Terug
Gepubliceerd op 13/12/2024

2024_BB_02125 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature twee assistenten medewerker technische bijstand. Vervangingscontract onbepaalde duur - Goedkeuring

burgemeester
do 12/12/2024 - 10:00 bureau burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_BB_02125 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature twee assistenten medewerker technische bijstand. Vervangingscontract onbepaalde duur - Goedkeuring 2024_BB_02125 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature twee assistenten medewerker technische bijstand. Vervangingscontract onbepaalde duur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Rekening houdend met het pensioen van twee medewerkers technische bijstand in 2025 zijn er twee vacante plaatsen binnen de dienst technische bijstand.

De burgemeester keurde op 18 januari 2024 (jaarnummer 92) de rangschikking en werfreserve goed voor de contractuele selectie assistent medewerker technische bijstand. Fabian Steenbeke werd eerder al opgenomen uit de werfreserve (jaarnummer 2032). Aan de overige geslaagde, niet batig gerangschikte kandidaten, Yannick Geerinck, Kelly Haghebaert en Jukka Van den Bulcke, werd gevraagd of zij nog interesse hebben in de functie. Allen aanvaarden de functie niet. 

Om invulling te kunnen geven aan de openstaande plaatsen is het noodzakelijk de vacature opnieuw te publiceren op de website van Politiezone Antwerpen en over te gaan tot de contractuele aanwerving van twee assistenten medewerker technische bijstand. De kandidaten die worden weerhouden in deze selectie zullen in dienst treden met een vervangingscontract van onbepaalde duur.


Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus;
  • wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten;
  • wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, hierna RPPol genoemd;
  • Koninklijk Besluit van 7 juni 2009 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • Koninklijk Besluit van 26 maart 2014 tot wijziging van sommige bepalingen van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten betreffende de geldelijke anciënniteit;
  • omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden;
  • omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002 betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
  • omzendbrief GPI 15quater van 29 januari 2003 houdende verduidelijkingen inzake de toepassing in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
  • permanente nota met uitgiftenummer DGS/DSP/C-2011/22746 van 4 juni 2011 betreffende mobiliteit en aanwervingen van het personeel van de geïntegreerde politie – procedures en statutaire gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Sinds 10 januari 2014 voorziet een wijziging in het statuut de mogelijkheid om de bevoegdheid van de raadsleden inzake benoemingen en aanwervingen, per lopende legislatuur, te delegeren aan de burgemeester. Deze delegatie werd voorzien en goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020 (jaarnummer 0369).

Argumentatie

Omzendbrief GPI 15bis voorziet dat elk politiekorps autonoom tot aanwerving kan overgaan voor vervangingsovereenkomsten (onder andere wegens capaciteitsverlies door moederschapsrust, deeltijdse of voltijdse loopbaanonderbrekingen, langdurige ziektes, enzovoort).

Omwille van de doorlooptijd van de selectie- en aanwervingsprocedure is het sterk aangewezen het potentieel aan geslaagde kandidaten maximaal te benutten. Daarom wordt voorgesteld de geslaagde, maar niet batig gerangschikte kandidaten op te nemen in een werfreserve volgens de vastgestelde rangschikking.

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van Politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddekredieten van de politiebegroting van 2024.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester keurt, op advies van de korpschef, het openstellen van een vacature voor twee assistenten medewerker technische bijstand, met een vervangingscontract van onbepaalde duur, goed.

Artikel 2

De bijzondere rekenplichtige van Politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Wedde en toelage van twee personeelsleden

niveau C: CC1

Jaarwedde aan 100%

2 x 14.273,70 EUR

Budgetplaats: 60030
Budgetpositie: 33091_11101_00
Functiegebied: TDLP1SVG080101
Subsidie: SUB_NR
Fonds: LPA
Begrotingsprogramma: NR
Budgetperiode: 2400

NVT