Melding schadegeval Spoorweg 222, gelegen ter hoogte van kruising spoorweg, Noorderlaan en Ordamstraat, 2030 Antwerpen door Transport Th Wouters. Een lokaal toezichthouder milieuhandhaving van de dienst Milieu-interventie ging ter plaatse om de melding te onderzoeken.
Op 10 december 2024 om 4u48 wordt de milieudienst gecontacteerd door brandweer. Brandweer meldt een aanrijding tussen een vrachtwagen en een locomotief. Op dat moment was nog niet geweten wat de aard van de vloeibare lading (kubicontainers) is. Bij het ter plaatse gaan, stelt de toezichthouder vast dat de geïmpacteerde zone zich situeert t.h.v. de kruising van Spoorweg 222 en Noorderlaan, met wegvloeiing in noordelijke richting van de Noorderlaan. De heer Karel Garmyn, directielid bij de firma Transport Th Wouters, staat de toezichthouder te woord. De toezichthouder informeert hem over de nodige stappen, zoals het aanstellen van een erkend bodemdeskundige. Tijdens het plaatsbezoek zijn brandweer en civiele bescherming bezig met zuigwagens zoveel mogelijk product op te zuigen. Ondertussen is bekend dat het weggelekt product Radiogreen is, een natuurlijke olie zonder risico voor mens of milieu.
Op 16 december 2024 werd deze vaststelling overgemaakt aan de burgemeester van de stad Antwerpen.
Het perceel waar de accidentele spill zich heeft voorgedaan wordt gekwalificeerd als een schadegeval dat valt onder het toepassingsgebied van de schadegevallenregeling, vermeld in artikelen 74 tot en met 82 van het Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming (Bodemdecreet).
Exploitant van de grond: Vlaams Gewest.
Eigenaar van de grond: Vlaams Gewest.
De artikelen 74 tot en met 82 van het Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming (Bodemdecreet).
Overeenkomstig artikel 75 van Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming (Bodemdecreet) is de burgemeester van de stad Antwerpen de bevoegde overheid voor het betreffende schadegeval.
De artikelen 74 tot en met 82 van het Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming (Bodemdecreet).
Overeenkomstig artikel 75 van Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming (Bodemdecreet) is de burgemeester van de stad Antwerpen de bevoegde overheid voor het betreffende schadegeval.
Het schadegeval valt onder het toepassingsgebied van de schadegevallenregeling vermeld in de artikelen 74 tot en met 82 van het Bodemdecreet.
Aangezien het schadegeval plaatsvond op een kruising tussen spoorweg en gewestweg is, is de burgemeester van de stad Antwerpen overeenkomstig artikel 75 van het Bodemdecreet de bevoegde overheid voor het betreffende schadegeval.
Maatregelen noodzakelijk om de bodemverontreiniging ingevolge het schadegeval te behandelen dienen zich dringend aan.
Volgende maatregelen moeten worden genomen om de bodemverontreiniging te behandelen:
Bovenvermelde maatregelen moeten worden uitgevoerd binnen 180 dagen na de melding of de vaststelling van het schadegeval.
Indien alle noodzakelijke maatregelen ter behandeling van de bodemverontreiniging ingevolge het schadegeval niet binnen de vooropgestelde termijn van 180 dagen kunnen uitgevoerd worden, dient de bodemsaneringsdeskundige de bevoegde overheid en de OVAM hiervan onverwijld in kennis te stellen.
Als deze maatregelen handelingen, inrichtingen of activiteiten omvatten die meldings- of vergunningsplichtig zijn krachtens titel V van het Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid of krachtens titel IV, hoofdstuk II van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, geldt deze beslissing overeenkomstig artikel 77 van het Bodemdecreet als meldingsakte of omgevingsvergunning.
De toepasselijke code van goede praktijk van de OVAM dient bij saneringswerkzaamheden steeds nageleefd te worden.
De burgemeester beslist dat op basis van de beschikbare informatie de bodemverontreiniging gekwalificeerd wordt als een schadegeval dat valt onder het toepassingsgebied van de schadegevallenregeling, vermeld in de artikelen 74 tot en met 82 van het Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming.
Volgende maatregelen ter behandeling van de bodemverontreiniging ingevolge het schadegeval dat zich heeft voorgedaan op 10 december 2024 op de kruising tussen spoorweg 222 en Noorderlaan met kruising Ordamstraat , moeten worden uitgevoerd:
Deze maatregelen moeten worden uitgevoerd door de firma Transport Th Wouters met ondernemingsnummer 0415665586, veroorzaker van de verontreiniging, uiterlijk 180 dagen na de datum van de melding of de vaststelling van het schadegeval.
De burgemeester beslist dat na de uitvoering van de maatregelen vermeld in artikel 1 en uiterlijk 180 dagen na de datum van de melding of de vaststelling van het schadegeval, de veroorzaker Transport Th Wouters met ondernemingsnummer 0415665586, onder leiding van een erkende bodemsaneringsdeskundige een evaluatierapport moet opstellen en bij de OVAM moet indienen.
Indien alle noodzakelijke maatregelen ter behandeling van de bodemverontreiniging ingevolge het schadegeval niet binnen de vooropgestelde termijn van 180 dagen kunnen uitgevoerd worden, dient de bodemsaneringsdeskundige de bevoegde overheid en de OVAM hiervan onverwijld in kennis te stellen.
De burgemeester beslist dat de maatregelen vermeld in artikel 1 altijd door een beslissing van de burgemeester aangepast of opgeheven kunnen worden.
Tegen deze beslissing kan een beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekend zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch worden ingediend via http://eproadmin.raadvst-consetat.be.