Terug
Gepubliceerd op 24/10/2024

2024_BB_01821 - Art. 135 NGW - Nationale voetbalwedstrijd. Koninklijke Beerschot Voetbalclub Antwerpen - Koninklijke Athletiek Associatie Gent - Voetbalafdeling op 3 november 2024. id523026. Ondertekening - Goedkeuring

burgemeester
do 24/10/2024 - 10:00 bureau burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_BB_01821 - Art. 135 NGW - Nationale voetbalwedstrijd. Koninklijke Beerschot Voetbalclub Antwerpen - Koninklijke Athletiek Associatie Gent - Voetbalafdeling op 3 november 2024. id523026. Ondertekening - Goedkeuring 2024_BB_01821 - Art. 135 NGW - Nationale voetbalwedstrijd. Koninklijke Beerschot Voetbalclub Antwerpen - Koninklijke Athletiek Associatie Gent - Voetbalafdeling op 3 november 2024. id523026. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op zondag 3 november 2024 om 19.15 uur staat de voetbalwedstrijd Koninklijke Beerschot Voetbalclub Antwerpen (hierna ‘K. Beerschot V.A.’) – Koninklijke Athletiek Associatie Gent - Voetbalafdeling (hierna ‘K.A.A. Gent’) gepland voor de Jupiler Pro League van het voetbalseizoen 2024-2025. Deze voetbalwedstrijd vindt plaats in het Olympisch Stadion, Atletenstraat 80 te 2020 Antwerpen.

Na een voorafgaande risicoanalyse door de politiediensten en partners werd aan deze wedstrijd de status van ‘voetbalwedstrijd met verhoogd risico/toezicht’ toegekend.

De noodzaak voor de opleg van deze combiregeling is ingegeven vanuit de vaststelling dat door de specifieke plaatsgesteldheid rondom het stadion een scheiding tussen de verschillende supportersstromen (van de bezoekende ploeg enerzijds en de thuisploeg anderzijds) onmogelijk is.

(Gewelddadige) confrontaties tussen beide supportersgroepen kunnen hierdoor niet worden uitgesloten, waardoor zich additionele beveiligingsmaatregelen opdringen.

Deze wedstrijd wordt daarom gecategoriseerd als een wedstrijd waarvoor beperkende maatregelen noodzakelijk zijn omwille van de volgende redenen: 

  • Scheiding tussen bezoekende supporters en thuissupporters buiten het stadion is onmogelijk gelet op de infrastructuur en de supportersstromen:
  • Er zijn geen parkeerplaatsen voor persoonlijke voertuigen van bezoekende supporters in de directe omgeving van het Olympisch Stadion. De parkeerdruk in de directe omgeving van het Olympisch Stadion is reeds zeer hoog. De bijkomende inname van parkeerplaatsen door persoonlijke voertuigen van bezoekende supporters, zal op wedstrijddagen de parkeerdruk op de omgeving van het Olympisch Stadion bijkomend verhogen. Tevens zouden de bezoekende supporters mee in- en uitstromen via dezelfde toegangswegen als de thuissupporters. Dit verhoogt het risico op (gewelds)incidenten.
  • Het aanrijden van bezoekende supporters zal in een normale situatie hoofdzakelijk gebeuren via de VII-Olympiadelaan. Deze verkeersas kent reeds zeer druk verkeer, met filevorming tot gevolg. Op de VII-Olympiadelaan of in de directe omgeving hiervan zijn meerdere supporterscafés van Beerschot gelegen. De aanwezigheid van persoonlijke voertuigen/bussen van bezoekende supporters op deze as, zou kunnen zorgen voor provocaties en/of (gewelds)incidenten.  
  • Tevens valt het te vermijden dat bezoekende supporters gebruik maken van het openbaar vervoer om de verplaatsing te maken naar het Olympisch Stadion. Ook hier komen ze immers mee in de stromen van de thuissupporters, wat eveneens het risico verhoogt op (gewelds)incidenten.
  • De verwachte aanwezigheid van een grote groep risicosupporters bij beide aantredende clubs:
  • beide clubs hebben een groot aantal personen met een stadionverbod;
  • de reële verwachting dat personen met stadionverboden zich zullen ophouden in de nabije omgeving van het stadion;
  • meerdere verzamelplaatsen voor de supporters van K. Beerschot V.A. liggen op de reguliere aanrijroute naar de bezoekersparking.
  • Antecedenten van fysiek en verbaal voetbalgeweld bij beide aantredende clubs.
  • Mogelijkheid tot het gebruik van pyrotechnische materialen.
  • Het afgelopen seizoen werd vastgesteld dat de organisator zeer vaak onvoldoende stewards beschikbaar had om te voldoen aan de voorwaarden in de veiligheidsovereenkomst. Er kon steeds moeilijk ingeschat worden hoeveel tickets er op wedstrijddag nog verkocht zouden worden. Door alleen tickets in voorverkoop aan te bieden, zal dit de organisator meer in staat stellen om een correcte risicoanalyse te maken en de interne (veiligheids)organisatie hierop af te stemmen.
  • Bij het opleggen van een combiregeling voor bezoekende supporters is het noodzakelijk om te zorgen dat er geen ticketverkoop op wedstrijddag bij de thuisploeg mogelijk is. Dit zowel in de onlineverkoop als aan de loketten. De mogelijkheid tot het aankopen van een ticket aan de loketten van de thuisploeg kan er immers voor zorgen dat de bezoekende supporters alsnog met persoonlijk vervoer naar het Olympisch Stadion komen en aldaar tickets aankopen in de thuisvakken. Hoewel de organisator verplicht is om de supportersscheiding te garanderen, biedt het huidige ticketbeleid/ticketsysteem hier geen garantie op. De maatregelen dienen dus om de organisator te ondersteunen in het behalen van zijn wettelijke verplichtingen.
  • Bovendien kent het systeem van de combiregeling enkele belangrijke, hoofdzakelijk politionele voordelen, waaronder:
  1. het gegroepeerd binnenkomen en wegrijden van de bezoekende supporters;
  2. een betere supportersscheiding langs de wegen door te werken met een vast rendez-vous-punt;
  3. het verminderen van de mogelijkheden tot confrontatie tussen beide supporterskernen rond het stadion;
  4. het beschermen van (bezoekende) supporters tegen onruststokers onder de thuissupporters;
  5. het vermijden van parkeerproblemen voor bezoekende supporters en het verlagen van de reeds bestaande parkeerdruk in de directe omgeving van het stadion; en
  6. de buurtbewoners blijven beter gevrijwaard van vandalisme en andere vormen van overlast.

Regelgeving: bevoegdheid

De burgemeester treedt op als bestuurlijke overheid en meer bepaald in het kader van het artikel 64 van het Gemeentedecreet en de artikelen 133 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.

Overeenkomstig artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester in het bijzonder belast met de uitvoering van de politiewetten, de politiedecreten, de politieordonnanties, de politieverordeningen en de politiebesluiten. Hij is de verantwoordelijke overheid inzake de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.

Overeenkomstig artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester alle nodige maatregelen nemen om de openbare veiligheid, gezondheid en rust te garanderen en alle vormen van overlast tegen te gaan.

Artikel 388bis van de code van politiereglementen voorziet dat de burgemeester bij besluit de combiregeling kan opleggen wanneer voetbalwedstrijden door de politie, na een grondige en voorafgaande risicoanalyse, worden gekwalificeerd als een wedstrijd met verhoogd toezicht. 

Overeenkomstig artikel 388ter, §3 van de code van politiereglementen wordt de niet-naleving van de opgelegde combiregeling en haar modaliteiten bestraft conform artikel 712 en volgende van de code van politiereglementen.

Overeenkomstig artikel 712 van de code van politiereglementen is de sanctionerend ambtenaar bevoegd om administratieve geldboetes op te leggen en is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om administratieve sancties op te leggen, met name de schorsing, de tijdelijke of definitieve intrekking van een vergunning of de tijdelijke of definitieve sluiting van een instelling.

Overeenkomstig artikel 714, §2 van de code van politiereglementen wordt de niet-naleving van het bevel van de burgemeester bestraft met de administratieve sancties zoals voorzien in artikel 712 van de code van politiereglementen.

Argumentatie

De voorlopige risicoanalyse en de classificatie als ‘voetbalwedstrijd met verhoogd toezicht’ vereisen dat er voor de wedstrijd K. Beerschot V.A. – K.A.A. Gent bijkomende veiligheidsmaatregelen worden genomen in vergelijking met een reguliere wedstrijd.

De verwachte deelname van risicosupporters bij beide aantredende clubs brengt een verhoogd risico met zich mee.

Beide clubs hebben tevens een groot aantal personen met een stadionverbod en er bestaat een grote kans dat deze zich zullen ophouden in de nabije omgeving van het stadion.

Daarnaast zijn er antecedenten van fysiek en verbaal voetbalgeweld bij beide clubs en is er mogelijkheid tot veelvuldig gebruik van pyrotechnische materialen.

Bovendien werd het afgelopen seizoen vastgesteld dat de organisator zeer vaak onvoldoende stewards beschikbaar had om te voldoen aan de voorwaarden in de veiligheidsovereenkomst. Er kon steeds moeilijk ingeschat worden hoeveel tickets er op wedstrijddag nog verkocht zouden worden. Door alleen tickets in voorverkoop aan te bieden, zal dit de organisator meer in staat stellen om een correcte risicoanalyse te maken en de interne (veiligheids)organisatie hierop af te stemmen.

Bij het opleggen van een combiregeling voor bezoekende supporters is het noodzakelijk om te zorgen dat er geen ticketverkoop op wedstrijddag bij de thuisploeg mogelijk is. Dit zowel in de onlineverkoop als aan de loketten. De mogelijkheid tot het aankopen van een ticket aan de loketten van de thuisploeg, kan er immers voor zorgen dat de bezoekende supporters alsnog met persoonlijk vervoer naar het Olympisch Stadion komen en aldaar tickets aankopen in de thuisvakken. Hoewel de organisator verplicht is om de supportersscheiding te garanderen, biedt het huidige ticketbeleid/ticketsysteem hier geen garantie op. Deze maatregelen dienen dus om de organisator te ondersteunen in het behalen van zijn wettelijke verplichtingen.

Tevens kent de combiregeling enkele belangrijke, hoofdzakelijk politionele, voordelen voor het handhaven van de orde:

  • gegroepeerd binnenkomen en wegrijden van de bezoekende supporters;
  • betere supportersscheiding langs de wegen via het werken met een vast rendez-vous punt;
  • verminderen van de mogelijkheden tot confrontatie tussen beide kernen rond het stadion;
  • beschermen van goed menende bezoekende supporters tegen onruststokers onder de thuissupporters;
  • voorkomen van parkeerproblemen voor bezoekende supporters en verlagen van de reeds bestaande parkeerdruk in de directe omgeving van het stadion;
  • buurtbewoners blijven beter gevrijwaard van vandalisme en andere vormen van overlast.

In overeenstemming met de ministeriële omzendbrief OOP41 en CP4, is de organisator van het evenement in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor het rustig verloop en de veiligheid. Hiertoe werden reeds een groot aantal maatregelen genomen zoals een strikte supportersscheiding, het verplicht kunnen voorleggen van een toegangsbewijs of dienstkaart, het niet overschrijden van de vastgelegde globale veiligheidscapaciteit, het verplicht tappen in niet versplinterbare recipiënten en de inzet van stewards en private bewakingsagenten.

De maatregelen opgelegd door de organisator met het oog op een strikte supportersscheiding in het Olympisch Stadion zelf, dienen, gelet op het verhoogde risico op geweldincidenten tussen beide supportersgroepen, te worden aangescherpt.

Om de aanwezigheid van rivaliserende risicogroepen in één supportersvak te voorkomen, is het noodzakelijk dat op de speeldag zelf geen toegangsbewijzen worden verkocht. Deze regeling geldt zowel voor de loketten als voor de online verkoop.

De verkoop van tickets in voorverkoop mag enkel gebeuren door de organisator K. Beerschot V.A. via haar loketten of haar online verkoop.

Uit veiligheidsoverwegingen worden tickets zowel aan de loketten als online verkocht volgens het 1 op 1 principe, met name slechts één ticket per persoon en dit op vertoon van de identiteitskaart en mits het hebben van een account.

Abonnementhouders kunnen geen los ticket kopen voor de betreffende voetbalwedstrijd op zondag 3 november 2024 aangezien zij reeds over een geldig toegangsbewijs beschikken.

Commerciële partners of groepen die worden uitgenodigd, moeten op verzoek van de politiediensten een namenlijst kunnen voorleggen van de personen aan wie hun kaarten verdeeld zijn. De supportersscheiding dient ook hier strikt te worden gerespecteerd. De commerciële partners zijn zelf verantwoordelijk voor de personen aan wie zij tickets verdelen.

Daarnaast blijkt een supportersscheiding niet realiseerbaar in de onmiddellijke omgeving van het voetbalstadion.

Er mag ook redelijkerwijze verwacht worden dat een aantal thuissupporters zonder ticket de verplaatsing naar de omgeving van het stadion zullen maken en dat een aantal supporters zich rond het stadion zullen willen ophouden. Dit houdt een ernstig risico in voor de openbare rust en veiligheid van de inwoners rondom het stadion. Een aanzienlijk aantal van de supporters dat zich in de cafés rond het stadion zal ophouden, behoort met grote waarschijnlijkheid tot de groep risicosupporters. Bovendien zal de wedstrijd van 3 november 2024 vermoedelijk de komst van supporters met een stadionverbod aantrekken.

De aanwezigheid van rivaliserende risicosupporters in de omgeving van het stadion houdt een ernstig risico in voor de openbare rust en veiligheid.

Een sluitende combiregeling voor de bezoekende supporters is dan ook cruciaal om beide supportersgroepen zoveel als mogelijk gescheiden te houden en controle te hebben over het ogenblik van aankomst en vertrek van de bezoekende supporters, om zo de veiligheid van zowel supporters, personeel als omwonenden te kunnen garanderen. De combiregeling houdt in dat enkel de bezoekende supporters die een toegangsticket hebben én gebruik maken van het voorziene busvervoer, van het afgesproken rendez-vous-punt naar het stadion (en terug), tot het stadion toegelaten worden.

Ook de 40 genodigden van de bezoekende ploeg, dienen verplicht gebruik te maken van dit busvervoer.

Concreet zullen de bezoekende supporters enkel tot de bussen toegelaten worden mits ze een geldig toegangsbewijs voor de voetbalwedstrijd K. Beerschot V.A. – K.A.A. Gent op zondag 3 november 2024 kunnen voorleggen, alsook een identiteitsbewijs, conform het Koninklijk Besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden.

Om geen afbreuk te doen aan deze combiregeling is het van belang dat er niet meer dan 13 supportersbussen worden ingelegd. Dit voorkomt dat het aantal bezoekende supporters met toegangsticket excessief wordt. Het gebruik van gelede bussen (harmonica) is niet toegelaten, de plaatsgesteldheid en infrastructuur zijn hiervoor niet geschikt. Enkel autocars zullen worden toegelaten.

Om voorafgaandelijke incidenten te voorkomen, zullen de supportersbussen pas worden toegelaten op het grondgebied van de stad Antwerpen vanaf 90 minuten voorafgaand aan het begin van de wedstrijd. Deze bussen zullen zich via een verplicht rendez-vous-punt moeten aanbieden om nadien naar het stadion te worden geëscorteerd door de politie.

Het nemen van het huidige besluit is noodzakelijk en is erop gericht gevaar of schade voor de inwoners te voorkomen en meer bepaald om mogelijke openbare ordeverstoringen, zoals vechtpartijen en beschadigingen aan de infrastructuur van het stadion en de omliggende openbare ruimte, te voorkomen.

Huidig besluit is er enkel op gericht de orde te handhaven naar aanleiding van de wedstrijd tussen K. Beerschot V.A. en K.A.A. Gent op zondag 3 november 2024 voor de duur zoals bepaald in artikel 19 van de Wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De bezoekende supporters van K.A.A. Gent mogen op zondag 3 november 2024 uitsluitend het goedgekeurde transport per bus binnen de gekende combiregeling, via het vastgestelde rendez-vous-punt, naar Antwerpen, en in het bijzonder, van en naar het Olympisch Stadion aan de Atletenstraat 80 te 2020 Antwerpen, gebruiken.

Het aantal ingelegde bussen is beperkt tot 13 supportersbussen. Deze bussen worden pas vanaf 17.45 uur toegelaten op het grondgebied van de stad Antwerpen.

Het gebruik van gelede bussen (harmonica) is niet toegelaten. Enkel autocars zullen worden toegelaten.

Ook de 40 genodigden van de bezoekende ploeg, dienen verplicht gebruik te maken van dit busvervoer.

Concreet zullen de bezoekende supporters enkel tot de bussen toegelaten worden mits ze een geldig toegangsbewijs voor de voetbalwedstrijd K. Beerschot V.A. – K.A.A. Gent op zondag 3 november 2024 kunnen voorleggen, alsook een identiteitsbewijs, conform het Koninklijk Besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden.

De bussen zullen vervolgens via een vooraf door de politiediensten opgelegde reisweg tot aan het afgesproken rendez-vous-punt rijden. Vanaf dat punt zullen de bussen door de Politiezone Antwerpen begeleid worden naar het Olympisch Stadion.

De bezoekende supporters dienen na afloop van de wedstrijd opnieuw gebruik te maken van dit busvervoer om Antwerpen te verlaten. Ook de terugrit van de bussen gebeurt deels onder politiebegeleiding.

Artikel 2

De verkoop van toegangsbewijzen voor de wedstrijd van zondag 3 november 2024 wordt beperkt als volgt:

  • de voorverkoop van tickets mag enkel gebeuren door de organisator K. Beerschot V.A., ofwel via haar loket of via online verkoop;
  • doorverkoop van tickets is niet toegelaten;
  • de loketten van K. Beerschot V.A. moeten gesloten blijven op zondag 3 november 2024. Op deze dag mogen geen toegangsbewijzen verkocht worden aan de loketten, noch mogen deze online worden aangeboden;
  • de tickets moeten verdeeld worden volgens het 1 op 1 principe:
    • zowel aan het loket als online één ticket per persoon, op vertoon van de identiteitskaart en mits het hebben van een account;
    • abonnementhouders kunnen geen los ticket kopen voor deze wedstrijd aangezien zij reeds over een geldig toegangsbewijs beschikken;
    • commerciële partners of groepen die worden uitgenodigd, moeten op verzoek van de politiediensten een namenlijst voorleggen van de personen die aanwezig zullen zijn tijdens de wedstrijd. Enkel voor deze personen kunnen zij tickets verkrijgen. De supportersscheiding dient ook hier strikt te worden gerespecteerd. De commerciële partners zijn zelf verantwoordelijk voor de personen aan wie ze de tickets verdelen.

Artikel 3

De burgemeester geeft opdracht aan de Politiezone Antwerpen om dit besluit te betekenen aan:

  • NV Koninklijke Athletiek Associatie Gent - Voetbalafdeling, Ottergemsesteenweg-Zuid 808, 9000 Gent;
  • NV K. Beerschot V.A., Atletenstraat 80, 2020 Antwerpen.

Artikel 4

De in kennis gestelde voetbalclubs zijn overeenkomstig artikel 388bis, §2 van de code van politiereglementen verplicht om de opgelegde maatregelen aantoonbaar bekend te maken aan hun supporters en de nodige maatregelen te treffen opdat de combiregeling nageleefd wordt.

Artikel 5

De niet-naleving van dit besluit wordt bestraft met de in artikel 712 en volgende van de code van politiereglementen voorziene administratieve sancties.

Artikel 6

Dit besluit is onmiddellijk uitvoerbaar en treedt vanaf de dag van betekening in werking.

Artikel 7

Korpschef EHCP Serge Muyters en de administratief directeur coördinator van de gedeconcentreerde directie van de Federale politie zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.

Artikel 8

De burgemeester laat weten dat tegen deze beslissing beroep kan ingesteld worden door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel gericht worden of elektronisch worden ingediend via http://eproadmin.raadvst-consetat.be.

Artikel 9

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.