Samenstelling
Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad;
Anne Poppe, districtsraadslid;
Christophe Wuyts, districtsraadslid;
Samuel Markowitz, districtsschepen;
Nadine Peeters, districtsraadslid;
Paul Cordy, districtsburgemeester;
Tom Van den Borne, districtsschepen;
Regina Verstraeten, districtsraadslid;
Adrjen Boeckmans, districtsraadslid;
Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid;
Maya Detiège, districtsraadslid;
Charlien Van Leuffel, districtsschepen;
Femke Meeusen, districtsschepen;
Annelies Thoelen, districtsraadslid;
Ebubekir Dogan, districtsraadslid;
Laura Delmas, districtsraadslid;
Tannicka Bogaert, districtsraadslid;
Freek Niesten, districtsraadslid;
Annemie Demeyer, districtsraadslid;
Cedric Cornelissen, districtsraadslid;
Stella Vansummeren, districtsraadslid;
Simon Verreet, districtsraadslid;
Marie Vrelust, districtsraadslid;
Farid Darmach, districtsraadslid;
Sah Gulhan, districtsraadslid;
Bart Steyaert, districtsraadslid;
Lutgardis van Craenenbroeck;
Vincent Gysels;
Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid;
Firuz Gohari
Verontschuldigd
Sascha Luyckx, districtsraadslid;
Babette Dehaen, districtsraadslid;
Nana Touré, districtsraadslid
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2024_DRAN_00150 - District Antwerpen. VIIde-Olympiadelaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
De VIIde-Olympiadelaan in district Antwerpen:
- behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college 25 oktober 2024 (jaarnummer 8336);
- bevat een zone 30 schoolomgeving;
- maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd 'Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel' met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De VIIde-Olympiadelaan 25 is één van de inkomende dossiers.
Er werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de VIIde-Olympiadelaan ter hoogte van nummer 25. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van nummer 25 worden volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- links en rechts van de inrit ter hoogte van nummer 25 worden verdrijvingsvlakken aangebracht (artikel 10).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
verkeerspolitie, advies van 6 november 2024
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
Besluit
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de VIIde-Olympiadelaan in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 25 oktober 2024 (jaarnummer 8336).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.