Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

2024_DRBZL_00001 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 29/01/2024 - 20:00 districthuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

An Van Uffelen, districtsraadslid

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2024_DRBZL_00001 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DRBZL_00001 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer 'Speerpunten' worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die 'Speerpunten' is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.

In de zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voorbestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Berendrecht, Zandvliet en Lillo werd goedgekeurd door het college op 20 juli 2018 (jaarnummer 6806). De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de afbakening van de bestaande "Zone 30 - Solftplaats", aan te passen, door in de Zoutestraat, tussen de Solferinostraat en Dorpsbeekstraat, de huidige zone 30 op te heffen en een (voor dit straatdeel) méér geloofwaardig snelheidsregime van 50km/u in te voeren.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 (jaarnummer 663) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

De huidige afbakening van de "Zone 30 - Solftplaats" in het zuidelijk deel van de Zoutestraat wordt best aangepast. De huidige infrastructuur en gebruik laten een iets hogere snelheid toe zonder te sterk in te boeten op de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het verder fysiek afdwingen van 30km/u als maximumsnelheid zou tevens erg ingrijpend zijn voor het typerend landelijk karakter en uitzicht van de straat. 


De volgende argumenten hebben tot het voorstel geleid om de huidige zone 30-afbakening in het Zuidelijk deel van de Zoutestraat in te perken tot aan de Dorpsbeekstraat: 

  • aan de niet-bebouwde zijde ligt een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad waardoor fiets- en autoverkeer gescheiden blijft;
  • de verkeersintensiteiten en het aantal oversteekbewegingen in dit deel van de Zoutestraat zijn zéér laag;
  • om het huidig snelheidsregime (zone 30) te kunnen afdwingen, dienen minstens 10 rijbaankussens op het traject te worden voorzien. Dergelijke verkeerstechnische ingrepen zouden het huidig landelijk karakter en typerend beeld van deze smalle straat met kasseien danig aantasten. 
Het opheffen van de zone 30 in dit straatsegement van de Zoutestraat heeft geen invloed op de parkeerbalans.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0105 - Constructief samenwerken
2BZL010501 - Mobiliteit & verkeer

Besluit

De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 juli 2018 (jaarnummer 6806).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240123_BZL_Zone_30_AVR.pdf
  • 20230808_Zoutestraat_Zuid.pdf
  • 20231211_BEZALI_Zoutestraat_zone30_aanpassing_Contour_Plan3.pdf
  • 20231211_BEZALI_Zoutestraat_zone30_aanpassing_SignMark_Plan2.pdf
  • 20231211_BEZALI_Zoutestraat_zone30_aanpassing_Sign_Plan1.pdf