We lezen in het verslag van het districtscollege van 8/1/2024 het volgende:
"De kruising van het fietspad Berendrechtsvoetpad met de Windmolenweg is onveilig. Fietsers die zowel van het noordelijke als zuidelijke fietspad de kruising met de Windmolenweg naderen, hebben een slecht zicht op de rijweg waardoor het moeilijk is verkeer te zien aankomen.
Er worden twee ingrepen gedaan om deze kruising veiliger en meer overzichtelijk te maken:
Beide ingrepen zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de zichtbaarheid voor fietsers. "
We juichen vanuit onze fractie bovenstaande aanpassingen absoluut toe, maar hebben volgende bedenkingen:
Overwegende dat de kruising tussen de Windmolenweg en het Berendrechtsvoetpad voornamelijk wordt gebruikt door zwakke weggebruikers, zoals fietsers, voetgangers en ruiters, en dat het gemengde gebruik ervan de charme van het trage binnengebied vormt;
Overwegende dat het huidige beleid de verantwoordelijkheid voor het vermijden van ongelukken volledig lijkt te leggen bij de zwakke weggebruiker door middel van de haaientanden, wat niet logisch is op een weg die primair bedoeld is voor trage weggebruikers;
Beseffende dat de Windmolenweg en Berendrechtsvoetpad een veelgebruikte fietsverbinding is, waarbij de veiligheid van kinderen en trage weggebruikers van groot belang is;
Erkennende dat het verlenen van voorrang aan auto's op dit kruispunt een impliciete aanmoediging kan zijn om de snelheid niet aan te passen aan het potentieel oversteken van kinderen en trage weggebruikers;
Roepen we op tot versterking van de punten 11, 12 en 13 uit het bestuursakkoord met toepassing van het Trage Wegenbeleid door middel van:
Bart Goris
PRO2040