Terug
Gepubliceerd op 17/12/2024

2024_DRAN_00161 - District Antwerpen. Kattendijkdok-Oostkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 16/12/2024 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Vincent Gysels; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Firuz Gohari

Verontschuldigd

Sascha Luyckx, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2024_DRAN_00161 - District Antwerpen. Kattendijkdok-Oostkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DRAN_00161 - District Antwerpen. Kattendijkdok-Oostkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

'Het Eilandje' transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied naar een residentiële woonzone dichtbij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vroeg een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In de gemeenteraad van 13 februari 2009 (jaarnummer 1697) werd het 'Programma Eilandje' goedgekeurd, waarin de volgende krijtlijnen met betrekking tot de Kattendijkdok-Oostkaai werden uitgetekend: 

  • de wijk Cadix bestaat uit één wijk-ontsluitings-as (Kattendijkdok-Oostkaai/50km/u);
  • de Kattendijkdok-Oostkaai dwarst het Schengenplein dat gelijkgronds werd aangelegd en ingericht werd als recreatieve publieke ruimte (speelzones, versmald wegprofiel omliggende straten, aangepaste licht- en groenstructuur);
  • het deel tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en het Kattendijkdok is momenteel nog in volle ontwikkeling.

De Kattendijkdok-Oostkaai in district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 5 februari 1979 (jaarnummer 145);
  • is ter hoogte van het Schengenplein een zone 30;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Recent werd het tweede pleindeel (het deel tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en het Kattendijkdok) van het Schengenplein opengesteld. Om de verbinding tussen beide pleindelen veiliger te maken, worden op de Kattendijkdok-Oostkaai zebrapaden voorzien. 

De stapsgewijze ontwikkeling van de zone tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en het Kattendijkdok heeft door de jaren heen voor enkele tijdelijke maatregelen gezorgd (parkeerverbod, buszone in functie van riviercruises, voetgangerszone, etc.). Deze tijdelijke maatregelen zitten vervat in dit besluit en worden na volgende fases herbekeken en indien nodig aan de hand van een collegebesluit aangepast.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • De Kattendijkdok-Oostkaai onderging een grondige facelift, vergeleken met de toestand waarop het huidige aanvullende verkeersreglement nog gebaseerd is. De huidige toestand wordt in het nieuwe reglement geactualiseerd;
    • In de zone (toekomstige ventweg) gelegen tussen de rijbaan en de bebouwing naast het Kattendijkdok:
      • inrichten van een voetgangerszone ter hoogte van het bouwblok met het nummer 22;
      • inrichten van een voetgangerszone ter hoogte van de Mexicobruggen;
      • inrichten van een parkeerverbod tussen het bouwblok met het nummer 21A en het bouwblok met het nummer 22;
      • inrichten van een buszone (max. 30 minuten) in functie van riviercruises ter hoogte van het bouwblok met het nummer 21B.
    • Inrichten van twee zebrapaden, een ter hoogte van de Cadixstraat en een tweede ter hoogte van de zuidelijke kant van het plein.

Het zichtbare verlies aan publieke parkeerplaatsen kadert binnen het overkoepelend stadsproject Cadix. Aanvankelijk werd er een inschatting gemaakt van de aanwezige parkeerplaatsen (1.037 parkeerplaatsen), waarna het ontwerp openbaar domein (553 parkeerplaatsen) werd afgestemd met het te realiseren programma in de wijk (parkeren op te nemen op eigen terrein – volgens parkeernormen RUP Eilandje). De parkeerbalans van 2014 toonde binnen de wijk een parkeerbehoefte van 433 parkeerplaatsen op het openbaar domein. Een berekende bijsturing om de buffer enigszins te vergroten om programma’s in de rand te kunnen blijven faciliteren (TNA, Campus Cadix, jachthaven, etc.) resulteerde in een aanbod aan publiek parkeren (inclusief dwarsparkeren in enkele straten) van 665 parkeerplaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 29 oktober 2024. Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kattendijkdok-Oostkaai in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 5 februari 1979 (jaarnummer 145).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 19790205_GR_145.pdf
  • 20241016_artikels.docx
  • 20241017_Kattendijkdok_Oostkaai_1-4.pdf
  • 20241017_Kattendijkdok_Oostkaai_2-4.pdf
  • 20241017_Kattendijkdok_Oostkaai_3-4.pdf
  • 20241017_Kattendijkdok_Oostkaai_4-4.pdf