoe verhoudt dit aantal voor ons district zich tot die van de andere districten, rekening gehouden met oppervlakte grondgebied en aantal inwoners ?
En mocht deze vergelijking voor ons district onbetamelijk ongunstig uitpakken, kan er dan een verband gelegd worden met de verdwijning van een recyclagepark in ons district, bv. door een gelijkaardige vergelijking van de aantallen meldingen voor de jaren voorafgaand aan de spijtige sluiting van ons recyclagepark ?
Ten slotte, verwacht u spoedig antwoord op uw collegiale brief waarom deze Raad op 25 maart 2024 verzocht ?
Dank voor uw antwoord.
Raadslid Karel Hendrickx stelt de mondelinge vraag.
Districtsschepen Sempels antwoordt dat de vraag een bovenlokale bevoegdheid betreft en we geen cijfers hebben ontvangen.
We beschikken wel over cijfergegevens (aantal meldingen) voor het district per km² in vergelijking tot de stad (zie ook: https://stadincijfers.antwerpen.be/dashboard/hoofd-dashboard/sluikstort). Wat de kledingcontainers betreft, wordt er bekeken waar containers van De Collectie geplaatst kunnen worden in het district.
Er is geen verband tussen sluikstortmeldingen in ons district en de sluiting van het recyclagepark. De reacties op de pop up recyclagepunten en het gebruik van het recyclagepark in Stabroek zijn positief.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het audioverslag van de districtsraad (Stadsarchief).
Beste Schepen,
Beste Rudi,
Ik heb van een bewoner, in naam van verschillende bewoners die rond de bouwwerf in de Bosstraat wonen, de opmerking gekregen dat heel het tot hier toe braakliggende gedeelte vol distels staat. Net zoals vorig jaar zullen deze binnenkort bij goed weer gaan bloemen en zullen de zaden op de bewoners hun weides en in hun tuinen terecht komen. Is het mogelijk om Durabrik hierop te wijzen zodat zij hun verantwoordelijkheid kunnen nemen en het nodige kunnen doen om de distels te verwijderen?
Alvast bedankt
Steve Van Broeckhoven
Raadslid Steve Van Broeckhoven stelt de mondelinge vraag.
Districtsschepen Sempels licht toe dat distels niet meer bestreden moeten worden. De distel is een 'waardevolle plant in het kader van de biodiversiteit'.
Niettemin hebben we gevraagd aan de bouwfirma om de distels te verwijderen omwille van de overlast voor de buren.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het audioverslag van de districtsraad (Stadsarchief).
di 25/06/2024 - 10:42Beste Schepen,
Beste Rudi,
Het district doet al jarenlang een mooie inspanning om tijdens de eindejaarsperiode sfeerverlichting te hangen in Lillo, Zandvliet (Botermarkt) en Berendrecht (Solft én Districtshuis).
In 2021 hebben Annick Kersten en ik (PRO2040) een Mondelinge Vraag gesteld om ook in de wijk aan het Dienstencentrum Kerstverlichting te hangen op of rond 'hun' pleintje aan 'De Bergen’.
U beloofde ons toen in 2021 dat het Districtscollege ging kijken wat men "naar volgend jaar toe" kon doen. Tot op heden is daar nog niets van in huis gekomen, en groot was dan ook mijn verbazing dat er eind mei een bestek “meerjarenovereenkomst voor het plaatsen en afbreken van eindejaarsverlichting en -versiering” is opgemaakt en goedgekeurd door het Districtsbestuur..helaas opnieuw zonder verlichting voor onze bewoners aan De Bergen.
Waarom is deze locatie ondanks belofte niet meegenomen, en kan dat nog aangepast worden?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Annick & Zander.
PRO2040
Raadslid Zander Vliegen stelt de mondelinge vraag.
De jaarlijkse kost voor het hangen en afbreken van de door het district aangekochte kerstverlichting bedraagt momenteel bijna 10.000 euro.
Het district voorziet op 4 locaties kerstverlichting (Lillo, Solftplaats, Botermarkt en districtshuis). Het is een beleids- en budgettaire keuze om tot deze 4 locaties te beperken.
Door de geplande heraanleg van De Bergen is het sowieso dit jaar niet mogelijk om versiering te plaatsen.
Voor het dienstencentrum wordt best Zorgbedrijf Antwerpen aangesproken.
Raadslid Zander Vliegen stelt voor om naar de toekomst toe te bekijken of de uitbreiding van de locaties mogelijk is. Als er de budgettaire ruimte niet is, kan er met Zorgbedrijf Antwerpen bekeken worden wat de mogelijkheden zijn.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het audioverslag van de districtsraad (Stadsarchief).
Stadstoezichters zorgen er mee voor dat de stad een veilige, propere en aangename woon- en werkomgeving is. Ze doen dat door te informeren, sensibiliseren, signaleren en vaststellen. Ze zijn te herkennen aan hun paars uniform “gemeenschapswacht”. Ze zijn verdeeld in teams, over de verschillende wijken in de stad, en werken samen met politie, andere diensten, verenigingen, handelaars, … .
We vernemen echter dat ze niet meer standaard ingezet zullen (mogen) worden in ons District, en enkel nog in de voor de stad "prioritaire wijken".
Dit terwijl o.a. Stadstoezichters in onze ogen net een aantal aandachtspunten in onze dorpen mee helpen kunnen aanpakken (sluikstort, vandalisme, asociaal gedrag, …).
Klopt het dat Stadstoezichters niet meer ingezet zullen (kunnen) worden in onze dorpen? En waarom niet?
En hoeveel buurtregiseurs zijn er momenteel actief in onze dorpen?
Alvast bedankt voor uw toelichting.
Met vriendelijke groeten,
Zander Vliegen
PRO2040
Raadslid Zander Vliegen stelt de mondelinge vraag.
De districtsburgemeester antwoordt dat ons district één voltijdse buurtregisseur deelt met Ekeren en Luchtbal. Binnen de regio is er een team van 10 stadstoezichters voor Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Ekeren en Merksem. De toezichters zijn gemiddeld 2 à 3 dagdelen per week in Berendrecht-Zandvliet-Lillo en worden ingezet aan de hand van de actuele noden. Zij houden onder meer toezicht in Viswater en de pleintjes, en werken daarnaast opdracht- en meldingsgericht.
Daarin is momenteel geen wijziging voorzien.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het audioverslag van de districtsraad (Stadsarchief).
di 25/06/2024 - 10:54