De districtsraad keurt de notulen van 18 december 2023 goed.
Het districtscollege keurde in de zitting van 18 februari 2020 (jaarnummer 34) de principes en voorwaarden voor interne kredietaanpassingen light goed.
De districtsraad nam op 27 april 2020 (jaarnummer 17) kennis van de principes en voorwaarden voor interne kredietaanpassingen light (IKAlight).
Volgens het decreet over het lokaal bestuur (hierna DLB) van 22 december 2017 bepaalt het bestuur zelf in het organisatiebeheersingssysteem welke beperkingen/limieten het hanteert voor de kredietbewaking, dit binnen de maximale grenzen van artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BVR BBC 2020).
Na evaluatie van de IKAlights van voorbije jaren besliste het college op 10 november 2023 (jaarnummer 7884) om de huidige werkwijze rond IKAlights beperkt te actualiseren.
Artikelen 256 en 275 van het DLB van 22 december 2017.
Artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BVR BBC 2020).
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de bepalingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
Artikel 13 BVR BBC 2020 bepaalt de maximale grenzen die een bestuur mag hanteren in de uitwerking van de kredietbewaking binnen het organisatiebeheersingssysteem, namelijk: "de uitgavenkredieten zijn limitatief op het niveau van het totaal van de exploitatie en het totaal van de investeringen. Voor de financiering zijn de ontvangstenkredieten limitatief op het niveau van de rubriek voor de leningen en leasings en de uitgavenkredieten limitatief op het niveau van de rubrieken voor de toegestane leningen en betalingsuitstel."
De huidige principes en voorwaarden voor IKAlights blijven grotendeels behouden. Dit besluit betreft enerzijds een aanpassing van de goedkeuringsflow voor verschuivingen tussen investeringsrubrieken, met uitzondering van investeringstoelagen. Anderzijds wordt de aparte goedkeuringsflow voor verschuivingen tussen beleidsdomeinen geschrapt aangezien deze in praktijk vervat zijn onder de verschuivingen tussen beleidsdoelstellingen. Verschuivingen van en naar het energiebudget zijn in praktijk vervat onder verschuivingen tussen beleidsdoelstellingen en volgen dezelfde goedkeuringsflow. Dit wordt gespecifieerd in dit besluit.
Voor een intern verzelfstandigd agentschap (IVA) gelden dezelfde regels.
Algemene voorwaarden voor verschuivingen met IKAlight:
Verschuiving | Hoogste goedkeurder | Voorwaarde |
tussen beleidsdoelstellingen | districtscollege | |
tussen actieplannen | districtscollege | |
tussen acties | bestuurscoördinator | |
tussen projecten | financieel verantwoordelijke(n) | |
van/naar IVA | districtscollege | |
tussen budgetplaatsen | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > investeringen > van en naar rubriek investeringstoelagen | districtscollege | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen | bestuurscoördinator | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
gekoppeld aan subsidiefiche | financieel verantwoordelijke(n) |
|
IKAlights worden goedgekeurd volgens onderstaande goedkeuringsflow tot en met de hoogste goedkeurder uit bovenstaande tabel, bij combinaties van verschuivingen telt steeds de hoogste goedkeurder.
Goedkeuringsflow gerangschikt van hoog naar laag:
Deze principes en voorwaarden gaan in vanaf 12 december 2023.
Het districtscollege legt ter kennisneming voor aan de districtsraad dat een interne kredietaanpassing light vanaf 12 december 2023 mogelijk is volgens onderstaande tabel:
Verschuiving | Hoogste goedkeurder | Voorwaarde |
tussen beleidsdoelstellingen | districtscollege | |
tussen actieplannen | districtscollege | |
tussen acties | bestuurscoördinator | |
tussen projecten | financieel verantwoordelijke(n) | |
van/naar IVA | districtscollege | |
tussen budgetplaatsen | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > exploitatie > buiten beschikbaarheidscontrole |
bestuurscoördinator |
|
tussen budgetposities > exploitatie > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
tussen budgetposities > investeringen > van en naar rubriek investeringstoelagen | districtscollege | |
tussen budgetposities > investeringen > binnen en tussen rubriek met uitzondering van rubriek investeringstoelagen |
bestuurscoördinator |
|
tussen budgetposities > investeringen > binnen beschikbaarheidscontrole | financieel verantwoordelijke(n) | |
gekoppeld aan subsidiefiche | financieel verantwoordelijke(n) |
|
We willen het advies, dat ter goedkeuring voorligt, in artikel 2 nog op twee punten aanvullen, om tot volgende tekst te komen:
Het districtscollege stelt voor om in het advies mee te nemen dat districtsraad vraagt om volgende concrete projecten die passen binnen de kaders van het Routeplan 2030, mee te nemen in het vervolgproces:
In 2017 sloten de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland het zogenaamde “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid”. Doel van dit verbond is om samen een bereikbare en leefbare Antwerpse regio te realiseren. Het toekomstverbond kent vijf onderdelen, waaronder het realiseren van een verschuiving in de gezamenlijke vervoerswijzekeuze (modal shift) in de vervoerregio Antwerpen.
In het toekomstverbond wordt overeengekomen om tegen 2030 minstens 50 procent van alle verplaatsingen in de regio te laten gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enz. De wijze waarop deze doelstelling moet gerealiseerd worden, wordt uitgewerkt in het “Routeplan 2030”, het regionale mobiliteitsplan voor de vervoerregio Antwerpen.
In juni 2017 kwam de vervoerregioraad Antwerpen een eerste maal samen. Alle lokale besturen binnen de vervoerregio zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, inclusief de districten van stad Antwerpen.
Op 27 juni 2018 keurde de vervoerregioraad de Visienota voor het Routeplan 2030 goed. Hierin wordt een gemeenschappelijke missie geformuleerd, aangevuld met een samenhangende visie op de toekomstig mobiliteitsontwikkeling. De visie is opgebouwd rond 10 ambities die samen de strategische doelstellingen vormen van het beleidsplan.
Op 27 september 2023 keurde de vervoerregioraad het ontwerp van het Routeplan 2030 voorlopig goed, bestaande uit de plannota, gebiedsgerichte nota’s, actieplan en evaluatiekader.
Op 20 december 2023 werd een gemeenschappelijke themacommissie georganiseerd waarin het 'Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen' werd toegelicht aan de gemeenteraad en de districtsraden met het oog op advisering.Artikel 8 §1 van het Decreet over de basisbereikbaarheid bepaalt dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en, in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan.
Artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Op basis van een uitgebreid onderzoeks- en afstemmingstraject met alle partners die betrokken zijn in de vervoerregioraad Antwerpen, stelde het Vlaams gewest (departement Mobiliteit en openbare werken (MOW)) een ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan op voor de vervoerregio Antwerpen.
Dit ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de lokale besturen die deel uitmaken van de Vervoerregio Antwerpen.De districtsraad adviseert gunstig met betrekking tot het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER.
De districtsraad vraagt om volgende concrete projecten die passen binnen de kaders van het Routeplan 2030, mee te nemen in het vervolgproces:
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.
De Emiel Vloorsstraat in de districten Antwerpen en Hoboken:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Emiel Vloorsstraat in de districten Antwerpen en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8472).
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk.
Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Leopoldlei 116 is een van de inkomende dossiers.
Op 21 augustus 2023 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Leopoldlei ter hoogte van huisnummer 116. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 116 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Leopoldlei in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 juni 2022 (jaarnummer 4862).
De D'Urselstraat in het district Hoboken:
Bij het invoeren van de blauwe parkeerzone werd deze straat geen deel van de zone, enkel aan de onbebouwde zijde wordt schijfparkeren verplicht. Deze parkeerregeling werd nog niet gereglementeerd.
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de D'Urselstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 12 juni 2020 (jaarnummer 5217).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Fodderiestraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 september 2022 (jaarnummer 7823).
Beste schepen,
In oktober 2022 interpelleerden we u over de verkeersveiligheid in de Krugerstraat. De mogelijkheid om van de Krugerstraat een fietsstraat te maken kwam ter sprake. U vermeldde toen dat het aandeel fietsers in de verkeersstroom met een goede 20 % te laag lag, maar toen moest natuurlijk de Krugerbrug nog heraangelegd worden. Men zou nadien opnieuw tellen.
Die nieuwe brug is er nu. Uit gegevens van het telraam in de Krugerstraat blijkt dat in de periode september tot en met november 2023 het aandeel fietsers gestegen is tot bijna 32 %.
Onze vraag is dus of de mogelijkheid om van de Krugerstraat een fietsstraat te maken opnieuw zal bekeken worden.